F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Mä luulen, että kun Kimi puhuu monikossa "meistä" niin hän tarkoittaa itseään ja kisa-insinööriä, sekä omaa tiimiänsä.

Käsittääkseni auton säätämiseen ja kisa strategian suunnittelemiseen tallien sisällä on tavallaan omat pienet tiiminsä kummallekin kuljettajalle. Tätä tiimiä käytännössä johtaa itse kuljettaja ja hän päättää mitenkä tallin johtajilta tulevia käskyjä noudatetaan.

Tietenkin käskyjen noudattamisesta voi sitten tulla kaikenlaisia seuraamuksia. (siis jos tallipäällikoltä tulevaa käskyä ei noudateta).

Tästähän tuli nimenomaan McLarenilla edelliskaudella hyvä esimerkki kauden lopussa. Tallin päällystö puolti Hamiltonia ja taisteli Alonson "tiimiä" vastaan.

Tässä nyt varmaan on paljon mutua ja yksinkertaistamista, mutta kuitenkin tarkoitus on se, että Kimillä on oma strategiansa voittamiseen, jonka hän on laatinut inssinsä ja avustajiensa kanssa. Massalla on sitten omansa (oletettavasti). Jossain välissä kuljettaja voi sitten alkaa tukemaan toisen kuljettajan strategiaa kuin näin parhaaksi näkee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
quartal sanoi:
Mä luulen, että kun Kimi puhuu monikossa "meistä" niin hän tarkoittaa itseään ja kisa-insinööriä, sekä omaa tiimiänsä.
Näinhän se on. Kimin 'me' ei sisällä Massaa, toisinkuin IL-toimittaja luulee.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Zaikom sanoi:
Näinhän se on. Kimin 'me' ei sisällä Massaa, toisinkuin IL-toimittaja luulee.
Kuuleehan sen jo Kimiltä aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa:

Emme onnistuneet parhaalla mahdollisella tavalla

...ja 2 Ferraria kärjessä :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
quartal sanoi:
Käsittääkseni auton säätämiseen ja kisa strategian suunnittelemiseen tallien sisällä on tavallaan omat pienet tiiminsä kummallekin kuljettajalle. Tätä tiimiä käytännössä johtaa itse kuljettaja ja hän päättää mitenkä tallin johtajilta tulevia käskyjä noudatetaan.
Sanoisin kyllä, että pikemmin tuota tiimiä johtaa kisainssi. Kuljettaja lähinnä tekee mitä käsketään (palautteen antamisen lisäksi). Radalla kuski voi sooloilla ihan omin päin, mutta pilttuussa hänen kisatiiminsä toteuttaa sitä, mitä tallin johto käskee. Kisainssi sitten hoitaa detaljitason päätöksenteon.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
WebSlave sanoi:
Sanoisin kyllä, että pikemmin tuota tiimiä johtaa kisainssi. Kuljettaja lähinnä tekee mitä käsketään (palautteen antamisen lisäksi). Radalla kuski voi sooloilla ihan omin päin, mutta pilttuussa hänen kisatiiminsä toteuttaa sitä, mitä tallin johto käskee. Kisainssi sitten hoitaa detaljitason päätöksenteon.
Luultavasti juuri noin päin. Uskon kuitenkin, että yhteistyössä niistä kisataktiikoista keskustellaan ja päätetäänkin, mutta jos joku pitää taktiikoiden kehittelyssä "pomoksi" nimetä niin eiköhän se yleensä juuri kisainssi ole.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Hauki sanoi:
Luultavasti juuri noin päin. Uskon kuitenkin, että yhteistyössä niistä kisataktiikoista keskustellaan ja päätetäänkin, mutta jos joku pitää taktiikoiden kehittelyssä "pomoksi" nimetä niin eiköhän se yleensä juuri kisainssi ole.
Muistaakseni Ferrarilla oli sillain viime kaudella, että kumpi on nopeampi tokassa aika-ajossa, saa valita taktiikan kolmanteen aika-ajoon - eli kisaan.
Näin näyttää olevan tänäkin vuonna. Toinen aika-ajo on tärkeä Ferrarikuskeille siksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Varsin hauskaa sinänsä: täällä toivotaan, että ykköset siirtyisi Yleisradioon, briteissä valitetaan, että ykkösten pitäisi pysyä kaupallisilla kanavilla. TV-maksut kun pitäisi käyttää oikeisiin urheilulajeihin. ;)
Tarkoititko koko Suomea? Empä niinkään sanoisi, eikö jo pelkästään siitä, että julkisuuten tuli tieto myös YLE:n olleen kiinnostunut F1-oikeuksista kun ne 2006 vielä oli kaupattavana, noussut jo jonkinlainen haloo?

Bobakki sanoi:
Mitäh? Jo on. Mä kun kuvittelin, että JJ:n ajelut olisi lopullisesti loppu.
Mun käsittääkseni JJ:n piti jo viime vuonna tehdä comeback ALMS-sarjaan (American Le Mans) Johnny Herbertin kanssa. Mutta ilmeisesti CET Solaroli -nimisellä tiimillä on edelleen jotain rahoitusvaikeuksia, siitä huolimatta että tallissa on ollut Porschen tuliterä asiakasauto. Nettisivuilta löytyy jopa JJ:n profiili. Jossain mainittiin että JJ ajaa myös seuraavan Speedcar-kisan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hauki sanoi:
Luultavasti juuri noin päin. Uskon kuitenkin, että yhteistyössä niistä kisataktiikoista keskustellaan ja päätetäänkin, mutta jos joku pitää taktiikoiden kehittelyssä "pomoksi" nimetä niin eiköhän se yleensä juuri kisainssi ole.
Renkaiden osalta ja autojen säätöjen suhteen kuskilla tietenkin on sananvaltaa, jos niin haluaa. Rengastaktiikan varmaan myöskin (siis mikä seos millonkin), mutta tankkaustaktiikka laaditaan ylempänä, koska sitä ei voi suunnitella toista kuskia huomioimatta. Useimmilla tiimeillä varmaankin on jokin systeemi, joten varsinaista päätöksentekoa ei tarvita, paitsi poikkeustapauksissa (esim. lähtöpaikkarangaistuksen tapauksessa).
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tarkoititko koko Suomea? Empä niinkään sanoisi, eikö jo pelkästään siitä, että julkisuuten tuli tieto myös YLE:n olleen kiinnostunut F1-oikeuksista kun ne 2006 vielä oli kaupattavana, noussut jo jonkinlainen haloo?
En. Vain , että sellaisiakin toiveita täällä on esitetty. Ei tuo brittimielipidekään luultavasti edusta kuin äänekästä vähemmistöä.

Minä olin siinä käsityksessä, ettei YLE ollut vakavissaan mukana tarjouskilvassa 2006, koska tiesi hinnan olevan liian suuren.
 
Viimeksi muokattu:

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Ghost_Glove sanoi:
No jos toinen on nopeempi niin mikäs siinä...
Mutta tohon uutiseen yhdistettynä en ihan taas ymmärrä jutun kirjottajan pointtia nostaa asiaa esille.
Kimi kuitenkin ohitti Massan ihan reilulla pelillä ja ajamalla...

Toki voidaan lähtee arpoon ja virpoon, että hidastiko Massa jossain kohtaa tallin käskystä tms.... Mutta mielestäni ei.
Joten joo Kimi ja Kimin kisainssi + muut Kimin kisatiimiin kuuluvat suunnittelivat varmasti voittavansa kisan ja ohittavansa Massan viimestään ekalla varikkostopilla. Niin varmaan suunnittelivat Massankin kisatiimissä, mutta ei natsannut...
Hui hai.Viimeisen kerran:Katsokaa niitä kuskien palkkapusseja.1+1=?
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Ratman sanoi:
Hui hai.Viimeisen kerran:Katsokaa niitä kuskien palkkapusseja.1+1=?
Taisihan noissa palkkapusseissa olla viime vuonnakin saman verran eroa, ja ihan kilpaahan ne silloinkin ajoivat lähes kauden loppuun asti. Ja kyllä Massan tän kauden mielialan poukkoilut ja yliyrittäminen kertoo siitä, että välillä mies kokee pystyvänsä (ja pystyykin) lyömään Kimin ja sitten taas maailma romahtaa. Toki jos suoritukset ei parane, niin käsky siipimieheksi tulee takuulla ennen kun matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen on mennyt, kenties jo kauden puoliväliin mennessä. Tosin en väitäkään omaavani mitään sisäpiiritietoa Ferrarin sisäpolitiikasta, mutta ei musta ainakaan ole mitään merkkejä näkyvillä että kuskit olisi (vielä) laitettu eriarvoiseen asemaan kisaamisen suhteen. Palkkapusseissa toki eroa on reilusti, mutta sitä selittää varsin pitkälle se, että Kimi oli jo Ferrari-sopparia hierottaessa 2 x MM-kakkonen ja 9 GP-voiton mies, mutta Massan meriitit oli huomattavasti vähäisemmät. Ja kaipa Ferrarilla Kimiin luottoakin oli, kun saman verran maksavat liksaa kun Schumillekin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ratman sanoi:
Hui hai.Viimeisen kerran:Katsokaa niitä kuskien palkkapusseja.1+1=?
Juu en ottanut kantaa siihen kumpi on oikeesti ykköskuski ja kumpi ei.

Sisällä onhan se selvää, että kun Kimi palkattiin talliin niin hänet palkattiin voittamaan mestaruus tallille, ei auttamaan Massaa mestaruuden voittamisessa.
Lisäksi nyt Kimi on mestari ja siten vielä enemmän tallin "ykköskuski".

Mutta kummankaan seikan ei tarvi vaikuttaa tallin virallisiin päätöksiin. Eli Kimin ei silti tarvitse olla NIMETTY ykköskuski.
Ja siten kun Kimi puhuu että ME PÄÄTETTIIN tai meni MEIDÄN SUUNNITELMIEN mukaan, niin ei hänen tarvitse tarkoittaa sitä että Monttezeemolo olis tammikuussa sanonu Massalle jotta Let Kimi paas vöör tsampiöönchip.

Joten kyllä nyt IL:n toimittaja veteli ihan omiaan parista hassusta sanasta... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jotain todellista(?) välillä

Briatore sanoi:
- Uskon, että voimme palata voittokantaan jo Barcelonassa. Silloin meillä on vihdoin kasassa uusi paketti, joten voimme voittaa, italialainen kertoi Reutersille.
Näin siis ainakin Sportti.comin mukaan:
Briatore: Renault voi voittaa jo Barcelonassa

Jos Briatore puhuu totta niin lupaan ottaa yhden jos toisenkin sille... :alppu:

Oishan se komeeta jos Espanjasta eteen päin kärjessä oliskin neljä tallia...
Mutta taitaa jäädä utopia osastolle se...

[offtopic]
Kohta varmaan Tojolta kerrotaan, että voimme voittaa Kanadassa... Sit vasta oliskin!! VIIS tallia kärjessä! wow!! :D
[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Ghost_Glove sanoi:
Näin siis ainakin Sportti.comin mukaan:
Briatore: Renault voi voittaa jo Barcelonassa

Jos Briatore puhuu totta niin lupaan ottaa yhden jos toisenkin sille... :alppu:

Oishan se komeeta jos Espanjasta eteen päin kärjessä oliskin neljä tallia...
Mutta taitaa jäädä utopia osastolle se...

[offtopic]
Kohta varmaan Tojolta kerrotaan, että voimme voittaa Kanadassa... Sit vasta oliskin!! VIIS tallia kärjessä! wow!! :D
[/offtopic]
Jotenkin suhtaudun skeptisesti Rellun mahdollisuuksiin Barcelonassa, tai tällä kaudella yleensäkin. Jos Rellulla on uutta osaa tarjolla, niin onhan muillakin. Kuitenkin ero kärkeen on tällä hetkellä (2 kisaa tosin vasta ajettu) ehkä noin sekunnin luokkaa, jonka kiinni ottamiseen ei yksi päivityskierros riitä, kun muutkin kehittävät autoaan koko ajan. Näkisinki, että Briatoren kommentilla nostatetaan henkeä "kotikisaa" varten, ja paikkaillaan Alonson "ei tällä paskalla mihinkään pääse"-kommentteja.

Mutta tosiaan, jos näin kuitenkin tapahtuu, niin :alppu: sille, ja Tojolle kaksikin. Mitä enemmän kärjessä on säpinää niin sitä parempi. Lisäksi kyllä Alonso ansaitsee paremman kaluston ja mahdollisuuden taistella edes kisavoitoista, vaikka viime vuoden jälkeen pieni nöyrtyminen ei olekaan äijälle pahitteeksi :D.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Olisihan se hienoa, jos jo Barcassa voitosta kamppailisi neljä tallia. Bemari oli tasavahva mäkin kanssa Malesiassa, toivotaan että sama trendi jatkuu. Renaultin nousu kärkikahinoihin olisi kiva mauste, mutta ei muuttaisi reseptiä sinällään. Mestaruustaisteluun ei ehdi enää Bahrainin jälkeen millään, niin kovaan nousuun on mahdoton uskoa..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sumi auttaa jakamaan McLarenin miljoonat..

Alunperin rahathan meinattiin jakaa ympäri maailmaa edistämään kilpailutoimintaa kehittyvissä maissa jos oikein muistan...

Kai tämä Young Driver Safety Scholarship Programme on sitten sama
asia?

Mahtaako herua Suomeen mitään?


Schumacher to help distribute funds from McLaren fine

the intention is to disperse the Fund over the next five years and to concentrate activities on a Young Driver Safety Scholarship Programme, an Officials Skills Safety Training Programme and a Facility Safety Improvement Consultancy Programme.

http://www.formula1.com/news/headlines/2008/3/7561.html
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
pikkasen malesian notkahdus himmentää tuota lausumaa nicon suusta mutta katsotaas bahrain mitä siellä tulee williamsin osalta
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kaluston puolesta uskon Nicon olevan oikeassa, mutta väitän tallin ottavan liikaa köniin kuskeissa, jotta nelossija tallien mestaruustaistossa olisi mahdollinen. Nakajimalla on vielä opittavaa ja Rosberginkin olisi karsittava näitä taas kerran nähtyjä typeryyksiä. Lisäksi aprikoin itse sellaista, että olisiko Malesian ongelmia nähty, mikäli Alex Wurz olisi ollut vielä mukana. Aavistuksen askarruttaa Nicon kokemuksen riittävyys sekä tekninen kyvykkyys, siis.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Vice sanoi:
Malesian haparien näyttöjen perusteella Nicon sanat kyllä tuntuvat melkoisen liioitetuilta. Enkä muutenkaan usko Williamsiin :nope:
Taulukko ei petä :frank:
1. McLaren 24
2. BMW 19
3. Ferrari 11
4. Williams 9
5. Renault 6
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös