F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Noh, kuului sade radan ominaisuuksiin tai ei, niin minun mielestäni Shanghain rata on muuten kyllä aika huono. Sitä tässä vähän tarkoitin, että jos pitää kalenteriin saada lisää tilaa (tai tuoda lisää uusia ratoja) niin Kiinan voi kyllä minu puolesta ilman suurempia tunnontuskia heittää veks. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jättäisivät sen kerssin suosiolla pois avauskisasta. Siihen suurin osa vioista on testien aikana kohdistunut. Olisi noloa keskeyttää avauskisassa jonkin puolivalmiin tekniikan takia.
Totta, mutta Ausseissa KERSsillä saattaa olla aika etu turva-auton takana... Ainakin KERSsittömiin autoihin. Mutta riski riski toki...

Ja entäs kun mietitään, että edellä ajaa KERSsillinen auto, esim. luultavasti mäkki, ja takaa tuleva KERSsitön olis mahdollisesti vähän nopeempi. Niin KERSin omaavan on ainakin kerran kaks kierroksella aika helppo laittaa hanttiin vaikka toinen pääsis jo rinnallekin. Yhden kierroksen boostejahan ei tarvi käyttää kerralla...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Shanghain 2005 kisasta Karting-Keijon mälli on myös ihan huomionarvoinen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Totta, mutta Ausseissa KERSsillä saattaa olla aika etu turva-auton takana... Ainakin KERSsittömiin autoihin. Mutta riski riski toki...

Ja entäs kun mietitään, että edellä ajaa KERSsillinen auto, esim. luultavasti mäkki, ja takaa tuleva KERSsitön olis mahdollisesti vähän nopeempi. Niin KERSin omaavan on ainakin kerran kaks kierroksella aika helppo laittaa hanttiin vaikka toinen pääsis jo rinnallekin. Yhden kierroksen boostejahan ei tarvi käyttää kerralla...
Joo kyllä Melbournen kaltaisella radalla mahtaa olla haastavaa yrittää KERSillisen ohi ilman KERSiä.

Itse haluaisin lisätietoa KERS:n latautumisesta. Rellu vai Kovisko se sano että jarrulla pitää seistä tosissaa että KERS latautuu. Melbournessa mahtaa olla kolme vai neljä kunnollista jarrutusta. Eli latautuuko KERS kierroksen aikana täyteen?
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Sateen mahdollisuus tavallaan kuuluu radan ominaisuuksiin. Sama suuri sateen riski pätee esim. Spahan ja Japanin ratoihin, erityisesti Fujiin.

En minäkään tarkemmin paina mieleen mitä minäkin vuonna tapahtui, mutta kyllähän 2005 loppujen lopuksi ihan mieleenpainuvia sattumuksia oli:
- Schumi törmäsi Minardiin lähtöruutuunajokierroksella
- Montoya irrotti viemärinkannen aiheuttaen toisen kahdesta Safety Carista
- Fisichellaa rankaistiin Kimin estämisestä varikolletulossa luoden käytännössä uuden säännön
- Alonso lauloi We are the Championsia Team Radiossa
Saisivat järjestää minun puolesta kisankalenterin ratojen järjestyksen niin ,että jokainen kisa oman alueensa sateisimpaan vuodenaikaan. Esim. Kiinan siirto loppukaudesta aluun oli vähän huono.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kyllähän formulat on mun mielestä menny ihan hyvään suuntaan parina viime vuotena noin ratojensakin osalta.. tietty aina harmittaa jos joku "klassikko" jää pois. mutta oon huomannu että ei sitä kauaa jaksa vinkua kun on tullu joku toinen mukava rata tilalle..

singapore oli mielestäni huippu gp, vaikkakin rata ei tarjonnu hirveästi ohitusmahdollisuuksia niin ite gp:n rata-alue ja sen ympäristö + yökisa oli jotain uskomattoman kaunista.. ja jos ne saa siitä vielä paranneltua rataa ni on mieletön gp luvassa :cool:

bernie on vähän ku roope setä, sydän tuntuu sykkivän vain rahalle.. nähtäväksi jää mitä tapahtuu sen jälkeen kun berniestä aika jättää, meneekö pakka kokonaan sekaisin vai minkälaisia päätöksiä sitten nähdään. olen tyytyväinen niin kauan kun eivät monacoa poista kalenterista. :)

e: valencia ehkä oli melkoinen pettymys, ei tarjonnut oikein mitään uutta :(
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse haluaisin lisätietoa KERS:n latautumisesta. Rellu vai Kovisko se sano että jarrulla pitää seistä tosissaa että KERS latautuu. Melbournessa mahtaa olla kolme vai neljä kunnollista jarrutusta. Eli latautuuko KERS kierroksen aikana täyteen?
Hyvä kysymys. Kumpaankin suuntaan on näkynyt kommentteja, vaikkakin vähän. Ongelmahan on se, että lataus otetaan vain takapyöristä.

Onko tarkempaa tietoa kuinka tuo KERSsin lataus oikeesti toimii? Tuskin se kampiakselin jatkona koko aikaa pyörii vastuksena kuitenkaan. Eli kytkeytyykö päälle jarrua painettaessa vai kuinka?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh heh... Ja siinä olikin paljon tapahtumia.
Eihän tuossa mistään paljoudesta kyse ollutkaan, vaan siitä mitkä 2005 Kiinan GP:n tapahtumista oli sellaisia mistä kisan voisi muistaa.
Schumi olisi voinnut törmätä ihan hyvin vaikka italiassa minardiin, joten se ei tee radasta yhtään sen mielenkiintoisempaa.
Listani ei liittynyt rataan vaan kisaan, mutta yleensäkään kisoissa ei tapahdu erityisesti rataan liittyviä tapahtumia. Tuo viemärikansi oli siinä suhteessa harvinaisuus.
Ja kuinkoha suurella todennäköisyydellä kiinassa sataa?
Viidesta kisasta kahdessa on satanut, kolmessa ei, vaikka viime vuonna sateenuhka myös oli olemassa.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Interview of Andrea Stella, Kimi's race engineer:
Corriere della Sera on 14th March 2009
Posted by Tania at Kimi forum
"Raikkonen has no secrets for me. I’ll bring back him to the top"

When two years ago Kimi Raikkonen went to the track in Melbourne to make his first race with the Ferrari (and he won), before the triumph, his box has experienced moments of genuine panic. Under banner of “What the hell is he saying?”. Understanding the whispers of Raikkonen in the headset is still a difficult exercise, more at that time because nobody was accustomed to. In addition, the radio wasn’t working properly, the pilot could speak to the box, but the box could not talk to the pilot. At one point, a young engineer, who was Kimi’s performance engineer, raised his hand: “Excuse me, I think he is saying he wants the blue flags for the lapped drivers.” Savior of the fatherland. Since then he has the most experienced “Kimi-translator” living. He understands him not only when he speaks, but seems to have free access on the mysterious Raikkonen’s planet. It’s not a coincidence that this young man - called Andrea Stella, 37 years old, a degree in Aeronautical Engineering, born in Orvieto, married to Michela and father of Edoardo and Federico - is today the engineer on track of the Finnish pilot, the connecting point between him and the rest of the team. He replaced Chris Dyer, promoted to the role of coordinator of the engineers. “It’s not just about a linguistic matter or interpretative capacity - says Andrea -. When you're at your computer it’s like if you were in the car with the driver, you are always contextualised and then you images of what you're talking about him.” Now Stella is just a little more in front-line, though in these years he didn’t have a defiladed role: “I was already the interface between the pilot and data concerning him. The performance engineer, or vehicle engineer, watches the telemetry and his task is to improve the performance of every aspect of the car: he has to analyze a curve and tell the pilot how to make it better, so for the tyres or the engine brake. Now my role is a little bit less analytical, but it concerns more over the management of the group.” Now Stella is the end point of the work of the whole box of Kimi: “I have to coordinate the others: managing people, managing time (ex. during the tests to schedule the program of the day), choosing priorities, studying the regulations. And then, in the race, managing the driver. The aim is to create the conditions for driving in a natural way.” And here we go back to Kimi. The mysterious object of F1 has no secrets for him. “Kimi loves the essence of the information. And more the visual communication than the oral one. With him doing three hours of meetings doesn’t pay. Better to put in front of him a sheet with a diagram and a clear message, maybe highlighted with a beautiful color.” He’s not Schumacher , who while was testing the car was also able to have long technical disquisitions: “Michael loved to set the choices on deductive logic criteria. Kimi has a more intuitive approach, based on his beliefs or perceptions. This from a communicative point of view is something of less effective...".

Stella is a quiet guy, he doesn’t like losing his control. “I don’t like the quarrels.” He speaks calmly and clearly, like an engineer who wants to make oneself understood. After listening Kimi through headphones, he always replies him in a reassuring way: “OK, I have understood. Thanks.” However the hollow face under his curly hair betrays some tension. Do you feel the responsibility of having to redeem a year gone wrong? “How can I say that I can’t feel it? - His answer is sincere -. There is the environment, there are many changes that will remember it to you. But you just need to focus on your work, I don’t need to think bigger now. I just have to try to put Kimi in the best conditions.” And maybe in the last race he will say him “by one point,” like Dyer did in 2007. “For me, it would be enough to tell him that we have done an excellent job.”
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Joo kyllä Melbournen kaltaisella radalla mahtaa olla haastavaa yrittää KERSillisen ohi ilman KERSiä.

Itse haluaisin lisätietoa KERS:n latautumisesta. Rellu vai Kovisko se sano että jarrulla pitää seistä tosissaa että KERS latautuu. Melbournessa mahtaa olla kolme vai neljä kunnollista jarrutusta. Eli latautuuko KERS kierroksen aikana täyteen?
Ihan hyvä vaan jos tarvitaan enemmän kuin yksi kierros täyteen latinkiin. Aika-ajoissa voi ainaskin sekoittaa pakkaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Shanghain MotoGP-kisassa on pariin kertaan satanut (mm. viime vuonna) ja se kisa on ollut keväällä.

Viime vuoden kisa oli toukokuun 4. Pari viikkoa eroa tämän vuoden F1-kisan ajankohtaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
eikö tämmösiä tekstikopypasteuksia vois laittaa ennemmin linkkinä?
Jos aiheesta on tarkoitus keskustella, niin parempihan se on että teksti on lainattu tänne niin sitä voi suoraan lainata. Linkit menee muutenkin helpommin ohi. Nyt ei ollu kuitenkaan kyse mistään sivujen mittaisesta jutusta joka veisi täällä tilaa, jota tosin riittää. :thumbup:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Berniellä ei rahat lopu...

..nyt on Bernie E. lyömässä rahojaan likoon Räikkösen mestaruuden puolesta. Eikö sama mies joku kuukaissitten lyönnyt Kubican mestaruudesta vetoa...ja Hamiltonin.

Toisaalta varma vedonlyöntivoitto tiedossa kun lyö kaikkien puolesta vetoa niin varamasti joku voittaa..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös