F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
yhdysvallat sanoi:
Turva-auto sääntöön olisi hyvä tehdä seuraavanlainen muutos >> kaikki tallit ilmoittavat etukäteen suunnittelemiensa varikkokäyntiensä ajankohdan. Nämä tiedot sitten aukeaisivat tuomaristolle kyseessä olevan kierroksen sopivana aikana. Kun meneteltäisiin näin säilyisi turvallisuus ja tasapuolisuus. Pelkoa varikkotaktiikoiden vuotamisesta ei olisi sillä teknisesti on mahdollista asentaa jokin laite joka on murtovarma ja tuomariston valvonnassa. En käsitä miten FIA:ssa ollaan niin tyhmiä ettei olla tätäkään yksinkertaista asiaa vielä keksitty.

Edit: Jotkin yksityiskohdat voivat olla tekstissäni epäselviä ja voin tarkentaa jos ette tajua
Ymmärsin kyllä tekstisi sisällön, mutta en sitä, mitä sillä haetaan. Mitä hyödytään siitä, että FIA tietää tallien suunnitellut "pysähdysaikataulut"?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Ymmärsin kyllä tekstisi sisällön, mutta en sitä, mitä sillä haetaan. Mitä hyödytään siitä, että FIA tietää tallien suunnitellut "pysähdysaikataulut"?
Duh. Tällöin kuski saisi tankata rangaistuksetta tuolla kierroksella, vaikka varikko olisi suljettu.

Itse en tosin ole lainkaan ajatuksen ystävä. Pari ongelmaa tulee nimittäin mieleen - mitä jos kuljettaja syystä tai toisesta vaihtaa taktiikkaansa (kolarit, taktiset siirrot) tai nähdään useampi turva-autojakso (siirtää kaikkien varikkokäyntejä eteenpäin)?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Duh. Tällöin kuski saisi tankata rangaistuksetta tuolla kierroksella, vaikka varikko olisi suljettu.

Itse en tosin ole lainkaan ajatuksen ystävä. Pari ongelmaa tulee nimittäin mieleen - mitä jos kuljettaja syystä tai toisesta vaihtaa taktiikkaansa (kolarit, taktiset siirrot) tai nähdään useampi turva-autojakso (siirtää kaikkien varikkokäyntejä eteenpäin)?
Tjaa. Mutta mitä jos kuski onkin tulossa varikolle vasta kierroksen tai kahden päästä? Toki joku häviäjähän näissä on aina, mutta jos stoppi on määrätty tapahtuvaksi kierroksella 25 ja turva-auto tulee radalle kierroksella 23, pysyen siellä sen pari kierrosta, letkan hänniltähän sitä taas itsensä löytää.

Miksei vaikka niin, että kun kerran tiedetään, millä sektorilla onnettomuus on tapahtunut, täytyisi nimenomaan sen sektorin aika olla kuljettajan nopeinta kyseistä sektoriaikaa vaikkapa 5-10 sekuntia hitaampi?

Tietääkö muuten kukaan, aiheutuiko siitä vanhasta systeemistä vaaratilanteita kuskien rynnistäessä varikolle?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Jeeves sanoi:
Tjaa. Mutta mitä jos kuski onkin tulossa varikolle vasta kierroksen tai kahden päästä? Toki joku häviäjähän näissä on aina, mutta jos stoppi on määrätty tapahtuvaksi kierroksella 25 ja turva-auto tulee radalle kierroksella 23, pysyen siellä sen pari kierrosta, letkan hänniltähän sitä taas itsensä löytää.

Miksei vaikka niin, että kun kerran tiedetään, millä sektorilla onnettomuus on tapahtunut, täytyisi nimenomaan sen sektorin aika olla kuljettajan nopeinta kyseistä sektoriaikaa vaikkapa 5-10 sekuntia hitaampi?

Tietääkö muuten kukaan, aiheutuiko siitä vanhasta systeemistä vaaratilanteita kuskien rynnistäessä varikolle?
Ei nyt välttämättä varikolleajosta kysymys, mutta Alonson onnettomuus Interlagosissa 2003 oli ainakin sellainen vaaratilanne.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bleu sanoi:
Ei nyt välttämättä varikolleajosta kysymys, mutta Alonson onnettomuus Interlagosissa 2003 oli ainakin sellainen vaaratilanne.
Eikös mies itse turaillut siinä? Eli ajoi paria sataa keltaisten lippujen alueella pimeään mutkaan.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
http://www.urheiluviikko.net/heidfeld-myontaa-olen-hitaampi-kuin-kubica/15745/ sanoi:
F1-talli BMW Sauberin kilpakuski Nick Heidfeld myönsi olevansa huolissaan tilanteestaan. Kuluvan kauden kisoissa saksalainen on jäänyt puolalaisen tallikaverinsa Robert Kubican varjoon. Heidfeld on kerännyt 20 MM-pistettä, eli neljä pistettä vähemmän kuin Kubica.

- Koen, että tänä vuonna on hieman vaikeampi ajaa kuin viime vuonna. En kuitenkaan halua, että se nähdään tekosyynä, koska meillä molemmilla on samanlainen auto, Heidfeld sanoi Autosport.com-julkaisun mukaan.

- Luulen, että suurin ongelma on yhdellä kierroksella, mutta edes kisat eivät sujut täydellisesti. Niin se vain on, ja me yritämme tietenkin parantaa asioita. Toivon selvittäväni asian. Tämä on pieni huolenaihe, koska en halua olla hitaampi kuin tallikaverini, ja F1 on elämäni. Siksi en nauti tästä tilanteesta tällä hetkellä.
Hyvä että Heidi 'olennopeampikuinräikkönen' alkaa pikkuhiljaa myöntämään sen minkä muut ovat jo nähneet ajat sitten. Mies rakastaa työtään, sen on ilmaissut monet kerrat ja ihan hyvä asenne sillä kohtaa, mutta se itselleen valehtelu vuosien varrella. Aika epäsympaattisen kuvan tyypistä on saanut juuri näiden omaa erinomaisuutta korostavien kommenttejen ja selittelyjen ansiosta. Nyt on ensimmäisen kerran asiavaihe päällä. Tuskin pääsee koskaan Kubican vauhtiin ja romahdushan tässä on tuloillaan kait.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/05/648729 sanoi:
BMW:n F1-kuljettaja Robert Kubica on jättänyt tällä kaudella varjoonsa tallikaverinsa Nick Heidfeldin.

Kubica on tämänhetkisessä MM-tilanteessa Heidfeldin edellä pistein 24-20. Vielä viime kaudella Heidfeld päihitti Kubican MM-sarjassa pistein 61-39. Kubica ei usko voimasuhteiden kääntymisen selittyvän sillä, että BMW:n F1.08-auto sopisi paremmin hänen ajotyylilleen.

- En usko, että kysymys on autosta. Minä pitäisin mieluummin syynä sitä tosiasiaa, että minulla on nyt yksi vuosi enemmän kokemusta ja työskentelen erittäin hyvin yhdessä uuden kisainsinöörini Tony Cuquerellan kanssa, Kubica sanoi F1-sarjan nettisivuilla.
Ja sitten näkemys tallikaverilta. Helppo uskoa, että juuri näin asia on. Ihan samoin Heidi alussa pärjäsi Sauberilla Räikkösellekin, mutta kun lahjakkaampi nuori kyky keräsi hieman lisää kokemusta, niin taustapeileihin jäi Quick-Nick. Sama toistuu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Eikös mies itse turaillut siinä? Eli ajoi paria sataa keltaisten lippujen alueella pimeään mutkaan.
Ainahan keltaisten lippujen alla ajettu kolari olisi enemmän tai vähemmän oma moka. Ei tässä siitä ole kyse.
Tjaa. Mutta mitä jos kuski onkin tulossa varikolle vasta kierroksen tai kahden päästä? Toki joku häviäjähän näissä on aina, mutta jos stoppi on määrätty tapahtuvaksi kierroksella 25 ja turva-auto tulee radalle kierroksella 23, pysyen siellä sen pari kierrosta, letkan hänniltähän sitä taas itsensä löytää.
Vähemmän tuo rankaisee kuin suljetun varikon aikana tehdystä pysähdyksestä tuleva läpiajorangaistus.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Jeeves sanoi:
Eikös mies itse turaillut siinä? Eli ajoi paria sataa keltaisten lippujen alueella pimeään mutkaan.
Lähinnä tarkoitin sitä, että nykysäännöillä kun ei tarvitse kiirehtiä mihinkään niin onnettomuutta ei olisi välttämättä tapahtunut. Totta on, että Alonso tuli liian kovaa tilanteeseen. Itse hän ei kai ollut varikolle tulossa, sen sijaan edeltä Kimi taisi tulla. Sinällään Alonson piti jatkaa kovaa, että olisi paremmat mahdollisuudet siirtyä Kimin edelle. Ja tuli sitten liian kovaa eikä huomannut tarpeeksi ajoissa keskellä rataa lojunutta rengasta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Tuli tuosta mieleen, että jos nuo pysähdyskierrokset voisi ilmoittaa etukäteen tuomaristolle, seuraava tilanne.

Pysähdys on suunniteltu kierrokselle 23. Kisan ensimmäisellä kierroksella tulee kolari, minkä seurauksena turva-auto käy radalla. Tässä säästyy polttoainetta ja kuljettaja ei tulekaan kierroksella 23 varikolle. Kierroksella 24 turva-auto tulee taas varikolle, ja varikko menee kiinni. Nyt on kuitenkin pakko tulla varikolle ennen kuin se aukeaa.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Pikku-Piquetilta kysytty tänään mielenkiintoinen kysymys lehdistötilaisuudessa:

Q: (Andrew Frankl - Forza) Nelson, your father said to Nigel Mansell that his wife is the ugliest in the world and said that Ayrton was gay. Do you think he was right, and would you do similar things or would you agree with me that he was wrong?

NP: To be honest, I never saw Nigel’s wife and so I don’t have any comments there. Regarding Senna, I think they had their own little fights and that was his way of trying to make him (Senna) off the pace, nervous. That was part of his strategy. Obviously every driver tries to poke each other in different kinds of ways. Obviously today things are a bit more controlled, and a bit more severe than a few years ago. I don’t think it is the right time where I have any need to do that but I think every driver does it, I think we all do it in a different kind of way, obviously in a much lower profile, but it happens once in a while. I think the right time will come if it’s needed but not yet.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
kasper sanoi:
Pikku-Piquetilta kysytty tänään mielenkiintoinen kysymys lehdistötilaisuudessa:
Fiksusti vastasikin. Psyykkaaminen oli Seniorin aikana kovempaa kuin tänäpäivänä. Aika vähäistä se nykyään tosiaan on ja joillekin kuskeille olisi jopa täysin merkityksetöntä. Ajajaprofiilit ovat nekin muuttuneet. Viilipyttyjä tulee nykyään muualtakin kuin Suomesta.

Pikku-Piquet on ainakin itse medialle välittämässään kuvassa juuri tällainen. Ihan nyt ei ole kulkenut kuten odotettiin ja kuvaan kuuluisi, mutta eipä vielä ainakaan panikoi. Nähtäväksi jää onko kaverista sitten tähän leikkiin oikeasti, mutta Briatoren tuki taitaa vielä löytyä. Toivottavasti se ei ole liikaa nimestä kiinni.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bleu sanoi:
Tuli tuosta mieleen, että jos nuo pysähdyskierrokset voisi ilmoittaa etukäteen tuomaristolle, seuraava tilanne.

Pysähdys on suunniteltu kierrokselle 23. Kisan ensimmäisellä kierroksella tulee kolari, minkä seurauksena turva-auto käy radalla. Tässä säästyy polttoainetta ja kuljettaja ei tulekaan kierroksella 23 varikolle. Kierroksella 24 turva-auto tulee taas varikolle, ja varikko menee kiinni. Nyt on kuitenkin pakko tulla varikolle ennen kuin se aukeaa.
Itse tätä samaa hommaa ehdottelin aiemmin. Mielestäni pysähdyskierroksia voisi ilmoittaa +-1 kierros tyyliin ja stopin ajankohta tulisi ilmoittaa välittömästi edellisen varikkostopin jälkeen. Silloin pysähdyksen aikana voisi muuttaa strategiaa. Turva-auton tullessa radalle ja mahdollistaessa pitemmän stintin tiimi ottaa riskin jos ajaa oman stoppikierroksiensa ohi.

SÄÄ: tälle päivälle pieniä sadekuuroja aamuksi, joten jo ekoissa harjoituksissa voi olla liukasta. Lauantain ennuste edelleen sadekuuroja, sunnuntain ennuste on vaihtunut kuuroista -> sateeksi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Heh, Andretti :D
iltalehti sanoi:
Andretti: Sabotaasi siivitti Häkkisen McLarenille
22.5.2008 12:32

Nuori kilpa-ajaja Marco Andretti väittää, että Mika Häkkinen vei hänen isänsä Michael Andrettin paikan McLarenilla valeiden ja mustamaalauksen siivittämänä.
Nuori Marco Andretti ei siedä sitä tapaa, jolla Häkkinen tuotiin McLarenille.

Kolmannen polven kilpa-ajaja Marco Andretti on valmis tartumaan Formula 1:n rattiin, jos sopiva tilaisuus tarjoutuu sopivasta tallista. Andrettia eivät pelota hänen isänsä Michaelin ikävät kokemukset lajiin liittyvästä väitetystä politikoinnista.

Marcon isä Michael ajoi McLarenilla vuonna 1993 torsoksi jääneen kauden. Michael Andretti sai lähteä tallista ennen kauden loppua epäonnistujan leimalla. Andretti antoi sijaa eräälle tietylle Mika Häkkiselle.

Marco Andrettin mielestä hänen isälleen ei haluttu antaa mahdollisuuksia onnistua formula ykkösissä. Hän pitää isänsä kohtelua sabotaasina.

Yleisen käsityksen mukaan Michael Andretti epäonnistui F1:ssä sen takia, ettei ollut valmistautunut haasteeseen tarpeeksi. Myös sanottiin, ettei etteivät hänen taitonsa riittäneet.

Marco puolustaa isäänsä ja väittää, että Michaelista haluttiin piirtää huono kuva sen takia, että lupaavalle tulevalle maailmanmestarille Häkkiselle saatiin paikka.

- He halusivat, että hän epäonnistuu, Marco sanoo.

Yksi syy tähän oli Marcon mukaan myös raha. Häkkinen oli tuolloin paljon halvempi kuljettaja kuin Andretti.

Marco Andrettin mukaan Michaelin autot myös tehtiin tahallaan vaikeiksi ajaa. Tilanne helpottui vasta sitten, kun tallitoveri Ayrton Senna puuttui asioihin. Marcon mukaan Sennan ansiosta Michael Andretti sai Monzan kisaan kunnon auton, ja ajoi sen ansiosta uransa parhaassa F1-kisassa kolmanneksi.

Erilainen käsitys

Michael Andretti ei muistele asioita ihan samalla lailla kuin miten hänen poikansa on ne on ymmärtänyt.

- Sanotaan vaikka niin, ettei se ollut miellyttävä kokemus. Luulen, että jouduin keskelle kilpa-autoilun liittyvää poliittista kamppailua, ja sen takia se ei ollut mukavaa, Michael Andretti sanoi.

Michael Andretti kuitenkin ymmärtää pojan halun puolustaa isäänsä. Michael olisi itsekin alkanut puolustaa Mario-isäänsä, jos tarvetta olisi ollut.

Michelin kokemukset eivät kuitenkaan muuta Marcon tavoitetta. Hän haluaa päästä ajamaan F1:llä, mutta ei mitä tahansa F1:tä. Vuonna 2006 hän pääsi testaamaan Hondalla. Marco Andretti haluaa auton, jolla voi voittaa. Hän uskoo, että F1-väki haluaa myös hänen epäonnistuvan.

Andretti, 21, nauttii kilvanajosta IndyCar -kisoissa. Hän saattaa hyvinkin ajaa koko uransa Indy-formuloissa. Marco Andretti tunnustaa, etteivät ovaaliradat ole paras mahdollinen paikkaa hakea Formula 1 -tallien huomiota.

- Ehkä se auttaa, jos voitan sarjan mestaruuden tai Indy 500 -kisan, Marco sanoi.

Michael Andretti uskoo, että hänen pojallaan on edellytyksiä ajaa kilpaa F1:ssä. Toisaalta Michael pohtii, että poika saattaa löytää onnen jäämällä Indy-formuloihin.

- Hän on yksi nuorista amerikkalaisista tähdistä. Luulen, että hänellä on paljon odotettavaa täältä. Ehkä hän alkaa ajatella, että voi auttaa Indy-formuloita kasvattamaan suosiotaan, Michael mietti.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Jacques sanoi:


"Kilpa-autoilija Marco Andretti on esittänyt kovan syytöksen formula ykkösten McLaren-tallia kohtaan. 21-vuotiaan Andrettin mukaan McLaren-talli sabotoi hänen isänsä F1-uran vuonna 1993.

- Jos minulta kysytään, niin se oli sabotaasi. He halusivat hänen epäonnistuvan, Andretti sanoi Associated Press -tietotoimiston mukaan.

Michael Andretti ajoi McLarenilla Ayrton Sennan tallikaverina kaudella 1993. Samaan aikaan tallilla oli huippulahjakkuudeksi todettu Mika Häkkinen testikuljettajana.

- Todellisuus oli se, että heillä oli Mika Häkkinen valmiina ajamaan paljon halvemmalla kuin mitä isälleni maksettiin, Marco Andretti sanoi isänsä kohtelusta.

Michael Andretti saavutti kauden aikana vain yhden palkintosijan, Italian GP:n kolmossijan. Hän jätti tallin kolme kisaa ennen kauden päättymistä ja Häkkinen tuli tilalle.

- He laittoivat elektroniikan avulla auton tekemään omituisia asioita mutkissa, Marco Andretti väitti."
mtv3

Ei pärjännyt hyvin, siksikö savustettiin loppukaudesta pois tuolla keinolla.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Sato Rellulle?

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1534945

Monacon GP-varikolla kuiskitaan, että Renault-tallin brasilialaiskuljettajalla Nelson Piquet juniorilla on enää pari kilpailua aikaa todistaa taitonsa. Jos selvää kehitystä ei tapahdu, Piquet junior saa potkut.

Piquet junior on ollut tulokaskaudellaan suurissa vaikeuksissa. Hänen paras tuloksensa tähän asti on 11. sija Malesian GP:ssä.

Torstaina Monacon kilpailun ensimmäisissä harjoituksissa Piquet juniorin vauhti oli edelleen vaisua. Hän jäi 18:nneksi ja hävisi tallikaverilleen Fernando Alonsolle puolitoista sekuntia.

Tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana Piquet juniorin korvaajaksi pidetään japanilaista Takuma Satoa, joka jäi toukokuun alussa työttömäksi, koska Super Aguri -talli ei pystynyt enää jatkamaan toimintaansa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Saas nöhdä, ainahan noita huhuja riittää.
Ilta-Sanomat sanoi:
Nelson Piquet junior saa potkut Renault'lta?
22.05.2008 13:17

Monacon GP-varikolla kuiskitaan, että Renault-tallin brasilialaiskuljettajalla Nelson Piquet juniorilla on enää pari kilpailua aikaa todistaa taitonsa. Jos selvää kehitystä ei tapahdu, Piquet junior saa potkut.

Piquet junior on ollut tulokaskaudellaan suurissa vaikeuksissa. Hänen paras tuloksensa tähän asti on 11. sija Malesian GP:ssä.

Torstaina Monacon kilpailun ensimmäisissä harjoituksissa Piquet juniorin vauhti oli edelleen vaisua. Hän jäi 18:nneksi ja hävisi tallikaverilleen Fernando Alonsolle puolitoista sekuntia.

Tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana Piquet juniorin korvaajaksi pidetään japanilaista Takuma Satoa, joka jäi toukokuun alussa työttömäksi, koska Super Aguri -talli ei pystynyt enää jatkamaan toimintaansa.
Janne Aittoniemi
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Jopas on. Itse menisin Davidsonin suuntaan super agurin tyypeistä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mitähän mahtaa pappa Nelson kommentoida kun pojulle tulee kenkää :D Suht hiljaa on viimeaikoina kyllä se ukkeli ollut. Saattaapi olla, että tulee tuollasta Andretti tyylistä kommentointia. Höpinöitä Alonson suosimisesta yms.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös