F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Toyota eroaa gpwa-liittoumasta ja uusi aeropomo!

Toyota on päättänyt lähteä F1-sarjassa kilpailevien autonvalmistajien muodostamasta GPMA-liittoumasta.

Autosport.comin saamien tietojen mukaan Toyotan päätös lähteä GPMA:n riveistä johtuu pitkälti siitä, että japanilaisvalmistaja ei katso GPMA:n ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n nykyisen kinastelun sarjan moottorisäännöistä johtavan mihinkään. Toyota katsoo paremmaksi suunnitella F1-sarjan tulevaisuutta yhteistyössä FIA:n kanssa.

- Uskomme GPMA:n keskittyvän tällä hetkellä enemmänkin toiminnallisiin yksityiskohtiin kuin pitkän tähtäimen suunnitelmiin formula ykkösissä käyttöön otettavasta teknologiasta, kommentoi Toyota-talli tiedotteessaan.

Toyotan lähdön jälkeen GPMA:n jäsenistöön kuuluvat Renault, BMW, DaimlerChrysler ja Honda. Toyota ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta palata myöhemmin takaisin GPMA:n toimintaan.

- Arvostamme GPMA:n tähän saakka tekemää työtä, mutta nyt meille on kaikkein tärkeintä suunnata panoksemme omaan kehitystyöhömme, kertoi Toyotan tallipäällikkö Tsutomu Tomita.

Toyota ei ole vielä allekirjoittanut kaupallista sopimusta F1-sarjan kanssa kausille 2008-2012, mutta tästä huolimatta valmistaja vakuuttaa jatkavansa mukana sarjassa ainakin kauteen 2012 asti.

(MTV3)

Ja:

F1-sarjassa kilpaileva Toyota-talli ilmoitti pestanneensa Mark Gillanin aerodynamiikkaosastonsa johtoon kaudelle 2007.

Gillanilla on aiempaa kokemusta formula ykkösistä Jaguar- ja McLaren-tallien riveistä. 36-vuotias Gillan työskenteli McLarenilla kauteen -98 saakka, jonka jälkeen hän siirtyi Jaguar-tallin palvelukseen.

Jaguarin Red Bull -kauppojen myötä Gillan siirtyi viime vuonna opetustehtäviin Surreyn yliopistoon, jossa hän luennoi ilmailu- ja avauusteknologiasta. Gillan aloittaa Toyotan palveluksessa 1. tammikuuta, jolloin hän toimii auton alustan suunnittelusta vastaavan Pascal Vasselonin alaisuudessa.

(MTV3)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ensi F1-kaudeksi on ollut tyrkyllä jo slick-renkaat. Syynä haluun siirtyä vuotta aiemmin kuviottomiin on nykyisten Michelin-tallien epäilys tämän hetken Bridgestone-autojen liika hyötyminen ensi vuonna.

MSa:ssa oli uutisoitu italialainen huhu, joka kertoi että GP2-auton slicksit oli asennettu Ferrarin F1-autoon. Syy: vertailu nykyisiin renkaisiin. Tulos: slickseillä F oli noin 2 sekuntia nopeampi. Johtopäätös: siirtyminen kuviottomiin jo nyt on hyvin epätodennäköistä, kun johtotahtenä FIA:lla on kurvinopeuksien laskeminen.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
joo mutta jos downforcea rajataan siinä määrin että kierrosajat pysyisivät suht samoina tai vähän nopeampina, niin silloin slickseillä mentäisiin hitaissa mutkissa kovempaa ja ongelmallisissa nopeissa mutkissa hiljempaa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pyrydaman sanoi:
joo mutta jos downforcea rajataan siinä määrin että kierrosajat pysyisivät suht samoina tai vähän nopeampina, niin silloin slickseillä mentäisiin hitaissa mutkissa kovempaa ja ongelmallisissa nopeissa mutkissa hiljempaa
Siinähän se ongelma onkin. Ensi kaudeksi ei olla muuttamassa aerosääntöjä, joten slicksit vain lisäisivät kaarrenopeuksia kaikissa mutkissa. Kaiken kaikkiaan kuolleena syntynyt ajatus. Kierrosaikoja, saati kaarrenopeuksia ei ole mitään syytä nostaa. Slicksien paluu sopii vain siihen tilanteeseen, että aeropitoa vähennetään radikaalisti, yhdessä elektronisten ajoapujen poistumisen kanssa. Jälkimmäinen ei ole nopeuksien kannalta välttämätön, mutta sopii kuvioon ja lisää lajin viihdyttävyyttä. Eli 2008 kaudella. Ensi vuosi mentänee näillä säännöillä, paitsi että Bridgestonesta tulee ainut rengastoimittaja.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tosin, kun rengaskilpailu häviää, niin renkaista voidaan tehdä paljon hitaammat. Ja sehän oli idea yhden rengastoimittajan takana. Jospa Brikkarit tekisivät sopivan hitaat sliksit niin mitään estettä niiden käyttöönotolle ei olisi.

Onkos muuten jostain ihan oikeasta lähteestä kuulunut että sliksien käyttö ensi vuonna voisi olla mitenkään mahdollista? Käsittääkseni tämä juttu on lähtenyt liikkeelle ilman suurempaa kritiikkiä. Voin olla tuossa tietysti väärässäkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Tosin, kun rengaskilpailu häviää, niin renkaista voidaan tehdä paljon hitaammat. Ja sehän oli idea yhden rengastoimittajan takana. Jospa Brikkarit tekisivät sopivan hitaat sliksit niin mitään estettä niiden käyttöönotolle ei olisi.
Toki yksi rengastoimittaja mahdollistaisi tuon, mutta se nyt on yksi ja sama ajetaanko huonosti pitävillä slickseillä vai huonosti pitävillä urarenkailla. Slickeihin paluun ainut tarkoitus on siirtää pitoa aeropuolesta mekaaniseen pitoon, joten yhtälön täytyy sisältää aeropidon vähentäminen. Muutoin slicksit ovat tarpeettomat.

Sitä paitsi ei sitäkään ole vielä päätetty, että Bridgestone toimittaisi kaikille samanlaisia renkaita ensi kaudella. 2008 luultavasti, mutta ensi kaudesta vasta keskustellaan. Ensi kauden renkaita FIA ei erityisesti säätele tätä kautta enempää, koska yhteen rengastoimittajaan siirtyminen jo nyt ei ole siitä lähtöisin, vaan Michelinistä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jos olis yks ja sama rengas koko kauden kaikilla, sillon syntyis vaihtelua kisasta kisaan, kun Bstone ei vois räätälöidä monen vuoden kokemuksella renkaita Ferrarin mukaan joka radalle erikseen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Toki yksi rengastoimittaja mahdollistaisi tuon, mutta se nyt on yksi ja sama ajetaanko huonosti pitävillä slickseillä vai huonosti pitävillä urarenkailla.
Ei se nyt ihan sama ole vaikka 'kokonaispito' olis sama. Ulkonäössä ja ajo-ominaisuuksissa on eroja ainakin jonkin verran..
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Villeneuve: - Le Mans, urheiluautot, DTM, IRL, Champ car? Ikävä kyllä ne ovat kaikki askel alaspäin formula ykkösistä. Nascar ei ole, vakuutti Villeneuve F1 Racing -lehden haastattelussa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
vermula sanoi:
Villeneuve: - Le Mans, urheiluautot, DTM, IRL, Champ car? Ikävä kyllä ne ovat kaikki askel alaspäin formula ykkösistä. Nascar ei ole, vakuutti Villeneuve F1 Racing -lehden haastattelussa.
Jep. Nascar onkin lähempänä kahta askelta.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Vatasessa ei ole muuta vikaa kuin se että kaveri on yksinkertainen (lue tyhmä). :thumbfh:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
HÖYNÄ sanoi:
Vatasessa ei ole muuta vikaa kuin se että kaveri on yksinkertainen (lue tyhmä). :thumbfh:
????????????????????????
????????????????????????
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös