FERRARI F2007

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Zep sanoi:
Sehän tässä ihmetyttääkin, kuinka Filisetti on päässyt Formula1.comille piirtämään ja minne on hävinnyt Piola?
Itseäni ihmetyttää se kuinka Hondalle on päässyt suunnittelupöydälle piirtämään joukko amatöörejä.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
formulastara sanoi:
Enpä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tämän "asiantuntijapläjäyksen" edessä :p

Jos jäähdyttäjien pienentäminen on niinkin yksinkertaista kun "hei, kavennetaan vähän ponttooneja edestä, saadaan jäähdyttäjää pienemmäksi" niin kumma ettei kaikki tee samaa. Ja oliko niitä kiduksia tosiaan tuplasti enemmän nykyään. jepjep.
Ainakin se olisi pitänyt linkittämättä tänne, koska nyt Ferrari 2007 toikissa on yksi sivu juttua formulastarasta:confused:

Juttu ei sinänsä ole Heikin huonoimmasta päästä, jos jotain positiivista jutusta pitää löytää.. ja ehkä tavalliselle F1 fanille ei asiaa tarvitse seikkaperäisemmin asiaa selittää, muuten pyyhkii ymmärryksen yli.:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Rip3 sanoi:
Juttu ei sinänsä ole Heikin huonoimmasta päästä, jos jotain positiivista jutusta pitää löytää.. ja ehkä tavalliselle F1 fanille ei asiaa tarvitse seikkaperäisemmin asiaa selittää, muuten pyyhkii ymmärryksen yli.:wink:
Eiköhän se ole aivan riittävä journalismia, että uutisoidaan mikä on uutta ja miten se on muuttunut. Tarkoista vaikutuksista eivät tiedä muut kuin tallit itse, ja heilläkin tuntuu usein menevän laskelmat pieleen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Moe Szyslak sanoi:
Onko sun arviossa muissakin autoissa 'muotoiluvaraus', kuten esim. tässä Hondassa.:rolleyes:

Tosin onkohan yhtään autoa olemassa, jota ei olisi 'muotoiltu' joten sulla on varaus kaikkeen mitä suustasi päästät.:D
Mun mielestä on säälittävää, että pyrit keskittämään huomion epäolennaisuuksiin, jotka on aikoinaan huumorilla heitetty. Se, että oletkin ottanut asian noin tosissaan ei ole mun vastuulla. Jos sinulla on jotain sanottavaa tämän toikin keskusteluun (F2007) niin anna palaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mediaprofeetta sanoi:
formulastara rekisteröitynyt vuonna 1999. Aika pitkään olet tuota vitsiä jo jaksanut jatkaa
Eipä sekoiteta huonoa huumoria(Moen minusta esittämät arviot) ja pätemisen tarvetta(Mikkoz84:n huomio) keskenään.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
azai sanoi:
Itseäni ihmetyttää se kuinka Hondalle on päässyt suunnittelupöydälle piirtämään joukko amatöörejä.

Luulen että vika ei ole suunnittelussa. Itseasiassa olen aika varma siitä.

Vika löytynee tuulitunnelista. Ilmeisesti on käynyt niin että tuulitunnelin propellit on vahingossa asennettu väärin päin ja koko homma johtunee em. syystä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Milkman sanoi:
Hyvää analyysiä formulastaralta. Yhteen kohtaan kuitenkin haluan puuttua.

Mielestäni näiden lisäsiipien funktio todellakin on parantaa jäähdytystä. Ilmavirta ei pääse samalla välttämään jäähdytysaukkoa, vaan ohjautuu tehokkaammin ponttoonin sisään ohivirtausta säätämällä.

:alppu:

Hyvä pointti tuo ohivirtauksen säätäminen. Esitän kuitenkin eriävän arvion johtuen tuosta lisäsiiven reilusta kulmasta ulospäin. Se näyttää jopa siltä, että voisi säätää ohivirtausta lisää.

Honda on näiden lisäsiipien kultivoitunut konkari, ja kuvasta näkyy, että ainakin tässä tapauksessa ilmaa selvästi ohjataan ohittamaan ponttoonia. Jos tuon mallisella siivellä yritettäisiin lisätä virtausta jäähdytysaukkoon ohivirtausta pienentämällä, niin ilmanvastus kasvaisi merkittävästi ilman sumputtumisen johdosta.

 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Aerodynamikka on lähes aeromystiikkaa, mutta periaatteessa indusoituva vastus kasvaa pinta-alan myötä, sekä voimakkaasti aina pinnan muodonmuutoksen alueella. Muunmuassa jäähdyttäjän aukko on suurempi vastus, kuin että se olisi tukittu edestäpäin. Siis vaikka sen läpi ilmaa virtaakin.

Jäähdytyksen tarve on suhteessa tuotettuun tehoon, josta aiheutuu että kovalla nopeudella jäähdytys on helppo saada riittäväksi, kun vastaavasti pienillä vaihteilla ja nopeuksilla on syntyvä lämpö vaikeata poistaa tehokkaasti. "Hainkituset" on ilmeisen toimiva, jo miljoonia vuosia toiminut rakenne. "Savupiiput" on F1 sovellus ja niiden muotoilu imee poistoilmaa tehokkaasti hitaalla vauhdilla, muttei liiaksi lisää indusoituvaa vastusta kovassa nopeudessa.

Myös "badge board" pyrki ohjaamaan suhteessa enemmän ilmaa jäähdytäjään hitaalla nopeudella ja todennäköisesti osallistuu ilman suuntaukseen todella laajasti takapään alueella nopeuden noustessa. Se on komponentti, joka taitaa esiintyä kaikkien autossa, mutta kokoerot sekä sijoittelu ja muotoilu on kirjavinta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä vain 2Lman. Jäähdytystarpeen vähentyessä - kun siirryttiin V8 -koneisiin, huomattiinkin radikaalia pienennystä jäähdytysaukkojen koossa. Se on selvää, että kun ilma pakkautuu jäähdyttimien aukosta sisään, ilmanvastus kasvaa voimakkaasti. ilma ei voi kulkea pnttoonien sisällä yhtä nopeasti kuin sen ulkopuolella, ellei kyse ole suihkuturbiini-tyyppisestä ratkaisusta. Eikös Honda sulkenut ponttonien aukot kokonaan nopeusennätyskokeiluissaan...

Kirjoitat: "indusoituva vastus kasvaa pinta-alan myötä, sekä voimakkaasti aina pinnan muodonmuutoksen alueella"

Valaisisitko tätä hieman lisää? Meinaan, että pisarassakaan ei tasaista pintaa ole, vaan se muuttaa muotoaan from head to toes...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Hyvä pointti tuo ohivirtauksen säätäminen. Esitän kuitenkin eriävän arvion johtuen tuosta lisäsiiven reilusta kulmasta ulospäin. Se näyttää jopa siltä, että voisi säätää ohivirtausta lisää.[/IMG]
Ajattelin, että toimiva ohivirtaus ponttoonin sivuitse lisäisi ilmavirtaa myös ponttoonin sisälle. Toinen vaihtoehto olisi, että virtaus pysähtyy ponttoonin edessä, eikä ponttoonin sivuitse virtaava ilma laita ponttoonin edessä olevaa ilmaa liikkeelle. Siiven kulmasta on paha sanoa mitään tietämättä missä kulmassa ilma virtaisi ilman sitä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
formulastara sanoi:
Kirjoitat: "indusoituva vastus kasvaa pinta-alan myötä, sekä voimakkaasti aina pinnan muodonmuutoksen alueella"

Valaisisitko tätä hieman lisää? Meinaan, että pisarassakaan ei tasaista pintaa ole, vaan se muuttaa muotoaan from head to toes...
Monimuotoisuus lisää indusoituvaa vastusta suurenevilla kertoimilla. Kun kappaleessa olevan siiven pituus kasvatetaan kaksinkertaiseksi, kasvaa vastus kaksinkertaiseksi, mutta lisättäessä kaksi siipeä joiden kokonaispinta-ala on sama kuin yhdellä, vastus kasvaa suuremmaksi kuin kaksinkertaiseksi.

Valaiseva käytännön esimerkki on lentokoneen peräsimet. Klassinen ja rakenteelisista kompromisseista johtuen, eniten käytetty on + rakenne, joka ajatuksena kuvaa näkymää takaapäin, siis takarunko on jossain risteyksien seudulla. Siihen muodostuu neljä sisänurkkaa, joista aiheutuu vastusta. Aerodynaamisesti pienempi vastus on T-peräsimellä, sillä siinä on vain kaksi sisänurkkaa, mutta kestävyys vaatii rakenteen vahvistamista. Vielä pienempi vastus on V-peräsimellä, jossa on vain yksi sisänurkka, mutta sen aerodynaaminen ohjaus ei ole niin tehokas kuin + ja T-peräsimillä.

F1 autoissa lähes kaikki härpäkkeet muodostavat pinnan muodonmuutoksia, joten niissä uhrataan todella paljon huippunopeudesta, mutkanopeuden ja ajettavuuden hyväksi.

Pisaramuodolla on pienin vastus, kun se on symmetrisesti, eli nollakulmassa virtausta vasten. Mutta kun sen kohtauskulmaa muutetaan, sen vastus kasvaa nopeasti suuremmaksi, kuin vaikkapa pyöreän tangon, jolla on sama otsapinta-ala kuin poikkeutetulla pisamuotoisella tangolla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Mun mielestä on säälittävää, että pyrit keskittämään huomion epäolennaisuuksiin, jotka on aikoinaan huumorilla heitetty. Se, että oletkin ottanut asian noin tosissaan ei ole mun vastuulla. Jos sinulla on jotain sanottavaa tämän toikin keskusteluun (F2007) niin anna palaa.
Mun mielestä on säälittävää että luku- ja kirjoittelutaitoinen lähtee lupailemaan yhtään mitään, mitä ei alunpitäenkään aio pitää.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
2Lman sanoi:
Monimuotoisuus lisää indusoituvaa vastusta suurenevilla kertoimilla. Kun kappaleessa olevan siiven pituus kasvatetaan kaksinkertaiseksi, kasvaa vastus kaksinkertaiseksi, mutta lisättäessä kaksi siipeä joiden kokonaispinta-ala on sama kuin yhdellä, vastus kasvaa suuremmaksi kuin kaksinkertaiseksi.

Valaiseva käytännön esimerkki on lentokoneen peräsimet. Klassinen ja rakenteelisista kompromisseista johtuen, eniten käytetty on + rakenne, joka ajatuksena kuvaa näkymää takaapäin, siis takarunko on jossain risteyksien seudulla. Siihen muodostuu neljä sisänurkkaa, joista aiheutuu vastusta. Aerodynaamisesti pienempi vastus on T-peräsimellä, sillä siinä on vain kaksi sisänurkkaa, mutta kestävyys vaatii rakenteen vahvistamista. Vielä pienempi vastus on V-peräsimellä, jossa on vain yksi sisänurkka, mutta sen aerodynaaminen ohjaus ei ole niin tehokas kuin + ja T-peräsimillä.

F1 autoissa lähes kaikki härpäkkeet muodostavat pinnan muodonmuutoksia, joten niissä uhrataan todella paljon huippunopeudesta, mutkanopeuden ja ajettavuuden hyväksi.

Pisaramuodolla on pienin vastus, kun se on symmetrisesti, eli nollakulmassa virtausta vasten. Mutta kun sen kohtauskulmaa muutetaan, sen vastus kasvaa nopeasti suuremmaksi, kuin vaikkapa pyöreän tangon, jolla on sama otsapinta-ala kuin poikkeutetulla pisamuotoisella tangolla.
ei mielellään kirjotella humalassa tänne asiaforumille
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mediaprofeetta sanoi:
ei mielellään kirjotella humalassa tänne asiaforumille
Mitä jos yrittäisit hieman perustella, jos olet erimieltä, etkä vain osoita tyhmyyttäsi ilkkumalla 2Lmanille ilman mitään oikeata asiaa viestissäsi.

2Lmanin viestissä oli keskimäärin enemmän asiaa, vaikken kaikista pointeista olekkaan täysin samaa mieltä, kuin koko forumin monessa otsikossa yhteensä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Juhis sanoi:
Mitä jos yrittäisit hieman perustella, jos olet erimieltä, etkä vain osoita tyhmyyttäsi ilkkumalla 2Lmanille ilman mitään oikeata asiaa viestissäsi.

2Lmanin viestissä oli keskimäärin enemmän asiaa, vaikken kaikista pointeista olekkaan täysin samaa mieltä, kuin koko forumin monessa otsikossa yhteensä.
no no, vitsi vitsinä. Ei siitä noin tarvitse hiiltyä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Moe Szyslak sanoi:
Mun mielestä on säälittävää että luku- ja kirjoittelutaitoinen lähtee lupailemaan yhtään mitään, mitä ei alunpitäenkään aio pitää.

Pitääkö sulle nauraa vitsit ennakkoon, että tajuat sen olevan vitsi sitten kun sen kuulet?
 
Ylös