F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ilmeisesti Alonsoakin vaivaa tuo sama homma kun auto ei kestä muutamaa kymmentä kierrosta ilman moottoririkkoa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei tästä Illienin kommentista pitäisi olla kovinkaan herkkähipiäinen. Kimi voi olla kalustolle rankka, niinhän Gilles Villeneuvekin aikanaan oli. Se vaan on tallin asia tehdä autosta sen verran luja, että kestää käskyttämisen. Tämähän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Kimi osaisi ajaa siististi ja autoa säästäen jos sellainen tarve on. Illienin kommenteissa ei oikein näy konkreettisesti se, mikä hänen mielestään Kimin ajotyylissä aiheutti kalustorikot. Mutkiin kaiketi pitääkin ajaa lujaa.

Yksi asia mikä takuuvarmasti rikkoo kalustoa, on kanttikivien agressiivinen käyttö. Mielestäni Kimi ei ole sillä sektorilla kovinkaan paha, vaikka kieltämättä niitä paikoin käyttääkin agressiivisesti(vrt. Trulli, Button, Coulthard...), mutta esim. Schumiin nähden meno on pitkälti samankaltaista. Kanttikivien ylityksessä voimansiirto joutuu lujille, varsinkin jos samalla vedättää. Silloin konerikon vaarakin on mahdollinen. Lisäksi mainittu aikainen alaspäin vaihtaminen voi rikkoa koneita sekä voimansiirtoa.

Tilastojen valossa Kimin luotettavuusongelmat eivät kuitenkaan ole järjestelmällisiä vaan pikemminkin sattumanvaraisia. Toisaalta 2003 kauden hyvää luotettavuutta tuki Kimin hieman taktisempi ajaminen. Mielestäni Kimin otteissa oli 2003 selkeästi useammin ajattelun makua kuin muuten on nähty. En tarkoita että Kimi olisi ajanut 2003 mitenkään hitaasti, päinvastoin. Mutta monessa kisassa(Kanada, Ranska, Unkari, Monza) mies selkeästikin ajoi taktisen kisan. Mutta kun tarkastelee luotettavuusongelmia muilla kausilla, niin ei siitä oikein muuta yhtäläisyyttä löydy, kuin että Nürburgringillä on mennyt keskimäärin päin helvettiä.
 

Senten

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
130
Sijainti
Finland
Ne tilanteet joissa Kimiltä on hajonnut moottori autosta (johtoasemasta, tai ylipäätään kärkikamppailuissa joissa vauhtia on riittänyt..), tuo vaan selvemmin/näyttävämmin tietoon moottoriongelmat, tuskin kukaan kiinnittää niin paljon huomiota karkeasti arvioituna sijoilla 6 tai 10 minuutin kärjen takana tapahtuville poksahduksille..
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Edit: En jaksanut kelata topiccia alkuun päin ja toistin "vanhaa" juttua..... :)
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Illieninä viimeisenä alkaisin syyttelemään muita autojen rikkoutumisista, ottaen huomioon kuinka paljon vikoja hänen nyrkkipajaltaan McLarenille toimitetuissa tuotteissa on esiintynyt 90-luvulta asti! Mies sai sentään kai hyvät rahat myydessään pajansa Mersulle. Kyllä ottaa Illienillä koville, kun Räikkönen vähänkin mainitsi moottoreista Ferrarin lehdistötilaisuudessa (sen jälkeen kun toimittajat olivat kertoneet väitetyistä McLarenin "johdon" kritisoinneista) vuosien epäluotettavuuden jälkeen. En toki epäile, etteikö Kimi joskus autostaan olisi jotain rikkonut, mutta Illien tuntee lähinnä moottoripuolen ja on aikoinaan ollut vastuussa moottoreista, joten moottorit ovat ydinkysymys.

"...yksikään muu ei mene niin raa'asti mutkiin kierros toisensa jälkeen."

Mitä tämä on muka tarkoittavinaan? Asiantuntijat ovat yleensä kuvailleet Alonson mutkiinmenotyyliä aggressiiviseksi, sen sijaan Kimin ja Schumin mutkiinmenotyylejä hyvin samantapaisiksi, pehmeiksi ("smooth").
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Aivan, kovasti ne poksui Mersun koneet Mikankin alla aikanaan. Outoa kommenttia Ilieniltä...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
pmv sanoi:
Mutta kun tarkastelee luotettavuusongelmia muilla kausilla, niin ei siitä oikein muuta yhtäläisyyttä löydy, kuin että Nürburgringillä on mennyt keskimäärin päin helvettiä.
Ferrarilta saattaa joskus hajota moottori kiihkeässä mestaruustaistelussa, Mersun nuhapumppu hajoaa, kun yritetään jotenkuten päästä pisteille kotikisassa.

Nürburgring 2006:

"Juan Pablo suffered an engine failure six laps from the end of a two race engine cycle. We took the risk of higher stress in the final phase of the race as we wanted Juan Pablo to finish in the points." - Norbert Haug

Myöskään McLarenin toinen moottoririkko kilpailuissa kaudella 2006 ei sattunut Räikköselle. Mitään muuta loogista selitystähän sille ei luonnollisesti löydy, kuin Räikkösen ilmiömäiset moottorinsäästämistaidot ja järkevä ajo...

Lehdistön mukaan "luotettavuus on jo nyt huolenaihe Ferrarille". Kuitenkin vaikkapa juuri Ferrarin Felipe Massa ei viime kaudella keskeyttänyt muistaakseni ainuttakaan kilpailua minkäänlaiseen tekniseen vikaan. Sellaista ei McLaren-Mercedesin vehkeillä tunnu tapahtuvan Ron Dennisin unissakaan.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Täällä on tuo ilmeisesti alkuperäinen Ilienin kommentti, saksaksi. Siinä hän puhuu nimenomaan kanttikivien yli ajamisesta, eikä mistään "kovaa mutkiin ajamisesta". Tuo on kyllä outo kommentti tuo kaasu pohjassa ajaminen, pintakaasullako siellä pitäisi himmailla? Vai tarkoittaako tuo sitä, ettei Kimi tarpeeksi himmalisi tilanteissa, joissa ei tarvitse painaa täysillä.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Razah sanoi:
Vai tarkoittaako tuo sitä, ettei Kimi tarpeeksi himmalisi tilanteissa, joissa ei tarvitse painaa täysillä.
Näin mä tämän ymmärtäisin. Muuten en asiaan ota kantaa, koska en tiedä Kimin ajotyylistä sen enempää. Kauden alkaessahan se sitten nähdään hajottaako Kimi Ferrarinsakin joka kisassa, vai oliko enempi Mäcin päässä se vika (jota itse kuitenki enempi epäilen...:rolleyes: ). Mutta tosiaan, sen näkee sitten kun lähdetään ajaman taas.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"Illienin haastattelu julkaistiin saksalaisessa Sport Bild -lehdessä. Kirjoittajan tyttöystävä on Mercedeksen F1-projektin leivissä. Ja siellä Räikkönen ei tällä hetkellä ole missään erityisen hyvässä huudossa."

http://blogit.hs.fi/formula1/peter-sauber-kimia-ei-tekniikka-juuri-kiinnosta/#comments

Razah sanoi:
Täällä on tuo ilmeisesti alkuperäinen Ilienin kommentti, saksaksi. Siinä hän puhuu nimenomaan kanttikivien yli ajamisesta, eikä mistään "kovaa mutkiin ajamisesta".
Martin Brundlen kuvaillessa Alonson ajotyyliä taannoin ITV:n ohjelmassa, mentiin esimerkkivideossa muistaakseni jo kanttareiden yli nurmikonkin puolelle mutkaan tultaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Aika hyvä taitaa Kimi sitten olla noita koneita rasittamaan kun vuonna 2005 lyhyimmillään taisi kone kestää muutaman kierroksen perjantaiharjoituksissa.:D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Suomen Huippu sanoi:
"Illienin haastattelu julkaistiin saksalaisessa Sport Bild -lehdessä. Kirjoittajan tyttöystävä on Mercedeksen F1-projektin leivissä. Ja siellä Räikkönen ei tällä hetkellä ole missään erityisen hyvässä huudossa."
On se kyllä kumma paikka tuo McLaren talli kun kuski lähtee tallista niin heti vedetään kymmenen moraa selkään pystyyn. Muka ammattilaisia.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Suomen Huippu sanoi:
"...yksikään muu ei mene niin raa'asti mutkiin kierros toisensa jälkeen."

Mitä tämä on muka tarkoittavinaan? Asiantuntijat ovat yleensä kuvailleet Alonson mutkiinmenotyyliä aggressiiviseksi, sen sijaan Kimin ja Schumin mutkiinmenotyylejä hyvin samantapaisiksi, pehmeiksi ("smooth").
Elikkä mennään mutkaan jouhevasti pienessä sladissa että saadaan siitä mutkasta pyöreämpi... jolloin mutkan taitekohdassa on suurempi tilannenopeus ja jos siinä taitekohdassa on kanttaria, niin totta mooses auto iskee siihen kovemmin, mutta jos auto kestää sen, niin sen jälkeen kun avaa taas kaasut täysille niin ollaan jo hiukan edellä vert. sellaseen tyylliin missä mennään mutkaan sisään täysillä loppuun saakka ja jarrutetaan viime tipassa.. mutkasta ulostulonopeus on parempi kun tekee mutkasta smoothin ja moottorikin sekä jarrutkin tykkää siitä enemmän.. *hmm.. tää oli nyt vaan mitä mä itse ajettelin GPL pelin kokemuksen kautta :)*

Jatkakaa...
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
sakuraba sanoi:
On se kyllä kumma paikka tuo McLaren talli kun kuski lähtee tallista niin heti vedetään kymmenen moraa selkään pystyyn. Muka ammattilaisia.

Ettei vaan Kimi juossut itse selkä edellä niihin moriin... Ei nimittäin tuon Räikkösenkään kommentitkaan ole olleet pelkästään positiivisia Mclarenista.
Tosin uskon, että koko homma on tabloid lehtien vääristelyä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
sakuraba sanoi:
On se kyllä kumma paikka tuo McLaren talli kun kuski lähtee tallista niin heti vedetään kymmenen moraa selkään pystyyn. Muka ammattilaisia.
Muistetaan nyt kuitenkin, että Mario Illien ei enää työskentele Mersulle tai McLarenille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös