F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen verran lisään että täytyy olla tosiaan tyytyväinen että ykkösissä ajaa kaksi Suomalaista vieläpä hyvissä talleissa.
Se on tosiaan hämmästyttävää. Varsinkin se prosentti, jolla suomalaiskuskit ovat huipputalleissa ajaneet.

Muistan ajan, jolloin pääosa kuskipaikoista oli miehitetty italialaisin, ranskalaisin ja brittiläisin kuskein. (Muistelen hämärästi, että jollain kaudella jopa 16 italialaista olisi ollut pyrkimässä lähtöruudukkoon.) Erityisesti ranskalaisten katoaminen lähes tyystin on erikoista.
Vastapainona on tietysti se että Basilialaisia ja Suomalaisia kuljettajia on palkattu jostainsyystä paljon huipputiimeihin...
Huipputiimeihin tietysti pääsee lähinnä näytöillä. Eipä se silti mitenkään itsestäänselvää ole ollut sen enempää (Keke) Rosbergin, Häkkisen, Räikkösen kuin Kovalaisenkaan kohdalla. On vain asiat natsanneet kohdalleen ja tilaisuus on myös käytetty hyväksi. Kovalaisen kohdalla tietysti se viimeinen hyväksikäyttö vielä puuttuu.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Huipputiimeihin tietysti pääsee lähinnä näytöillä. Eipä se silti mitenkään itsestäänselvää ole ollut sen enempää (Keke) Rosbergin, Häkkisen, Räikkösen kuin Kovalaisenkaan kohdalla. On vain asiat natsanneet kohdalleen ja tilaisuus on myös käytetty hyväksi. Kovalaisen kohdalla tietysti se viimeinen hyväksikäyttö vielä puuttuu.
Eikä Salon / Lehdon otteissakaan ollut kamalasti valittamista, mutta nimenomaan ei vaan hommat natsanneet. Salon suorituksia Ferrarin ratissa olisi voinut seurata pitempäänkin kuin parin kisan ajan. :(
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Salon suorituksia Ferrarin ratissa olisi voinut seurata pitempäänkin kuin parin kisan ajan. :(
Mä allekirjotan tän myös. Mutta hienoa tietty, että ajoi Ferrarilla pari kisaa edes. Sekin on jo paljo. Eipä suomalaisia oo Ferrarin ratissa kuitenkaan paljo nähty ennen Kimiä. (Siksikin ihmetyttää Kimin dissaaminen, kun aattelee vielä että menestystäkin on niinkin upeessa tallissa tullut, niin ei sittenkään kelpaa. :confused:)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllähän se niin on, että Räikkösen mestaruus Ferrarin ratissa on automaattisesti historiallinen F1-teko ja toista maata kuin Rosbergin tai Häkkisen mestaruudet muilla autoilla. Vaikka kuinka Williamsin ja McLaren puolta on tullutkin pidettyä mm. Ferrari vastaan aikoinaan. Mäkki tosin menetti kaiken arvokkuuden ja arvon viime vuonna.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Alonso's sneak preview of Valencia

GPupdate.net sanoi:
Alonso's sneak preview of Valencia

12 August 2008

Fernando Alonso admitted that he has had a sneak preview of the all new street circuit at Valencia that will host the next round of the F1 calendar, the European Grand Prix.

Alonso's preview comes in the form of a video of a lap of the track from on board a road car, provided to him by a friend who recently was at the F3 and GT weekend held at the circuit.

"We don't have any simulator with that kind of possibility for learning a circuit," Alonso told Speed TV. "In my case it's only from video, pictures and I had a friend at the last race who did one lap with a normal road car, with a video camera in the front, just to know the track."

"But until you run with an F1 car on a new circuit, nothing you do is very useful, because you'll end up changing your opinion and feelings completely," he added. "The circuit seems very, very well prepared. There's obviously some work to do before F1 arrives, but it's not like a normal street track. It's something more, it seems wide, it seems like an American type of street circuit."
Alonson 0,6 sekuntia on löydetty. :eek: :thumbup:

Mahtaakohan äijä viitata samoihin videoihin joita löytyy Youtubesta. :wink:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
CamoN sanoi:
Mahtaakohan äijä viitata samoihin videoihin joita löytyy Youtubesta. :wink:
Varmaankin viittaa. Itse rata gt-videon perusteella tuo mieleen Kanadan sangen vahvasti ja muutenkin pohjois-amerikkalaiset katuradat korkeine verkkoaitoineen. Eli Alonson kommentti rapakon takaisista näkymistä Valenciassa oli hyvin osuva.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kuutio ehdottelee tankkauskieltoa. Hyvät perustelut ja lisäisin vielä turvallisuusriskien minimoimisen (bensaa lentää katteille + KERS = pahaa jälkeä).
Coulthard tankkauskiellon kannalla
09.08.2008 10:28

Red Bull -tallissa kilpaileva David Coulthard näkisi mielellään tankkauskiellon palaavan takaisin F1-sarjan kisoihin.

Autojen tankkaus kisan aikana palasi F1-sarjaan kaudella 1994 vuosikymmenen kestäneen kiellon jälkeen. Skottikuskin mielestä muutoksella oli lopulta vain kielteisiä vaikutuksia kisojen jännittävyyteen.

- Tankkauksen ansiosta kisat muuttuivat sarjaksi pienellä polttoainekuormalla tehtyjä pyrähdyksiä varikkokäyntien välillä. Kun autossa kuljetettiin koko polttoainekuormaa yhdellä kertaa, kuljettajan taito käsitellä auton jarruja ja renkaita korostui, kommentoi Coulthard televisiokanava ITV:lle kirjoittamassaan kolumnissa.

Coulthard näkisi tankkauskiellon palauttamisessa vain hyviä puolia. Formulaveteraanin mielestä kielto sopisi myös hyvin kansainvälisen autoliiton FIA:n ympäristöystävälliseen linjaan.

- Tankkauksen kieltäminen olisi mielestäni yksi parhaita keinoja kisojen jännittävyyden lisäämiseen. FIA voisi määrätä jokaiselle tallille tietyn määrän polttoainetta kilpailuun. Tämä kannustaisi talleja pyrkimään mahdollisimman tehokkaaseen hyötysuhteeseen kulutuksessa, ideoi Coulthard.

(MTV3)
Täässä yksi klippi niistä taloudellisuusajoista. :nope:

Toki tankeja pienennettiin joten bensa ei yksinkertaisesti riittänyt välillä....



http://www.youtube.com/watch?v=G6Tp4ZhvxZw
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
:D:D. Ei paljosta ollu kiinni. Tosin olis luullu että olis tullu hylkäys joka tapauksessa ilman turvavöitä ajosta. Vaikka silloin ei vissiin ollu niin tarkkaa.
Myös muilta kuin Prostilta loppu bensa ennen maaliintuloa ja joutuivat köröttelemään että pääsivät ruutulipulle. Rosberg lopetti uransa kuulemma tuohon pelleilyyn.... Ainiin näyttää lähteneen paalulta mutta sitten kisa oli bensansäästöä....

http://www.formula1.com/results/season/1986/256/

Toivottavasti ei enään moista... :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Olisi nykyään paljon selvempaa polttoaineen kesto kun tietokoneilla homma pelataan. Eli ei samanlaisia kisan keskeytyksiä nähtäisi kuin 80-luvulla.

Ja eikös Keke puhtaasti lopettanut sen takia ettei pärjännyt enää Alainille - on myöhemmin miettinyt että olisi sitttekin pitänyt enemmin katsoa muita talleja tai panostaa mäccäriä tekemään omaan ajotyyliin sopivaa autoa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ja eikös Keke puhtaasti lopettanut sen takia ettei pärjännyt enää Alainille - on myöhemmin miettinyt että olisi sitttekin pitänyt enemmin katsoa muita talleja tai panostaa mäccäriä tekemään omaan ajotyyliin sopivaa autoa.
Ei Keken lopettamiseen mitään tiettyä yhtä syytä ollut vaan se oli osien summa. Taloudellisuusajo, motivaatio, perhe ja ikä muodostivat kokonaisuuden, jonka perusteella oli mukavampaa siirtyä nauttimaan elämästä kuin ajaa kilpailukyvyttömällä Mclarenilla vuonna -87
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Olisi nykyään paljon selvempaa polttoaineen kesto kun tietokoneilla homma pelataan. Eli ei samanlaisia kisan keskeytyksiä nähtäisi kuin 80-luvulla.

Ja eikös Keke puhtaasti lopettanut sen takia ettei pärjännyt enää Alainille - on myöhemmin miettinyt että olisi sitttekin pitänyt enemmin katsoa muita talleja tai panostaa mäccäriä tekemään omaan ajotyyliin sopivaa autoa.
Oli kait päättänyt lopettaa mutta halusi pisneksien takia ajaa kauden McLarenilla...

No, taisi lopulta sitten vaikuttaa Häkkisen uraan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DC on täysin oikeassa kritisoidessaan välitankkauksia. Tankkauskielto siirtäisi ratkaisut oikeasti ja aidosti takaisin radalle.
Eikös tämä jo kerran käsitelty? Ei se tankkauskielto sen enempää vaikuttaisi kuin renkaidenvaihtokielto pari vuotta sitten. Toki se jonkin verran vaikutti sekin. Mutta ne pitäisi kieltää molemmat, jos halutaan, ettei tallit perusta kisaa varikkotaktiikkoille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös tämä jo kerran käsitelty? Ei se tankkauskielto sen enempää vaikuttaisi kuin renkaidenvaihtokielto pari vuotta sitten. Toki se jonkin verran vaikutti sekin. Mutta ne pitäisi kieltää molemmat, jos halutaan, ettei tallit perusta kisaa varikkotaktiikkoille.
Molen kyllä varsin eri mieltä. Tankkausten kieltämisellä niin moni taktiikoiden kannalta olennainen asia (eripainoiset autot ja eripituiset stopit nyt etupäässä) putoaa pois, ettei järjestyksen vaihtumista voisi laskea varikkokäynnin varaan lainkaan samalla tavalla kuin nyt. Tietty taktinen elementti toki jää lähinnä pysähdyksen aikaistamiselle ja uusilla renkailla ohi pyrkimiselle, mutta tämäkin on edellä ajavan varsin helppo kontrata.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Ferrari antoi Kimin osallistua 07 Kelkkakunkkuihin ennen kauden alkua. Kimi ajoi kisan nopeimman kierrosajan ja kerran jäi kelkan allekkin kaatuessaan.
Niin ja eikös Kimi käynyt tällä kaudella muutama päivä ennen Australian kisaa Virossa motocrossia ajelemassa? Olkoonkin mikä tahansa näytösajo niin silti aika riskaabelia hommaa kieltämättä, että antoivat tuohon luvan koska eihän sitä koskaan tiedä mitä voi sattua. :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Molen kyllä varsin eri mieltä. Tankkausten kieltämisellä niin moni taktiikoiden kannalta olennainen asia (eripainoiset autot ja eripituiset stopit nyt etupäässä) putoaa pois, ettei järjestyksen vaihtumista voisi laskea varikkokäynnin varaan lainkaan samalla tavalla kuin nyt. Tietty taktinen elementti toki jää lähinnä pysähdyksen aikaistamiselle ja uusilla renkailla ohi pyrkimiselle, mutta tämäkin on edellä ajavan varsin helppo kontrata.
Stoppien merkitys toki vähenisi, muttei poistuisi, mielestäni. Koska polttoainetaktikointi poistuisi, etua haettaisiin muin käytettävissä olevin keinoin. Paitsi, että niihin kuuluisi polttoainekulutus ja auton toimiminen eripainoisina, niin tottahan siihen myös kuuluisi - entistä merkittävämmässä roolissa - edelleen renkaiden ominaisuuksien hyödyntäminen. Johan renkaiden toimivuus nytkin on varsin ratkaisevassa roolissa, vaikka tankkaus sallitaankin.

Jos Bridgestone toimittaisi edelleen renkaita, joilla ei voida ajaa koko kisaa, ja käytössä on kaksi eri tavalla toimivaa seosta, niin mielestäni on selvää, että varikkotaktiikka olisi keskeisessä asemassa kisastrategiaa laadittaessa.

KERS/Push-to-pass/muut sääntömuutokset voivat tietysti jonkin verran muuttaa asetelmaa, mutta edelleen näkisin, että on turvallisempaa yrittää ohittaa varikkotaktiikalla, kuin luottaa riskialttiimpaan ja epävarmempaan radalla ohittamiseen. Niin minä ainakin asiaa lähestyisin, jos olisin F1-tallin taktikko.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos Bridgestone toimittaisi edelleen renkaita, joilla ei voida ajaa koko kisaa, ja käytössä on kaksi eri tavalla toimivaa seosta, niin mielestäni on selvää, että varikkotaktiikka olisi keskeisessä asemassa kisastrategiaa laadittaessa.
Joku merkitys toki jäisi, mutta etukäteen laaditun taktiikan merkitys vähenisi huomattavasti ja toisaalta kuljettajan kyky säästää renkaita nousisi merkittävään asemaan. Nykyisellään kilpailun alun bensakuorma asettaa selkeät raamit koko kisalle, tankkauskiellon kanssa toimittaisiin varmasti enemmän tilanteen mukaan. Lisäksi toteutuksen onnistuminen riippuisi nykyistä huomattavasti enemmän kuljettajasta (ja varikkotiimistä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joku merkitys toki jäisi, mutta etukäteen laaditun taktiikan merkitys vähenisi huomattavasti ja toisaalta kuljettajan kyky säästää renkaita nousisi merkittävään asemaan.
Itse en näe sitä noin, sillä jo testien ja viimeistään parin kisan perusteella tallit tietäisivät kuljettajan vaikutuksen renkaiden kestävyyteen (kuten varmasti tietävät nykyäänkin). Taktiikat laadittaisiin sen mukaan, miten kukin renkaita käyttää.
Nykyisellään kilpailun alun bensakuorma asettaa selkeät raamit koko kisalle, tankkauskiellon kanssa toimittaisiin varmasti enemmän tilanteen mukaan. Lisäksi toteutuksen onnistuminen riippuisi nykyistä huomattavasti enemmän kuljettajasta (ja varikkotiimistä).
En usko, että "tilanteen mukaan" toimiminen olennaisesti lisääntyisi. Asiat simuloidaan nykyään niin tarkasti etukäteen, että odottamattomia ongelmia lukuunottamatta tilanteet osataan ennakoida. Ei se tietysti välillä siltä vaikuta, kun katselee tallien välisten voimasuhteiden muuttumisia kisasta toiseen, mutta käytännössä uskoisin erilaisia skenaarioita ajettavan simulaatioissa niin pahki, että renkaanvaihtotaktiikat on laskettu optimaalisen kisatuloksen saavuttamiseksi.

Tietenkin flatspotit ja turva-autot (ym. laskemattomat ongelmat) muuttavat tilannetta "lennossa", mutta se ei poikkea nykytilanteesta. Jos kuski ajaa jokseenkin virheettömästi ja toteuttaa laadittua taktiikkaa, rengasstopit tehdään suunnitelman mukaan. Kulloinenkin kisatilanne vaikuttaa tottakai, mutta niin se tekee nykyisinkin.

Bensan loppuessa on nykyään tultava varikolle väkisin, mutta renkaiden loppuessa tilanne on käytännössä sama (vaikkei aivan yhtä pakottava). Hamiltonin ulosajo varikkotiellä Kiinassa on hyvä esimerkki siitä. Rengastaktikointi ratkaisi sen kisan.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tuon ekonomisen näkökulman voi melkeinpä unohtaa nykyisillä moottorinkehitys säännöillä. Ilman moottorin kehittämistä ei pystytä paljoakaan tekemään bensiinin kulutuksen vähentämiseksi. (jos ei oteta kersiä huomioon)

Tuo taas tietenkin lisäisi moottorinkehitykseen meneviä kustannuksia. Tosin mielestäni tämä näkökulma olisi hyvä yleisen ekonomisen autoilun nimissä.Tässäkin kuitenkin mielestäni kehitys on aika automaattista jo pelkästään sen takia, että autojen ekonomistisuus on suuri tekijä auton myynnissä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös