F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tallit hyväksyttävät innovaationsa etukäteen FIA:lla. Tämä on normaali käytäntö eikä se, ettei mediassa ole siitä erikseen mainittu tarkoita, etteikö niin olisi tehty.
Jos näin toimitaan (jos linkkiä sais johonkin missä kerrotaan näin?), tällä hyväksymisellä tai hyväksymättä jättämisellä ei ole käytännössä kuitenkaan mitään arvoa, joten sillä paperilla voi pyyhkiä peppua, kun käytännössä kuitenkin mennään oikeuteen loppupeleissä.

Miksi muut tallit olisivat muuten alkaneet itkemään heti kun näkivät kavereiden autot, että epistä, ei ole sallittua, jos autot olisi jo kerran hyväksytty? Eikö olisi sama ollut alkaa heti kyhäämään diffuja, aikaa kun kerran oli ennen kisoja, eikä alkaa oikeusjuttuja väsäämään, autoja vastaan jotka on jo "hyväksytty"?
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei pidä paikkaansa. Ainakin Toyota oli ratkaisunsa suhteen FIA:n suuntaan yhteydessä. Varsin hedelmätön kinan aihe teillä niin kauan kuin ei tiedetä, mitä tarkalleen ottaen on kysytty.
Ei tule just nyt palstoilla vastaan parempaakaan kinan aihetta? :cool:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No jopas sitä nyt ollaan nöyriä. :rolleyes:
Sen vain kysyisin, että tulisitko jatkossa seuraamaan enemmän sarjaa, jossa olisi mukana pieniä GP2-talleja ajamassa "F1-kisoja" vai jotain muuta sarjaa, jossa olisivat mukana Ferrari, Mercedes, BMW, Volkswagen.Audi, Peugeot ja muut autonvalmistajat?

Onko yllättävää, että ensimmäinen uusi halukas ykkösiin on Peter Windsor, erittäin FIA- ja FOM-myönteinen mies, joka on jo tällä hetkellä FOMin palkkalistoilla? Ei todellakaan.

Di Montezemolo pelasi jo Le Mans-kortin, joka oikeastaan on varsinkin realistinen ja järkevä veto. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta Ferrarin ensimmäisestä voitosta ja siksi Ferrarin patriarkka saapuu itse starttaamaan kilpailun ja F1-tallipäällikkö Stefano Domenicali tulee myös olemaan kilpailupaikalla. Vanha kunnon "Enzo Ferrari builts IndyCar-kikka" modernina 2000-luvun versiona :D
Aina kun luulen Mosleyn ylimielisyyden jo saavuttaneen tämän ulottuvuuden rajat hän menee askeleen pitemmälle. Eiköhän se nyt ole viimeistäänkin selvää, miksi FIA haluaa lisää talleja mukaan. Mosleyn ainoa motiivi on, että nämä "garagistit" rikkovat FOTA:n harmonian, jonka puutte tähän asti on ollut Mosleyn tekosyy olla kuuntelematta tallien mielipiteitä. Nyt kun tallit ovat asettuneet yhdeksi ääneksi, mikään ei ole Mosleyn kannalta tärkeämpää kuin rikkoa se ja "make sure" että hänen valtakautensa jatkuu vielä pitkään. :yuck:
Ei tästä mitän hyvää seuraa. Kahdet säännöt meinaa sitä että tarvitaan kaksi tiimiä eri saroihin...

Rallista tehdään puutarhasarja....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos näin toimitaan (jos linkkiä sais johonkin missä kerrotaan näin?), tällä hyväksymisellä tai hyväksymättä jättämisellä ei ole käytännössä kuitenkaan mitään arvoa, joten sillä paperilla voi pyyhkiä peppua, kun käytännössä kuitenkin mennään oikeuteen loppupeleissä.
En minä muista missä vaiheessa ja missä mediassa tuon kuulin. Aika hankala tuota on googlatakaan (ainakaan vartissa ei mitään täsmällistä jäänyt käteen). Kyseessä ei ole pakollinen toimenpide, eikä FIA:n lausunnolla ole tuossa vaiheessa lopullista päätäntävaltaa, vaan se on ohjeellinen.

Minkä tahansa asian voi tietysti protestoida ja mennä WMSC:n eteen, oli sitä ennen tehty mitä tahansa (paitsi jo kerran käyty samasta asiasta protestimenettely).
Miksi muut tallit olisivat muuten alkaneet itkemään heti kun näkivät kavereiden autot, että epistä, ei ole sallittua, jos autot olisi jo kerran hyväksytty? Eikö olisi sama ollut alkaa heti kyhäämään diffuja, aikaa kun kerran oli ennen kisoja, eikä alkaa oikeusjuttuja väsäämään, autoja vastaan jotka on jo "hyväksytty"?
Koska tupladiffu oli niiden mielestä sääntöjen vastainen, ihan riippumatta siitä oliko niitä tarkistutettu FIA:lla ja mitä FIA oli vastannut. Lopullinenhan tuollainen hyväksyntä ei tosiaan ole, kuten itsekin totesit.

Eiköhän ne samantien alkaneetkin kehitellä omiaan, mitä tietysti vaikeutti se, että heidän perusratkaisunsa oli jo suunniteltu toisin periaattein. Mutta se, että ne näin nopeasti tuovat jo omia versioitaan kertoo, ettei sitä kehittelyä Australian jälkeen aloitettu, vaan aiemmin.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Sen väitän, ettei F1 Ferrarin lähtöön kuolisi. Vaikka se muuttuisikin, niin sarja nimeltä F1 olisi olemassa sen jälkeenkin.
Totta. Jos Ferrari lähtisi F1:stä, vahinko olisi molemminpuolinen. Ferrari on legendaarisin ja suosituin talli, mutta Ferrarin identiteetti nojaa pitkälti Formula 1:seen. Vaikka Ferrari lähtisi, F1 selviäsi, samoin Ferrari. Mutta siinä kyllä menetettäisiin jotain oleellista kummallakin puolella.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Koko lajille olisi suorastaan lottovoitto kun Mosley & Bernie heittäisi sen lusikan nurkkaan. Ketä kiinnostaa kattoa kahta GP2 sarjaa? Melkoinen kuninkuusluokka tämäkin kohta:nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta. Jos Ferrari lähtisi F1:stä, vahinko olisi molemminpuolinen. Ferrari on legendaarisin ja suosituin talli, mutta Ferrarin identiteetti nojaa pitkälti Formula 1:seen. Vaikka Ferrari lähtisi, F1 selviäsi, samoin Ferrari. Mutta siinä kyllä menetettäisiin jotain oleellista kummallakin puolella.
Varmasti näin, mutta Ferrari on myös legendaarinen urheiluautomerkki. Maailman tunnetuin, epäilemättä. Jos Ferrari tosiaan jättäisi ykköset ja siirtyisi (palaisi) urheiluautoihin - tai tarkemmin Le Mans-protoihin, niin kyllähän se jonkinlaisen buustin kestävyysajoille antaisi.

Ei siitä F1:n korviketta tulisi sen enempää katsojille kuin Ferrarillekaan, mutta olisihan se mukava nähdä maailman tunnetuin urheiluautovalmistaja urheiluautojen korkeimmassa luokassa. Tosin kilpailumaine rapisisi nopeasti, jos menestystä ei tulisi. Kestäisikö Ferrarin imago diesel-kilpurin? ;)

Mitä Formula 1:een tulee, jos ja kun laji jatkuvasti muuttuu, ei yhden tallin poistuminenkaan karavaania kamalasti hetkauta, ei vaikka se olisi Ferrari. Onhan sieltä poistunut Lotusta, Tyrrelliä ja Brabhamia. OK, ei aivan samaa kaliiberia (paitsi ehkä Lotus), mutta täytyy muistaa, että Ferrarikin on ollut - ja on nytkin - lähinnä joukon jatko. Ei peränpitäjän poistuminen merkitse lajille paljoakaan, vaikka tallilla toki faneja onkin enemmän kuin muilla. Jos kyse on oikeista faneista, ne seuraavat tallia toiseen sarjaan, eikä siinä sen enempää.

Jos joku kuvittelee, että Ferrarin lähtö tekisi katastrofaalisen loven F1:n talouteen, niin väärin menee. Berniehän siitä kärsii, mutta ei se riitä sarjaa tappamaan. Jos kisajärjestysoikeuksien hintaa pitää vähän laskea ja tv-oikeudet maksavat vähän vähemmän, niin kuka oikeasti kärsii? Aivan oikein, Bernie. Ehkä tallitkin sitten saavat vähän vähemmän tv-rahaa, mutta eikös siitä rahanjaosta oltu muutenkin tekemässä uutta sopimusta ja kulukatto muutenkin muuttamassa koko kulu- ja tulorakennetta?

-Edit- Innostuimpas kirjoittamaan. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketä kiinnostaa kattoa kahta GP2 sarjaa? Melkoinen kuninkuusluokka tämäkin kohta:nope:
Ainut "vika" GP2:ssa F1-fanille on tuttujen kuskien ja tallien puute. Jos samanlaista kisailua nähtäisiin F1-nimillä, niin tuskinpa kukaan kamalasti valittaisi.

Tai no, ainahan joku jostain valittaa kuitenkin. Oli F1 ihan millainen tahansa.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Kyllä mulle kelpaisi 2 gp2 sarjaa, kunhan niissä olisi paremmat ohjaajat. Välillä niissä näytetään vähän epäoleellisia asioita. Pulkkinen on kans usein vähän pihalla

Jos Ferrari lähtis, F1 menettäis suosion lähes kokonaan Italiassa ja Ferrarin myynti tippuis melko paljon. Samoin Marlboron :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ainut "vika" GP2:ssa F1-fanille on tuttujen kuskien ja tallien puute.
F1-fanina olen täysin päinvastaista mieltä. Ihme väite.

Ylipäätään WebSlaven argumentti, jonka mukaan F1 on F1 on F1, antaa oikeutuksen vaikka touhun muuttamisesta neppiskisoiksi. Se nyt vaan ei mene niin. Samoin vaikka joku aina valittaakin, ei se tarkoita, että kaikki kritiikki olisi paskaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä se kuuluisa helvetti jäätyy ennen kuin Ferrarin ja F1:sen tiet erkanevat, uskokaa pois. Tämä on vain tällaista molemminpuolista uhittelua ja pelin pelaamista. Ferrari tarvitsee ykkösiä ja ykköset Ferraria niin paljon, ettei kummallakaan ole missään tapauksessa varaa menettää toista. Jos tiet erkanisivat, molemmat häviäisivät ja paljon. Molemmat osapuolet myös tietävät tämän varsin hyvin ja siksi sitä ei koskaan tule tapahtumaan, olen tästä 100% varma.

Moottoriurheilussa ja automaailmassa yleensäkään ei ole mitään lähellekään yhtä isoa ja merkittävää kuin Ferrari. Mitkään Mersut, Lotukset jne. jne. eivät edes yhteensä pääse valovuosien päähänkään Ferrarista. Tämä voi jo kuulostaa ylilyönniltä mutta Ferrari on jo vähän kuin jotain elämää suurempaa. Se on käsite sillä tasolla, että nimi ja imago elävät omaa elämäänsä niin kaukana todellisuudesta, että heidän suoritustasollaan formuloissa on hyvin vähän vaikutusta niihin.

Kallistun nyt tarkemmin ajateltuna kuitenkin enemmän sille kannalle, että ykköset tarvitsevat Ferraria enemmän kuin Ferrari ykkösiä mutta en silti väitä, että ykköset kuolisivat ilman Ferraria. Mutta todella suuri vahinko se olisi monella tasolla ja vaikuttaisi aivan varmasti merkittävästi lajin imagoon ja talouteen.

Mutta kyllä Ferrarinkin imagon yksi tärkeä elementti on kilpa-autoilu ja kilpa-autoilu nimenomaan kuninkuusluokassa. F1 on myös käsite sillä tasolla, että menee tooooodella kauan, ennen kuin tuon lyhenteen merkitystä pystyttäisiin isossa mittakaavassa horjuttamaan vaikka tehtäisiin millaisia sääntö- tms. muutoksia.

Kannattaa muistaa näitä asioita pohtiessa asettua välillä ulos siitä omasta lajia tarkkaan seuraavasta ja tuntevasta näkökulmasta ja miettiä asiaa ns. suuren yleisön näkökulmasta. Suuri yleisö ja sen mielipiteet ja mielikuvat ovat ne, jotka ratkaisevat, eivät marginaaliyleisön (jollaisia me kaikki täällä kirjoittavat kuitenkin olemme).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä se kuuluisa helvetti jäätyy ennen kuin Ferrarin ja F1:sen tiet erkanevat, uskokaa pois. Tämä on vain tällaista molemminpuolista uhittelua ja pelin pelaamista.
Nyt siis vihdoinkin nähdään kuka osaa pelata sitä peliä oikein! :alppu:

Jep. Tuskinpa se Ferrari on mihinkään F1:stä lähdössä, eiköhän säännöt (taas kerran) sorvata italiaanoille sopiviksi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Nyt siis vihdoinkin nähdään kuka osaa pelata sitä peliä oikein! :alppu:

Jep. Tuskinpa se Ferrari on mihinkään F1:stä lähdössä, eiköhän säännöt (taas kerran) sorvata italiaanoille sopiviksi.
Onko tän vuoden säännöt Ferraria suosivat?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko tän vuoden säännöt Ferraria suosivat?
Tiesin että joku tuohon lauseeseen tarttuu.
Viittasin ennemminkin muutaman kauden takaiseen tallien ukaasiin siirtyä F1:stä omaan sarjaansa ja FIA:n ykkösprioriteetti tuolloinkin tuntui olevan saada Ferrari matkaansa, muista ei niin väliä, tai olettivat että seuraavat perässä. Ja niinhän siinä sitten kävikin, Ferrari lipesi ensimmäisenä tallien yhteisestä rintamasta ja pian muutkin seurasivat.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tiesin että joku tuohon lauseeseen tarttuu.
Viittasin ennemminkin muutaman kauden takaiseen tallien ukaasiin siirtyä F1:stä omaan sarjaansa ja FIA:n ykkösprioriteetti tuolloinkin tuntui olevan saada Ferrari matkaansa, muista ei niin väliä, tai olettivat että seuraavat perässä. Ja niinhän siinä sitten kävikin, Ferrari lipesi ensimmäisenä tallien yhteisestä rintamasta ja pian muutkin seurasivat.
Tuossa sopimuksessa muuten on pykälä,että Ferrarilla on veto oikeus sääntömuutoksista.En sitten tiedä päteekö tähän.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös