Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Kannattaa huomioida sekin, että Moss olisi halutessaan voittanut. Hawthorn rikkoi sääntöä ajamalla radan ajosuunnan vastaisesti Oportossa, mutta Moss todisti tätä vastaan ja Mikesta tuli ensimmäinen brittimestari.
Hyvä huomio. Nykykuskithan vastaavassa tilanteessa "harmittelisivat" lehdistölle kilpakumppaninsa huonoa tuuria, mutta säännöt ovat sääntöjä yms. paskaa.

Eikös Hawthorn saanut laitonta työntöapua tuossa ko kisassa? Ainakin niin muistan lukeneeni.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lancer sanoi:
Eikös Hawthorn saanut laitonta työntöapua tuossa ko kisassa? Ainakin niin muistan lukeneeni.
Taisi mennä niin, että rataa väärään suuntaan ajamalla Hawthorn pääsi käynnistämään autonsa uudelleen alamäkeen. Ei siis työntöapua, mutta sääntöjen vastaista joka tapauksessa.

Edit: jos nyt oikein muistan, niin työntöapu ei itse asiassa ole ollut laitonta ennen 90-luvun vaihdetta. Eikä taida olla tälläkään hetkellä, vaikka Maikkarin selostajat mielellään muuta väittävätkin.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Taisi mennä niin, että rataa väärään suuntaan ajamalla Hawthorn pääsi käynnistämään autonsa uudelleen alamäkeen. Ei siis työntöapua, mutta sääntöjen vastaista joka tapauksessa.

Edit: jos nyt oikein muistan, niin työntöapu ei itse asiassa ole ollut laitonta ennen 90-luvun vaihdetta. Eikä taida olla tälläkään hetkellä, vaikka Maikkarin selostajat mielellään muuta väittävätkin.
Minullakin on käsitys että jos auto on vaarallisessa paikassa, ratavirkailiat voivat vaikka pukata auton käyntiin (tai kiinni juuttuneen hiekalta) jos se niin saadaan pois tieltä. (Esim. Hamilton hiekalta varkon sisäänmeno tiellä, ei vaan lähtenyt :) )
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Minullakin on käsitys että jos auto on vaarallisessa paikassa, ratavirkailiat voivat vaikka pukata auton käyntiin (tai kiinni juuttuneen hiekalta) jos se niin saadaan pois tieltä. (Esim. Hamilton hiekalta varkon sisäänmeno tiellä, ei vaan lähtenyt :) )
Tuo oli toki totta jokunen vuosi sitten, mutta muistelen, että pukkauspykälä olisi kadonnut sääntökirjasta kokonaan jonkun Schumi-kriisin jälkeen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Tuo oli toki totta jokunen vuosi sitten, mutta muistelen, että pukkauspykälä olisi kadonnut sääntökirjasta kokonaan jonkun Schumi-kriisin jälkeen.
No kuitenkin Hamilttonin työntöön annettiin tuomaristolta lupa. Ei vaan lähtenyt irti kun kaikki työnsivät eriaikaan ja suuntiin...

Vieläkin näen Ronin viuhtovat kädet....

Nosturiepisodithan kiellettiin senjälkeen kun Hamilton nostettiin radalle Nyrrellä...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Minullakin on käsitys että jos auto on vaarallisessa paikassa, ratavirkailiat voivat vaikka pukata auton käyntiin (tai kiinni juuttuneen hiekalta) jos se niin saadaan pois tieltä. (Esim. Hamilton hiekalta varkon sisäänmeno tiellä, ei vaan lähtenyt :) )
Se on mielestäni epäreilu sääntö. Toiset työnnetään radalle, toisia ei. Alonso viittilöi kovasti työntöapua Monzassa 2004 mutta Italialaiset eivät olleet halukkaita työntämään.
http://www.youtube.com/watch?v=fojK1fERB-4

Riippuu ratatuomareista täysin, joten puolueellisuus astuu kuvaan..
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Sue_me sanoi:
Se on mielestäni epäreilu sääntö. Toiset työnnetään radalle, toisia ei. Alonso viittilöi kovasti työntöapua Monzassa 2004 mutta Italialaiset eivät olleet halukkaita työntämään.
http://www.youtube.com/watch?v=fojK1fERB-4

Riippuu ratatuomareista täysin, joten puolueellisuus astuu kuvaan..
Niin ja miks aika-ajoissa ei saa työntää? Niissä sentään on aikaraja minkä aikana ajat täytyy tehdä. En meinannut uskoa Australian tapahtumia todeksi, kun mietti mitä kaikkee työntö jutuissa oli jo tapahtunut.

EDIT: Säännöt on sääntöjä toin vaan asian esille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sue_me sanoi:
Se on mielestäni epäreilu sääntö. Toiset työnnetään radalle, toisia ei. Alonso viittilöi kovasti työntöapua Monzassa 2004 mutta Italialaiset eivät olleet halukkaita työntämään.
http://www.youtube.com/watch?v=fojK1fERB-4

Riippuu ratatuomareista täysin, joten puolueellisuus astuu kuvaan..
No Alonso oli tossa kyllä keula väärään suuntaan, riskaabelia työtää tohon keskelle sikaania missä on vaan yks ajolinja.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
talakem sanoi:
No kuitenkin Hamilttonin työntöön annettiin tuomaristolta lupa. Ei vaan lähtenyt irti kun kaikki työnsivät eriaikaan ja suuntiin...

Vieläkin näen Ronin viuhtovat kädet....
Heh. Tuli tosiaan tuosta sun työntöyrityksen kuvailusta sen verran elävä muistikuva, että piti ihan tarkistaa oliko se noin, ja olihan se :D. Ihme sätkimistä ja viuhtomista, ukot näyttää ihan pikkulapsilta poukkoillessaan joka suuntaan ja kädet vispaa kun tuulimyllyt, mutta tulosta ei synny sitten millään...
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Hämäläiselle Roni lupaillut jo mestaruudestä mäkin hienoimman mallin palkinnoksi. Oliko niitä tehty joku 5 kappaletta aikasemmin.
Heikki ei saisi mitään. Tasa-arvoa, kun kumpikin kuljettaja saa samaa kohtelua, täh!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Zaikom sanoi:
No Alonso oli tossa kyllä keula väärään suuntaan, riskaabelia työtää tohon keskelle sikaania missä on vaan yks ajolinja.
Ei yhtään riskaabelimpaa kuin Nürburgringillä työntely pimeään neulansilmään. Ei se auto paikallaan moottoritienopeuteen kiihdy.

Eri ratatuomari voi tuumata asiat erilailla ja siinä tulee epäreilua etua joillekin. Minun mielestäni kaikki ketkä jäävät jumiin/auto sammuu, saisivat ajaa korkeintaan varikolle keskeyttämään, mikäli työnnetään liikkeelle toimitsijoiden toimesta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sue_me sanoi:
Se on mielestäni epäreilu sääntö. Toiset työnnetään radalle, toisia ei. Alonso viittilöi kovasti työntöapua Monzassa 2004 mutta Italialaiset eivät olleet halukkaita työntämään.
http://www.youtube.com/watch?v=fojK1fERB-4

Riippuu ratatuomareista täysin, joten puolueellisuus astuu kuvaan..
Aivan, ei voi jättää tuollaista ratatuomarien harkinnan varaan. Muutenkin pitäisi olla selvää, että kuskin tulee itse pystyä jatkamaan. Jos ei pysty, niin keskeyttää. Mikäli tarvitsee apua, niin sitä voidaan toki antaa jotta auto saadaan pois vaarallisesta paikasta, mutta silti tulee keskeytys. Aivan käsittämätöntä että vieläkin on mahdollista että Schumin Nyrre 2003 tapaus voisi toistua. Ajatellaan vaikka että ajetaan Brasiliassa kauden viimeistä kisaa ja mestaruus ratkeaa siellä. Mestaruudesta ajaa brasilialainen kuski ja joku muu, molemmat jäävät hiekalle, mutta vain brassikuskin auto työnnetään takaisin radalle jatkamaan kisaa ja voittaa mestaruuden. Ei helvetti. Hylkäys on ainoa oikea päätös jos kuski ei itse pysty jatkamaan, näin ei ratatuomarien harkinta tai työntöhalukkuus tms. vaikuta lopputuloksiin.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Schumi: Massa käyttänyt jokerikorttinsa
02.04.2008 18:52

Formula ykkösten moninkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin mielestä Ferrari-tallin Felipe Massan on parannettava otteitaan roimasti jatkossa.

- Massalla on nolla pistettä kaudelta, joten alku ei ole kaikkein parhain. Hän on käyttänyt kaikki jokerikorttinsa, eikä hänellä ole niitä enää käytössään, Schumacher totesi keskiviikkona Massan epäonnistumisista.

Seitsemän kertaa maailmanmestaruutta tuulettanut Schumacher uskoo Massan keräävän itsensä.

- Uskon kuitenkin asioiden kääntyvän hänen edukseen nopeasti. Hän on ilman muuta kykenevä voittamaan maailmanmestaruuden vielä tällä kaudella. Massa on hyvin keskittynyt tekemiseensä ja tietää mitä on tehtävä.

(MTV3-Reuters)
Toivotaan ettei tälläiset kommentit Schumilta saa Massaa yrittämään liikaa, vaan järkevästi auto maaliin, ettei Mäkin miehet pääse liikaa karkuun valmistajien MM-sarjassa. Ei malttaisi enää odottaa Bahrainin viikonloppua...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Heh, Massan jokerit olivat sitten keskeytyksiä. Mitähän ässiä mieheltä löytyy :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pahkasika sanoi:
Heh, Massan jokerit olivat sitten keskeytyksiä. Mitähän ässiä mieheltä löytyy :alppu:
Massan ässät taisivat tippua hihasta jo Melbournen ekassa mutkassa. Keskittyminen herpaantui korttien putoillessa ja seinään meni.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pahkasika sanoi:
Heh, Massan jokerit olivat sitten keskeytyksiä. Mitähän ässiä mieheltä löytyy :alppu:
Joo on kyllä aika tyhmästi ja harkitsemattomasti sanottu Skumilta. Jokerikortit ovat siis kämmejä ilmeisesti. Mistähän Skumi päättelee, että ne on nyt käytetty?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Joo on kyllä aika tyhmästi ja harkitsemattomasti sanottu Skumilta. Jokerikortit ovat siis kämmejä ilmeisesti. Mistähän Skumi päättelee, että ne on nyt käytetty?
Tai sitten Schumi viittaa siihen, miten Massan olisi täytynyt ottaa viime kaudella selkeä yliote tallikaveristaan ja lähteä sitä kautta taistelemaan mestaruudesta. Nyt Ferrari on uuden mestarin, Räikkösen, talli. Massa edelleen pelkkä apupoika. Kaksi pisteetöntä kisaa uuden kauden alussa ei ainakaan auta asiaa.
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
CamoN sanoi:
Tai sitten Schumi viittaa siihen, miten Massan olisi täytynyt ottaa viime kaudella selkeä yliote tallikaveristaan ja lähteä sitä kautta taistelemaan mestaruudesta. Nyt Ferrari on uuden mestarin, Räikkösen, talli. Massa edelleen pelkkä apupoika. Kaksi pisteetöntä kisaa uuden kauden alussa ei ainakaan auta asiaa.
Näin minäkin asian näen, lätkätermein Massalla oli momentum viime kauden ensimmäisellä puoliskolla. Nyt sillä ei sitä enää ole, kun Kimi on sopeutunut talliin ja talli Kimiin. Massan pitäisi jostain löytää kisaan nopeutta ja varmuutta, kesken kauden voi olla vaikeaa muuttaa jotain esim. henkisen puolen valmennuksessa tms. Tai sitten yksi voitto voi palauttaa itseluottamuksen ja vähentää sitä kautta ehkä yliyrittämistäkin. Eihän näistä ikinä tiedä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Taisi mennä niin, että rataa väärään suuntaan ajamalla Hawthorn pääsi käynnistämään autonsa uudelleen alamäkeen. Ei siis työntöapua, mutta sääntöjen vastaista joka tapauksessa.

Edit: jos nyt oikein muistan, niin työntöapu ei itse asiassa ole ollut laitonta ennen 90-luvun vaihdetta. Eikä taida olla tälläkään hetkellä, vaikka Maikkarin selostajat mielellään muuta väittävätkin.
Tuossa kun sääntökirjaa luin, niin työntöapu ratavirkailijoilta ei ole laitonta. Eli auto voidaan tuupata radalle ja kuski saa jatkaa kisaa normaalisti. Hamiltonin nosto radalle toi lisäpykälän jonka mukaan koneellista apua saanut kuski joutuu keskeyttämään vaikka radalle takaisin pääsisikin.

Ratavalvojat voivat siten vieläkin toimia puolueellisesti, suosikkiauto työnnetään miehissä radalle ja muut sitten tuupataan jollain koneella jolloin ne tipahtavat leikistä pois.

Massan touhuihin; Seuraava kisa lienee miehelle jo raskaampi paineiden puolesta. Jos nyt tulee taas keskeytys pyörähtämiseen, alkaa miehen paikka Ferrarilla olla jo aika epävarma.
 
Ylös