Ferrari 248 (F2006)

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oho sanoi:
Appropo kyllä säännöt suunnittelee noi autot, ilman maalausta ja muutamaa yksityikohtaa lukuunottamatta niitä ois aika hankala edes erottaa toisistaan
Ja minä kun meinasin kirjoittaa, että pitkästä aikaa autot erottaa muustakin kuin maalauksesta. Ferrarin ennenkaikkea peileistä, Toyotan pystyreunaisesta sivuponttoonista ja ponttoonin etureunassa olevasta siivestä jne. Toki nuokin ovat "yksityiskohtia", mutta tietenkin autot pääsääntöisesti ovat näyttäneet suurinpiirtein samalta sitten Tyrrellin kuusipyöräisen. ;)
 

ZOMBIEEE

Active member
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33
Mua pisti silmään heti ilmanottoakkojen koko -simppelit, kauniit ja tarpeeksi isot. Ihan hyvältä ja nopeelta toi näyttää.
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Tuohan on melkein saman värinen ku se midlandi, elikkä ruma! ottaisivat mclarenin postiautosta mallia! :D
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Oho sanoi:
Pieneneekö. Siis iskutilavuus ja maksimiteho varmaan pienenevät sen verran mutta pieneneekö polttoaineen kulutus mikä musta on ratkaiseva ellei terimisessä hyötysuhteessa tapahdu merkittävää parannusta.

Appropo kyllä säännöt suunnittelee noi autot, ilman maalausta ja muutamaa yksityikohtaa lukuunottamatta niitä ois aika hankala edes erottaa toisistaan
Jos kokonaishyötysuhde on vakio, niin hyötytehon pudotessa 20%, putoaa myös kokonaisteho 20%. Eri asia sitten on, onko optimipiste (keskiarvoisesti eri radoilla) tehon ja hyötysuhteen välillä siirtynyt siihen suuntaan, että haetaan niitä viimeisiäkin kilowatteja, vaikka kulutus kasvaisikin tässä vaiheessa tosi rankasti.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Spam sanoi:
Jos kokonaishyötysuhde on vakio, niin hyötytehon pudotessa 20%, putoaa myös kokonaisteho 20%. Eri asia sitten on, onko optimipiste (keskiarvoisesti eri radoilla) tehon ja hyötysuhteen välillä siirtynyt siihen suuntaan, että haetaan niitä viimeisiäkin kilowatteja, vaikka kulutus kasvaisikin tässä vaiheessa tosi rankasti.
Ei se kulutus ainakaan 20% tipu, kun nyt voidaan ajaa pidemmät pätkät kaasu pohjassa. Alkukiihdytyksessä kulutus ei tipu juuri lainkaan, ja siinä kulutus lisääntyy, kun viedään jarrutus pidemmälle.

Tuota on aika vaikea arvailla putoaako vai kasvaako peruskulutus iskutilavuutta kohden. Periaatteessa, nyt on kevyemmät kuormat ja vois ajatella että olis varaa kasvattaa tehoa painon kustannuksella. Toisaalta, jaksaako se pienempi moottori viedä tuota keventynyttä kuormaakaan rittävästi?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
J.Heldenview sanoi:
Ei se kulutus ainakaan 20% tipu, kun nyt voidaan ajaa pidemmät pätkät kaasu pohjassa. Alkukiihdytyksessä kulutus ei tipu juuri lainkaan, ja siinä kulutus lisääntyy, kun viedään jarrutus pidemmälle.

Tuota on aika vaikea arvailla putoaako vai kasvaako peruskulutus iskutilavuutta kohden. Periaatteessa, nyt on kevyemmät kuormat ja vois ajatella että olis varaa kasvattaa tehoa painon kustannuksella. Toisaalta, jaksaako se pienempi moottori viedä tuota keventynyttä kuormaakaan rittävästi?
Niinno nyt, kun puhuttiin jäähdyttimen koosta, niin ei siinä paljoa kulutus per matka merkkaa, vaan kulutus per aika. Eli toisinsanottuna kiinnostaa hukkateho, joka käytännössä on kaikki lämpöä, joka täytyy siirtää muualle. No sitten täytyy taas miettiä myös auton nopeutta ja aerodynamiikkaa ja kaikkea muutakin, koska jäähdytys riippuu suuresti näistä asioista. Joo turhan monimutkaista ehkä meille tai ylipäätänsä yhdelle ihmiselle tuolla F1-maailmassakin.

Edelleen, jos se moottorin hyötysuhde on sama kuin ennenkin, niin kyllä siinä alkukiihdytyksessäkin tämä nykyinen V8 vie vähemmän polttoainetta per aika kuin entinen V10, kun V10:stä pystyttiin pienen ajan jälkeen ottamaan jo kaikki irti.

Jos nyt V10:n maksimi hyötyteho on jotain 700kW, on hukkatehon maksimi varmaan luokkaa 1600-2000 kW (ellei enemmänkin), tällöin jäähdytystehon täytyisi olla tuo sama. Mutta tässäkin toisaalta suurissa nopeuksissa saadaan suurempi jäähdytysteho, mutta myös useasti suurempi lämpöteho, kun ajetaan kaasu pohjassa. Toisaalta taas hitaissa paikoissa ei jäähdytysteho ole kovin suuri, mutta ei välttämättä hukkatehoakaan. Sen takia varmasti pitää katsoa tilannetta jollain pidenetyllä aikavälillä hetkellisten arvojen lisäksi. Esim. että kierroksen aikana kisavauhdissa lämpöenergiaa vapautuu x MJ, joka täytyy siis kaikki siirtää pois katteiden alta.

Kyllä mä edelleen väittäisin, että V8-formulan jäähdytystarve on pienempi kuin V10:n, mistään prosenteista kukaan ei tällä varmasti tarkkaan tiedä. Keskeistähän tässä just oli toi oletus, että hyötysuhde sama. Väittäisin kuitenkin, että se ei ole sama, mutta varsinaisesti en missään kohtaa sanonutkaan jäähdytystarpeen olevan 20% pienempi.


EDIT:
BMW F1-sivusto sanoo:
"As a rule, we can expect the new V8 engines to have around 20 percent less power than their V10 predecessors and 20-percent smaller radiators - both reduced in proportion to the lower displacement."
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
J.Heldenview sanoi:
Ei se kulutus ainakaan 20% tipu, kun nyt voidaan ajaa pidemmät pätkät kaasu pohjassa. Alkukiihdytyksessä kulutus ei tipu juuri lainkaan, ja siinä kulutus lisääntyy, kun viedään jarrutus pidemmälle.

Tuota on aika vaikea arvailla putoaako vai kasvaako peruskulutus iskutilavuutta kohden. Periaatteessa, nyt on kevyemmät kuormat ja vois ajatella että olis varaa kasvattaa tehoa painon kustannuksella. Toisaalta, jaksaako se pienempi moottori viedä tuota keventynyttä kuormaakaan rittävästi?
Tosiaankin se mua kaivanut seikka oli se, että aika pitkään ykkösten kiihtyvyyttä rajottaa rengaspito ei moottorin teho. Vasta kun moottorin teho on selkeästi rajottava tekijä tarvitaan kymppiin selkeästi suurempi jäähdytysteho.

Toki kaseilla varmaan siipeä pudotetaan joten tehoa voidaan kiihdyttämiseen käyttää vähemmän mutta epäilen että siipeä pudotetaan niin paljon että kympeistä saatettiin koko ajan ottaa tuon n. 20% enemmän tehoa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Onkin mielenkintoinen rakennelma tämäkin. Ja itsellenikin näytti kovasti siltä, että ponttoonien kohdalta auto on muita kapeampi. Jotenkin yksinäiseltä näyttää tuo renkaan edessä oleva lirputin. Ja onhan tuo perä todella kapea.

Hiukan yllättäen etupään juustohöylä on edelleen käytössä, sekä bargeboardin lisäsiiveke. Ajattelin kumpaakin hiukka lisänä vanhaan rakenteeseen ja että ne olisi poistuneet uuden auton tieltä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on savupiippujen musta väri, auttaakohan lämmön hukkaamisessa?

Eiköhän tällä autolla taas mestaruuksista taistella eri malliin kuin f2005 -autolla.

---edit---
Ja ennusteiden mukaan teho ja vääntö tippuu -> kone, vaihdelaatikko, jäähdyttimet, bensatankki pienenevät.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Uusi Ferrari näyttää vahvalta ja nopealta

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Toni_V sanoi:
---edit---
Ja ennusteiden mukaan teho ja vääntö tippuu -> kone, vaihdelaatikko, jäähdyttimet, bensatankki pienenevät.

Kaikki muu menee läpi paitsi polttoainetankki ja jäähdytin, tai jäädityn melkein... Uskoisin V8 olevan hyötysuhteeltaan huomattavasti huonomman kuin vanhojen V10 mottijen, tästä johtuen olisi järkevää pitää mahdollisimman suurta polttoaine tankkia. Ja mitä tulee jäähdytykseen uskoisin jäähdyttimen kooksi melkein samaksi kuin viime vuonna, koska V8 on pyörii huonommalla hyötysyhteella näin ollen hukkaenergia muuttuu lämmöksi.

Tietysti tämä oli puhdasta arvailua, kansakoulu pohjalta.... :thumbup: :thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
BMW:n lausunto on aivan oikein. Ottomoottorin hyötysuhde ja se mihin energia katoaa. on pitkälti vakio. Voidaan tietysti sanoa, että V8 koneista voidaan otttaa suhteessa enemmän irti kuin V10 koneista, jolloiin jäähdytystarve pysyisi samana. Eli ratakierroksen aikana polttoainetta kumminkin kuluisi saman verran.

Tämä ei pidä paikkaansa. Koska V8 koneissa on 20% pienempi tilavuus, niin sitä polttoainetta ei yksinkertaisesti kyetä polttamaan kuin 80% V10 koneen käyttämästä. Ero on siinä, että siinä missä V10 koneella ajetaan osakaasulla, niin V8:lla voidaan vetää jo urku auki. Kyllä näin, mutta V10 kuluttaa 80% kaasulla jo saman verran kuin v8 täydellä kaasulla. Ja samassa suhteessa hukkalämmönkin osuus kasvaa.

Ja sitten tullaan vielä oleelliseen osaan. Ottomoottorin luonne on sellainen, varsinkin kisakoneen, että hyötysuhde on yleensä paras täydellä kaasulla täyden tehon ja vääntömomentin välimaastossa. Osakaasulla hyötysuhde heikkenee vääjäämättä.

Jäähdyttimien koko perustuu hetkelliseen tehon tarpeeseen(koneen tuottama teho kilowateissa), ei kulutetun kokonaisenergian määrään ratakierroksella(kWh). Syylärin teho(koko) mitoitetaan sillä tavalla, että jäähdytysneste viilenee suurimmalla teholla jäähdyttimessä prosessin tarvitsemalle tasolle.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
pmv sanoi:
Jäähdyttimien koko perustuu hetkelliseen tehon tarpeeseen(koneen tuottama teho kilowateissa), ei kulutetun kokonaisenergian määrään ratakierroksella(kWh). Syylärin teho(koko) mitoitetaan sillä tavalla, että jäähdytysneste viilenee suurimmalla teholla jäähdyttimessä prosessin tarvitsemalle tasolle.
Joo se nyt yksi kierros oli nyt vaan "hieman" liioteltu esimerkki. Mutta väitän kuitenkin, että jäähdytinjärjestelmää ei mitoiteta suurimman lämmöntuoton mukaan, koska tällöin moottori kävisi jatkuvasti tarpeettoman viileänä, ts. konetta voitaisiin käyttää vielä kuumempana, mikä sallii esim. hieman paremman aerodynamiikan. Lämpö siirtyy palotilasta jäähdytysnesteeseen ja nesteen virtana jäähdyttimille vasta sekuntien viiveellä. Siinä missä palotilan seinämän lämpötila kohoaa todella nopeasti, kun kaasu painetaan pohjaan, kohoaa jäähdytinnesteen lämpötila selvästi hitaammin. Eihän palotilan seinämääkään jäähdytetä suurimman hetkellisen lämmöntuoton mukaan (työtahdin aikana oleva sylinterikaasujen lämpötilan huippuarvo, ajallinen kesto todella pieni), vaan koko kierron mukaan (nelitahtisessa kaksi kierrosta). Koko moottori nyt tietysti on vähän eri asia (ei ole kyse näin nopeasta lämpötilavaihtelusta ja tilanne keskiarvoistuu koko moottorin rakenteessa huomattavasti enemmän), mutta F1-koneissa varmasti otetaan huomioon se, että suurimman osan ajasta tuotetaan selvästi vähemmän lämpöä kuin mitä se lämmöntuoton suurin arvo on, ja tästä syystä jäähdytinjärjestelmää ei mitoiteta sille "kaasuläppä täysin auki ja täydet kierrokset moottorissa" -asemalle, joka toteutuu itse asiassa todella harvoin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo..Esim. aika-ajovedoissa suljetaan paremman aerodynamiikan takia joitain jäähdytinaukkoja. Mutta näillä säädöillä ei tosiaankaan voi vetää kisaa läpi. Samoin viielissä olosuhteissa voidaan ajaa pienemmillä aukoilla Kumminkin valtaosalla radoista kaasu on kokonaan auki reilusti yli 50% ajasta.

Jos kuitenkin ajatellaan kokonaisprosessia, niin kyllä se jäähdytin on vain mitoitettava sen suurimman tehon mukaan. Koneen käyntilämpötilaa säädellään tietysti myös vesipumpulla ja termostaatilla, ettei se syyläri siitä kokonaan itse vastaa. Lisäksi jäähdytystehossa ratkaisevaa on ympäröivän ilman lämpötila. Mtä isompi ero, niin sen tehokkaampaa jäähdytys on.

Noilla sivuponttoonien aukkojen koolla ei ole varsinaista merkitystä itse jäähdyttymien teholle. Niillä vain passataan riittävän ilmavirran saanti kulloiseenkin olosuhteeseen. Ykkösissähän ei sallita erillisiä flektejä.

Periaatteessa, mikäli jäähdyttimet eivät pysty hukkaamaan kaikkea lämpöä, niin jäähdytineste alkaa ylikuumenemaan aivan hetkessä sellaisiin lukemiin, että kaasua on höllättävä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
pmv sanoi:
Periaatteessa, mikäli jäähdyttimet eivät pysty hukkaamaan kaikkea lämpöä, niin jäähdytineste alkaa ylikuumenemaan aivan hetkessä sellaisiin lukemiin, että kaasua on höllättävä.
Ja sitten sitä kaasua nimenomaan höllätäänkin, kun tullaan jarrutukseen. Joo siis tätä hain takaa: jäähdytinjärjestelmää (mistä aiemminkin puhuin, ei siis ole pelkkä syylari kyseessä) ei F1:ssä mitoiteta sen mukaan, että moottorilla tuotettaisiin suurin mahdollinen teho koko ajan (eli suurimman lämmöntuoton mukaan). Moottorin luotettavuuttakaan ei mitoiteta sen mukaan, että suurin teho olisi käytössä koko ajan 800 kilometrin matkan, loppujen lopuksi sitä nuo moottorit eivät kestäisi kovin pitkään esimerkiksi juuri tällaisilla normaaleilla jäädytinjärjestelmän mitoituksella.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mossi Superstar sanoi:
Kaikki muu menee läpi paitsi polttoainetankki ja jäähdytin, tai jäädityn melkein...

Tietysti tämä oli puhdasta arvailua, kansakoulu pohjalta.... :thumbup: :thumbup:
No jäähdytin on jo mainittu useassa otteessa F1-tallien puolesta, joten se lienee aivan totta.

Tietenkään oikeasti asiat eivät ole aivan näin mustavalkoisia, jäähdyttimen kokoon vaikuttaa tietysti läpimenevä ilmavirta johon taas vaikutetaan aerodynamiikalla sekä auton nopeudella radalla. Luonnollisesti myös lämpötila vaikuttaa, mutta se jo tiedetään ennalta.

Bensatankin kokoa myös pystytään pienentämään, koska hyötysuhde pitäisi pysyä jotakuinkin samana, periaatteessa v8-koneen hyötysuhde voisi olla parempikin kuin vanhojen v10-koneiden.

Bensatankin koon kyllä määrää aivan muu seikka kuin kulutus, ja se on tietysti aerodynamiikka yhdistettynä oletettavien stoppien määrään ensi kaudella. Renkaanvaihdot tulevat takaisin ja ehkäpä ajetaan siten lyhyempia stinttejä.

Jäähdyttimen mitoitus on varmasti mielenkiintoista touhua, jäähdyttimen teho kun putoaa esim varikkostopissa nollaan, mutta lämpöä tulee silti...

Ja jos oikeaankin aiheeseen vielä palaa, niin saattaahan hyvinkin olla että Ferrarin etusiipi vielä muuttuu hieman kohti kauden alkua. Nopeilla radoilla tiputetaan varmaankin tuo kolmas säle pois.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oho sanoi:
Pieneneekö. Siis iskutilavuus ja maksimiteho varmaan pienenevät sen verran mutta pieneneekö polttoaineen kulutus mikä musta on ratkaiseva ellei terimisessä hyötysuhteessa tapahdu merkittävää parannusta.

Appropo kyllä säännöt suunnittelee noi autot, ilman maalausta ja muutamaa yksityikohtaa lukuunottamatta niitä ois aika hankala edes erottaa toisistaan

Eli tarviiko 0,1 litrainen kauko-ohjattavan kone yhtä paljon polttoainetta ja jäähdytystä kuin 3-litrainen v10? :D

Ja sille puusilmäisyydelle ei mitään mahda jos ei selviä eroja nää kuin väristä. Niinhän se hameväkikin autot toisistaan erottelee.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toni_V sanoi:
Onkin mielenkintoinen rakennelma tämäkin. Ja itsellenikin näytti kovasti siltä, että ponttoonien kohdalta auto on muita kapeampi. Jotenkin yksinäiseltä näyttää tuo renkaan edessä oleva lirputin. Ja onhan tuo perä todella kapea.

Hiukan yllättäen etupään juustohöylä on edelleen käytössä, sekä bargeboardin lisäsiiveke. Ajattelin kumpaakin hiukka lisänä vanhaan rakenteeseen ja että ne olisi poistuneet uuden auton tieltä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on savupiippujen musta väri, auttaakohan lämmön hukkaamisessa?

Eiköhän tällä autolla taas mestaruuksista taistella eri malliin kuin f2005 -autolla.

---edit---
Ja ennusteiden mukaan teho ja vääntö tippuu -> kone, vaihdelaatikko, jäähdyttimet, bensatankki pienenevät.

Edit. eipä mitään lisättävää
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Spam sanoi:
Ja sitten sitä kaasua nimenomaan höllätäänkin, kun tullaan jarrutukseen. Joo siis tätä hain takaa: jäähdytinjärjestelmää (mistä aiemminkin puhuin, ei siis ole pelkkä syylari kyseessä) ei F1:ssä mitoiteta sen mukaan, että moottorilla tuotettaisiin suurin mahdollinen teho koko ajan (eli suurimman lämmöntuoton mukaan).
Jäähdytysjärjestelmän tehohan riippuu ainakin seuraavista tekijöistä:

* jäähdytysilman virtausnopeus jäähdyttimien ohi ~auton nopeus
* jäähdyttimien koko
* jäähdytinnesteen määrä
* jäähdytinnesteen kemiallinen koostumus
* jäähdytinnesteen virtausnopeus
* jäähdytinelementin+nesteen kyky siirtää lämpöenergia jäähdytysilmaan
* auton jäähdytysaerodynamiikan suunnittelu (ponttoonit + perä)
* ulkoiset lämmönsitojat (=hiilihappojää, ...)
* kilpailutapahtumat (jos ajat toisen perässä, jäähdytysteho pienenee)

Jäähdytysjärjestelmä suunnitellaan niin, että kisan kaikissa vaiheessa jäähdytinnesteen lämpötila on ns. turvamarginaalin sisällä, luonnollisesti samalla optimoidaan järjestelmän koko ja massa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
gnz sanoi:
Jäähdytysjärjestelmän tehohan riippuu ainakin seuraavista tekijöistä:

* jäähdytysilman virtausnopeus jäähdyttimien ohi ~auton nopeus
* jäähdyttimien koko
* jäähdytinnesteen määrä
* jäähdytinnesteen kemiallinen koostumus
* jäähdytinnesteen virtausnopeus
* jäähdytinelementin+nesteen kyky siirtää lämpöenergia jäähdytysilmaan
* auton jäähdytysaerodynamiikan suunnittelu (ponttoonit + perä)
* ulkoiset lämmönsitojat (=hiilihappojää, ...)
* kilpailutapahtumat (jos ajat toisen perässä, jäähdytysteho pienenee)

Jäähdytysjärjestelmä suunnitellaan niin, että kisan kaikissa vaiheessa jäähdytinnesteen lämpötila on ns. turvamarginaalin sisällä, luonnollisesti samalla optimoidaan järjestelmän koko ja massa.
Nii, noniinii. Enpähän jaksanu noita kaikkia seikkoja kirjotella, koska niitä on kuitenkin vielä lisää. Kuten esim.

*moottorimateriaalien lämmönjohtavuus- ja lämmönsiirtokertoimet
*jäähdytinnesteen lämmönjohtavuus- ja lämmönsiirtokertoimet, ja letkujen ja syylarien jne. samat.
*Jäähdytinnesteen virtauksen turbulenttisuus/laminaarisuus eri paikoissa
*Jäähdytinnesteen ja ympäristön välinen lämpötilaero eri paikoissa
*Ilmavirran turbulenttisuus/laminaarisuus syylarin ohivirtauksessa ja muissakin paikoissa, jossa se jäähdyttää jotain
*Jäähdytinnesteen tiheys, nopeus ja massavirta (suurella virtausnopeudella saadaan yleensä tehokkaampi jäähdytys, vaikka massavirta olisikin vakio vrt. turbulenttisuus)
*Jähdytinnesteen ominaislämpökapasiteetti
*Jäähdytinnesteen ja kulloinkin jäähdytettävän kohdan välinen lämpötilaero

Ja sitten, kun vielä otetaan esim. johtuminen katteiden läpi ja lämpösäteily mukaan niin johan rupee olemaan. Mutta siltikin tästä puuttuu vielä tekijöitä, toiset merkityksettömiä tänä päivänä, toiset eivät.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
gnz sanoi:
Jäähdytysjärjestelmä suunnitellaan niin, että kisan kaikissa vaiheessa jäähdytinnesteen lämpötila on ns. turvamarginaalin sisällä, luonnollisesti samalla optimoidaan järjestelmän koko ja massa.
Niin onnistuneessa jäähdytysjärjestelmässä... Mutta usein ne ovat olleet alimitoitettuja vallitseviin keliolosuhteisiin nähden... Näin äkkisiltään tuli heti mieleen 2002 Saksan Gp, kun Räksältä meni moottori varikkokieroksen jälkeisella kieroksella...
 
Ylös