F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
reason sanoi:
Mutta ei oo kaasu pohjassa kanttarin kohdalla. Siitä on kysymys, eikä siitä miten rajusti menee kanttarin yli.
Ei varmasti ole kaasu pohjassa, mutta voisitko sitten postata linkin missä jouku kuljettaja ajaa tuon Magny-Coursin shikaanin kaasu pohjassa?
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Kiinnostava vertailu. Huomasit kai, että Alonso ajoi viimeisen shikaanin suuremmalla vaihteella kuin Kimi? Muutenkin, Mercedes kuulostaa tuon(kin) perusteella hillittömältä kierroskoneelta; välitykset on lyhyet ja kierrokset koko ajan tapissa. Renaultissa taas kuulostaa tuonkin perusteella olevan ihan älyttömästi vääntöä.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
reason sanoi:
Jos tosta tuli isompi juttu kuin Illien aavisti......tai jos ei se tiennyt puhuvansa toimittajan kanssa, tai tiesi muttei ollut sopinut jutun tai haastattelun tekemisestä.....etc.....tapahtuuhan tollasta jatkuvasti, en silti väitä tietäväni miten asia on.

Toisaalta jos esim. tän foorumin jutut julkaistaisiin lehdessä tai netissä nimimerkkien oikeilla nimillä niin luulisin että aika moni olis perumassa sanomisiaan. :ahem:
Jotenkin kuulostaa siltä että joku oikein vesi kielellä odottaa että Kimi epäonnistuu, ja että mahdollisimman paljon paskaa kirjotettais.
:dunno:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
reason sanoi:
Jeeves postas tän linkin edellisellä sivulla.... http://www.youtube.com/watch?v=wPzA4EXw0_A
Mr. Natural tuossa ylempänä kirjoitti jo oivia pointteja, minkä lisäksi meikäläisen mielestä suhteellisen huomionarvoinen seikka on se, että Kimin kierros on kaudelta 2006 ja Alonson vastaavasti kaudelta 2005. En toki voi varmuudella väittää, että juuri tuon mutkan ajamiseen kausien välillä tehdyt sääntömuutokset olisivat vaikuttaneet. Silti, mikäli nyt ruvetaan katsomaan kenellä on "kaasu pohjassa" missäkin kohdassa rataa, niin olisi suotavaa että vertailukierrokset olisi ajettu samojen sääntöjen pohjalta rakennetuilla autoilla.

Lisäksi mielestäni on täydellisen typerää pohdiskella, kuinka kanttarien yli ajaminen (ai niin, kyse ei ollut kanttarien yli ajamisesta vaan siitä, onko kaasu pohjassa kanttareita käytettäessä) vaikuttaa auton moottorin kestämiseen. Voisi kuvitella, että kanttikiviä rajusti ylittäessään kuljettaja lähinnä joutuu pohtimaan kuinka ripustukset ja kaiken maailman hiilikuitulärpäkkeet pysyvät matkassa mukana. Moottorin hyvinvoinnin vaaliminen tuskin kuuluu noin hätävarjelevissa määrin kuljettajalle. Jos moottori ei kestä sen vertaa höykytystä kuin ripustukset ja kaiken sortin ilmanohjaimet, niin vika lienee ihan jossain muualla kun kuljettajan ajotyylissä.

Olisi lähinnä munattomuuden oire, mikäli alisuorittavalla autolla tyytyisi ajelemaan varman päälle ja varomaan kanttikiviä tilanteessa, jossa omat taidot riittävät aggressiivisella ajolla paikkaamaan auton vajavaisuuksia. Etenkin aika-ajossa.
 
Viimeksi muokattu:

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
mh_84 sanoi:
Usko mua, kun sanon että tuota mutkaa ei ajeta kaasu pohjassa.. Eikö tömön voisi jo antaa olla.. :eek:
Ei niin, sitähän minäkin tarkoitan.....

edit: mutta Kimillä näyttäs ottavan limitteri kiinni siinä viimeisessä kanttarissa.....eli kaasu on pohjassa, ei kai se muuten ottais kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Huvittavia nämä tekniikkakeskustelut jossa "tavikset" arvailee F1-auton teknisiä ominaisuuksia.. Kannattaisikohan kenties kysyä joltain asiantuntevalta, esim Ekiltä?

Koska minäkin kuulun taviksiin tällä saralla, arvaan ettei konetta kiinnosta tuo paskan vertaa (kyllä ne kierroksia kestää) mutta vaihteisto ja voimansiirto rasittuu.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
PekPoy sanoi:
Jos moottori ei kestä sen vertaa höykytystä kuin ripustukset ja kaiken sortin ilmanohjaimet, niin vika lienee ihan jossain muualla kun kuljettajan ajotyylissä.
Ei tässä mistään moottorin "höykytyksestä" oo puhuttu vaan siitä ottaako limitteri kiinni kun kaasu on pohjassa ja renkaat hetkellisesti ilmassa. Moneenko kertaan tää sama asia täytyy selvittää? Ja vielä jokaiselle erikseen, ei oikein viittis enää......:confused:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
reason sanoi:
Ei niin, sitähän minäkin tarkoitan.....

edit: mutta Kimillä näyttäs ottavan limitteri kiinni siinä viimeisessä kanttarissa.....eli kaasu on pohjassa, ei kai se muuten ottais kiinni.
No, usko vain jo. Sitä mutkaa ei ajeta kaasu pohjassa... Kukaan ei aja..
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
reason sanoi:
Ei tässä mistään moottorin "höykytyksestä" oo puhuttu vaan siitä ottaako limitteri kiinni kun kaasu on pohjassa ja renkaat hetkellisesti ilmassa. Moneenko kertaan tää sama asia täytyy selvittää? Ja vielä jokaiselle erikseen, ei oikein viittis enää......:confused:
Näytäppä tilanne jossa renkaat ovat ilmassa. Tarkoitan että molemmat takarenkaat. Eipä taida tulla normaalikierroksella vastaan, vain silloin kun auto lipeää mutkassa suoraksi.

Normaalisti toinen takapyörä voi olla ilmassa kanttaria leikattaessa ja silloin tasauspyörästön lukko ja luistonesto hoitavat homman niin ettei ylikiekkoja tule.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
reason sanoi:
Ei tässä mistään moottorin "höykytyksestä" oo puhuttu vaan siitä ottaako limitteri kiinni kun kaasu on pohjassa ja renkaat hetkellisesti ilmassa. Moneenko kertaan tää sama asia täytyy selvittää? Ja vielä jokaiselle erikseen, ei oikein viittis enää......:confused:
Aah, ok. En ollut lukenut keskustelua kovin pitkälle taaksepäin. Kuitenkin vaikuttaa uskomattomalta, että kilpa-autoiluun suunniteltu kone ei kestäisi tuollaista kierrostenottoa. Toisin sanoen, maalaisjärjellä pohtien luulisi että tuo näkökulma olisi otettu huomioon. Kuitenkin kanttareita on aina käytetty kovasti hyödyksi, vanhan liiton moottoriradoilla vielä enemmän ja vielä rajummin kuin nykyisellään.

Ennen kuin asiasta on jollakulla lyödä raakaa faktaa pöytään kera lähteiden, ei meikäläiselle uppoa tuo.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
reason sanoi:
Ei niin, sitähän minäkin tarkoitan.....

edit: mutta Kimillä näyttäs ottavan limitteri kiinni siinä viimeisessä kanttarissa.....eli kaasu on pohjassa, ei kai se muuten ottais kiinni.
Ei muuten ota limitteri kiinni. Kiekat nousevat vieläkin ylemmäksi kun mennään suoralle. Kanttarista tuleva tärinä vain välittyy läpi.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
reason sanoi:
Kimi "voittaa" kanttareissa mut ei ilmeisesti aja niihin sisään niin lujaa kuin esim. Alonso. Tarkoitan että jos Kimi alkaa nyt nostaan niin sen tyyli menee "sekaisin" eli just se että vauhti on kovimmillaan mutkan keskikohdassa......mut en tiedä miten asia on,
Huoh... Siis aivan tosi. Nuo jutut joita olet kuullut ajotyylien eroista joita Kimillä ja Alonsolla on tarkoittavat "tavallista" pyöreää mutkaa. Nuo shikaanit, joissa ajetaan kanttareiden yli pyritään ajamaan mahdollisimman suoraan. Niihin ei myöskään kiidytetä (eli kenelläkään ei ole kaasu pohjassa kun ajetaan näiden korkeiden kanttareiden yli), sillä auto kyllä spinnaa oli luistonestoa tai ei, johtuen juuri siitä että ainakin toinen rengas on hetkellisesti ilmassa. Se että kierrokset näyttävät nousevan johtuu juurikin tärinästä ja eroja siinä aiheuttaa myös kyseisen vaihteen pituus. Jos kierrokset menisivät limitterille, se itse asiassa tekisi autosta epävakaan "laskeutuessa" ja hidastaisi mutkasta ulostuloa.

Kannatta nyt etsiä jokin toinen aihe mistä kehittää keskustelua, koska tämä alkaa olla jo kaluttu...
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
reason sanoi:
Jos tosta tuli isompi juttu kuin Illien aavisti......tai jos ei se tiennyt puhuvansa toimittajan kanssa, tai tiesi muttei ollut sopinut jutun tai haastattelun tekemisestä.....etc.....tapahtuuhan tollasta jatkuvasti, en silti väitä tietäväni miten asia on.

Toisaalta jos esim. tän foorumin jutut julkaistaisiin lehdessä tai netissä nimimerkkien oikeilla nimillä niin luulisin että aika moni olis perumassa sanomisiaan. :ahem:
Eipä tartte paljon ihmetellä miten maailmassa liikkuu paljon perättömiä huhuja jotka elää sitkeästi vaikka kuinka pitkään ilman mitään todellisuus pohjaa. Jos joku roskalehti kirjottaa aivan omiaan saadaksen myyvän jutun ja sitten henkilö jonka sanomisiin koko keksitty stoori perustuu kertoo tunnetusti erittäin luotettavassa sivustossa että ei ole sanonut mitään sinne päinkään, niin silti riittää niitä jotka uskovat roskalehden sensaatio jutun. :nope:

Luuletko todella, että Illien, joka on ollut vuosia roskalehtien kuten Bild kiinnostuksen kohteena ei a) tunne toimittajia yhtä hyvin kuin perheensä jäseniä b) puhuisi ohi suunsa Bildin toimittajalle koska luulisi ettei sanomiset päätyisi sensaatio-otsikoksi. :rolleyes:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
tämän keskustelun sepitykset alkaa väkisin jo kuulostamaan salaliittoteorioilta.

- Olen varma ettei kuuautolla pysty ajamaan kuussa kaasu pohjassa, siitä hajoaisi moottori, koska siellä on niin paljon kiviä että renkaat ovat välillä ilmassa ja näin moottori hirttäisi kiinni.




Kuvasta voimme nähdä, että moottori ei ole kestänyt ja kone on hyytynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Formula1Fan sanoi:
tämän keskustelun sepitykset alkaa väkisin jo kuulostamaan salaliittoteorioilta.

- Olen varma ettei kuuautolla pysty ajamaan kuussa kaasu pohjassa, siitä hajoaisi moottori, koska siellä on niin paljon kiviä että renkaat ovat välillä ilmassa ja näin moottori hirttäisi kiinni.




Kuvasta voimme nähdä, että moottori ei ole kestänyt ja kone on hyytynyt.
Suurin syy, että kone hajos oli painovoima. Kimi ei tietenkään tätä tajunnut, kun ajoi kivien yli. Takarengas oli ilmassa kuusi kertaa pitempään kuin Magny Coursin shikaanissa:jaska:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Korjaus

MTV3 oikaisi vihdoin ja viimein Illien uutisankan.

Illien kiistää Räikkös-kommentin
21.01.2007 18:01

McLarenin F1-tallin käyttämien Mercedes-moottorien rakentamista vuoteen 2005 asti johtanut Mario Illien kiistää sanoneensa saksalainen Sport Bild -lehden ja tietotoimisto Reutersin maailmalle levittämiä Kimi Räikkösen rajua ajotyyliä kritisoivia kommentteja.

Illienin väitettiin sanoneen, että Ferrarin pitäisi rakentaa Räikköselle panssarivaunu, jos he haluavat voittaa suomalaisen kanssa maailmanmestaruuden.

Illien kiisti autosport.comin sivuilla antaneensa mitään F1-aiheisia haastatteluja pariin kuukauteen ja vakuutti kunnioittavansa Räikköstä.

- Hän antoi aina maksiminsa autossa ja oli kaveri, joka meni äärirajoille. Näen sen hyvänä asiana, Illien kertoi näkemyksensä Räikkösestä.

(MTV3)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös