F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kolarit Jordanilla Heidfeldin kanssa A1-Ringillä ja Kimin kanssa Monzassa vielä hyvässä muistissa. Tosin kotiradallaan äijä ajoi aina aika hyvin, Jordanilla ja BAR:lla. Harmi, että 2005-kausi meni niin kuin meni, mutta kiistaton tilastofakta on se, että Taku-san on historian menestynein aasialaiskuski 8. sijallaan kauden 2004 mestaruustaulukossa.
Ei ole varsinaisesti uusi juttu, että japanilaiskuski ajaa hyvin kotiradallaan, Suzuka lienee se eniten paikallistuntemuksesta palkitseva areena. Minusta Takun taidot riittivät joka tapauksessa F1-paikkaan ilman japsilisääkin ja kauden 2005 katastrofi oli pitkälti koko kisan renkaiden ja Saton rajun ja näyttävän ajotyylin yhteentörmäyksen aiheuttamaa. Mielelläni näkisin vielä kerran mukana, harmittavasti Hondan kuljettajaksi leimautunut Sato ei ilmeisesti ole vaihtoehto Toyotan etsiessä japanilaista maskottia toiseen autoonsa.

San-päätteestä minua joskus valistettiin, että se tulisi aina liittää sukunimeen. Sato-san siis.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei ole varsinaisesti uusi juttu, että japanilaiskuski ajaa hyvin kotiradallaan, Suzuka lienee se eniten paikallistuntemuksesta palkitseva areena.
Tätä mää oon miettiny, että miten tuo voi olla nuin. Eli lähes joka vuosi ajetaan eri autoilla kisaa Suzukassa ja ne pitää säätää joka vuosi uudestaan. Ja yleensä yli puolet kuskeista on ajanut (esim 06 mennessä) niin monta kisaa Japanissa että pitäis olla kyllä rata tuttu. Missä se näkyy se Saton tuntemus radan suhteen? Siis toki tilastoissa, mutta miten se näkyy vauhdissa, osaako vain jotkut kantit ylittää paremmin, ei tule virheitä, säätää auton paremmin vai mistä johtuu? Ja luulis kyllä, että ne muutkin kuskit nää asiat haltsais..

Ihmettelen siis sitä, että miten ne Saton tulokset Suzukassa oli niin selkeästi parempia kuin muilla radoilla keskimäärin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tätä mää oon miettiny, että miten tuo voi olla nuin. Eli lähes joka vuosi ajetaan eri autoilla kisaa Suzukassa ja ne pitää säätää joka vuosi uudestaan. Ja yleensä yli puolet kuskeista on ajanut (esim 06 mennessä) niin monta kisaa Japanissa että pitäis olla kyllä rata tuttu. Missä se näkyy se Saton tuntemus radan suhteen? Siis toki tilastoissa, mutta miten se näkyy vauhdissa, osaako vain jotkut kantit ylittää paremmin, ei tule virheitä, säätää auton paremmin vai mistä johtuu? Ja luulis kyllä, että ne muutkin kuskit nää asiat haltsais..

Ihmettelen siis sitä, että miten ne Saton tulokset Suzukassa oli niin selkeästi parempia kuin muilla radoilla keskimäärin.
Paha sanoa, mutta olen kuvitellut siinä olevan kyse siitä, että rata on huomattavasti normaalia rataa teknisempi. Jotkut mutkayhdistelmät vaativat erilaista linjaa kuin kuski ensimmäisenä ajattelisi, eikä rata ole ihan tasainenkaan. Muistelen kuskien myös joskus kertoneen, että pito on kohdittain yksinkertaisesti parempi "normaalin" ajolinjan ulkopuolella. Tähän vaikuttaa ainakin se, että autot hiovat ajolinjasta muuta rataa sileämmän, jolloin linjan ulkopuolella on paikoin huomattavasti parempi pito erityisesti sadekelillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Suzukassa Irvine oli F1-uransa alkuaikoina aina erityisen hyvä. Samaa voinee sanoa myös Salosta, ja Frentzeninkin debyyttivuosi 1994 oli aika hieno. Hieman myöhemmin kyllä näiden herrojen otteet tasaantuivat sielläkin lähemmäksi normaalitasoa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Paha sanoa, mutta olen kuvitellut siinä olevan kyse siitä, että rata on huomattavasti normaalia rataa teknisempi. Jotkut mutkayhdistelmät vaativat erilaista linjaa kuin kuski ensimmäisenä ajattelisi, eikä rata ole ihan tasainenkaan. Muistelen kuskien myös joskus kertoneen, että pito on kohdittain yksinkertaisesti parempi "normaalin" ajolinjan ulkopuolella. Tähän vaikuttaa ainakin se, että autot hiovat ajolinjasta muuta rataa sileämmän, jolloin linjan ulkopuolella on paikoin huomattavasti parempi pito erityisesti sadekelillä.
Oikeastaan radalla kun radalla märällä kelillä pito on huomattavasti parempi ajolinjan vieressä. Siinä karheammalla asvaltilla, pois kumin päältä.

Tämän takia sateella nähdäänkin välillä mielenkiintoisia nopeita linjoja ja myöhäisempiä, teräviä entryjä
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oikeastaan radalla kun radalla märällä kelillä pito on huomattavasti parempi ajolinjan vieressä. Siinä karheammalla asvaltilla, pois kumin päältä.

Tämän takia sateella nähdäänkin välillä mielenkiintoisia nopeita linjoja ja myöhäisempiä, teräviä entryjä
Näin toki, eihän asfaltin silottuminen tietenkään Suzukalle yksilöllistä ole. Radan profiilin olen kuitenkin Suzukassa ymmärtänyt korostavan oikeiden linjojen löytämisen tärkeyttä. Kumista on todettava, että se normaalisti ongelmia aiheuttava kumiroska linjan ulkopuolella saattaa sateella olla avuksi pidon löytämisessä.
 

TST

Well-known member
Liittynyt
12.10.2009
Viestit
78
Mitä toi Rossi mistään mitään tietää!!:nope:
 

AkeRisu

Active member
Liittynyt
9.10.2009
Viestit
40
Alkaa jo harmittamaan ettei Rossi tullut Massan tilalle. :) Ajattelikohan Rossi olevansa kylmiltään nopeampi kuin esim. Fisicella?
 

TST

Well-known member
Liittynyt
12.10.2009
Viestit
78
Mypa, yes please :p :D

Rossin kommentteihin, miten niin Ferrari panosti kaiken Kimiin? Eiköhän Massaan ole enemmän satsattu. Silloin kun panostusta on tapahtunut tuloksena oli mestaruus ja tänä vuonna palkintopalliputki.
Aivan totta. Tuo Rossi tuntuu heittävän noita kommenttejaan ihan ilman mitään perusteluja.:thumbdown Vai onkohan tässäkin teksti muuttunut käännöksen aikaan niin kuin viimeksi kun Rossi kommentoi Alonsin tuloa Ferrarille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rossin kommentteihin, miten niin Ferrari panosti kaiken Kimiin? Eiköhän Massaan ole enemmän satsattu. Silloin kun panostusta on tapahtunut tuloksena oli mestaruus ja tänä vuonna palkintopalliputki.
Millä perusteella Massaan on panostettu enemmän? Koska sillä on kiva selittää Kimin heikko menestys Felipeä vastaan? Ajatus siitä, että Ferrari maksaa Räikköselle täysin omissa sfääreissään olevaa liksaa ja panostaa sitten Massaan, on kovin järjenvastainen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13790
Millä perusteella Massaan on panostettu enemmän? Koska sillä on kiva selittää Kimin heikko menestys Felipeä vastaan? Ajatus siitä, että Ferrari maksaa Räikköselle täysin omissa sfääreissään olevaa liksaa ja panostaa sitten Massaan, on kovin järjenvastainen.
Niinpä. Ferrariaika ei ehkä mennyt niin vahvannäköisesti, kuin moni uskoi etukäteen (minäkin), mutta toivottavasti Kimillä on vielä tulevaisuutta ykkösissä mahdollistamaan taas vakiintuneemman korkean arvostuksen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös