F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitäs tekivät niin, a) heikon ja b) hitaan kinnerin, että piti ajaa lämä tiskissä koko ajan. 1998 Häkä otti jengin kiinni kierroksella pelkällä pintakaasulla ajamalla.:D :ahem:

Sitten, oliko se samana vai seuraavana vuonna kun Taavi kilkkas Häkää, niin Häkä ajoi Taavin ja Sumin kiinni kun ajoi sliidi katossa. Silloin meinaskin jo vehkeet sulaa.:nope: :thumbfh:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jokuhan vois esittää telemetriatiedot tai klipin vaikka lähetyksestä, missä Kimi ajaa kanttarin yli ja varvit on yli 19500 rundia.:doubtful:

Laarenihan kiersi tuon verran ihan 'renkaat maassakin'.:ahem:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
"Räikkösen kontolle on toisessakin yhteydessä vieritetty syytä autonsa rikkomisesta, sillä F1 Racing -lehden arvostettu toimittajaveteraani Peter Windsor kirjoitti äskettäin Räikkösen ehkä aiheuttaneen itse teknisestä viasta johtuneen keskeytyksensä Imolassa 2005. Windsorin mukaan Räikkönen teki ennen kisan starttia viisi harjoituslähtöä, vaikka McLaren-talli oli ohjeistanut suomalaista, ettei harjoituslähtöjä saisi tehdä kuin kolme kappaletta."

(MTV3-Reuters)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, rikkooko nimenomaa Kimin ajotyyli kanttareiden ylityksessä paikkoja, on todettava, että Illienin tarkoittamalla tyylillä tekniikan saa rikottua. Vaikka moottorissa on kierroslukurajoitin, niin se on vain yksi tekijä. Kanttareiden yli pomppiessa takarenkaat menettävät pidon hetkellisesti ja usein auto vielä pomppii. Eli pito vaihtelee vetopyörillä dramaattisesti.

Vaikka kierrolukurajoitin estäisi ylikierrokset vedon ollessa päällä ja takarenkaiden ollessa ilmassa, niin mikään ei estä moottoriin ja voimansiirtoon kohdistuvia kuormitusvaihteluita. Vääntömomentti, varsinkin piennemmillä vaihteilla on valtava. Nyt jos ajatellaan, että kaasu on tämän pomppimisen ajan pohjassa, niin tilannetta voidaan verrata siihen, että otettaisiin useampi lähtö peräkkäin.

Lujuusopissa puhutaan dynaamisesta ja staattisesta kuormituksesta. Dynaamisessa kuormituksessa jännitys vaihtelee hyvinkin nopealla taajuudellam laidasta laitaan. Kilpa-auton mekaniikkaa ajatellen Illienin kuvaama tapaus tarkottaisi äärimmäistä dynaamista kuormitusta voimansiirrolla, mutta myös moottorille. Moottori tuottaa koko ajan täyttä tehoa, mutta luistonesto ja kierroslukurajoitin pyrkivät estämään tätä hyvinkin nopealla tahdilla auton pomppiessa kanttikivien yli.

En todellakaan tiedä miten voimansiirto ja moottori mitoitetaan f1:ssä lujuuden kannalta. Mutta pahimpien kanttarien ylitysten kohdalla varmasti kannattaa hieman höllätä, sillä jos auto kestäisi röykyytyksen, näkyisi se vääjäämättä myös painossa. Eli ilman konkreettista materiaalia ei voi olla luja. Ja se paino on sitten muualla ratakierroksella hidastamassa menoa.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Totta, fysiikan lait pätevät jopa f1:ssä.. :) Mutta, ne ovat kilpa-autoja, eivät mäkiautoja..

pmv sanoi:
Ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, rikkooko nimenomaa Kimin ajotyyli kanttareiden ylityksessä paikkoja, on todettava, että Illienin tarkoittamalla tyylillä tekniikan saa rikottua. Vaikka moottorissa on kierroslukurajoitin, niin se on vain yksi tekijä. Kanttareiden yli pomppiessa takarenkaat menettävät pidon hetkellisesti ja usein auto vielä pomppii. Eli pito vaihtelee vetopyörillä dramaattisesti.

Vaikka kierrolukurajoitin estäisi ylikierrokset vedon ollessa päällä ja takarenkaiden ollessa ilmassa, niin mikään ei estä moottoriin ja voimansiirtoon kohdistuvia kuormitusvaihteluita. Vääntömomentti, varsinkin piennemmillä vaihteilla on valtava. Nyt jos ajatellaan, että kaasu on tämän pomppimisen ajan pohjassa, niin tilannetta voidaan verrata siihen, että otettaisiin useampi lähtö peräkkäin.

Lujuusopissa puhutaan dynaamisesta ja staattisesta kuormituksesta. Dynaamisessa kuormituksessa jännitys vaihtelee hyvinkin nopealla taajuudellam laidasta laitaan. Kilpa-auton mekaniikkaa ajatellen Illienin kuvaama tapaus tarkottaisi äärimmäistä dynaamista kuormitusta voimansiirrolla, mutta myös moottorille. Moottori tuottaa koko ajan täyttä tehoa, mutta luistonesto ja kierroslukurajoitin pyrkivät estämään tätä hyvinkin nopealla tahdilla auton pomppiessa kanttikivien yli.

En todellakaan tiedä miten voimansiirto ja moottori mitoitetaan f1:ssä lujuuden kannalta. Mutta pahimpien kanttarien ylitysten kohdalla varmasti kannattaa hieman höllätä, sillä jos auto kestäisi röykyytyksen, näkyisi se vääjäämättä myös painossa. Eli ilman konkreettista materiaalia ei voi olla luja. Ja se paino on sitten muualla ratakierroksella hidastamassa menoa.
No ei siinä kyllä puhuta lähimainkaan samansuuruisista voimista..

Ja tuosta starttiharjoitusmäärästä, mitähän mäkki olisi tehnyt jos olisi tullut vaikka kolme uusintastarttia? :eek!: Työntänyt Kimin liikkeelle?
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Eiköhän jokainen kuski aja niin kovaa kun pystyy. Eriasia jos johdetaan 10-30 sekunnilla ja on kymmenen kierrosta jäljellä.

Noissa Ranska videoissa jokainen ajaa yhtä rajusti noihin kanttareihin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, mikäänhän ei estä kuskia nostamasta muutaman sekunnin osaksi jalkaa kaasulta kun auto on epästabiilissa tilassa. Eihän siinä edes menetä juuri aikaa, koska tehostahan on hyötyä vain silloin kun rengas on asfaltissa kiinni. Ja tokkopa vetoa saadaan kovin tehokkaasti välitettyä radan pintaan kun rajoitinta vasten huutava kone pyörittää rengasta aivan eri nopeudella kuin auto etenee. Siinä rupeaa sitten luistonesto rajoittamaan menoa.

Mitä noihin startteihin tulee, niin ainahan uusintastartit ovat riski ja monesti nähdäänkin vetoakseli, vetopyörästö, kytkin ja vaihdelaatikkorikkoja niin uusintastarteissa kuin varikolta lähdettäessä. Tässä kohtaa ainoa vaihtoehto tosiaankin on joko tehdä kamppeet raskaammiksi tai hellittää hieman kaasujalkaa.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
reason sanoi:
Miksi menit hyvän postauksen poistamaan?

Mitähän tämä kimifosi sana on? en löytänyt googlella? :eek!:
Tarkottaako samaa kuin Alonsofosi? Eli joka käänteessä nostamassa jalustalle?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Iltalehti:
MAAILMANMESTARI Fernando Alonso ei hämmästele Kimi Räikkösen lausuntoja, joiden mukaan ilmapiiri Ferrarilla on lämpöisempi kuin McLarenilla.

- Mitäpä muutakaan Kimi voi sanoa? Eihän Kimi voi väittää, että Ferrarilla on surkeaa, Alonso (kuvassa) kuittaa kilpaveljensä puheet.

Alonso itse ylistää maasta taivaisiin lokoista oloaan McLarenilla.
Oikeessahan tuo Alonso on mutta on ne vaan hiukan erityppisiä nuo ilmeet näillä hepuilla!

Kimi näyttää niin rennon oloiselta ja iloisen vapautuneelta! Alonson ilmeet taas ovat aika jäykän väkinäisen näköisiä, kun vertaa vielä rennon oloiseen Hamiltoniin! Inttilook ei muutenkaan istu Alonson espanjalaiseen olemukseen! Ei ne siitä brittiä saa vaikka kuinka lettiä leikkaa :jaska: :alppu:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Tästä kaikesta on vain pääteltävä se, että Kimi ajaa kovempaa kuin mitä auto sallii! Suorastaan ilmiömäistä :D
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ei se McLaren kestänyt Häkkiselläkään vaikka miehen ajotyyli oli aika pehmeä. Illien vaan tirisee kun ei itse osaa. Säälittävä pieni mies. :nope:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Katsotaanpa sitten Alonso paalukierros Ranskasta 2005. Ei rajua? :D

Kaapannut UKF1



Tarvitsee mpeg2 kodeekin.


Enpä ole paljoa rajumpaa kanttarin käyttöä tuossa Magny Coursin vikassa shikaanissa nähnyt: (Lukuunottamatta muutamia lentoja :D).




Indianapolisin 2004 harjoituksista:



Osiakin lähtee irti kun niin rajusti ylitellään! :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Off- topikkia:

Pientä off- topikkia tähän, täähän ei nyt varsinaisesti ole uutinen vaan f1racing.net:in pollin tän hetkiset tulokset:
Kysymys oli: Can Davidson beat Sato in 2007?

Yes, he'll blast him away - 60% (1278 Votes)

Yes, but only just a bit - 20% (431 Votes)

They will be equal - 12% (263 Votes)

No, Sato will easily beat Davidson - 8% (164 Votes)

:D :D Aika kova luotto porukalla on kyllä Davidsoniin...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös