Yritin selittää sen jo tuossa aiemmin. Otetaan esiin rautalankaa ja hypoteettinen tilanne:Hei hei hei...mitä ihmeen järkeä on pitää kiinni jostain aiemmin luodusta"suunnittelufilosofiasta"jos siitä on vain pelkkää haittaa talliin ykköskuskiksi hankitulle Räikköselle,kerropa se mulle(tyhmä kun oon..)??
Luuletko ettei esim.Schumilla ollut mitään sanomista tähän fertsun suunnittelufilosofiaan(kuten hienosti sitä kutsut)?
Aivan oikein. Tuosta kaikki tällä foorumilla ovat luultavasti samaa mieltä. Ongelma onkin nyt se, että Ferrari löysi sen "oman juttunsa" 2000-luvun alussa, eikä toimivasta konseptista haluta päästää irti. Eihän nykyinenkään auto ole varsinaisesti hidas tai huono - ilman moottoriongelmia sillä olisi voitettu kaksi viimeisintä kilpailua ylivoimaisesti ja valmistajien sarjaa johdetaan kohtuullisella marginaalilla. Schumacherin aikakausi Ferrarilla oli sellaisenaan vertaansa vailla - silloin tallissa oli selkeästi ykkös- ja kakkoskuljettaja, tällä hetkellä mennään enemmän tasapuolisissa merkeissä.Kyllä väitän että se oli tehty juuri hänen toiveiden mukaisesti ja tuloksetkin alkoivat näkyä parin kolmen vuoden jälkeen Schumin tultua talliin.
Niin, ei kai siitä Massasta sitten mihinkään ole. Ei kai siinä muu auta kuin Domenicalin mennä suutelemaan Räikkösen varpaita, niin sitä ollaan ennenkin formuloissa menestytty. Not.Ei pidä tuudittautua tuohon että"sellaista tuo moottoriurheilu taitaa välillä olla". Kyllä Kimin taustajoukkoineen pitää nyt alkaa vaatia entistä painavammin sanakääntein että suunnittelijat,mekaanikot,tallin johto ym.asioihin sekaantuvat tahot alkaisivat enemmän kunnioittaa maailmanmestarin sanaa koska olemme nähneet jo aiemmin keneen kannattaa satsata koska eihän tästä brasilian vellihoususta ole miesten tekoihin sitten kun ollaan oikein kovissa paikoissa,Kimistä sensijaan on :wink:
Ei sitten viitsi idiootti-Thiessen antaa Quickille mahdollisuutta slikseillä.Asiasta toiseen. Iltasanomien mukaan Quick-Nickillä on tällä kertaa kaksi GP:tä aikaa näyttää kyntensä, jos meinaa pitää paikkansa ensi kaudella.
Ei mene hyvin siis Nickilläkään, jos uutiseen on uskominen.
Tuli pitkä viesti kyllä juu,taidat pitää sellaisista..:thumbfh:Yritin selittää sen jo tuossa aiemmin. Otetaan esiin rautalankaa ja hypoteettinen tilanne:
Kimi sanoo insseille, että "Hei jätkät, rakentakaa mulle ensi kaudeksi tollanen McLarenin auton näkönen auto, se oli pirun hyvä. Niin ja muistakaa maalata se punaseksi niin ei tuu sanomista." No inssithän rakentaa. Tällä kertaa suunnitteluun ja komponenttitestaukseen meneekin normaalia enemmän aikaa, koska autossa ovat muuttuneet akseliväli, leveys ja keskeiset aerodynaamiset komponentit. Niiden mukana tietysti sitten vielä vaihdelaatikko jne., koska taka-akseli on eri paikassa kuin ennen, eikä moottoria voi siirtää eteenpäin. Ennen kauden alkua simuloidaan niin paljon kuin ehditään, pyritään ymmärtämään että miten tämän tyyppisen auton saisi kulkemaan mahdollisimman lujaa, mikä siinä on erityisen hyvää ja mikä kaipaa lisää kehitystä.
Pitkästä suunnitteluajasta johtuen julkaisu on vasta helmikuun puolessa välissä, tammikuun testit ajetaan edellisvuoden autolla jonka kyydissä on muutamia uuden auton komponentteja. Vielä julkaisuviikon jälkeenkin aerodynamiikkaosaston pojat raapii päitään että miten nämä virtaukset saadaan kohtaamaan takasiipi optimaalisesti, nyt kun akseliväli on lyhentynyt.
Ensimmäisissä testeissä helmi/maaliskuun vaihteessa todetaan että takajousitus ei toimi riittävän progressiivisesti, epäillään että siitä saattaa jopa loppua säätövara kisoissa joissa vaaditaan löysää takapäätä. Tehdasta informoidaan tarvittavista muutoksista ja siellä käydään piirustuspöydän ääreen, lähdetään ihan alkutekijöistä miettimään jotain uusia ratkaisuja.
Vauhti on testeissä kuitenkin "ihan hyvää", muiden tallien tekemisistä on vaikea vetää tarkkoja johtopäätöksiä. Pienet sääntömuutokset vaikeuttavat oman suorituskyvyn arviointia entisestään. Massalla on pahoja vaikeuksia viimeisenä testipäivänä, valittaa että auton käytös ei ole millään tavalla loogista.
Australian kisaa edeltävällä viikolla saadaan tietää että kauden avauskilpailu saatetaan ajaa ennätyskuumissa olosuhteissa. Domenicalin otsalle nousee kylmä hiki, kun moottoripuolen insinöörit ilmaisevat huolensa uuden jäähdytysjärjestelmän ja moottorikatteen jäähdytyspotentiaalista näissä erikoisolosuhteissa.
Australiaan saavuttaessa todetaan että kyllä, kuumahan täällä on ja otetaan käyttöön kompromissimoottorikate, jonka testaus tuulitunnellissa jäi vähäiseksi. Jos virtaukset takasiivelle olivat ongelma talvitauolla, niin ne ovat sitä nyt ihan varmasti. Onneksi muillakin kärkitalleilla on tahmea alku ja Kimi on aika-ajossa kolmas, kisassa toinen. Massa kommentoi että olipahan hikinen viikonloppu. Italialaislehdistö kommentoi että kauden avauskilpailussa nähtiin ikiliikkuja - Massa-karuselli.
Kausi jatkuu Ferrarilla epätasaisissa merkeissä, muutamissa kilpailuissa tulee kohtuullista menestystä. Heti kun mennään olosuhteisiin joista nykyisellä autolla ei ole kokemusta, kohdataan rengasongelmia, jäähdytysongelmia ja säätöongelmia. Radoilla, joilla kanttareiden hyödyntäminen on avainasemassa, takajousituksen säätövara uhkaa loppua ja täytyy kehittää jonkinlainen kompromissi. McLaren varmistaa tallimestaruuden tasaisilla suorituksilla 12 kilpailun jälkeen, Hamiltonin pahin kilpakumppani kuljettajien mestaruustaistossa on Kovalainen, joka on päässyt hyödyntämään painavampaa autoa nyt kun Ferrarit eivät ole enää olleet tiellä.
Mikäli oltaisiin pysytty vanhan suunnittelufilosofian varaan rakennetun auton seuraavassa kehitysversiossa (josta on olemassa jo ennen talvitestien alkua satoja tuhansia testikilometrejä, samalla konseptilla on ajettu kilpaa monta vuotta lukuisilla erilaisissa radoilla ja erilaisissa olosuhteissa), Räikkösen sijoitukset olisivat olleet suunnilleen samaa luokkaa. Hänen menestyksenä olisi hyvin kilpailukohtaista - välillä tulisi hyviä kisoja, välillä hyvän kisan pilaisi huono tuuri, välillä ei yksinkertaisesti vauhti riittäisi. Massa sen sijaan olisi jo useamman vuoden aikana pyrkinyt mukautumaan Ferrarin auton ominaisuuksiin, ja hän pistäisi kovasti kapuloita McLarenin rattaisiin. Tallimestaruudesta ja kuljettajien mestaruudesta käytäisiin kova vääntö aivan viimeisiin kisoihin saakka.
Rupeaako se avautumaan? Siis pointti on, että oletettavasti Ferrari on tällä hetkellä edelleen kiinni siinä suunnittelufilosofiassa, joka toi 2000-luvussa huomattavasti menestystä. Tallissa ei välttämättä edes haluta muuttaa auton perusteita, koska se oma hyväksi havaittu konsepti tunnetaan niin hyvin. Kimi haluaisi autoon muutoksia ja niitä tietysti kannattaisi hänelle antaa, mutta kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla pyytää. Enkä tarkoita sitä niin etteikö Ferrarilla haluttaisi kehittyä, vaan niin että jos autosta haluttaisiin Kimin ajotyylin suhteen optimaalinen, sitä pitäisi uudistaa radikaalisti. Pitäisi kehittyä suurin harppauksin eikä turvallisin, pienin askelin, joiden varaan rakennetaan aitoa menestystä. Kestäväksi kehitykseksikin sitä kai voisi nimittää.
Aivan oikein. Tuosta kaikki tällä foorumilla ovat luultavasti samaa mieltä. Ongelma onkin nyt se, että Ferrari löysi sen "oman juttunsa" 2000-luvun alussa, eikä toimivasta konseptista haluta päästää irti. Eihän nykyinenkään auto ole varsinaisesti hidas tai huono - ilman moottoriongelmia sillä olisi voitettu kaksi viimeisintä kilpailua ylivoimaisesti ja valmistajien sarjaa johdetaan kohtuullisella marginaalilla. Schumacherin aikakausi Ferrarilla oli sellaisenaan vertaansa vailla - silloin tallissa oli selkeästi ykkös- ja kakkoskuljettaja, tällä hetkellä mennään enemmän tasapuolisissa merkeissä.
Niin, ei kai siitä Massasta sitten mihinkään ole. Ei kai siinä muu auta kuin Domenicalin mennä suutelemaan Räikkösen varpaita, niin sitä ollaan ennenkin formuloissa menestytty. Not.
Edit: Tulipahan pitkä viesti. Otan osaa.
Huoh. Kimi on minunkin suosikkikuljettajani. Itse aloitin F1:n seuraamisen joskus 10 vuotta sitten, enkä sen ajan kuluessa ole nähnyt mitään muita uskomattoman hyviä suorituksia, kuin Kimin ajosuoritukset kauden 2005 Espanjan, Monacon ja Japanin osakilpailuissa. Niihin verraten Massa on vielä kohtalaisen turha jätkä näissä ympyröissä. Mutta niin se vaan on, että hän on kehittynyt huimasti Ferrari-kausiensa aikana. Ja nyt, juuri tällä hetkellä, näyttää siltä että palaset loksahtavat kohdalleen tällä kaudella ja Massa pokkaa kuljettajien mestaruuden.Tuli pitkä viesti kyllä juu,taidat pitää sellaisista..:thumbfh:
Kaikkinen rautalankoinen ja hypoteeseineen jutustasi paistoi "lievä"sössöpojun ihannointi ja formuloiden parhaan kuljettajan aliarvostus ja taidatkin olla kovin tyytyväinen nykytilanteeseen...:alppu:
Kannattaisi sinunkin muistella(tai katsoa youtubesta jos et ole kisoja nähnyt) jäämiehen kovia ajosuorituksia esim.Suzukassa pariin otteeseen,sellaisia joita harvoin on nähty formulamaailmassa ja niistä on tullut yksi asia hyvin selväksi;Kun ja jos Kimi saa auton istumaan hanskaan,silloin ei kukaan astu hänen varpailleen,ei edes sun sössöfeelu!
Ja mulle sun on turha tulla mitään rautalankajuttuja tarjoilemaan,olen seurannut ykkösiä siitä asti kun Keke sinne siirtyi joten lopeta toi asiantuntijana esiintyminen...:wink:
Ensimmäisenä tulisi mieleen nykyisten tehojen tuplaantuminen ja sitä myötä vauhdin kasvaminen.. Yhdistettynä rajoittettuun kisabensan määrään voisi olla mielenkiintoinen ja autoteollisuudelle etua.Turbot palaamassa Formula ykkösiin?
27.8.2008,11:52:10
Itävaltalainen Kronen Zeitung-lehti uutisoi tuoreimmassa numerossaan, että BMW ja Renault haluaisivat palauttaa turbomoottorit Formula ykkösiin. Tallit ehdottavat 1,5 litraisten turbojen sallimista vuodesta 2012 alkaen. Toistaiseksi ei ole tietoa, ovatko muut tallit turbojen palauttamisen kannalla.
Turbomoottoreita käytettiin F1-sarjassa vuosina 1977-88, kunnes ne kiellettiin liian suuriksi kasvaneiden nopeuksien takia. Kaikki kärkitallit käyttivät turboja 1984-88. Ensimmäisenä turboa käytti Renault vuonna 1977 ja ensimmäisen maailmanmestaruuden turbolla voitti Nelson Piquet 1983. Piquet ajoi Brabhamin autolla ja BMW:n turbomoottorilla.
(Sportti.com)
Iltalehti sanoi:"Heikki ei joudu kakkoskuskiksi!
28.8.2008 14:50
McLaren-pomo Ron Dennis lupaa, ettei Heikki Kovalaista uhkaa sama kohtalo kuin Kimi Räikköstä.
Ron Dennis lupaa Heikki Kovalaisen saavan McLarenilta saman tuen kuin Lewis Hamiltonkin.
- Politiikkamme tasaveroisten mahdollisuuksien tarjoamisesta ja tallimääräyksistä on hyvin tiedossa, Dennis sanoo formula ykkösten virallisilla nettisivuilla.
- Joskus meitä kritisoidaan, että ykköskuskin suosiminen - joko tallimääräyksillä tai ilman - olisi parempi strategia, mutta emme hyväksy mitä väitettä.
- McLaren on aina pyrkinyt palkkaamaan parhaat mahdolliset kuskit ja antamaan heille tasaveroiset mahdollisuudet voittaa osakilpailija ja sitä kautta mestaruuksia.
Denniksen mieltä ei muuta edes se tosiseikka, että Lewis Hamilton on 70 pisteellään todennäköisin mestaruuden tavoittelija.
Heikki Kovalaisella on taas hienosta Unkari-voitosta huolimatta "vain" 43 pistettä ja viides sija, eikä mahdollisuuksia mestaruuteen.
- Heikin ja Lewiksen suhde on kilpailullinen, mutta toinen toistaan kannustava. Mitä muuta enää voisi talli kuljettajiltaan toivoa, Dennis kommentoi.
- Olen todella iloinen, että Heikki on tiimissämme tekemässä hyvää tulosta ensi vuonnakin ja että hänellä ja Lewiksellä on niin hyvä suhde keskenään.
IL
Joopa joo. Rehti-Ronin tämä toiminta on kyllä täysin alta lipan. Puhutaan toista ja tehdään täysin toista. Milelummin vaikka päästää maaliviivalla ohi.Reilu-Ron yrittää peitellä epätoivoisesti sitä mikä on ollut jo pitkään varmaa kaikille.
Jos Span jälkeen Massa johtaa Kimiä yli 10 pisteellä niin valinta tehdään todennäköisesti silloin jo.MTV3 uutisoi, että "Kimi joutumassa Massan apukuskiksi". Vaikka Domenicali on sanonut, että jos tilanne sen vaatii.
Eikös se ole ollut aina selvää, että siinä tilanteessa kun MM-titteli on menetetty niin aletaan auttamaan tiimikaveria. Tässä vaiheessa ollaan kuitenkin vielä kaukana siitä.
Jos ei Kimillä kulje Spassa niin sitten ei kulje koko loppukautena.Jos Span jälkeen Massa johtaa Kimiä yli 10 pisteellä niin valinta tehdään todennäköisesti silloin jo.
Jotenkin semmoinen fiilis, että Spasta tulee unkarin uusinta, Massan mestarillista hallintaa ja ferrari tekee tenän taas kisan lopussa. Hamilton kaasuttelee voittoon, Kubican tullessa toisena ja Kimi räpeltäen kolmanneksi.
Toivottavasti näin ei tule käymään, vaan Massa voittaa ylivoimaisesti. Kimi voisi olla siinä Hamiltonin edellä.
Jos Kimillä on ongelmaton viikonloppu Spassa ja Massa voittaa niin taidanpa lopettaa F1:en seuraamisen.Jos ei Kimillä kulje Spassa niin sitten ei kulje koko loppukautena.
Jos Kimillä loksahtaa palaset yhteen niin en usko, että Massa, Hamilton tai kukaan muukaan pysyy vauhdissa mukana.Jos Kimillä on ongelmaton viikonloppu Spassa ja Massa voittaa niin taidanpa lopettaa F1:en seuraamisen.
Taitaa multaki sitten jäädä tältä kaudelta. Viime kisoissa on lähinnä verenpaine noussut äärimmäisestä vitutuksesta :jaska:Jos Kimillä on ongelmaton viikonloppu Spassa ja Massa voittaa niin taidanpa lopettaa F1:en seuraamisen.
No joo, hyvähän sitä tasa-arvoa on tässä vaiheessa hehkuttaa, kun tallikaverista ei ole mitään uhkaa ykkössuosikille. Pakkohan se on toki motivoida kaikin puolin, että tallimestaruuteen saadaan mahiksia ja nii edes päin.Reilu-Ron yrittää peitellä epätoivoisesti sitä mikä on ollut jo pitkään varmaa kaikille.
Mitä helvettiä näillä oli viestin kanssa tekemistä? Onko sulla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia?Kaikkinen rautalankoinen ja hypoteeseineen jutustasi paistoi "lievä"sössöpojun ihannointi ja formuloiden parhaan kuljettajan aliarvostus ja taidatkin olla kovin tyytyväinen nykytilanteeseen...:alppu:
R.I.P. :frown:Yhdysvaltojen ensimmäinen F1-maailmanmestari Phil Hill on kuollut. 81-vuotias Hill voitti vuoden 1961 mestaruuden Ferrarilla. Hill oli kutsuttu ja hänen piti osallistua viime viikonloppuna ajettuun Toyotan Historic-tapahtumaan Laguna Secassa, joten sikäli uutinen tulee melkoisena yllätyksenä.
Jälleen yksi moottoriurheilija siirtynyt taivaallisille kilparadoille. Rest In Peace. :frown: