F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
forti sanoi:
kierroksella ohitettavien on siis ajettava yksi kierros täysiä jotta pääsevät johtoporukan edestä letkan hännille jotta eivät olisi turva auton tullessa sisään kärkiporukan tiellä mutta silloinhan nämä kierroksella ohitettavat saavat suuren hyödyn kun he saavat kuroa tämän eron kokonaan kiinni turva auton ollessa radalla.hieman kummallinen sääntö koska turva auton ollessa radalla kukaanhan ei saisi ajaa täysillä
Eivät he varmaankaan kaasupohjassa aja sitä kierrosta vaan ihan pikkuisen nopeampaa kuin turpa-auto.
Sanoohan sen järkikin ettei sillä kierroksella yritetä mitään omaa kierrosennätystä.
Ja luuserit saavat uuden ilmaisen tilaisuuden. Joka tarkoittaa ehkä uusia "jännittäviä" ohitteluja tai ainakin yriyksiä.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Uudet turva-autosäännöt ovat kyllä urheilullisesti todella syvältä. Tähän mennessä kilpailun kärjessä ajava kuljettaja on yleensä saanut hankkimastaan johdosta edes jotain hyötyä, kun väliin ovat jääneet kierroksella ohitettavat autot. Turva-auton ideanahan pitäisi olla se, että autot kerätään letkaan, eikä se että kilpailuun yritetään saada lisää jännitystä. CART-sarjassa yritettiin joskus 90-luvulla samantapaista systeemiä ja se tuntui minusta todella keinotekoiselta. Tosin sielläkään ei sentään keksitty noin älytöntä ideaa, että kierroksella jääneet kuljettajat armahdettaisiin ja päästettäisiin takaisin samalle kierrokselle. Ollaanko formula ykkösistä rakentamassa yhä enemmän jenkkityylistä showta kilpaurheilun sijaan?

Varikon sulkeminen on yhtä typerä ajatus. Nyt sitten kaikki tulevat peräkkäin varikolle ja kärjen järjestys menee lähes arpapeliksi. Sitten kun varikolle ei kuitenkaan voida kerrallaan ottaa kuin yksi auto samasta tallista (toisin kuin Pohjois-Amerikan sarjoissa), niin kakkoskuskit putoavat automaattisesti letkan hännille.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kas kun eivät keksi, että kierroksella jääneiden ei tarvitse kiertää nopeita kierroksia saavuttaakseen muut, vaan jättäytyvät letkassa taaksepäin "takaisin omalle paikalleen" :nope: :yuck: :thumbdown
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sam sanoi:
Kas kun eivät keksi, että kierroksella jääneiden ei tarvitse kiertää nopeita kierroksia saavuttaakseen muut, vaan jättäytyvät letkassa taaksepäin "takaisin omalle paikalleen" :nope: :yuck: :thumbdown
Kierroksella jääneet voisivat ajaa heti turva-auton tultua varikolle ja juoda böönin tarjoamana pullakafeet. Sitten kun pullat ja kafeet on rauhassa naatiskeltu, voi bööni pikkuhiljaa ilmoitella berndtille, että kohta voisit tulla pois ja samalla nämä jämät voisivat liittyä muun porukan seuraan jonon jatkoksi :p
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Yksi iso plussa sääntöuudistuksissa on perjantain pidentyneet harjoitusjaksot ja että voi käyttää eri moottoria kuin la-su. Radan varrella aika paljon enemmän katsomista pe.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
MTV3 sanoi:
Kuntovalmentaja seuraa Räikköstä Ferrarille, Kimi asumaan Milanoon?
Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen kuntovalmentajana McLarenin F1-tallissa toiminut Mark Arnall siirtyy ensi kaudella Räikkösen mukana Ferrari-leiriin, tietää italialaislehti La Gazzetta dello Sport.

Arnall on työskennellyt formula ykkösissä Australian GP:stä vuonna 1997 lähtien.

Lehden arvion mukaan Räikkösen ensimmäinen ajojakso Ferrarilla tapahtuu 8. tammikuuta alkavalla viikolla tallin testiradalla Fioranossa, jossa käytössä on tämänvuotinen 248-ajokki.

Räikkönen asumaan Milanoon?

Räikkönen on La Gazzetta dello Sportin mukaan myös hankkimassa asuntoa Italian Milanosta. Ferrarin päämaja sijaitsee Maranellossa, joka on parin tunnin ajomatkan päässä Milanosta.

Räikkösellä on nykyisellään kodit Sveitsin Wolleraussa ja Suomessa Helsingin Kaskisaaressa.

(MTV3)
Että näin :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

osku1619

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
185
MTV3 sanoi:
Button närkästyi Ecclestonen lausunnosta

Hondan F1-kuljettaja Jenson Button on kehottanut F1:n kaupallisten oikeuksien hallinnoijaa Bernie Ecclestonea tarkastamaan häntä koskevat faktat.

Ecclestone sanoi aiemmin tällä viikolla The Times -lehdelle, ettei Button olisi riittävän sitoutunut ammattiinsa, jotta ajaisi Michael Schumacherin tyyliin testejä vaikka heti kisavoittonsa jälkeisenä päivänä.

- Hän ei ole katsonut faktoja ja tilastoja. Luin lehdestä, etten tekisi riittävän uutterasti töitä, enkä menisi kisoista testeihin. Se ei ole totta. Olen ajanut enemmän testikilometrejä kuin kukaan muu, etenkin talven aikana. Kauden aikana määräni on ollut kutakuinkin samalla tasolla Michaelin kanssa, koska testaamista on rajoitettu. Mikään fakta ei osoita, etten panostaisi tarpeeksi, Button vastasi Ecclestonen lausuntoon.

Button on ajanut tänä vuonna 19 483 kilometriä testejä, mikä on vakituisista kilpakuljettajista eniten. Häntä enemmän ovat testanneet ainoastaan Heikki Kovalainen (23 077 km), Pedro de la Rosa (21 814 km) ja Anthony Davidson (20 906 km).

- Jokainen kuljettaja työskentelee uutterasti, mutta ihmiset eivät näe sitä. Minä annan kaikkeni. Kaikki elämässäni tekemäni asiat ovat formula ykkösiä ja urani edistämiseksi varten, Button vakuutti.

(MTV3-Reuters)]
Että näin
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Eiköhän tuo uusi turva-autosääntö muutu viimeistään siinä tilanteessa, kun ensimmäisellä autolla jää suunniteltu varikkopysähdys tekemättä ja matka katkeaa löpön loppumiseen. Ok, harvoinpa sitä noin tarkalle vedetään, mutta mahdollistahan se kyllä olisi kesken tiukan kärkikamppailun.

Mitä ihmeen vikaa nykyisessä säännössä on ollut? Tai no, onhan siinä se vika, että kärkiauton keräämä välimatka häviää kuin pieru Saharaan. Uusi sääntö vie sen jo syvälle Timbuktun kellareihin. Mielestäni urheiluhenkisempää olisi ajattaa autot vaikka varikolle ja sieltä lähettää ne eroa kuvaavilla intervalleilla liikenteeseen.

Tuo hitaampien autojen ajattaminenkin on taas kategoriassa älyvapaa idea. Luulisi herrojen FIA:ssa tietävän, että noissakin autoissa on jarrut. Yhtälailla voisi ajattaa autot vaikka sijoituksia vastaaviin lähtöruutuihin ja laittaa grid girlit radalle heiluttamaan nimilappuja. Laitetaan vielä ehdoksi näille tytöille vähintään kolmen litran silikoonit ja desin huuliturvokkeet malliin amerikkalainen vapaapaini, niin Bernie ja Max saavat showta kerrakseen.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Saahan sitä ylimielisen Buttonin mukaan olla testiradalla kilometrejä eniten, mutta jos katsotaan paljonko ovat saaneet hyötyä ajettujen kilometrien mukaan, niin surkeaa homma, ajetaanpa radalla ilman päämäärää kohtuu lukema mutta koneet ja suorituskyky on silti surkeaa luokkaa. Suhteellisen kalliit kilometrit Hondalle.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
jupla sanoi:
Yksi iso plussa sääntöuudistuksissa on perjantain pidentyneet harjoitusjaksot ja että voi käyttää eri moottoria kuin la-su. Radan varrella aika paljon enemmän katsomista pe.
Ja lauantain harjoituksissa ei aja kukaan kun kaikki ovat ajaneet säädöt jne. valmiiksi jo perjantaina
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Toteutuiko ensi kaudelle se Bridgestonen kaavailema "kahden rengassarjan kilpailut" -suunnitelma?
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Ylempi Suomeksi:

Mtv3

Aseistautuneet nuoret uhkailivat Toyotan F1-tallin jäseniä
21.10.2006 15:31


Neljä Toyotan F1-tallin jäsentä joutui uhkaavaan tilanteeseen palatessaan radalta formula ykkösten Brasilian gp:n perjantain harjoituksista. Aseistautunut nuorten miesten joukko yritti ryöstöaikeissa rikkoa seurueen auton kakkoskuljettajan puoleisen ikkunan liikennevaloissa lähellä Interlagosin rata-aluetta.

- Kaverilla oli ase kädessä minun puoleisen ikkunan ulkopuolella. Sanoin kaikille autossa, ettei reagoida mitenkään. Luulen, että takaa tullut auto pelasti meidät. He ampuivat muutaman laukauksen sitä kohti, autoa ajanut brasilialainen Fernanda de Mello Villas-Boas kertaili tilannetta.

- Pääsimme lopulta jatkamaan matkaan ilman ongelmia, mutta melkoinen shokki se oli.

De Mello Villas-Boasin mukaan nuorisojoukko ei nähnyt ketä autossa oli sisällä, sillä autossa oli tummennetut lasit. Sao Paulossa vastaavanlaiset tapahtumat eivät ole mitenkään tuikiharvinaisia.

(MTV3-STT-Reuters)
 

jupoh

Huuhaa
Liittynyt
21.4.2005
Viestit
60
Sijainti
West Coast Custom
Turva-auto

Urheilullisesti sekä turvallisuuden kannalta huono päätös tuo turva-autosäännön muokkaaminen. Nyt kärjessä ajaneet kuljettajat joutuvat tosissaan seuraamaan peilejään turva-auton perässä ajaessaan, kierroksella jääneiden rynniessä takaa ohi. Miten tuo letka ikinä saadaan siihen kuntoon, että turva-auton perästä voi mennä varikolle, jos esimerkiksi turva-auton tullessa radalle sen perässä ajanut, kierroksella jäänyt kuljettaja lähtee ajamaan itseään jonon hännille. Huono sääntömuutos.

Hyvää oli GPS-laitteiden ja eri liputusvalojen saaminen ohjaamoon. Josko tällä saataisiin kierroksella ohitettavat siirtymään sivuun hieman turvallisemmin ja nopeammin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Timppa78 sanoi:
Eivät he varmaankaan kaasupohjassa aja sitä kierrosta vaan ihan pikkuisen nopeampaa kuin turpa-auto.
Sanoohan sen järkikin ettei sillä kierroksella yritetä mitään omaa kierrosennätystä.
Vai että ihan pikkaisen? 5 sekuntia nopeammalla ajolla kestää siis 15 kierrosta että letka saataisiin kasaan Interlagosissa :thumbup: Aivan käsittämätönta pelleilyä taas :mad_old: Ei jaksa edes kirjoittaa kaikkia epäkohtia, joita uusi sääntömuutos voi aiheuttaa. Toivottavasti turva-auto tulee joka kisassa useaan otteeseen pilaamaan kisan, ja tällaisesta pelleilystä pitäisi vielä maksaa :D :D :D
 

serial

Active member
Liittynyt
11.9.2005
Viestit
36
Jotenkin luulis että on tuota asiaa vähän enempikin mietitty kuin mitä on annettu ulos päin infoa. Turva-autohan voi ajaa erittäin hiljaa pari ekaa kierrosta jotta häntäpään kilpailijat saisivat kärjen kiinni. Ja luultavasti kuljettajia tullaan informoidaan riittävästi kuinka toimitaan jos ja kun turva-auto tulee kehiin uuden säännön aikana.

Omasta mielestä sääntö on kyllä aika käsittämätön, paljon helpompaa kaikkien kannalta olisi ollut jos kierroksella ohitettavat olisivat jääneet letkanhännille omille paikoilleen vain (vaikka he teoriassa siinä hieman aikaa menettävätkin).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikeahan tuota on ymmärtää. Turva-auto ei edes voi ajaa järin hiljaa, koska autot ei kestä köröttelyä, samaten luulisi tosiaan olevan riski, mikäli autoja syöksyy epätasaisin väliajoin rataa pitkin sen sijaan, että pysyisivät turva-auton perässä. Varikon sulkeminen turva-auton tullessa radalle nyt on ihan ok ja taitaa olla aika laajasti käytössä muualla.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
serial sanoi:
Jotenkin luulis että on tuota asiaa vähän enempikin mietitty kuin mitä on annettu ulos päin infoa. Turva-autohan voi ajaa erittäin hiljaa pari ekaa kierrosta jotta häntäpään kilpailijat saisivat kärjen kiinni. Ja luultavasti kuljettajia tullaan informoidaan riittävästi kuinka toimitaan jos ja kun turva-auto tulee kehiin uuden säännön aikana.

Omasta mielestä sääntö on kyllä aika käsittämätön, paljon helpompaa kaikkien kannalta olisi ollut jos kierroksella ohitettavat olisivat jääneet letkanhännille omille paikoilleen vain (vaikka he teoriassa siinä hieman aikaa menettävätkin).
Ongelmana on vain se, että jos turva-auto ajaisi erittäin hiljaa, niin renkaiden lämpötila ja paineet putoavat. Jo nyt ollaan riskirajoilla kun renkaat eivät todellakaan toimi turva-auton perästä lähdettynä..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rusina sanoi:
Ongelmana on vain se, että jos turva-auto ajaisi erittäin hiljaa, niin renkaiden lämpötila ja paineet putoavat. Jo nyt ollaan riskirajoilla kun renkaat eivät todellakaan toimi turva-auton perästä lähdettynä..
Kylmillä renkailla ajaminen tulee osaksi haastetta muutenkin, sillä renkaanlämmittimiähän ollaan kieltämässä 2008 alusta alkaen.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Oikea ratkaisu olisi ollut pudottaa letkassa ns. kierroksen perässä ajavat jonon hännille, jolloin sekä kärkiautot että varvattavat olisivat voineet suoraan jatkaa taisteluitaan turviksen kaikottua, eikä tarvitsisi pelleillä turhan takia. Tai vaikka pudotettu sinne jonon hännille ja lisätty se yksi kierros määrään, niin saataisiin sama efekti järkevällä toteutuksella. Turva-autosääntö tulee täysin varmasti muuttumaan välittömästi, kun on mahdollisuus tehdä niin. Eikös sääntömuutoksien aikaansaaminen myöskin muutu vaikeammaksi vai miten se oli?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös