J.Heldenview sanoi:
Ei se kulutus ainakaan 20% tipu, kun nyt voidaan ajaa pidemmät pätkät kaasu pohjassa. Alkukiihdytyksessä kulutus ei tipu juuri lainkaan, ja siinä kulutus lisääntyy, kun viedään jarrutus pidemmälle.
Tuota on aika vaikea arvailla putoaako vai kasvaako peruskulutus iskutilavuutta kohden. Periaatteessa, nyt on kevyemmät kuormat ja vois ajatella että olis varaa kasvattaa tehoa painon kustannuksella. Toisaalta, jaksaako se pienempi moottori viedä tuota keventynyttä kuormaakaan rittävästi?
Niinno nyt, kun puhuttiin jäähdyttimen koosta, niin ei siinä paljoa kulutus per matka merkkaa, vaan kulutus per aika. Eli toisinsanottuna kiinnostaa hukkateho, joka käytännössä on kaikki lämpöä, joka täytyy siirtää muualle. No sitten täytyy taas miettiä myös auton nopeutta ja aerodynamiikkaa ja kaikkea muutakin, koska jäähdytys riippuu suuresti näistä asioista. Joo turhan monimutkaista ehkä meille tai ylipäätänsä yhdelle ihmiselle tuolla F1-maailmassakin.
Edelleen, jos se moottorin hyötysuhde on sama kuin ennenkin, niin kyllä siinä alkukiihdytyksessäkin tämä nykyinen V8 vie vähemmän polttoainetta per aika kuin entinen V10, kun V10:stä pystyttiin pienen ajan jälkeen ottamaan jo kaikki irti.
Jos nyt V10:n maksimi hyötyteho on jotain 700kW, on hukkatehon maksimi varmaan luokkaa 1600-2000 kW (ellei enemmänkin), tällöin jäähdytystehon täytyisi olla tuo sama. Mutta tässäkin toisaalta suurissa nopeuksissa saadaan suurempi jäähdytysteho, mutta myös useasti suurempi lämpöteho, kun ajetaan kaasu pohjassa. Toisaalta taas hitaissa paikoissa ei jäähdytysteho ole kovin suuri, mutta ei välttämättä hukkatehoakaan. Sen takia varmasti pitää katsoa tilannetta jollain pidenetyllä aikavälillä hetkellisten arvojen lisäksi. Esim. että kierroksen aikana kisavauhdissa lämpöenergiaa vapautuu x MJ, joka täytyy siis kaikki siirtää pois katteiden alta.
Kyllä mä edelleen väittäisin, että V8-formulan jäähdytystarve on pienempi kuin V10:n, mistään prosenteista kukaan ei tällä varmasti tarkkaan tiedä. Keskeistähän tässä just oli toi oletus, että hyötysuhde sama. Väittäisin kuitenkin, että se ei ole sama, mutta varsinaisesti en missään kohtaa sanonutkaan jäähdytystarpeen olevan 20% pienempi.
EDIT:
BMW F1-sivusto sanoo:
"As a rule, we can expect the new V8 engines to have around 20 percent less power than their V10 predecessors and 20-percent smaller radiators - both reduced in proportion to the lower displacement."