F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Mossi Superstar sanoi:
Ettei vaan Kimi juossut itse selkä edellä niihin moriin... Ei nimittäin tuon Räikkösenkään kommentitkaan ole olleet pelkästään positiivisia Mclarenista.
Tosin uskon, että koko homma on tabloid lehtien vääristelyä.
Jos en ole nyt ihan väärin ymmärtänyt niin homma lähti siitä liikkelle kun ron kyseenalaisti Kimin motivaatiota, Kimiltä kysyttäessä Kimi vastasi että ongelma oli pikemminkin auto kuin hänen tekemisensä tai tekemättä jättämäisensä.
Haug oli sovitteleva. Mutta Illien veti herneet nenään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Warwick sanoi:
Jos en ole nyt ihan väärin ymmärtänyt niin homma lähti siitä liikkelle kun ron kyseenalaisti Kimin motivaatiota, Kimiltä kysyttäessä Kimi vastasi että ongelma oli pikemminkin auto kuin hänen tekemisensä tai tekemättä jättämäisensä.
Haug oli sovitteleva. Mutta Illien veti herneet nenään.
Diivailu ei auta kun peiliin pitäisi katsoa.. Ja tarkoitan tällä MI:tä.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Pasi73 sanoi:
...mutta jos auto kestää sen, niin sen jälkeen kun avaa taas kaasut täysille...
Joskus kinattiin siitä että Kimi jättäis kaasun täysille myös silloin kun auto menee kanttarin yli, ja rikkoo sillä tavalla moottorin, väitettiin ettei mikään digitaali-kierroslimitteri pystyis korjaan sitä kun renkaat on ilmassa ja kaasu pohjassa......if u know what i mean......ja sit taas Kimifosit väitti ettei sillä olis mitään merkitystä........mun mielestä joku mclaren-mekaanikko väitti tällaista toissavuonna mm. Ranskan GP:n yhteydessä kun Kimiltä hajos moottori samantien harjoituksissa, että se olis johtunu nimenomaan siitä että Kimi oli (taas) ajanu kanttarin väärin vaikka sille oli siitä sanottu.....en pysty linkkiä antaan tälle jutulle.....mut jotenkin kuulostaa samalta kuin noi Illienin ja Sauberin kommentit Kimin kiinnostuksesta, tai pikemminkin EI KIINNOSTA asenteesta kaikkeen.......joku mekaanikko oli erehtyny neuvoon Kimiä, ja Kimi näytti heti kaapin paikan......Onkohan Kimi oikeesti diiva?? Näyttelee vaan jotenkin coolia.....:eek:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
reason sanoi:
Joskus kinattiin siitä että Kimi jättäis kaasun täysille myös silloin kun auto menee kanttarin yli, ja rikkoo sillä tavalla moottorin, väitettiin ettei mikään digitaali-kierroslimitteri pystyis korjaan sitä kun renkaat on ilmassa ja kaasu pohjassa......if u know what i mean......ja sit taas Kimifosit väitti ettei sillä olis mitään merkitystä........mun mielestä joku mclaren-mekaanikko väitti tällaista toissavuonna mm. Ranskan GP:n yhteydessä kun Kimiltä hajos moottori samantien harjoituksissa, että se olis johtunu nimenomaan siitä että Kimi oli (taas) ajanu kanttarin väärin vaikka sille oli siitä sanottu.....en pysty linkkiä antaan tälle jutulle.....mut jotenkin kuulostaa samalta kuin noi Illienin ja Sauberin kommentit Kimin kiinnostuksesta, tai pikemminkin EI KIINNOSTA asenteesta kaikkeen.......joku mekaanikko oli erehtyny neuvoon Kimiä, ja Kimi näytti heti kaapin paikan......Onkohan Kimi oikeesti diiva?? Näyttelee vaan jotenkin coolia.....:eek:
http://www.youtube.com/watch?v=wPzA4EXw0_A

Ainakin tuon videon perusteella asiassa voi olla jotakin perää (siis siinä kierroslukujutussa kanttareita ylitettäessä, diivailusta en menisi sanomaan juuta enkä jaata). Kuten näkyy, viimeinen shikaani, ja etenkin viimeinen kanttari tulee aika rajusti ja sininen valo välähtää ohjaamossa, joka kertoo kierrosrajoittimen puuttuneen peliin. Eri asia on sitten, pysäyttääkö rajoitin koneen kierrokset siihen sallittuun maksimiin, vai ns. laskeeko läpi. Tuo vaihde muuten, millä Räikkönen ajaa tuon shikaanin läpi on viritetty aika turkasen lyhyeksi.

EDIT: Tuli jälkeenpäin mieleen.. mitenkäs Silverstonen ja Monzan tapaukset?
 
Viimeksi muokattu:

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Jeeves sanoi:
EDIT: Tuli jälkeenpäin mieleen.. mitenkäs Silverstonen ja Monzan tapaukset?
Tarkotin yleensä Kimin ajotyyliä, JOS Kimi ajaa kanttareiden yli täydellä kaasulla ja muut ajaa kanttareihin täysillä mut nostaa niiden kohdalla niin kyseessähän on ihan eri ajotyylit, Kimi "voittaa" kanttareissa mut ei ilmeisesti aja niihin sisään niin lujaa kuin esim. Alonso. Tarkoitan että jos Kimi alkaa nyt nostaan niin sen tyyli menee "sekaisin" eli just se että vauhti on kovimmillaan mutkan keskikohdassa......mut en tiedä miten asia on, jotenkin kaikki viimeaikaiset kommentit ja vuosien varrella puhutut ja huhutut jutut Kimin ajotyylistä alkaa kohtaan, vaikka vuositolkulla kaikki "paha" puhe Kimistä onkin torjuttu forumeilla aika totaalisesti. Mario Illen vielä selvästi viittaa että Kimi on tyhmä, sanoo sen vaan kauniimmin, eli että Kimi ei oo "ajattelevan miehen kuski" tai jotain suoraan käännettynä....voihan Illien olla katkerakin jostain....who knows......mutta toi viittaus siihen että Kimi ei ajattele on sit taas aika helppo uskoo kun lukee Kimin toilailuista viinan kanssa etc..... Jälleen kerran, en tiedä miten asia on, mutta jotenkin nää kaikki jutut alkaa kohtaan pikkuhiljaa......mut voihan Kimi silti voittaa WDC:n....ylivoimaisella Ferrari-panssarivaunulla.....:eek:


Tässä muuten englanniks Illienin kommentit:
Formerly the designer of Mercedes' F1 engines, Mario Illien agrees that during Raikkonen's McLaren tenure he showed no interest in anything other than driving the car.

The 57-year-old Swiss also suggested that, perhaps unlike Michael Schumacher or Fernando Alonso, Raikkonen is not a thinking man's racer.

"Kimi only wants to go to full power. He is not interested in anything else," Illien, now involved in MotoGP, told Sport Bild.

Illien thinks Raikkonen's lack of cockpit finesse actually contributed to many of McLaren's car failures between 2002 and 2006.

"Lap after lap after lap, no driver is harder on his equipment (than Raikkonen)," he charged.

Illien said the only way Kimi will succeed at Ferrari is if the Maranello based team "build a tank" for the Finn. Reliability is already a concern for Ferrari after Schumacher broke down at a pivotal moment during the '06 title chase.

In contrast, Illien said Kimi's McLaren successor and back to back world champion Alonso is just as quick but a "much more delicate" driver, despite the Spaniard's famously aggressive steering style."

Source: GMM
 

serial

Active member
Liittynyt
11.9.2005
Viestit
36
Jotenkin tästä tulee päällimäisenä se mieleen että jos se kerta tosiaan on kimistä kiinni miten laitteet kestää, niin miks ihmeessä se kerta toisensa jälkeen aivan tahallaan rikkoo laitteet. Varsinkin MM-kamppaillun keskellä selvästä johtoasemasta :alppu: .
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
serial sanoi:
Jotenkin tästä tulee päällimäisenä se mieleen että jos se kerta tosiaan on kimistä kiinni miten laitteet kestää, niin miks ihmeessä se kerta toisensa jälkeen aivan tahallaan rikkoo laitteet. Varsinkin MM-kamppaillun keskellä selvästä johtoasemasta :alppu: .
"The 57-year-old Swiss also suggested that, perhaps unlike Michael Schumacher or Fernando Alonso, Raikkonen is not a thinking man's racer.

"Kimi only wants to go to full power. He is not interested in anything else," Illien, now involved in MotoGP, told Sport Bild."
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
reason sanoi:
"The 57-year-old Swiss also suggested that, perhaps unlike Michael Schumacher or Fernando Alonso, Raikkonen is not a thinking man's racer.

"Kimi only wants to go to full power. He is not interested in anything else," Illien, now involved in MotoGP, told Sport Bild."
Ahaa. Siis Räikköstä eivät Illienin mukaan maailmanmestaruudet kiinnosta. Täytyy vaan saada mennä kaasu pohjassa. :doubtful:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Anna toinenkin näyte, vaikka schumin tai Alonson kierros Ranskassa, niin vertaillaan.

(tosin näin yksinkertaisesta asiasta tuskin on kysymys, olisi nimittäin aika helposti korjattavissa, ainakin viiden vuoden aikana...)
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Jeeves sanoi:
Ahaa. Siis Räikköstä eivät Illienin mukaan maailmanmestaruudet kiinnosta. Täytyy vaan saada mennä kaasu pohjassa. :doubtful:
Nürburgringilla 2005 Denikset rukoili varikolla tule Kimi hakemaan uus rengas. Mut Kimi painaa kaasu pohjassa auto räjähtämispisteessä menemään eiku voitetaan tää kisa :D Kova kuski tuo Kimi. Ei puntti tutise :alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Lonso_567 sanoi:
Nürburgringilla 2005 Denikset rukoili varikolla tule Kimi hakemaan uus rengas. Mut Kimi painaa kaasu pohjassa auto räjähtämispisteessä menemään eiku voitetaan tää kisa :D Kova kuski tuo Kimi. Ei puntti tutise :alppu:
Vähän samaan tapaan kuin Michael viime kaudella Unkarissa. :wink:

Löysin Schumacherin ja Alonson videopätkät, tosin molemmat harmittavasti kaudelta 2004, joten vaikea sanoa ovatko vertailukelpoisia. Schumacherin tapauksessa nuo ledit näkyvät, mutta Eki puhuu päälle :jaska: ja taas Alonso- pätkästä en niitä huomannut, vaikka miten yritin tiirailla. Ajaa muuten aika rajusti noiden kanttikivien yli myös Epsanjan mies.


Tämä ei liity itse asiaan, mutta on silti varsin mielenkiintoinen. Kuunnelkaa ensimmäiset 15 sekuntia korvat höröllä. :wink:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
serial sanoi:
Jotenkin tästä tulee päällimäisenä se mieleen että jos se kerta tosiaan on kimistä kiinni miten laitteet kestää, niin miks ihmeessä se kerta toisensa jälkeen aivan tahallaan rikkoo laitteet. Varsinkin MM-kamppaillun keskellä selvästä johtoasemasta :alppu: .
McLadalla kuvittelivat, että ongelmat on saatu korjattua ja pannaan ongelmat kimin syyksi, no alonsiolla ne vehkeet paukkui aivan samalla tavalla:ahem:
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Lonso_567 sanoi:
Nürburgringilla 2005 Denikset rukoili varikolla tule Kimi hakemaan uus rengas. Mut Kimi painaa kaasu pohjassa auto räjähtämispisteessä menemään eiku voitetaan tää kisa :D Kova kuski tuo Kimi. Ei puntti tutise :alppu:
Tota, itse olen elänyt siinä käsityksessä että päätös oli yhteinen?
 

Shoemaker

Maksamaton asiakas
Liittynyt
22.1.2000
Viestit
173
Sijainti
Kuopio, Funland
Rip3 sanoi:
McLadalla kuvittelivat, että ongelmat on saatu korjattua ja pannaan ongelmat kimin syyksi, no alonsiolla ne vehkeet paukkui aivan samalla tavalla:ahem:
Alonso ottaa onkeensa ja löysää kaasua joka kanttarilla ettei kone kärsi. :thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Shoemaker sanoi:
Alonso ottaa onkeensa ja löysää kaasua joka kanttarilla ettei kone kärsi. :thumbup:
Seurauksena onkin melkoisen hidas kierros, jos meinaa jokaisella kanttarilla löysätä. :D
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Omasta mielestäni syyt Illienin avaututumiselle ovat aika selkeät:

- Räikkösen lukuisat moottoririkot heikensivät Mercedeksen moottorien mainetta.
-> Illien oli vastuussa moottorien rakentamisesta.
-> Räikkösen moottoririkot heikensivät siis myös Illienin omaa mainetta.

Sillä, ettei Illien ole enää Mercedeksen palkkalistoilla, ei ole mitään merkitystä. Hän on kuitenkin edelleen se sama Mario Illien, joka oli vastuussa Kimin moottoreista.

Ei tässä ole mistään muusta kyse, kun omien kenkien kiillotuksesta toisten kustannuksella.

Ja loppujen lopuksihan jokainen ajotyyli sen moottorin lopulta rikkoo, koska jos et aja senttiäkään, niin kunnossahan se pysyy. Kun ajetaan maailmanmestaruudesta, moottorin pitää kestää pikkupomput, eikä kuljettajan täydy joutua "aristelemaan" sitä. Kimin täysillä-filosofia on ainoa oikea autourheilun kuninkuusluokkaan: voitto tai ei mitään. :thumbup:
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Lonso_567 sanoi:
Nürburgringilla 2005 Denikset rukoili varikolla tule Kimi hakemaan uus rengas. Mut Kimi painaa kaasu pohjassa auto räjähtämispisteessä menemään eiku voitetaan tää kisa :D Kova kuski tuo Kimi. Ei puntti tutise :alppu:
Luuletko että Kimiä kiinnostaa viidennet sijat? :nope:
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Ihmetyttää

Ihmetyttää noi Illien kommentit ja muiden jotka syyttävät kimiä konerikoista.

Eihä autosta kaikilla kausilla hajonut moottorit ja silloin kun kimi on taistellu McLarenilla MM-tittelistä niin koneet ovat kestäneet paremmin eli auto on ollut nopeampi / luotettavampi (on voinut ajaa säästeliäämin). Huonoina kausina kun auto on ollut hitaampi on joutunut pakosti puristamaan enemmän ja ajamaan äärirajoilla jota mersu ei sitten kestä. Minkäs takia samoja konerikkoja esiinty myös Häkkisellä?
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Sulla taitaa olla vähän tapana hakea provotyylistä keskustelua... ;)

reason sanoi:
Joskus kinattiin siitä että Kimi jättäis kaasun täysille myös silloin kun auto menee kanttarin yli, ja rikkoo sillä tavalla moottorin, väitettiin ettei mikään digitaali-kierroslimitteri pystyis korjaan sitä kun renkaat on ilmassa ja kaasu pohjassa......if u know what i mean......ja sit taas Kimifosit väitti ettei sillä olis mitään merkitystä........mun mielestä joku mclaren-mekaanikko väitti tällaista toissavuonna mm. Ranskan GP:n yhteydessä kun Kimiltä hajos moottori samantien harjoituksissa, että se olis johtunu nimenomaan siitä että Kimi oli (taas) ajanu kanttarin väärin vaikka sille oli siitä sanottu.....en pysty linkkiä antaan tälle jutulle.....mut jotenkin kuulostaa samalta kuin noi Illienin ja Sauberin kommentit Kimin kiinnostuksesta, tai pikemminkin EI KIINNOSTA asenteesta kaikkeen.......joku mekaanikko oli erehtyny neuvoon Kimiä, ja Kimi näytti heti kaapin paikan......Onkohan Kimi oikeesti diiva?? Näyttelee vaan jotenkin coolia.....:eek:
No kyllä se rajotin ihan samalla tavalla toimii kanttareidenkin ylityksissä. Ihan sama tilanne siinä kuin vaihteen vaihdossa ylöspäin. Sillä ei todellakaan ole merkitystä onko kaasu "pohjassa" kanttareita ylitettäessä. Ja aika harvassa ovat paikat jossa kanttarit ylitetään kaasu "pohjassa". Ainoa jolla voi olla merkitystä moottorin kestämiseen on kierroslukurajottimen asetus, ja ne kyllä tiimi ilmoittaa kuskille. Ei Kimi sentään sellaista kehoitusta jätä noudattamatta.
Veikkaan että tuo Illienin kommentti viittaa enemmän 2005 Imolan kisaan, jossa McLarenista hajosi vetoakseli. Siitähän oli keskustelua, että käyttikö Kimi liika kanttareita, mutta kyllä auton tulisi ajamista kestää ja jos ohjeeksi oli annettu eron tekeminen muihin alkukierroksilla, ei radalla voi kruisaillakaan.

Kyllä se kierrosrajotin pysäyttää ne kierrokset täsmälleen siihen mihin halutaankin, mitä hyötyä siitä muuten olisi..
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös