Toyota eroaa gpwa-liittoumasta ja uusi aeropomo!
Toyota on päättänyt lähteä F1-sarjassa kilpailevien autonvalmistajien muodostamasta GPMA-liittoumasta.
Autosport.comin saamien tietojen mukaan Toyotan päätös lähteä GPMA:n riveistä johtuu pitkälti siitä, että japanilaisvalmistaja ei katso GPMA:n ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n nykyisen kinastelun sarjan moottorisäännöistä johtavan mihinkään. Toyota katsoo paremmaksi suunnitella F1-sarjan tulevaisuutta yhteistyössä FIA:n kanssa.
- Uskomme GPMA:n keskittyvän tällä hetkellä enemmänkin toiminnallisiin yksityiskohtiin kuin pitkän tähtäimen suunnitelmiin formula ykkösissä käyttöön otettavasta teknologiasta, kommentoi Toyota-talli tiedotteessaan.
Toyotan lähdön jälkeen GPMA:n jäsenistöön kuuluvat Renault, BMW, DaimlerChrysler ja Honda. Toyota ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta palata myöhemmin takaisin GPMA:n toimintaan.
- Arvostamme GPMA:n tähän saakka tekemää työtä, mutta nyt meille on kaikkein tärkeintä suunnata panoksemme omaan kehitystyöhömme, kertoi Toyotan tallipäällikkö Tsutomu Tomita.
Toyota ei ole vielä allekirjoittanut kaupallista sopimusta F1-sarjan kanssa kausille 2008-2012, mutta tästä huolimatta valmistaja vakuuttaa jatkavansa mukana sarjassa ainakin kauteen 2012 asti.
(MTV3)
Ja:
F1-sarjassa kilpaileva Toyota-talli ilmoitti pestanneensa Mark Gillanin aerodynamiikkaosastonsa johtoon kaudelle 2007.
Gillanilla on aiempaa kokemusta formula ykkösistä Jaguar- ja McLaren-tallien riveistä. 36-vuotias Gillan työskenteli McLarenilla kauteen -98 saakka, jonka jälkeen hän siirtyi Jaguar-tallin palvelukseen.
Jaguarin Red Bull -kauppojen myötä Gillan siirtyi viime vuonna opetustehtäviin Surreyn yliopistoon, jossa hän luennoi ilmailu- ja avauusteknologiasta. Gillan aloittaa Toyotan palveluksessa 1. tammikuuta, jolloin hän toimii auton alustan suunnittelusta vastaavan Pascal Vasselonin alaisuudessa.
(MTV3)
Toyota on päättänyt lähteä F1-sarjassa kilpailevien autonvalmistajien muodostamasta GPMA-liittoumasta.
Autosport.comin saamien tietojen mukaan Toyotan päätös lähteä GPMA:n riveistä johtuu pitkälti siitä, että japanilaisvalmistaja ei katso GPMA:n ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n nykyisen kinastelun sarjan moottorisäännöistä johtavan mihinkään. Toyota katsoo paremmaksi suunnitella F1-sarjan tulevaisuutta yhteistyössä FIA:n kanssa.
- Uskomme GPMA:n keskittyvän tällä hetkellä enemmänkin toiminnallisiin yksityiskohtiin kuin pitkän tähtäimen suunnitelmiin formula ykkösissä käyttöön otettavasta teknologiasta, kommentoi Toyota-talli tiedotteessaan.
Toyotan lähdön jälkeen GPMA:n jäsenistöön kuuluvat Renault, BMW, DaimlerChrysler ja Honda. Toyota ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta palata myöhemmin takaisin GPMA:n toimintaan.
- Arvostamme GPMA:n tähän saakka tekemää työtä, mutta nyt meille on kaikkein tärkeintä suunnata panoksemme omaan kehitystyöhömme, kertoi Toyotan tallipäällikkö Tsutomu Tomita.
Toyota ei ole vielä allekirjoittanut kaupallista sopimusta F1-sarjan kanssa kausille 2008-2012, mutta tästä huolimatta valmistaja vakuuttaa jatkavansa mukana sarjassa ainakin kauteen 2012 asti.
(MTV3)
Ja:
F1-sarjassa kilpaileva Toyota-talli ilmoitti pestanneensa Mark Gillanin aerodynamiikkaosastonsa johtoon kaudelle 2007.
Gillanilla on aiempaa kokemusta formula ykkösistä Jaguar- ja McLaren-tallien riveistä. 36-vuotias Gillan työskenteli McLarenilla kauteen -98 saakka, jonka jälkeen hän siirtyi Jaguar-tallin palvelukseen.
Jaguarin Red Bull -kauppojen myötä Gillan siirtyi viime vuonna opetustehtäviin Surreyn yliopistoon, jossa hän luennoi ilmailu- ja avauusteknologiasta. Gillan aloittaa Toyotan palveluksessa 1. tammikuuta, jolloin hän toimii auton alustan suunnittelusta vastaavan Pascal Vasselonin alaisuudessa.
(MTV3)