F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Häiritsee vain se ettei Nelsinho itse sano mikä vikana vaan old manin pitää käydä sanomassa miten on asian laidat :)
Ehkä Nelson sanookin, mutta ei tee sitä lehdistön kautta, kuten järkevää olisikin. Tallin sisäiset asiat ovat tallin sisäisiä asioita. Ulkopuoliset, kuten isät valittavat sitten lehdistölle.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
En väittänytkään Alonson menevän Ferrarille, vastasin vain että JOS niin käy, talliin ei oteta nopeaa kuskia kakkoskuskiksi. Sama pätee kaikkii talleihin mihin Alonso menee. Ja en usko toisen kuskin suosimisen kovin vaikeaa olevan... ja osaahan Alonso antaa konsultti-apua jos sitä kaivataan :wink:
Schumin aikaanhan Montezemolo olisi halunnut Häkkisen myös Ferrarille, niin kaksi parasta kuskia olisi ollut heillä. Todt ja Schumi eivät kuitenkaan tätä halunneet vaan pelasivat pelin niin että Schumilla oli helpot päivät ykköskuskina. Montezemolo sai tästä dynastiasta sitten tarpeekseen ja sai sitten viimein pestattua Räikkösen, ja sanoi Schumille että joko ajat Räikkösen kanssa tai lähdet eläkkeelle. Nyt jos Kimi pesee Massan tällä kaudella, tilannehan on se että Kimi on kolmella kaudella Ferrarilla voittanut mestaruuden ja pessyt tallikaverinsa 2/3, joten tuskin Montezemololla olisi mitään sitä vastaan että Alonso/Kimi olisivat tallikavereina.. Se on sitten Alonson oma asia suostuuko tähän.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
F1-autojen paino nousee
30.04.2009 20:50


F1-autojen painoa nostetaan 15 kilogrammalla ensi kaudella. Asiasta ilmoitti Kansainvälinen autoliitto FIA vapunaattona.

Auton ja kuljettajan minimipaino on ensi kaudella 620 kg.

Tälle kaudella kuljettajat ovat joutuneet laihduttamaan, jotta auton painojakauma on saatu noin 30 kiloa painavan KERS-laitteen lisäämisestä huolimatta hyväksi.

Pidemmät kuljettajat, kuten BMW:n Robert Kubica ovat erityisesti kärsineet painostaan.

(MTV3-Reuters)
Painorajan nostaminen 15 kg kaudelle 2010 on erittäin tervetullut ainakin Kubican kannalta. Kokonaan ei laihduttamisesta eroon pääse, mutta pelivara kasvaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Painorajan nostaminen 15 kg kaudelle 2010 on erittäin tervetullut ainakin Kubican kannalta. Kokonaan ei laihduttamisesta eroon pääse, mutta pelivara kasvaa.
Kilomäärässä on varmasti tuo kuskien "pakkolaihdutuskin" huomioitu, mutta painoa toki jonkin verran nostaa suurempi polttoainetankki (ja ihan pikkiriikkisesti liikkuvan takasiiven vaatima tekniikka). Ei tietenkään noin paljon.

Tulipa muuten mieleen: Kulukaton valitsevat tallit saavat jättää kierrosrajoittimen kotiin, mutta moottorikehitys on kuitenkin kielletty. Moottorit lienee aika pitkälti optimoitu toimimaan juuri tänä vuonna sallitulla kierrosalueella, joten liekö tuosta vapautuksesta suurikaan hyöty?
 

#Driver

Well-known member
Liittynyt
27.1.2009
Viestit
66
Kilomäärässä on varmasti tuo kuskien "pakkolaihdutuskin" huomioitu, mutta painoa toki jonkin verran nostaa suurempi polttoainetankki (ja ihan pikkiriikkisesti liikkuvan takasiiven vaatima tekniikka). Ei tietenkään noin paljon.

Tulipa muuten mieleen: Kulukaton valitsevat tallit saavat jättää kierrosrajoittimen kotiin, mutta moottorikehitys on kuitenkin kielletty. Moottorit lienee aika pitkälti optimoitu toimimaan juuri tänä vuonna sallitulla kierrosalueella, joten liekö tuosta vapautuksesta suurikaan hyöty?
Eikö viime kaudella rajoitin ollut 19 000rpm ja tänä vuonna 18 000rpm? Vai muistanko nyt aivan väärin...
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tulipa muuten mieleen: Kulukaton valitsevat tallit saavat jättää kierrosrajoittimen kotiin, mutta moottorikehitys on kuitenkin kielletty. Moottorit lienee aika pitkälti optimoitu toimimaan juuri tänä vuonna sallitulla kierrosalueella, joten liekö tuosta vapautuksesta suurikaan hyöty?
Cossyltä saa koneen halvalla, joka kiertää yli 20k.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tulipa muuten mieleen: Kulukaton valitsevat tallit saavat jättää kierrosrajoittimen kotiin, mutta moottorikehitys on kuitenkin kielletty. Moottorit lienee aika pitkälti optimoitu toimimaan juuri tänä vuonna sallitulla kierrosalueella, joten liekö tuosta vapautuksesta suurikaan hyöty?
Niiku tos #driver mainitsi, nämä moottorit on kehitetty 19 000 rpm ja kehitys lähti 20 000 rpm rungosta. Eli kyllähän ne kiekat saa sinne 20 000 hyödyn kanssa, mutta ei enempää.

Sitä en sitten tiedä, että kestävätkö nämä koneet sen 19k-20k kierroksia. Kiekat kai laskettiin osaksi siitä syystä että koneet kestää myös pidenpään kun vaatimusikääkin pidennettiin.

Omasta mielestäni koko kaksisääntöpelleily on vehkeestä, ideat "kakkos" säännöiksi on ok, mutta tympee tommone pelleily. Vähän niiku toi diffuusori juttu, yhtäkkiä jotku vaan on kärjes, nyt kaikki voi sen diffun kehittää, mutta entä 2010 ku säännöt on erit toisille.. Hohhoijjaa..

Kimilläkin aika vetäytyä 2010..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö viime kaudella rajoitin ollut 19 000rpm ja tänä vuonna 18 000rpm? Vai muistanko nyt aivan väärin...
Totta. Toki kestävyyssäännöt ovat myös muuttuneet.
Felix sanoi:
Cossyltä saa koneen halvalla, joka kiertää yli 20k.
Hyvä pointti tuokin, mutta sama kestävyyssääntö rajoittaa tottakai noidenkin kierroksien käyttöä.
Oberfeldwebel sanoi:
Omasta mielestäni koko kaksisääntöpelleily on vehkeestä, ideat "kakkos" säännöiksi on ok, mutta tympee tommone pelleily. Vähän niiku toi diffuusori juttu, yhtäkkiä jotku vaan on kärjes, nyt kaikki voi sen diffun kehittää, mutta entä 2010 ku säännöt on erit toisille.. Hohhoijjaa..
Onhan noita nähty ennenkin. Turboille ja vapaastihengittäville oli eri polttoainesäännöt 80-luvun lopulla, jos en väärin muista. Diffuusorin suhteen kaikilla oli sama mahdollisuus, mutta eivät vain tulkinneet sääntökirjaa samalla tavalla. Menee oman mokan piikkiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Diffuusorin suhteen kaikilla oli sama mahdollisuus, mutta eivät vain tulkinneet sääntökirjaa samalla tavalla. Menee oman mokan piikkiin.
Onko sinulla tarkempaa tietoa tästä jutusta kun Renaultille kuulemma talven aikana sanottiin ettei sallittu se niiden diffuusori, jota olivat ajatelleet?
Itse en mitään selvitystä ole kuullut, miksi se silloin kiellettiin vaikka kenties se jollain tavalla/eroavaisuudella tulkittiin laittomaksi, kun taas Williamsin, Toyotan ja Brawnin kehitelmät lailliseksi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onko sinulla tarkempaa tietoa tästä jutusta kun Renaultille kuulemma talven aikana sanottiin ettei sallittu se niiden diffuusori, jota olivat ajatelleet?
Itse en mitään selvitystä ole kuullut, miksi se silloin kiellettiin vaikka kenties se jollain tavalla/eroavaisuudella tulkittiin laittomaksi, kun taas Williamsin, Toyotan ja Brawnin kehitelmät lailliseksi.
Muistelen tarinan menneen niin että Renault oli kysynyt asiaa Charlie Whitingilta, joka oli tulkinnut sääntöjä niin että kyseinen ratkaisu on kielletty. Mutta käytännössähän Renault olisi voinut kysyä samaa asiaa vaikka randomilla joltain foorumilaiselta, yhtä paljon sananvaltaa Whitingilla on siihen mikä on FIAn mielestä sallittua ja mikä ei. McLarenillahan myös kysyttiin Whitingilta Spa '08 kisan aikana oliko Lewisin shikaanin oikaisu ja ohitus Kimistä OK, ja vastaus oli kyllä. Mutta tuomarit olivat sitten eri mieltä. Nolompi homma.

Williams, Toyota ja Brawn olivat ilmeisesti toimineet niin että eivät pahemmin keltään kyselleet mitään, ilmestyivät vaan talvitesteihin tupladiffuusorin kanssa. Ottivat ilmeisesti riskin meneekö homma läpi vai ei. Todennäköisesti ei olisi mennyt, jos kyseessä olisi ollut vain yksi tiimi. Tällöin ratkaisu olisi tuomittu sääntöjen vastaiseksi, mutta kisatuloksia ei varmaan sen kummemmin olisi muutettu vaan autoa olisi pitänyt vain muuttaa seuraaviin kisoihin, samanlaista säätämistähän on melkein joka kausi nähty.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Sitä en sitten tiedä, että kestävätkö nämä koneet sen 19k-20k kierroksia. Kiekat kai laskettiin osaksi siitä syystä että koneet kestää myös pidenpään kun vaatimusikääkin pidennettiin.
Ei varmaan koko kisaa kestä, mutta budjettikattotallit voisivat ajella 18k kierroksilla ja ohitustilanteisiin lyödä sitten tuplatehoisen kerssin lisäksi vielä rajoittimen pois ja ottaa hetkellisesti ne 20k. Kyllä ne muutaman sekunnin revityksiä varmasti kestää kunhan saavat taas jäähtyä välissä ennen seuraavaa rykäsyä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Niin ja sellaista konetta mitä on käytetty vaikka monacossa niin on hyvä käyttää vaikka monzassa.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
...tuskin Montezemololla olisi mitään sitä vastaan että Alonso/Kimi olisivat tallikavereina.. Se on sitten Alonson oma asia suostuuko tähän.
Tämähän se meikäläisen pointti juuri oli. En usko Alonson haluavan nopeaa tallikaveria. Jos Alonso menee Ferrarille, siellä ei ole Massaa eikä Kimiä jos Fernando saa tahtonsa läpi. Jos Alonso ei saa tahtoaan läpi, uskon että harkitsee tarkkaan ennen kuin menee Ferrarille.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämähän se meikäläisen pointti juuri oli. En usko Alonson haluavan nopeaa tallikaveria. Jos Alonso menee Ferrarille, siellä ei ole Massaa eikä Kimiä jos Fernando saa tahtonsa läpi. Jos Alonso ei saa tahtoaan läpi, uskon että harkitsee tarkkaan ennen kuin menee Ferrarille.
Mutta, mitä kaksinkertaisella maailmanmestarilla ihan oikeesti olis menetettävänä?
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Mutta, mitä kaksinkertaisella maailmanmestarilla ihan oikeesti olis menetettävänä?
Ajatukseni pohjasi lähinnä Alonson asenteeseen ja asemaan, jonka Fernando haluaa tallin sisällä. Esim. Fisicon parina ajaessaan, Alonso sai Renaultin insinöörien mukaan kohtauksen, kun Fisi oli Indyn kisassa 2006 nopeampi ja Alonso ei löytänyt oikeita säätöjä. Kyse oli kuitenkin vain yhdestä kisasta ja Alonso oli selvä ykkönen tiimissä. McLarenillakin Alonso odotti kohtelua joka kuuluu kaksinkertaiselle mestarille, joka "tuo 0,7 sekuntia nopeutta autoon". Kaikki muistaa mitä seurasi kun kohtelu ei vastannut Alonso odotuksia.

En usko että asenne on muuttunut (huomaa mm. tyylistä millä Alonso omi Renaultin testivuorot ennen tätä kautta), mutta mistä sitä tietää voihan Alonso ottaa riskin ja hypätä Ferrarille Kimiä tai Massaa vastaan ajamaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos McLarenilla oltaisiin Alonsoa kohdeltu 2*WDC'nä, olisi hän nyt 3*WDC.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko sinulla tarkempaa tietoa tästä jutusta kun Renaultille kuulemma talven aikana sanottiin ettei sallittu se niiden diffuusori, jota olivat ajatelleet?
Itse en mitään selvitystä ole kuullut, miksi se silloin kiellettiin vaikka kenties se jollain tavalla/eroavaisuudella tulkittiin laittomaksi, kun taas Williamsin, Toyotan ja Brawnin kehitelmät lailliseksi.
Eihän kukaan meistä ole piirustuksia nähnyt sen enempää Renaultin ehdotuksesta kuin sallituistakaan tupladiffuusoreista, mutta ainut järkevä selitys on se, että Renaultin systeemi poikkesi jollain olennaisella tavalla sallituista.
Veidt sanoi:
Muistelen tarinan menneen niin että Renault oli kysynyt asiaa Charlie Whitingilta, joka oli tulkinnut sääntöjä niin että kyseinen ratkaisu on kielletty. Mutta käytännössähän Renault olisi voinut kysyä samaa asiaa vaikka randomilla joltain foorumilaiselta, yhtä paljon sananvaltaa Whitingilla on siihen mikä on FIAn mielestä sallittua ja mikä ei.
Ei nyt ihan noinkaan. Whiting on se henkilö, joka ne FIA:n säännöt kirjoittaa lopulliseen muotoonsa. Spassa Whiting ei ollut osa tuomaristoa, vaikka Race Director olikin. Sääntöjen kirjoittajan tulkinta siinä tapauksessa oli eri kuin ratatuomaristolla. Siinä tapauksessa molemmat tulkinnat olisivat olleet oikeutettuja, koska tarkkaa politiikkaa asian suhteen ei oltu sovittu (se sovittiin tapauksen johdosta seuraavaan kisaan mennessä).
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös