F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ja jos todellakin paljastuu, että Mosley on tavalla toi toisella "ostanut" äänestystuloksen, niin se on FIAn loppu. Missään tapauksessa kohu asian ympärillä ei ole ohi.:thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Tuskin, mutta FIA:han leikki tulella luvattuaan tukea rahoilla pieniä autoliittoja ympäri maailmaa.
Onko jokin muuttunut siitä, kun niillä luvattiin tukea tiettyjä turvallisuusohjelmia? Se on siis korvamerkittyä rahaa.
Joku voisi tulkita tämän niin, että FIA rahoittaa omaa toimintaansa sakoilla ja se ei ainakaan Euroopan Unionin mukaan ole ihan oikein.
Hmm. Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?

Rahojen käytöstä vastaa työryhmä, johon kuuluvat Mosley, Michael Schumacher, Jean Todt, Norbert Haug ja Nick Craw (ACC:n presidentti). Siis ellei jokin ole muuttunut sitten tämän uutisen:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=34312
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
CARTer sanoi:
Tuskin, mutta FIA:han leikki tulella luvattuaan tukea rahoilla pieniä autoliittoja ympäri maailmaa. Joku voisi tulkita tämän niin, että FIA rahoittaa omaa toimintaansa sakoilla ja se ei ainakaan Euroopan Unionin mukaan ole ihan oikein.

Joka tapauksessa MS12 saattoi olla oikeilla jäljillä:"You don't bite the hand that feeds you"

Samalta sivustolta löytyy myös pakollinen Paul Stoddartin mielipide hyvän ystävänsä tämän päiväisen seikkailun vaikutuksista: Linkki.
Mitä sitten pitäisi rahoittaa jos ei omaa toimintaansa:confused: :thumbfh: :doubtful:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
WebSlave sanoi:
Onko jokin muuttunut siitä, kun niillä luvattiin tukea tiettyjä turvallisuusohjelmia? Se on siis korvamerkittyä rahaa.

Hmm. Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?

Rahojen käytöstä vastaa työryhmä, johon kuuluvat Mosley, Michael Schumacher, Jean Todt, Norbert Haug ja Nick Craw (ACC:n presidentti). Siis ellei jokin ole muuttunut sitten tämän uutisen:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=34312
Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään. :dunno:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
MS12 sanoi:
Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään. :dunno:

Mutta pääasiahan on, että päätös meni ihan oikein. :ahem:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Mitä niillä rahoilla pitäisi tehdä, jotta FIA ei rahoita niillä omaa toimintaansa? Jättää ikuisiksi ajoiksi pankkitilille?
Sitähän minä en tiedä miten heidän se raha olisi pitänyt jakaa, mutta FIA:n ei olisi pitänyt edes olla tuomarina, koska ne, jotka muodostavat FIA:n hyötyivät taloudellisesti tehdystä päätöksestä. Tämä ainakin on tällaiselle maalaisjuntille kuin minä aivan selvä asia.

FIA ja Kansainvälinen olympiakomitea laativat vuosituhannen alussa ja Euroopan Unionin painostuksesta "Hyvän hallinnon perusteet", joissa mainitaan mm. seuraavasti: "No person sitting in any decision-making capacity on an arbitration or appeal board or panel should have any interest in the outcome of any dispute". Viime vuonna päätöstä oli siis tekemässä persoona, joka edusti liittoa, jonka jäsenet tulevat hyötymään taloudellisesti päätöksestä. Tavalla tai toisella.
WebSlave sanoi:
Rahojen käytöstä vastaa työryhmä, johon kuuluvat Mosley, Michael Schumacher, Jean Todt, Norbert Haug ja Nick Craw (ACC:n presidentti). Siis ellei jokin ole muuttunut sitten tämän uutisen:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=34312
Ainakin alussa oli puhetta, että se raha jaetaan autoliittojen kesken "uusien "Lewis Hamiltoneiden" löytämiseksi köyhemmistä FIA:n maista. Muistan tämän, koska Bob Varsha spekuloi mahdollisuudella saada pojalleen rahoitusta Wind Tunnelissa. Nuoriinhan tuo raha edelleen menee, mutta ei sillä tavalla kuin alunperin suunniteltiin.

Kuten Van Woerkom antaa ymmärtää, pienet autoliitot ovat vähintäänkin tyytyväisiä, että pääsevät nauttimaan McLarenin sakkorahoista ja saattavat hyvinkin kiittää Mosleya tällä tavoin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Sitähän minä en tiedä miten heidän se raha olisi pitänyt jakaa, mutta FIA:n ei olisi pitänyt edes olla tuomarina, koska ne, jotka muodostavat FIA:n hyötyivät taloudellisesti tehdystä päätöksestä. Tämä ainakin on tällaiselle maalaisjuntille kuin minä aivan selvä asia.
Eli siis myöskään jääkiekon SM-liiga ei saa langettaa joukkueille sakkorangaistuksia, koska on itse edunsaaja? Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta pidän luonnollisena, että rahat ohjataan jonkin FIA:n tehtävän hyödyksi. Ei kuitenkaan sellaisenaan jäsenille tietenkään, vaan ennalta sovitun toiminnan kautta.

Toisaalta, rahojenkäytöstä vastaavassa elimessä on enemmistö henkilöillä, jotka eivät ole kuulu FIA:an tai edusta sitä.
Kuten Van Woerkom antaa ymmärtää, pienet autoliitot ovat vähintäänkin tyytyväisiä, että pääsevät nauttimaan McLarenin sakkorahoista ja saattavat hyvinkin kiittää Mosleya tällä tavoin.
En pitänyt Van Woerkomin vihjailuja ihan niin kirjaimellisena kuin hän ne sanoi, siis että järjestöliitoille olisi jaettu selvää rahaa suoraan sakkorahoista. En tiedä jaetaanko liitoille selvää rahaa lainkaan, mutta samasta paikasta ne tulee oli ne miten tahansa FIA:n rahakirstuun joutuneet.

En myöskään henkilöisi sakkoja noin suoraan Mosleyyn. Eikö se tuki tulisi jäsenjärjestöille toisellakin puheenjohtajalla?

MS12 sanoi:
Vahva edustus tuossa ryhmässä maxilla ja hänen ystävillään
Helpottaa varmaan toimintaa, jos ei tarvitse riidellä. Tuohan kasattiin ennen kuin seksiskandaalista tiedettiin mitään. Mutta sinänsä jäsenistö on ihan looginen:
- FIA:n organisaation edustaja
- FIA:n jäsenärjestöjen edustaja
- Vakoilujutun suurimpien häviäjien edustajat (tai osapuolten, jos haluaa sinänsä syyttömän Mercedeksen liittää McLareniin)
- Kuskien edustaja (heidän turvallisuuttaanhan siellä ollaan parantamassa)
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Eli siis myöskään jääkiekon SM-liiga ei saa langettaa joukkueille sakkorangaistuksia, koska on itse edunsaaja? Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta pidän luonnollisena, että rahat ohjataan jonkin FIA:n tehtävän hyödyksi.
En tiedä onko SM-liiga allekirjoittanut tuollaista sopimusta, mutta FIA on ja se laadittiin aikana jolloin EU tutki ja oli erittäin kiinnostunut tavasta jolla FIA ja Ecclestone F1:stä hoitivat. Ilmeisesti he näkivät asiassa jotain huomiota herättävää. Toisaalta sama voitaisiin sanoa kaikesta FIA:an liittyvästä.

Urheiluliitoista puhuttaessa sakkorangaistusten antaminen on muutenkin erittäin vaikea kysymys, koska se avaa mahdollisuuden tällaiselle spekuloinille. Sellaisen huone täynnä FIA:n edustajia kuitenkin antoi ja otti "satamiljoonaa" dollaria itselleen. Tämä oli yksi syistä, jonka takia olisin nähnyt mieluummin tämän asian ratkaistavan oikean oikeuden edessä.

Kun sitä ei minulta kerta taaskaan kysytty, niin minusta World Motor Sport Councilin tulisi kokoontua oikean maailman tapaan syytetyn, syyttäjän ja puolueettoman tuomarin muodossa. FIA:n säännöt ovat pitkälti laki jargonia, joten täysin ulkopuolisen elimen luulisi olevan helppo määritellä rikkoiko syytetty sääntöjä vai ei. FIA:n edustajat toimisivat syyttäjinä kuten McLarenin kuulemisessakin, mutta eivät tuomareina kuten McLarenin ja Renault’n kuulemisissa.
En myöskään henkilöisi sakkoja noin suoraan Mosleyyn. Eikö se tuki tulisi jäsenjärjestöille toisellakin puheenjohtajalla?
FIA:nhan pitäisi olla ei-tuottoa tekevä järjestö, kuten tuollaiset liitot yleensä ovat. Minä taas luen Van Woerkomin kommentin melko yksiselitteisesti: Hän ehdottaa, että Mosley järjesti FIA:lle rahaa ja se jaettiin niin, että pienetkin saivat osansa. Näin pienet autoliitot jäivät ikään kuin velkaa Mosleylle ja he osoittivat kiitollisuutensa äänestämällä hänen jatkonsa puolesta. Täytyy myös muistaa, että Mosleyn maine pelottelija-diktaattorina ei välttämättä ole täysin tuulesta temmattu. Mosleyllä oli ainakin mahdollisuus uhata, että rahahanatkin tullaan hakemaan takaisin Pariisiin, jos hänelle ei löydy tukea.
Olen lievästi jopa yllättynyt, että Sohlberg äänesti pienen maan edustajana suuren maan elkein. Muutama tuttu on jo tästä ehtinyt ottaa yhteyttä ja kaikki ovat puolileikillään ennustaneet moottoriurheilun Suomessa loppuvan ennen juhannusta... :rolleyes:

Tuo lista on muuten hyvä kiteytys siitä miten FIA toimii; Mukana on kaksi Mosleyn ystävää ja kaksi Mosleyn kanssa luultavasti eri mieltä olevaa. Näin lista näyttää oikeudenmukaiselta siihen saakka kunnes äänet menevät 2-2 ja presidentin ääni luonnollisesti ratkaisee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Kun sitä ei minulta kerta taaskaan kysytty, niin minusta World Motor Sport Councilin tulisi kokoontua oikean maailman tapaan syytetyn, syyttäjän ja puolueettoman tuomarin muodossa. FIA:n säännöt ovat pitkälti laki jargonia, joten täysin ulkopuolisen elimen luulisi olevan helppo määritellä rikkoiko syytetty sääntöjä vai ei. FIA:n edustajat toimisivat syyttäjinä kuten McLarenin kuulemisessakin, mutta eivät tuomareina kuten McLarenin ja Renault’n kuulemisissa.
Toki WMSC on periaatteessa riippumaton elin, vaikka käytännössä koostuu pääosin FIA:n jäsenliittojen edustajista. Mutta itse näen kuvion toisin kuin sinä. FIA on "lainsäätäjä" ja WMSC on "korkein oikeus". Onhan tuo ihan samanlainen kuvio Suomenkin oikeuslaitoksessa, kun valtio on syyttäjänä.
FIA:nhan pitäisi olla ei-tuottoa tekevä järjestö, kuten tuollaiset liitot yleensä ovat.
Niin se käsittääkseni onkin. Tuotto käytetään toimintaan, kuten yleensäkin voittoa tuottamattomissa organisaatioissa.
Minä taas luen Van Woerkomin kommentin melko yksiselitteisesti: Hän ehdottaa, että Mosley järjesti FIA:lle rahaa ja se jaettiin niin, että pienetkin saivat osansa.
Tuossa kuviossa on se vikana, että Mosley olisi halunnut sulkea McLarenin MM-sarjasta ja viedä kuskeiltakin pisteet. Jäsenjärjestöt eivät ja lähinnä Bernie lobbasi sakkorangaistuksen puolesta kokonaan sulkemisen sijaan.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Misa1 sanoi:
Miks ihmeessä Renault ottais DC:n Alonson pariksi? Eikö olisi järkevämpää ottaa Vettel, joka päinvastoin kuin Piquet, on jo todistanut pariin otteeseen kykenevänsä varsin hyviin suorituksiin?

Toki DC:kin on todistanut pystyvänsä hyviin suorituksiin mutta en näe kyllä mitään järkeä ottaa ehtoo puolella oleva suhari sinne hääräämään? Toisiko DC muka RB:ltä jotai uutta infoa Renaultin tiimiin?

Minusta DC olisi loistava valinta Pikeepaidan tilalle :thumbup:

jotenkin vaan sympatiat kääntynyt DC:n puolelle tämän uransa "ehtoopuolella".
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
103:55​
Toihan on ihan selkeä enemmistö... Olisin odottanut tiukempaa äänestystä. Kumma jos Saksan ja Yhdysvaltain autoliitot enää kehtaa valittaa. Tommosen äänestystuloksen ei oikein voi... 103-55...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
F1:n värisevät etusiivet kuriin

MTV3.fi sanoi:
F1:n värisevät etusiivet kuriin
03.06.2008 23:49

Kansainvälinen autoliitto FIA tiukentaa F1-autojen etusiiven yläosan jäykkyysvaatimuksia Kanadan GP:stä alkaen. Asiasta uutisoi Autosport.com.

Sääntöjen mukaan liikkuvat aerodynaamiset apuvälineet ovat kiellettyjä. Etenkin McLaren-auton etusiiven yläosan heiluminen kovassa vauhdissa on kiinnittänyt huomiota, mutta tähän asti FIA on pitänyt sitä sääntöjenmukaisena.

Myös Toyota, Renault, Williams, Red Bull ja Toro Rosso -autoissa on käytössä keulan päälle kaartuva etusiiven yläosa. FIA haluaa varmistaa, ettei mikään talli saa hyötyä etusiipensä heilumisesta.

(MTV3)
Vaikuttaakohan millään tavalla voimasuhteisiin. Ferrari olisi luultavasti muutenkin hitusen McLarenia nopeampi loppukaudesta, joten mitään merkittävää tuskin tapahtuu. Kukahan on voidellut ja ketä, että tuohon nyt yhtäkkiä kesken kauden kiinnitetään erityistä huomiota. :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Se on kyllä jotenkin ihmeellistä tuo FIAn touhu. Ensin hyväksytään ja sitten tutkitaan uudestaan jne... .Jos kerran on hyväksytti niin on ja sillä hyvä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mclaren on jo pitkään hyötynyt taipuisasta "silta" siivestään.



Renault on toiminut sääntöjen mukaan ja estänyt taipumisen pienellä tukivarrella siiven keskellä(ylempi nuoli).



Mielestäni sääntömuutos on oikea, mutta taas vuoden myöhässä.
 
Liittynyt
23.4.2006
Viestit
44
Sijainti
Barcelona, Spain
MS12 sanoi:
No, maxilla oli 100 milliä McLarenin sakkorahoja käytettäväksi "maineensa puhdistamiseen". Eiköhän sillä Fidzi-saarten, Haitin yms. autourheilujättiläisten kannatuksen saanut puolelleen. Ikävä päätös, toivottavasti pian näemme uuden autourheilun kattojärjestön syntymisen.:mad_old:
Hehe

Q: Max, what would you do if you would have 100M.
Max: First I would throw kick-ass Nazi orgies and then...
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Leo sanoi:
Mclaren on jo pitkään hyötynyt taipuisasta "silta" siivestään.



Renault on toiminut sääntöjen mukaan ja estänyt taipumisen pienellä tukivarrella siiven keskellä(ylempi nuoli).



Mielestäni sääntömuutos on oikea, mutta taas vuoden myöhässä.
Saas nähdä vaikuttaako kuinka paljon Mcladan kilpailukykyyn. Suurta merkitystä ei luulisi olevan, mutta pienistä asioista nämä ovat kiinni.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Loogista olisi, että kerran hyväksytty osa pysyisi hyväksyttynä. .Toisaalta vastaavasti joskus sääntöjen vastaisista osista on tullut sääntöjen mukaisia. No, mikäpä FIAn toiminnassa muutenkaan loogista olisi..:thumbfh:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Leo sanoi:
Mielestäni sääntömuutos on oikea, mutta taas vuoden myöhässä.
Tarkoitus oli, että Lewis olis sen avulla voittanut viime kauden mestaruuden. Tänä vuonna aikovat luottaa turva-autotaktikointiin. Lewistä onnistanut jo kahdessa turva-autokisassa, hyvin menee.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Nii no eikös tuo FIA:n toiminta ole ollut koko 2000-luvun aika epämääräistä et eipä kauheasti yllättä nuo sääntömuutokset:nope:

Mutta toivottavasti tuo jää viimeiseksi sääntömuutokseksi tämän kauden osalta:doubtful:

Ja tuohon Mosleyn eroamiseen nii olisi jo korkea aika saada uusia tuulia sinne FIA:n kun tuntuu et tällä hetkellä koko järjestö ajelehtii kuin miehittämätön laiva...:frown:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös