F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Moottoriurheilussa ja automaailmassa yleensäkään ei ole mitään lähellekään yhtä isoa ja merkittävää kuin Ferrari. Mitkään Mersut, Lotukset jne. jne. eivät edes yhteensä pääse valovuosien päähänkään Ferrarista. Tämä voi jo kuulostaa ylilyönniltä mutta Ferrari on jo vähän kuin jotain elämää suurempaa. Se on käsite sillä tasolla, että nimi ja imago elävät omaa elämäänsä niin kaukana todellisuudesta, että heidän suoritustasollaan formuloissa on hyvin vähän vaikutusta niihin.

Kallistun nyt tarkemmin ajateltuna kuitenkin enemmän sille kannalle, että ykköset tarvitsevat Ferraria enemmän kuin Ferrari ykkösiä mutta en silti väitä, että ykköset kuolisivat ilman Ferraria. Mutta todella suuri vahinko se olisi monella tasolla ja vaikuttaisi aivan varmasti merkittävästi lajin imagoon ja talouteen.
Mahtaisikohan Ferrarin imago olla niin vahva, että yhtiön autourheilupuolen panoksen siirtyminen pois Formula 1:stä vaikka sinne kestävyysajoihin tai kunnolla FIA GT-luokkaan, nostaisi kyseisen luokan moottoriurheilun "kuninkuusluokaksi". Siis mielikuvatasolla. :doubtful:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Heikki kullan kirjoituksesta:

"Mutta jos Ferrari kuitenkin lähtisi perustamaan omaa sarjaansa, se veisi muut autovalmistajat ja Monacon mennessään. "


Millä tavalla Ferrari pystyisi Monacon viemään mukanaan? :doubtful:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Heikki kullan kirjoituksesta:

"Mutta jos Ferrari kuitenkin lähtisi perustamaan omaa sarjaansa, se veisi muut autovalmistajat ja Monacon mennessään. "


Millä tavalla Ferrari pystyisi Monacon viemään mukanaan? :doubtful:
Italian armeija hyökkää Monacoon, valtaa ja liittää sen osaksi Pohjois-Italiaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mahtaisikohan Ferrarin imago olla niin vahva, että yhtiön autourheilupuolen panoksen siirtyminen pois Formula 1:stä vaikka sinne kestävyysajoihin tai kunnolla FIA GT-luokkaan, nostaisi kyseisen luokan moottoriurheilun "kuninkuusluokaksi". Siis mielikuvatasolla. :doubtful:
Onhan olemassa formulasarja jota ajetaan vain Ferrarin rungoilla. Valmiit kisat ynnä muuta...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
urheiluviikko sanoi:
Bernie Ecclestone: Me saatamme pitää Hondan osuuden rahoista

F1:n kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone vahvisti The Independent -lehden sivuilla, ettei Honda-tallin tilalle täksi kaudeksi sarjaan liittynyt Brawn GP ole saamassa edeltäjänsä osuutta sarjan tuotoista.

Kansainvälinen autoliitto FIA katsoo, ettei Brawn GP ole Hondan perillinen vaan kokonaan uusi talli. Ecclestone väläytti The Indepentissä myös sitä mahdollisuutta, että muut tallit eivät saisi Hondan rahoja.

- Me saatamme pitää rahat, F1-pomo sanoi viitaten siihen, että jos muut tallit eivät pääse yksimielisyyteen rahoista, saattavat ne jäädä Ecclestonelle.

Samassa haastattelussa Ecclestone kritisoi myös Brawn GP:n nimeä.

- Se ei tarkoita mitään yleisölle.

Kuluvalla kaudella Brawnin kisakuskit Jenson Button ja Rubens Barrichello ovat saalistaneet yhteensä jo 50 MM-pistettä.
Reilu peli:thumbup:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
On se ahne mies:D Berniellä on käyttöä lisärahalle,kun avioeron jälkeen omaisuus on rupuset 800 miljoonaa:eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Bernielle ei taas mikään kelpaa :) Brawn nyt sattuu olemaan tallin pomon nimi. Ihan ok se on.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ei muuta kuin tallin nimeksi Brown Gp ja autot ruskeiksi. Se sentään tarkoittaa suurelle yleisölle jotain.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jokavuotinen jupina autonvalmistajien omasta sarjasta kiinnostaa kyllä ainakin meikäläistä. Kyllä ainakin mulle kelpaisi jos rataa kiertäisi Ferrarit, Mersut, BMW:t, ehkäpä Porschekin jos Volkkari vihdoin haluaisi liittyä leikkiin. Toisaalta en usko että tälläinen sarja tulee ikinä toteutumaan, sillä autonvalmistajilta ehkä Ferraria lukuunottamatta puuttuu pitkäjänteisyys ja rakkaus itse urheiluun. Ekonomit siellä toimistoissaan katsoo tilikirjoja, ja jos viivan alle ei jää mitään, menee rahahanat kiinni.

Formula ykkösten suola on pienet ja perinteikkäät yksityistallit, ja niiden asemaa pitäisi tottakai parantaa. Nykyisellään ei taida oikein muita enää ollakaan elossa kuin Williams, ja olisi sääli jos sielläkin pitäisi laittaa lappu luukulle. Tälläiset sitkeät yksityistallit edustavat formuloita kaikkein puhtaimmillaan, urheilukanavaa siteeraten "rakkaudesta urheiluun". Autonvalmistajat tulevat aina olemaan tavalla tai toisella mukana autourheilun kuninkuusluokassa, mutta nyt olis tärkeää sopia pelisäännöt kaikille sopiviksi. Ykkösten pitäisi edelleen säilyttää asemansa innovatiivisena ja modernina sarjana, samalla kun kustannuksia pitäisi alentaa. Tässä on aikamoinen ristiriita, mutta kai yritän sitä sanoa että mitään standardiformuloita en halua nähdä. Jotenkin se sotii koko fykkösten ajatusta vastaan.

Eli siis toivon että FOTA löytäisi yhteisen sävelen, joka miellyttää niin Frank Williamsia kuin autonvalmistajiakin. Budjettikatto on hyvä idea, mutta tuollainen 40miljoonaa voipi olla liian vähän paljon satsanneille tehdastalleille. Lisäksi Mosley voisi ottaa lääkkeensä ja ajatella koko lajin parasta. Kustannukset on pakko saada alas, se on selvä, mutta ei teknistä kilpajuoksua ja kehitystyötä silti tarvitse kokonaan tappaa. Uudet yksityistallit ovat tietty tervetulleita ja niitä varten kulujen alentaminen on välttämätöntä. Silti uskon että tuollaisella vajaan sadan miljoonan budjettikatolla saataisiin uusia yrittäjiä sarjaan.

Noh mahtoiko tässäkään taas olla mitään järkeä. Tuli vaan sellainen olo että on pakko purkaa mietteitä jonnekkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-fanina olen täysin päinvastaista mieltä. Ihme väite.
Terminologiakysymys. Tarkoitin niitä faneja, jotka eivät muita sarjoja juuri seuraa. Heihin verrattuna sinä olet moottoriurheilufani.
Ylipäätään WebSlaven argumentti, jonka mukaan F1 on F1 on F1, antaa oikeutuksen vaikka touhun muuttamisesta neppiskisoiksi. Se nyt vaan ei mene niin. Samoin vaikka joku aina valittaakin, ei se tarkoita, että kaikki kritiikki olisi paskaa.
30 seuraamisvuoteni aikana F1 on muuttunut niin paljon, etten jaksa uskoa tulevienkaan muutosten sitä yht'äkkiä tappavan. Itse asiassa näen Maxin ja Bernien väistämättömän vaihtumisen tuntemattomampiin ihmisiin suurempana uhkana kuin mitkään sääntömuutokset tai tallien poistumiset. Jos henkilöt tulevat F1:n ulkopuolelta, niin tilanne menee huonompaan eikä parempaan suuntaan. Huolimatta siitä, että näitä nykyisiäkin vallanpitäjiä kritisoidaan.

Kaikki kritiikki ei ole paskaa, mutta valtaosa tällä foorumilla esitetystä kritiikistä on periaatteellista ja perustelematonta. Kaikki muutos on väärin, kaikki mikä tulee Bernieltä tai Maxilta on väärin. En väitä, että kaikki ajattelevat niin, mutta aina jotkut tulevat kertomaan, kuinka F1 (taas) kuolee.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Terminologiakysymys. Tarkoitin niitä faneja, jotka eivät muita sarjoja juuri seuraa. Heihin verrattuna sinä olet moottoriurheilufani.
Vaikka muita sarjoja seuraankin, on F1 minulle täysin selkeästi se suurin juttu, ts. olen nimenomaan F1-fani. Fanit, joita tarkoitat, ovat yleensä kiinnostuneita pikemminkin jostakin kuljettajasta kuin itse sarjasta. Nimenomaan sarjaa seuraavista valtaosan väittäisin olevan hyvinkin tarkkoja siitä, onko se GP2-kopio vai onko siinä F1:lle yksilölliset piirteet.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Budjettikattojen ongelma on niiden helppo kierrettävyys. Ainoa tapa estää se, on helvetin tarkka tilintarkastusprosessi ja vähimmäishinnan määrittely kaikille nippeleille ja nappeleille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaikka muita sarjoja seuraankin, on F1 minulle täysin selkeästi se suurin juttu, ts. olen nimenomaan F1-fani. Fanit, joita tarkoitat, ovat yleensä kiinnostuneita pikemminkin jostakin kuljettajasta kuin itse sarjasta. Nimenomaan sarjaa seuraavista valtaosan väittäisin olevan hyvinkin tarkkoja siitä, onko se GP2-kopio vai onko siinä F1:lle yksilölliset piirteet.
Täysin samaa mieltä.
Olen itse alkanut seuraamaan lajia "kunnolla" vasta Mikan tultua mukaan, mutta käytännössä siinä jo heti parin vuoden jälkeen tekninen kehitys ja kaikki sen mukanaan tuomat asiat veivät mennessään...
Jos sarjasta tehdään GP2:n kopio tekniseltä puoleltaan, niin voi hyvinkin olla että meikäläinen siirtyy seuraamaan jotakin muuta lajia...

Kilpailukykyisen moottorin myyminen asiakastalleille (tyyliin Ford DFV) on ihan suotavaa, sitä en kiellä, mutta jos alkaa meneen std. moottori/vaihdelaatikko/aerodynamiikka tasolle, niin lajin asema kuninkuusluokkana jossa ollaan teknisen kehityksen kärjessä ropisee kyllä ikävästi alas...

Muutoinkin ihmetyttää FIA:n ajama linja budjettikatosta, tallithan ovat nykypäivänä joko yksityisten tai autotehtaiden omistuksessa olevia firmoja, ei niiden rahan käyttöön / toimintaan pitäisi olla FIA:lla mitään sanomista.
Ja NHL on jo todistanut sen että budjettikatto on vain nimellinen, kyllä niitä rahoja osataan kierrättää sopivasti muualtakin = valvonta lisää työtä, aikaa ja rahaa turhaan...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaikki muutos on väärin, kaikki mikä tulee Bernieltä tai Maxilta on väärin. En väitä, että kaikki ajattelevat niin, mutta aina jotkut tulevat kertomaan, kuinka F1 (taas) kuolee.
ei kaikki muutos ole väärin mitä ne ehdottaa, mutta katsopa viimesen 10v. muutoksia ja kerro mitä hyötyä niistä on ollut:
- 1998 Slicksien kielto ja autojen kavennus = heikompi pito mutkissa & jarrutuksissa ja sitä kautta heikommat saumat ohituksiin
(ja autojen suunnittelu uusiksi, lisäkustannuksia kaikille)
- 2001 etusiipien nosto ja takasiipien lasku, aerodynamiikan vaikutuksella pelataan taas ja ohitukset entistä harvemmassa heikentyneen pidon takia
(mek. pitoa ei kuitenkaan lisätä)
- 2006 moottorien uudelleen suunnittelu 30.L V10 -> 2.4L V8 ja sitä myöten myös aika pitkälle koko auton uudelleen laittaminen = kustannuksia lisää kahden vuoden ajanjaksolle
- 2009 autot täysin uusiksi ja KERS:n kehitys, samaan aikaan kauhea vääntö budjettikatosta joka on kaudella 2010 vähemmän kuin kaudelle 2009 kuluneet rahat KERS:n ja uuden auton osalta
- 03/2009 autojen diffuusoriongelma, FIA:n päätös merkitsee uuden pohjan ja sitä kautta valtaosan autosta suunnittelemista uusiksi 2/3 talleista, kulut jälleen useita miljoonia per talli.
Samaan aikaan FIA itse nostaa lisenssimaksuja, sakkojen tasoa yms kuluja, ja kuitenkin vingutaan että budjettikatto on oltava olemassa...
FIA:n päätös romuttaa testaaminen tarkoitti myöskin useiden satojen ihmisten erottamista nykyisissä F1-talleissa testitiimien lakkauttamisen myötä, ja samaan aikaan ihmetellään miksi ihmisiä erotetaan joka puolella...

Noi yllä mainitut siis pelkästään 10v. aikana, ja voidaan kysyä että onko laji muka oikeasti nyt parempi kuin v. 1999?
Mun mielestä ei, ei niin paljoa että näin rajut muutokset on hyväksyttäviä...
Tietty kehitystä tapahtuu ja asioita pitää valvoa enempi, mutta monta asiaa oltaisiin voitu tehdä toisin eikä vääntää "hätiköityjä" päätöksiä niinkuin esim nyt KERS:n kanssa...
Totuushan on että kaikille talleille tuli kiire moinen rakentaa ja loppupeleissä siitä ei ole mitään hyötyä ollut ekan 4 kisan aikana, ja vielä vähemmän jatkossa jos KERS kuuluu std. osiin jo ensi tai seuraavalla kaudella
=missä ne säästöt on jos kaikki maksaa kymmeniä miljoonia noiden kehittämisestä 1-2v. ajaksi, sitten FIA standardoi ne kuitenkin...

Omasta mielestä aika alkaa oleen ajanut jo Mosleyn ohi, noi sen jatkuvat linjavedot ja valtataistelut talleja vastaan alkaa syömään uskottavuutta jo lajiltakin...
Miksei voida kisata pidempään samoilla säännöillä, miksi pitää kokoajan muuttaa konseptia suuntaan jos toiseen ja sekoittaa myös katsojien päät siinä samassa... :confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
ei kaikki muutos ole väärin mitä ne ehdottaa, mutta katsopa viimesen 10v. muutoksia ja kerro mitä hyötyä niistä on ollut:
--
Ymmärrän kyllä WebSlaven harmituksen silloin, kun muutokset esitellään näin yksipuolisesti pelkästään negatiivisia asioita etsien. Muutoksiin on kuitenkin lukeutunut hyviäkin juttuja, joiden ansiota on pitkälti myös se, että kaksi viime kautta olivat niin hienot.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ymmärrän kyllä WebSlaven harmituksen silloin, kun muutokset esitellään näin yksipuolisesti pelkästään negatiivisia asioita etsien. Muutoksiin on kuitenkin lukeutunut hyviäkin juttuja, joiden ansiota on pitkälti myös se, että kaksi viime kautta olivat niin hienot.
Jep, totta tämäkin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämän kauden alkuhan on kilpa-ajollisesti upein mitä muistan. Autot ovat suht tasaisia ja ohitukset ja niiden yritykset ovat yleisiä. Kunnon kilpa-ajoa. Ainoa kehnompi juttu on ollut, etteivät suomalaiset ole kärjessä. Kunnon kilpa-ajo on kuitenkin tärkeintä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös