Onko jokin muuttunut siitä, kun niillä luvattiin tukea tiettyjä turvallisuusohjelmia? Se on siis korvamerkittyä rahaa.CARTer sanoi:Tuskin, mutta FIA:han leikki tulella luvattuaan tukea rahoilla pieniä autoliittoja ympäri maailmaa.
Hmm. Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?Joku voisi tulkita tämän niin, että FIA rahoittaa omaa toimintaansa sakoilla ja se ei ainakaan Euroopan Unionin mukaan ole ihan oikein.
Mitä sitten pitäisi rahoittaa jos ei omaa toimintaansa :thumbfh: :doubtful:CARTer sanoi:Tuskin, mutta FIA:han leikki tulella luvattuaan tukea rahoilla pieniä autoliittoja ympäri maailmaa. Joku voisi tulkita tämän niin, että FIA rahoittaa omaa toimintaansa sakoilla ja se ei ainakaan Euroopan Unionin mukaan ole ihan oikein.
Joka tapauksessa MS12 saattoi olla oikeilla jäljillä:"You don't bite the hand that feeds you"
Samalta sivustolta löytyy myös pakollinen Paul Stoddartin mielipide hyvän ystävänsä tämän päiväisen seikkailun vaikutuksista: Linkki.
Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään. :dunno:WebSlave sanoi:Onko jokin muuttunut siitä, kun niillä luvattiin tukea tiettyjä turvallisuusohjelmia? Se on siis korvamerkittyä rahaa.
Hmm. Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?
Rahojen käytöstä vastaa työryhmä, johon kuuluvat Mosley, Michael Schumacher, Jean Todt, Norbert Haug ja Nick Craw (ACC:n presidentti). Siis ellei jokin ole muuttunut sitten tämän uutisen:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=34312
MS12 sanoi:Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään. :dunno:
Sitähän minä en tiedä miten heidän se raha olisi pitänyt jakaa, mutta FIA:n ei olisi pitänyt edes olla tuomarina, koska ne, jotka muodostavat FIA:n hyötyivät taloudellisesti tehdystä päätöksestä. Tämä ainakin on tällaiselle maalaisjuntille kuin minä aivan selvä asia.WebSlave sanoi:Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?
Ainakin alussa oli puhetta, että se raha jaetaan autoliittojen kesken "uusien "Lewis Hamiltoneiden" löytämiseksi köyhemmistä FIA:n maista. Muistan tämän, koska Bob Varsha spekuloi mahdollisuudella saada pojalleen rahoitusta Wind Tunnelissa. Nuoriinhan tuo raha edelleen menee, mutta ei sillä tavalla kuin alunperin suunniteltiin.WebSlave sanoi:Rahojen käytöstä vastaa työryhmä, johon kuuluvat Mosley, Michael Schumacher, Jean Todt, Norbert Haug ja Nick Craw (ACC:n presidentti). Siis ellei jokin ole muuttunut sitten tämän uutisen:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=34312
Luinpa jännästi ensin väärinCARTer sanoi:Huoriinhan tuo raha edelleen menee, mutta ei sillä tavalla kuin alunperin suunniteltiin.
Eli siis myöskään jääkiekon SM-liiga ei saa langettaa joukkueille sakkorangaistuksia, koska on itse edunsaaja? Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta pidän luonnollisena, että rahat ohjataan jonkin FIA:n tehtävän hyödyksi. Ei kuitenkaan sellaisenaan jäsenille tietenkään, vaan ennalta sovitun toiminnan kautta.CARTer sanoi:Sitähän minä en tiedä miten heidän se raha olisi pitänyt jakaa, mutta FIA:n ei olisi pitänyt edes olla tuomarina, koska ne, jotka muodostavat FIA:n hyötyivät taloudellisesti tehdystä päätöksestä. Tämä ainakin on tällaiselle maalaisjuntille kuin minä aivan selvä asia.
En pitänyt Van Woerkomin vihjailuja ihan niin kirjaimellisena kuin hän ne sanoi, siis että järjestöliitoille olisi jaettu selvää rahaa suoraan sakkorahoista. En tiedä jaetaanko liitoille selvää rahaa lainkaan, mutta samasta paikasta ne tulee oli ne miten tahansa FIA:n rahakirstuun joutuneet.Kuten Van Woerkom antaa ymmärtää, pienet autoliitot ovat vähintäänkin tyytyväisiä, että pääsevät nauttimaan McLarenin sakkorahoista ja saattavat hyvinkin kiittää Mosleya tällä tavoin.
Helpottaa varmaan toimintaa, jos ei tarvitse riidellä. Tuohan kasattiin ennen kuin seksiskandaalista tiedettiin mitään. Mutta sinänsä jäsenistö on ihan looginen:MS12 sanoi:Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään
En tiedä onko SM-liiga allekirjoittanut tuollaista sopimusta, mutta FIA on ja se laadittiin aikana jolloin EU tutki ja oli erittäin kiinnostunut tavasta jolla FIA ja Ecclestone F1:stä hoitivat. Ilmeisesti he näkivät asiassa jotain huomiota herättävää. Toisaalta sama voitaisiin sanoa kaikesta FIA:an liittyvästä.WebSlave sanoi:Eli siis myöskään jääkiekon SM-liiga ei saa langettaa joukkueille sakkorangaistuksia, koska on itse edunsaaja? Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta pidän luonnollisena, että rahat ohjataan jonkin FIA:n tehtävän hyödyksi.
FIA:nhan pitäisi olla ei-tuottoa tekevä järjestö, kuten tuollaiset liitot yleensä ovat. Minä taas luen Van Woerkomin kommentin melko yksiselitteisesti: Hän ehdottaa, että Mosley järjesti FIA:lle rahaa ja se jaettiin niin, että pienetkin saivat osansa. Näin pienet autoliitot jäivät ikään kuin velkaa Mosleylle ja he osoittivat kiitollisuutensa äänestämällä hänen jatkonsa puolesta. Täytyy myös muistaa, että Mosleyn maine pelottelija-diktaattorina ei välttämättä ole täysin tuulesta temmattu. Mosleyllä oli ainakin mahdollisuus uhata, että rahahanatkin tullaan hakemaan takaisin Pariisiin, jos hänelle ei löydy tukea.En myöskään henkilöisi sakkoja noin suoraan Mosleyyn. Eikö se tuki tulisi jäsenjärjestöille toisellakin puheenjohtajalla?
Toki WMSC on periaatteessa riippumaton elin, vaikka käytännössä koostuu pääosin FIA:n jäsenliittojen edustajista. Mutta itse näen kuvion toisin kuin sinä. FIA on "lainsäätäjä" ja WMSC on "korkein oikeus". Onhan tuo ihan samanlainen kuvio Suomenkin oikeuslaitoksessa, kun valtio on syyttäjänä.CARTer sanoi:Kun sitä ei minulta kerta taaskaan kysytty, niin minusta World Motor Sport Councilin tulisi kokoontua oikean maailman tapaan syytetyn, syyttäjän ja puolueettoman tuomarin muodossa. FIA:n säännöt ovat pitkälti laki jargonia, joten täysin ulkopuolisen elimen luulisi olevan helppo määritellä rikkoiko syytetty sääntöjä vai ei. FIA:n edustajat toimisivat syyttäjinä kuten McLarenin kuulemisessakin, mutta eivät tuomareina kuten McLarenin ja Renault’n kuulemisissa.
Niin se käsittääkseni onkin. Tuotto käytetään toimintaan, kuten yleensäkin voittoa tuottamattomissa organisaatioissa.FIA:nhan pitäisi olla ei-tuottoa tekevä järjestö, kuten tuollaiset liitot yleensä ovat.
Tuossa kuviossa on se vikana, että Mosley olisi halunnut sulkea McLarenin MM-sarjasta ja viedä kuskeiltakin pisteet. Jäsenjärjestöt eivät ja lähinnä Bernie lobbasi sakkorangaistuksen puolesta kokonaan sulkemisen sijaan.Minä taas luen Van Woerkomin kommentin melko yksiselitteisesti: Hän ehdottaa, että Mosley järjesti FIA:lle rahaa ja se jaettiin niin, että pienetkin saivat osansa.
Misa1 sanoi:Miks ihmeessä Renault ottais DC:n Alonson pariksi? Eikö olisi järkevämpää ottaa Vettel, joka päinvastoin kuin Piquet, on jo todistanut pariin otteeseen kykenevänsä varsin hyviin suorituksiin?
Toki DC:kin on todistanut pystyvänsä hyviin suorituksiin mutta en näe kyllä mitään järkeä ottaa ehtoo puolella oleva suhari sinne hääräämään? Toisiko DC muka RB:ltä jotai uutta infoa Renaultin tiimiin?
Vaikuttaakohan millään tavalla voimasuhteisiin. Ferrari olisi luultavasti muutenkin hitusen McLarenia nopeampi loppukaudesta, joten mitään merkittävää tuskin tapahtuu. Kukahan on voidellut ja ketä, että tuohon nyt yhtäkkiä kesken kauden kiinnitetään erityistä huomiota. :doubtful:MTV3.fi sanoi:F1:n värisevät etusiivet kuriin
03.06.2008 23:49
Kansainvälinen autoliitto FIA tiukentaa F1-autojen etusiiven yläosan jäykkyysvaatimuksia Kanadan GP:stä alkaen. Asiasta uutisoi Autosport.com.
Sääntöjen mukaan liikkuvat aerodynaamiset apuvälineet ovat kiellettyjä. Etenkin McLaren-auton etusiiven yläosan heiluminen kovassa vauhdissa on kiinnittänyt huomiota, mutta tähän asti FIA on pitänyt sitä sääntöjenmukaisena.
Myös Toyota, Renault, Williams, Red Bull ja Toro Rosso -autoissa on käytössä keulan päälle kaartuva etusiiven yläosa. FIA haluaa varmistaa, ettei mikään talli saa hyötyä etusiipensä heilumisesta.
(MTV3)
HeheMS12 sanoi:No, maxilla oli 100 milliä McLarenin sakkorahoja käytettäväksi "maineensa puhdistamiseen". Eiköhän sillä Fidzi-saarten, Haitin yms. autourheilujättiläisten kannatuksen saanut puolelleen. Ikävä päätös, toivottavasti pian näemme uuden autourheilun kattojärjestön syntymisen.:mad_old:
Saas nähdä vaikuttaako kuinka paljon Mcladan kilpailukykyyn. Suurta merkitystä ei luulisi olevan, mutta pienistä asioista nämä ovat kiinni.Leo sanoi:Mclaren on jo pitkään hyötynyt taipuisasta "silta" siivestään.
Renault on toiminut sääntöjen mukaan ja estänyt taipumisen pienellä tukivarrella siiven keskellä(ylempi nuoli).
Mielestäni sääntömuutos on oikea, mutta taas vuoden myöhässä.
Tarkoitus oli, että Lewis olis sen avulla voittanut viime kauden mestaruuden. Tänä vuonna aikovat luottaa turva-autotaktikointiin. Lewistä onnistanut jo kahdessa turva-autokisassa, hyvin menee.Leo sanoi:Mielestäni sääntömuutos on oikea, mutta taas vuoden myöhässä.