F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
poko sanoi:
Williams menetti Rellun moottorit kauden päätteeksi, siinä se suurin syy oli :wink:
No juu,tehdasmoottorit menetettiin, mutta ei kait ne 97 voittoon vieneen renaultin päälle kehitellyt Mecachromet huonoja olleet. Silti suhteessa esim juuri Mclareniin williams tippui 2-3 sekuntia per kierros. Myös ylivoima Benettoniin nähden hupeni vaikka samoja motteja käyttivätkin sekä 97 että 98.
Mutta joo, ei renaultin vetäyminen tietysti hyvää Williamssille tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
E. Tuhero sanoi:
No juu,tehdasmoottorit menetettiin, mutta ei kait ne 97 voittoon vieneen renaultin päälle kehitellyt Mecachromet huonoja olleet. Silti suhteessa esim juuri Mclareniin williams tippui 2-3 sekuntia per kierros. Myös ylivoima Benettoniin nähden hupeni vaikka samoja motteja käyttivätkin sekä 97 että 98.
Mutta joo, ei renaultin vetäyminen tietysti hyvää Williamssille tehnyt.
Olet ihan oikeassa, ei eroa pelkästään moottoritilanteella selitetä. Sikäli kun joku vielä muistaa, niin 1998 siirryttiin slickseistä urarenkaisiin ja autot kapenivat 20 senttiä. Ilman muutoksia Williams olisi ehkä voinutkin menestyä vanhalla konseptilla, mutta uudet säännöt tarjosivat muille mahdollisuuden iskeä samalla kun Grovessa vielä etsittiin korvaajaa Renault'lle & Neweylle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jostain syystä tyypillisesti myös jätetään huomiotta, että McLaren siirtyi Bridgestonen asiakkaiksi 1998. Siinä oli mielestäni tekijä joka nosti McLarenin tasoa muihin nähden vuodesta 1997. Mielestäni Neweyn osuutta on liioiteltu, sillä McLaren oli erittäin nopea jo 1997. Vaikka ei sitä vähätelläkään pidä. Minulle Newey ei kuitenkaan ole mikään sateentekijä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Iltalehti sanoi:
Audi jahtaa Schumia

AUDI JAHTAA tosissaan F1-uransa lopettanutta Michael Schumacheria liittoutumaan kanssaan. Edes kertaluontoisesti.

Saksalaislähteiden mukaan Audi tarjosi Schumacherille peräti viittä miljoonaa euroa, jotta seitsenkertainen maailmanmestari olisi lähtenyt ensi kesänä mukaan Le Mansin kuuluisaan 24 tunnin kilpamaratoniin. Audi kaavaili Schumacheria mukaan voittoisaan diesel-mallinsa autokuntaan.

Schumacher kieltäytyi kuitenkin kunniasta. Ainakin tällä kertaa.

Tässä vaiheessa hänelle riittävät satunnaiset kilpailut kartingautolla.
Schumilla olisi mahdollisuus saada lisäsulka hattuunsa. Katsoo kuinka käy. Jollei tänä vuonna lähde, niin eiköhän tuo vielä bensa suonissa virtaa seuraavina vuosina.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
kouvotsvoni sanoi:
Schumilla olisi mahdollisuus saada lisäsulka hattuunsa. Katsoo kuinka käy. Jollei tänä vuonna lähde, niin eiköhän tuo vielä bensa suonissa virtaa seuraavina vuosina.
Niinhän tuo sanoi kauden jälkeen, ettei toistaiseksi lähde, mutta että muutaman vuoden päästä voi ajatella toisin. Näinhän se menee itse kullakin. Oishan se hienoa nähdä toki mestaria ratissa, mutta toisaalta on ihan ymmärrettävää, jos Schumi haluaa paneutua muihin töihin. Ainakin toistaiseksi. Eiköhän tuollaisen ajouran jälkeen jonkin aikaa kaipaa muunlaistakin elämää, kun on perhe ym.:)
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Calvin sanoi:
Jostain syystä tyypillisesti myös jätetään huomiotta, että McLaren siirtyi Bridgestonen asiakkaiksi 1998. Siinä oli mielestäni tekijä joka nosti McLarenin tasoa muihin nähden vuodesta 1997. Mielestäni Neweyn osuutta on liioiteltu, sillä McLaren oli erittäin nopea jo 1997. Vaikka ei sitä vähätelläkään pidä. Minulle Newey ei kuitenkaan ole mikään sateentekijä.
Erittäin hyvää tekstiä Calvinilta!:thumbup: . Muistaakseni Newey tuli mäkille -97 kauden puolivälissä?. Ja eikös hän heti korjannut autosta jotain aerodynamiikkaa jonka jälkeen mäkki oli jo erittäin nopea ja Mika meinasi ottaa ekan voittonsa Silverstonessa.Voi olla että muistan väärin, korjatkaa vaan :D . En siis ylistä Neweyta, kunhan muistelen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suomen Huippu sanoi:
Norbert Haug vastaa viiltävin sanankääntein.

"Guys like Briatore should never forget what we did in '05. He was lucky - he did not beat us, we beat ourselves."
Kunnon PR-toimintaa. Kerätään Mersulle kaikki kunnia - myös tappiosta. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aguri Super Agurin rattiin

Aguri Suzuki kokeilee oma tiiminsä autoa:
http://f1.racing-live.com/ sanoi:
Japanese former Grand Prix racer Aguri Suzuki will today test one of his own Formula One team's cars.

The 46-year-old, who in the 80s and 90s contested more than sixty races in the sport, said early last year that he doesn't 'have time' to sample the wheel of a Super Aguri.

But at Silverstone later today, Suzuki will test a 2006-spec 'SA06' alongside his 1995 Ligier team-mate Martin Brundle, who will film the experience for his role as an analyst with 'ITV'.

Suzuki aside, the last Formula One boss to sample a Grand Prix cockpit was Niki Lauda in 2002.
Lopussa todetaan, että edellinen F1-pomo F1-auton ratissa olisi ollut Niki Lauda, mutta kyllä Paul Stoddart käsittääkseni on tuon jälkeenkin ajellut Minardejaan.

Voiko niitä varsinaisiksi testeiksi sanoa, onkin toinen juttu (mutta aika nolo tuo Laudankin yritys oli). Viimeinen istahdus oli vain muisteloparaati, mutta muistelisin, että Paul on myös kuskannut vieraita Minardin monipaikkaisilla. No, nehän eivät sitten oikeita F1-autoja olekaan.
 

atr1

Vanha ja hidas
Liittynyt
6.8.2006
Viestit
52
Sijainti
Suomi
Ferrari-tallin perustajan poika Piero Ferrari vannoo jo myös Kimi Räikkösen nimeen.

- Michael Schumacherin nimeä ei kukaan voi pyyhkiä pois tallimme historiasta. Kimi on erilainen, mutta yhtä nopea ja ennen kaikkea erittäin voitonnälkäinen.

- Mieleeni tulee aika, jolloin Jody Scheckter tuli Ferrarille. Ennen sitä hän ei ollut voittanut paljon, mutta valloitti sitten mestaruuden heti ensimmäisellä yrityksellään 1979. Toivottavasti Kimi pystyy matkimaan häntä, Ferrari myhäilee.

- Kimi on erittäin kyvykäs. Jatkossa näemme, onko hän vain hyvä vai onko hän superkuski.

- Myös Massa on kivikova ammattilainen, joka kehittyy vielä paljon. Uskon, että F2007 -automme voittaa paljon, Ferrari hehkutti.

Fiorano/Heikki Kulta
Julkaistu 16.1.2007 11:45:00
.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
http://www.ilta sanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1302671 :eek: En tiedä ollaanko tässä sitä värilasit silmillä mutta rohkenen olla eri mieltä Illienin kanssa. Olisiko tässä nyt sellaista nokittelua vain kyseessä että kun kaveri lähtee tallista.. Ja onko tuo Alonson ajotyyli sitten ollut aina säästäväisempi? Muistan ainakin kun olikohan se 2005 kun Alonso ei kyllä säästellyt Kanadan kisassa yhtään.. Näin nyt esimerkkinä. Kanttareiden yli porskutti kuin Montoya ikään, sataa lasissa. Voi verrata siihen kun telkkä posottaa tuhatta ja sataa pönttöönsä.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Teemu-84 sanoi:
http://www.ilta sanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1302671 :eek: En tiedä ollaanko tässä sitä värilasit silmillä mutta rohkenen olla eri mieltä Illienin kanssa. Olisiko tässä nyt sellaista nokittelua vain kyseessä että kun kaveri lähtee tallista.. Ja onko tuo Alonson ajotyyli sitten ollut aina säästäväisempi? Muistan ainakin kun olikohan se 2005 kun Alonso ei kyllä säästellyt Kanadan kisassa yhtään.. Näin nyt esimerkkinä. Kanttareiden yli porskutti kuin Montoya ikään, sataa lasissa. Voi verrata siihen kun telkkä posottaa tuhatta ja sataa pönttöönsä.
Kovaa tekstiä mäkin johdolta... Voi tuo olla tottakin. Toisaalta esim. Fernandon onboard kamerasta näkee selvästi, että kyllä se Fernando leikkaa mutkissa aivan käsittämättömän paljon vrt. Shumi ja räkä. Tekihän siitä eräs ITV:n asiantuntija jutunkin...
 
Viimeksi muokattu:

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
http://www.***************/urheilu/uutinen.asp?id=1302671
"McLarenin moottorituottaja: Räikkönen hajottaa autot"

Oho. Tosin eikös Alonso jo hajottanut ensimmäisen, että onkohan ihan varmasti kuskin vika?

"Hän haluaa painaa vain kaasun pohjaan, siinä kaikki. "
Ihan näin äkkiseltään luulisi, että koko homman idea on painaakkin kaasu niin nopeasti pohjaan kuin se on mahdollista, ilman että auto suistuu radalta. :eek:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
McLarenin moottorituottaja: Räikkönen hajottaa autot
18.1.2007 07:03
McLaren-Mercedesin F1-tallin entinen moottorituottaja, sveitsiläinen Mario Illien arvostelee Kimi Räikköstä liian rajuista otteista radalla. Saksalaisen Sport Bildin haastattelussa Illien väitti Räikkösen lähinnä tuhoavan autoja eikä pyrkivän säästelemään niitä.

- Ferrarin pitää rakentaa Kimille panssarivaunu, mikäli he haluavat maailmanmestariksi hänen johdollaan, Illien sanoi.

Tällä hetkellä MotoGP-moottorien kehittämiseen keskittynyt Illien väitti Räikkösen olevan selvästi rajuotteisin GP-kuski.

- Hän haluaa painaa vain kaasun pohjaan, siinä kaikki. Mikään muu ei kiinnosta. Kukaan muu kuski ei kohtele kalustoa niin armottomasti, yksikään muu ei mene niin raa'asti mutkiin kierros toisensa jälkeen.

Illienin mukaan Räikkösen rajut otteet ovat olleet osasyyllinen McLarenin jatkuviin keskeytyksiin viime vuosina. Moottorigurun mukaan kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso on selvästi varovaisempi radalla.

- Ja se on yksi osatekijä hänen menestykseensä, Illien totesi.

Myös Räikkösen entinen tallipäällikkö Peter Sauber sivusi aihetta BMW Sauberin auton julkistamistilaisuudessa Valenciassa eilen. Sauberin mukaan Räikkösen ongelma on vähäinen kiinnostus kaluston kehittämiseen.

- Jean Todt kyllä tiedostaa Kimin huonon puolen tekniikan suhteen. Räikkönen ei ole erityisen kiinnostunut siitä. Nyky-ykkösissä auton kehittäminen on kuitenkin tärkeä osa toimintaa. Felipe ( Massa ) pystyy kuitenkin tukemaan sitä puolta, Sauber sanoi.

Sauber tietänee, mistä puhuu, sillä hän avasi sekä Räikköselle että Massalle oven formula ykkösiin vuosituhannen alkupuolella.

Iltasanomat 18.1.2007

No nyt siihen tuli "varmuus" mitä olen sanonut jo ijät ajat, Räikkösen ajotapa särkee autot.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ehkä Illienille ja Mercedekselle pitäisi jonkun kertoa, että muilla talleilla on ollut jo vuosia elektroniikkaa, mikä estää sen että kuski voisi hajoittaa moottorin. Tyyliin vaikka kuski painaakin tallan pohjaan, niin se ei tarkoita, että kokoajan olisi täyttä kiihdytystehoa. Monet moottorivalmistajat ovat tuosta kertoneet; jopa Williams-tallin pomot ovat sanoneet tuosta, ettei kuski voi hajoittaa moottoria.

Eikä Kimin keskeytystilastot oikein kerro tuosta(teknisistä syistä):
2002 - paljon keskeytyksiä
2003 - yksi keskeytys viritetyllä moottorilla (tallikaverilla neljä)
2004 - Paljon keskeytyksiä, jostain syystä keskeytyksien ja ongelmien määrä laski oleellisesti kun McLaren toi uudistetun version autostaan (ja sitä ennen laski kun Mercedes toi uuden version motista)
2005 - Tekniset ongelmat alkoivat jostain syystä samaan aikaan kun Mercedes toi uuden version moottoristaan.. Sitä ennen Kimi ei saanut moottoriaan rikki rääkkityylilläkään.

Hassusti Kimillä meni perjantain harjoituksissa moottoreita rikki (jopa uusia), vaikka tallin taholta on noissa harjoituksissa alennetut kierrosluvut (vai osaako McLaren tehdä tuota?)

2006 - Taas vähemmän teknisiä ongelmia kuin tallitoverilla..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Rusina sanoi:
Ehkä Illienille ja Mercedekselle pitäisi jonkun kertoa, että muilla talleilla on ollut jo vuosia elektroniikkaa, mikä estää sen että kuski voisi hajoittaa moottorin. Tyyliin vaikka kuski painaakin tallan pohjaan, niin se ei tarkoita, että kokoajan olisi täyttä kiihdytystehoa. Monet moottorivalmistajat ovat tuosta kertoneet; jopa Williams-tallin pomot ovat sanoneet tuosta, ettei kuski voi hajoittaa moottoria.

Eikä Kimin keskeytystilastot oikein kerro tuosta(teknisistä syistä):
2002 - paljon keskeytyksiä
2003 - yksi keskeytys viritetyllä moottorilla (tallikaverilla neljä)
2004 - Paljon keskeytyksiä, jostain syystä keskeytyksien ja ongelmien määrä laski oleellisesti kun McLaren toi uudistetun version autostaan (ja sitä ennen laski kun Mercedes toi uuden version motista)
2005 - Tekniset ongelmat alkoivat jostain syystä samaan aikaan kun Mercedes toi uuden version moottoristaan.. Sitä ennen Kimi ei saanut moottoriaan rikki rääkkityylilläkään.

Hassusti Kimillä meni perjantain harjoituksissa moottoreita rikki (jopa uusia), vaikka tallin taholta on noissa harjoituksissa alennetut kierrosluvut (vai osaako McLaren tehdä tuota?)

2006 - Taas vähemmän teknisiä ongelmia kuin tallitoverilla..
Tämä on vaan psykologista peliä! :alppu:

Katsokaas kun Sauber teki alkuun virheen nostaessaan Massan kuskiks Kimin jälkeen. Siinä sivussa häntä piti kehua paljon, käyttää Schumin opissa Ferrarilla jne ja vasta usean vuoden opettelun jälkeen hän alkoi olla oikean F1-kuskin tasolla! No tässähän on tietysti kehuttava "omaa poikaa", kun alun perin sen virheen teki että Massan otti hommiin.

Mitä tulee Illieniin, niin tottahan hän on edelleen enemmän tai vähemmän Macin talutusnuorassa, eikä hän ole tietenkään voinut tehdä huonoja koneita, syypää on siirtynyt vihollisen leiriin, kyllä!
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusina sanoi:
Ehkä Illienille ja Mercedekselle pitäisi jonkun kertoa, että muilla talleilla on ollut jo vuosia elektroniikkaa, mikä estää sen että kuski voisi hajoittaa moottorin. Tyyliin vaikka kuski painaakin tallan pohjaan, niin se ei tarkoita, että kokoajan olisi täyttä kiihdytystehoa. Monet moottorivalmistajat ovat tuosta kertoneet; jopa Williams-tallin pomot ovat sanoneet tuosta, ettei kuski voi hajoittaa moottoria.
Tuossa ei kyllä puhuta moottorista, vaan koko autosta. Tosin en tiedä, onko nuo moottoritkaan tuhoamattomia; B.A.R:lla oli 2004 hirveä määrä konerikkoja Saton autossa, Jensonilla taisi olla koko kautena vain yksi, ja tallissa tultiin lopulta siihen tulokseen, että kyse täytyy olla kuljettajien erilaisista ajotyyleistä - se, mikä kesti Buttonilla, ei kestänyt Takulla. Tuossa on toki vastakkain kaksi ääripäätä, Jensonin ajotyyli on pehmein ja "puhtain" koko sarjassa, Saton taas jotain ihan muuta.

Mielestäni olisi kummallista, mikäli kuskin ajotyyli ei millään muotoa vaikuttaisi kestävyyteen, mutta silti Illienin kommentti on kovin kärjistetyn oloinen ja vaikuttaa tabloidilehtien paisuttelemalta. Ferrari on kaiken lisäksi ollut juurikin aikamoinen panssarivaunu, kun katsoo, mistä Schumi on sillä välillä selvinnyt.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Tuossa ei kyllä puhuta moottorista, vaan koko autosta. Tosin en tiedä, onko nuo moottoritkaan tuhoamattomia; B.A.R:lla oli 2004 hirveä määrä konerikkoja Saton autossa, Jensonilla taisi olla koko kautena vain yksi, ja tallissa tultiin lopulta siihen tulokseen, että kyse täytyy olla kuljettajien erilaisista ajotyyleistä - se, mikä kesti Buttonilla, ei kestänyt Takulla. Tuossa on toki vastakkain kaksi ääripäätä, Jensonin ajotyyli on pehmein ja "puhtain" koko sarjassa, Saton taas jotain ihan muuta.

Mielestäni olisi kummallista, mikäli kuskin ajotyyli ei millään muotoa vaikuttaisi kestävyyteen, mutta silti Illienin kommentti on kovin kärjistetyn oloinen ja vaikuttaa tabloidilehtien paisuttelemalta. Ferrari on kaiken lisäksi ollut juurikin aikamoinen panssarivaunu, kun katsoo, mistä Schumi on sillä välillä selvinnyt.
Illienhän ei ole enää Mersun miehiä.

Jossakin väittivät, että Sato päästi säännöllisesti moottorin kierrokset liian korkeiksi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Moottoririkkojahan Saton keskeytykset silloin olivat pääsääntöisesti. Kimin keskeytykset syyt taitavat olla monipuolisempia. Ja onhan Kimi useimmiten himmaillut, jos on ollut lopussa selkeässä asemassa edellä ja takana ajaviin nähden.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös