F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
MTV3/F1

Suzuka pyrkii takaisin formula ykkösiin vuodeksi 2008


Japanilaisautourheilurata Suzuka pyrkii takaisin formula ykkösten MM-sarjaan kaudeksi 2008. Suzukan pyyntö päästä mukaan jo ensi vuodeksi hylättiin keskiviikkona.

- F1-viranomaiset ilmoittivat meille pyynnön eväämisestä keskiviikkona. Harmillinen tapaus, mutta jatkamme neuvotteluja päästäksemme mukaan 2008, Suzukan tiedottaja Yasuo Sugaya kertoi torstaina.

F1-talli Hondan kotiradalla Suzukassa ajettiin vuonna 1976 ensimmäinen Japanin GP. Rata järjestää historiansa 20. formulakisan 8. lokakuuta.

Ensi vuonna Japanin GP ajetaan Toyotan omistamalla Fuji Speedway -radalla, mutta Suzukan edustajat toivoivat, että Japaniin saataisi toinenkin kisa ensi kaudeksi.

Japanissa ajettiin kaksi F1-kisaa vuosina 1994 ja 1995, kun Aida-radalla kisattiin Tyynenmeren GP.
No mikä ettei!
Vai mitä jottei?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Toivottavasti pääsevät takaisin kalenteriin. On muuten pakko mainita, että vuonna 1976 Japanin GP:tä ei ajettu Suzukassa.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Japanin Grand Prix
Wikipedia.

Japanin Grand Prix on Formula 1-sarjan vuosittainen osakilpailu. Se on ajettu aina joko Suzukan tai Fujin radoilla.
[muokkaa]



Ensimmäinen Japanin GP ajettiin vuonna 1976 Fuji Speedwayn radalla. Tuolloin kilpailu oli F1-kauden viimeinen ja mestaruuden ratkaiseva. Mario Andretti voitti sadekelillä ajetun kilpailun, mutta maailmanmestaruus meni kolmanneksi sijoittuneelle James Huntille yhden pisteen erolla Niki Laudaan. Vuonna 1977 Fujissa ajettiin jälleen, ja tällä kertaa Hunt voitti kilpailun. Japanin GP putosi tämän jälkeen F1-kalenterista kymmeneksi vuodeksi. Japanin merkitys markkina-alueena oli kuitenkin suuri, ja vuodesta 1987 lähtien Japanin GP on ollut joka vuosi osa MM-sarjaa. 1987 ajettiin ensimmäistä kertaa Suzukan radalla. Honda oli rakentanut Suzukan aikoinaan omaksi testiradakseen, minkä vuoksi radalta löytyi monia erityyppisiä mutkia. Suzukasta tulikin nopeasti kuljettajien suosikki. Japanin GP on aina ollut joko kauden viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Niinpä mestaruuden ratkaisu on osunut useasti juuri Suzukaa
Niimpa vaan Fujissa se kaahailtiinkin! :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
lfb sanoi:
On muuten pakko mainita, että vuonna 1976 Japanin GP:tä ei ajettu Suzukassa.
Ei tosiaankaan, vaan Fujissa. Suzukassa on ajettu vasta vuodesta 1987 (mistä se 20 vuotta tuleekin).
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
WebSlave sanoi:
Ei tosiaankaan, vaan Fujissa. Suzukassa on ajettu vasta vuodesta 1987 (mistä se 20 vuotta tuleekin).
Se lasketaan näköjään siitä kun Fujissa ajettiin tasan 20Vuotta sitten ensimmäinen osakilpailu.
Eli Japanissa on ajettu juuri se väitetty 20Vuotta kilpaa.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Bridgestone ehdottaa mielenkiintoista F1-uudistusta 21.9.2006,11:59:48

Formula ykkösissä ensi kaudella rengasmonopolia pyörittävä Bridgestone on saksalaisen Auto Motor und Sport-lehden mukaan ehdottanut FIA:lle, että Formula ykkösten rengassääntöjä uudistettaisiin tulevalla kaudella. Bridgestone haluaisi Formula ykkösiin CART-sarjasta tutun säännön, jossa kuljettajat joutuisivat käyttämään kisan aikana sekä kovia että pehmeitä rengasseoksia. Sääntö palvelisi Bridgestonen rengaskehitystyötä siviiliautoihin ja samalla F1:een tulisi uutta mielenkiintoa.

Toistaiseksi ei ole tietoa, onko FIA harkitsemassa Bridgestonen ehdottaman rengassääntöuudistuksen käyttöönottoa kaudelle 2007.

Lähde Sportti.com
Liekö ollut jo aikaisemmin mainittu, mutta tämä vois oikeesti tuoda lisäväriä kilpailuihin :thumbup:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
MTV3/F1

Piquet Jr. testikärkenä täpärästi ennen Kovalaista


Renault-kaksikko Nelson Piquet Jr. ja Heikki Kovalainen piti parasta vauhtia formula ykkösten Silverstonen testeissä torstaina.

Piquet juniorin nimiin mennyt päivän kärkiaika kirjattiin 1.19,510. Kovalainen jäi 61 tuhannesosaa kärkiajasta. Kovalainen keskittyi Renault'n rengastestaukseen, kun taas GP2-sarjan kakkossijansa jälkeen F1-autoon totutteleva Piquet pyrki tekemään hyviä kierrosaikoja oppiakseen autonsa säätämistä.

Toista testipäiväänsä McLarenilla ajanut GP2-mestari Lewis Hamilton teki nopeamman ajan 1.20,175 kuin McLarenin nykyisen kilpakuljettajan Pedro de la Rosan noteeraus 1.20,285.

BMW ja Honda -tallit ajoivat testejään Espanjan Jerezissä. Päivän nopein oli Hondalla Jenson Button ajallaan 1.16,97

Silverstonen F1-testien nopeimmat kierrosajat torstaina:
(ajat epävirallisia)
1. Nelson Piquet Jr. Renault 1.19,510 86 kierrosta
2. Jean-Pierre Kovalainen Renault 1.19,571 103
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1.20,175 50
4. Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes 1.20,285 107
5. Ralf Schumacher Toyota 1.21,388 52
6. Olivier Panis Toyota 1.22,253 81
7. Alex Wurz Williams-Toyota 1.22,931 97
8. Takuma Sato Super Aguri-Honda 1.23,183 85

Jerezin F1-testien nopeimmat kierrosajat torstaina:
(ajat epävirallisia)
1. Jenson Button Honda 1.16,971 122 kierrosta
2. Robert Kubica BMW-Sauber 1.16,989 118
3. Nick Heidfeld BMW-Sauber 1.17,571 102
4. James Rossiter Honda 1.17,822 111
Joten eihän se Hamilttoni niin hidas sittenkään ole jos vanhan kehäraakin voittaa, vaikkei paljolla voittanutkaan.
Ja näyttää tai sitten ei niin Super Aguri on nopeutunut, jos vertaa Wurzin aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
MTV3/F1

Vanha Schumin auttamismääräys esillä


Sauberin F1-tallin riveissä kaudella 1997 neljä GP-kisaa ajanut Norberto Fontana väittää argentiinalaiselle Ole-lehdelle antamassaan haastattelussa, että ennen kyseisen kauden mestaruuden ratkaissutta Jerezin GP-kisaa Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt olisi ohjeistanut häntä auttamaan Ferrari-kuski Michael Schumacheria.

Schumacher oli yhden pisteen Williamsin Jacques Villeneuven edellä ennen kauden päätöskisaa.

- Jean Todt sanoi, että Villeneuvea täytyy estellä, jos hän tulee taakseni. Se oli tiukka käsky, Fontana muisteli.

Ferrari toimitti Sauberille moottorit kyseisellä kaudella.

Mestaruus ratkesi lopulta siihen, kun Schumacher käänsi kisassa tahallaan ajokkinsa Villeneuven auton kylkeen ja joutui keskeyttämään vioitettuaan rytäkässä omaa autoaan. Villeneuve ajoi maaliin kolmantena, mikä riitti mestaruuteen. Schumi hylättiin lopulta MM-sarjasta tahallisen kolarointinsa takia.

Sauberin tallipäällikkö Peter Sauber kiisti Blick-lehdessä Fontanan väitteen Ferrarin auttamisesta.
Peetteri vaa yrittää peitellä totuutta jonka varmaan kaikki tietävät!
Peter...Äly hoi se jätti jo sut!!!
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
"2. Jean-Pierre Kovalainen Renault 1.19,571 103"

Kukas tämä on? :D
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
MTV3 sanoi:
F1-sarjassa kilpaileva Williams-talli päätti torstaina kolmipäiväisen testirupeaman Silverstonen radalla. Talli testasi Silverstonessa ensimmäistä kertaa ensi kaudella käyttöön otettavaa Toyotan moottoria.

Tiistaina Williams kärsi alkuvaikeuksista, mutta tallin testikuljettaja Alex Wurz onnistui torstaina ajamaan radalla 97 kierrosta ilman teknisiä ongelmia. Williamsin testauspäällikkö Mike Condliffe kertoi tallin olevan tyytyväinen Toyota-debyyttiinsä.

- Alex ajoi Toyota-moottorilla varustettua FW28B-autoa ja jatkoi työtään moottorin ja vaihdelaatikon asennuksen kanssa. Erittäin tuottoisaan päivään sisältyivät myös iltapäivällä ajetut rengastestit. Kun otamme huomioon autoon asennettujen uusien komponenttien määrän, niin tulosta voi pitää kokonaisuutena erittäin positiivisena, kertoi Condliffe.
Williamsilla ollaan tosiaankin tällä hetkellä säästöbudjetilla liikkeellä! :D :D
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
T. Salama sanoi:
Melko kummallista, että Williams testaa jo nyt Toyotan koneilla, kesken kauden.


-mitäs kummallista siinä on:jaska: jos fränkki meinaa ens kaudella saada vehkeet kulkemaan se oltava jo nyt tien päällä...tää kausihan tais olla tallin surkein...aiankin muistelisin näin olevan...:ahem: :ahem: :ahem:
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Trone sanoi:
Williamsilla ollaan tosiaankin tällä hetkellä säästöbudjetilla liikkeellä! :D :D
Siinä nähdään, että kyllä ne kuskit niitä autoja rakentaa! :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mariko sanoi:
-mitäs kummallista siinä on:jaska: jos fränkki meinaa ens kaudella saada vehkeet kulkemaan se oltava jo nyt tien päällä...tää kausihan tais olla tallin surkein...aiankin muistelisin näin olevan...:ahem: :ahem: :ahem:
Son vähän miten sen ottaa, Frankilla on mielestäni heikompia tuloksia 70-luvun alkupuolelta, mutta niitä ei lasketa nykytallin saldoon. Williams itsehän sanoi, että kausi on heikoin hänen Patrick Headin kanssa viettämänsä, tuo yhteistyö alkoi tallin nykyisen inkarnaation kanssa 1977.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
T. Salama sanoi:
Melko kummallista, että Williams testaa jo nyt Toyotan koneilla, kesken kauden.
No, ei oikeastaan... Eri kone ensikaudelle saattaa vaatia myös muutoksia auton suunnitteluun ja sitäkautta on hyvä jos mottia on jo kokeiltu ennen uuden auton suunnittelua. Ilmeisesti Tojotan kone ei ainakaan hirveästi isompi ole, kun kerran mahtuu rungon sisään. Tietää siltäpuoleen ihan hyvää Williamsille...

Ja muistelen taannoin kun BMW:n moottoripomo selitteli kehityksen alla olevan 3 moottoria, menossaolevan, seuraavan ja sitä seuraavan kauden koneet eri kehitysvaiheessa. Eli kyllä se tuleva kausi pitää olla jo vahvasti suunnitelmissa ja sitäkin seuraava jos menestystä odottelee jatkossa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Bobakki sanoi:
Son vähän miten sen ottaa, Frankilla on mielestäni heikompia tuloksia 70-luvun alkupuolelta, mutta niitä ei lasketa nykytallin saldoon. Williams itsehän sanoi, että kausi on heikoin hänen Patrick Headin kanssa viettämänsä, tuo yhteistyö alkoi tallin nykyisen inkarnaation kanssa 1977.
1979 oli kyllä tätäkin kautta huonompi kausi Williamsille.

edit: siis tietenkin 1978
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös