FERRARI F2007

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
IceManFani sanoi:
No, joo. Saattaapi olla... Ei se kyllä hitaalta näytä. Päinvastoin. Näyttää nopeelta.
Talvitesteissä kun Honda testasi uutta autoa niin moni oli varma että näyttää nopeelta, ja että kyllä sillä muutama voitto otetaan:D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
formulastara sanoi:
Enpä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tämän "asiantuntijapläjäyksen" edessä :p

Jos jäähdyttäjien pienentäminen on niinkin yksinkertaista kun "hei, kavennetaan vähän ponttooneja edestä, saadaan jäähdyttäjää pienemmäksi" niin kumma ettei kaikki tee samaa. Ja oliko niitä kiduksia tosiaan tuplasti enemmän nykyään. jepjep.
en nyt oikein ymmärrä mitä tällä viestillä yritit sanoa?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Jos jäähdyttäjien pienentäminen on niinkin yksinkertaista kun "hei, kavennetaan vähän ponttooneja edestä, saadaan jäähdyttäjää pienemmäksi" niin kumma ettei kaikki tee samaa. Ja oliko niitä kiduksia tosiaan tuplasti enemmän nykyään. jepjep.
Eipä kait turunsanomat mikään tekniikkalehti olekaan, mutta minusta on ihan järkeenkäypää, että syyläreitä pitää pienentää jos ponttooneitakin pienennetään. Juttuhan ei kait kuitenkaan viitannut, että jäähdyttäjien pienentäminen olisi vain ponttoonien koosta kiinni. ;)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
formulastara sanoi:
Enpä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tämän "asiantuntijapläjäyksen" edessä :p

Jos jäähdyttäjien pienentäminen on niinkin yksinkertaista kun "hei, kavennetaan vähän ponttooneja edestä, saadaan jäähdyttäjää pienemmäksi" niin kumma ettei kaikki tee samaa. Ja oliko niitä kiduksia tosiaan tuplasti enemmän nykyään. jepjep.
No tuo tekstihän on selkeästi jonkun aerodynamiikka-asiantuntijan käsitys Ferrarin muutoksista, kerrohan meille mikä siinä on sinun mielestäsi naurettavaa?

Niin joo onhan siinä analysoijan nimikin, muuan Paolo Filisetti jonka asiantuntemuksen väität ylittäväsi mennen tullen?
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
naukkis sanoi:
No tuo tekstihän on selkeästi jonkun aerodynamiikka-asiantuntijan käsitys Ferrarin muutoksista, kerrohan meille mikä siinä on sinun mielestäsi naurettavaa?
formulastara on vain alkanut esittää viisampaa kuin onkaan. Taitaa olla jostain syystä jotain pätemisen tarvetta.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
naukkis sanoi:
No tuo tekstihän on selkeästi jonkun aerodynamiikka-asiantuntijan käsitys Ferrarin muutoksista, kerrohan meille mikä siinä on sinun mielestäsi naurettavaa?
Etkö tiedä, että formulastara on, tai ainakin uskoo olevansa kaikkitietävä näiden asioiden saralla. ns "harjaantunut silmä", josta formulastara joskus itsekkin jaksaa meille muistuttaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Japapapa sanoi:
Etkö tiedä, että formulastara on, tai ainakin uskoo olevansa kaikkitietävä näiden asioiden saralla. ns "harjaantunut silmä", josta formulastara joskus itsekkin jaksaa meille muistuttaa.
No eikös tuo TS:n analyysin tehny Filisetti ole maailmalla kyseistä kunniaa jonkin verran niittänyt, eikös ne ole juuri kyseisen kaverin jutut jotka löytyy esimerkiksi VM:n formula-tekniikka osioista jne? Ainakin piirrostyyli kuvineen on aika pitkälti samanlainen.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Tuo Kullan juttu on käännös formula1.com sivustolta. Siellä on muun muassa juttua Mäkin uudesta etusiivestäkin.

Ja muutenkin tuo virallinen F1 sivu kertoo aerodynamiikasta, niin ei tarvitse välttämättä täällä arvuutella mikä vaikuttaa mitenkin auton käyttäytymiseen.

Edit: naukkis kerkesi ensin.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
naukkis sanoi:
No eikös tuo TS:n analyysin tehny Filisetti ole maailmalla kyseistä kunniaa jonkin verran niittänyt, eikös ne ole juuri kyseisen kaverin jutut jotka löytyy esimerkiksi VM:n formula-tekniikka osioista jne? Ainakin piirrostyyli kuvineen on aika pitkälti samanlainen.
En tiedä, mutta yritykseni mollata formulastaraa meni teidän kanssa aivan metsään.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Japapapa sanoi:
En tiedä, mutta yritykseni mollata formulastaraa meni teidän kanssa aivan metsään.
No olisit nyt antanut kaverin ensin haudata itsensä kunnolla ;D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä. ns. harjaantunut silmäni paljastaa armotta tekstistä ala-arvoisia lapsuksia:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:569:1:2007-05-08;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:457504,1:0:0:0:0:0:

Ensinnäköin piirros on aivan surkea, eikä esitä missään mielessä sen enempää vanhempaa kuin uudempaakaan Ferraria. Samassa jutussa ollut piirros Mclarenin keulasta on sitä vastoin ok, kuten Paolon piirrustukset yleensä. Joten tuota Ferraripiirrustusta ei voi sulattaa.

Teksti itsessään on sellaista mutu-liirunlaarumia, jota kuka tahansa voisi kirjoittaa. Kuten: "Kaikki tähtää auton tehokkuuden lisäämiseen kokonaisuudessaan - uusi jäähdytys ja uusi peräpää merkittävimpinä osa-alueina."

-eikö se ole selvää, että auton tehokkuutta pyritään parantamaan? Ei kai sitä nyt huonontamaankaan pyritä. Se, että kirjoittajalla on joidenkin silmissä auktoriteetin leima otsassa, ei valitettavasti tee minuun vaikutusta. Jokainen voi myös itse todeta, että muutokset ovat koskeneet takaosaa, kuin myös etusiipeä, jonka Paolo unohtaa,

Paolo jatkaa: "Näkyvin uutuus on sivuponttoonien lyhentäminen 20 sentillä ja lisäsiipien leventäminen edessä (1), millä parannetaan ilmavirtausten laatua ja määrää ponttoonien ilmanottoaukkoihin. Ponttooneja edestä kaventamalla jäähdyttäjää on tehty hieman pienemmäksi."

-ensinnäkin lisäsiivet ovat sellaisessa kulmassa, ja kohdassa ponttonien sivussa, etteivät ne juuri pysty lisäämään ilmavirtausta ponttoonien ilmanottoaukkoihin. Useimmillia talleilla, kuten Ferrarilla, näiden lisäsiipien funktio tuskin se onkaan, vaan ohjata ilmavirtauksia tasaisemmin ponttoonien ohitse. kts alla, kuva Barcelonasta 30.4.2007



Lisäksi ponttooneja edestä kaventamalla ei edelleenkään saada jäähdyttimiä pienennetyksi. Sen sijaan jäähdyttimiä pienentämällä kyllä saadaan ponttooneja kavennetuksi.


Paolo: "Ilman kierrättämiseksi on tehty uusia leikkauksia. Takapyörän edessä (2) erottuvat uudet ''tuuletuskidukset''. Kaiken kaikkiaan poistoaukkojen määrä on tuplaantunut entisestä, kun niitä nyt on 15."


-Kaikkien kuvien - ja myös logiikan - mukaan tuuletuskidusten määrää kaukomaiden kisoista on vähennetty, ei kasvatettu. Näin voisi myös olettaa asian olevan siinäkin mielessä, että noissa alkukauden todella kuumissa kisoissa jäähdytyksen tarve on huomattavasti suurempi kuin tulevissa koitoksissa. Tyypillisesti näillä kiduksilla pyritään tehostamaan jäähdytystä.

Muutenkin Filisettin teksti on jotenkin sellaista pseudotieteellistä mutustelua, että sen totuusfaktori on syytä, ehkä jopa tarpeen kyseenalaistaa, jotta kaikki lukijat eivät ottaisi miehen aivoituksia annettuina totuuksina.

edit. typotusta
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikkoz84 sanoi:
formulastara on vain alkanut esittää viisampaa kuin onkaan. Taitaa olla jostain syystä jotain pätemisen tarvetta.
Ilmeisesti täällä on paljon uusia nikkejä, joilta on päässyt menemään ohi viiltävät analyysini autoista esittelyjen yhteydessä jo usean vuoden ajan. Tässä tapauksessa pätemisen tarve ei siis ole ilmiönä mitenkään uusi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Ilmeisesti täällä on paljon uusia nikkejä, joilta on päässyt menemään ohi viiltävät analyysini autoista esittelyjen yhteydessä jo usean vuoden ajan. Tässä tapauksessa pätemisen tarve ei siis ole ilmiönä mitenkään uusi.
Viiltävästi myös viime kauden alussa veikkasit ja lupasit kaikille Kossu-pullon, jos ei Kimi voita mestaruutta.:rolleyes:

Että parempi pitää turpaa soukemmalla poika, jollei ole miestä tekoihin.:ahem:

Jälkeenpäin sitten keksit verukkeita, ettei vetoa tarvitsisi lunastaa. :p

Jos on perse auki, niin ei pidä liikoja luvata.:tongue:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Moe Szyslak sanoi:
Viiltävästi myös viime kauden alussa veikkasit ja lupasit kaikille Kossu-pullon, jos ei Kimi voita mestaruutta.:rolleyes:

Että parempi pitää turpaa soukemmalla poika, jollei ole miestä tekoihin.:ahem:

Jälkeenpäin sitten keksit verukkeita, ettei vetoa tarvitsisi lunastaa. :p

Jos on perse auki, niin ei pidä liikoja luvata.:tongue:
Ai? Oliko Formulastara poika, luulin sen olevan tyttönen?:eek:

:eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvää analyysiä formulastaralta. Yhteen kohtaan kuitenkin haluan puuttua.
formulastara sanoi:
Paolo jatkaa: "Näkyvin uutuus on sivuponttoonien lyhentäminen 20 sentillä ja lisäsiipien leventäminen edessä (1), millä parannetaan ilmavirtausten laatua ja määrää ponttoonien ilmanottoaukkoihin. Ponttooneja edestä kaventamalla jäähdyttäjää on tehty hieman pienemmäksi."

-ensinnäkin lisäsiivet ovat sellaisessa kulmassa, ja kohdassa ponttonien sivussa, etteivät ne juuri pysty lisäämään ilmavirtausta ponttoonien ilmanottoaukkoihin. Useimmillia talleilla, kuten Ferrarilla, näiden lisäsiipien funktio tuskin se onkaan, vaan ohjata ilmavirtauksia tasaisemmin ponttoonien ohitse.
Mielestäni näiden lisäsiipien funktio todellakin on parantaa jäähdytystä. Ilmavirta ei pääse samalla välttämään jäähdytysaukkoa, vaan ohjautuu tehokkaammin ponttoonin sisään ohivirtausta säätämällä.

:alppu:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
naukkis sanoi:
No eikös tuo TS:n analyysin tehny Filisetti ole maailmalla kyseistä kunniaa jonkin verran niittänyt, eikös ne ole juuri kyseisen kaverin jutut jotka löytyy esimerkiksi VM:n formula-tekniikka osioista jne?
Ei. VM:ssäkin julkaistuista kuvista ja teksteistä vastaa Giorgio Piola, joka on jopa yhden F1-autonkin suunnitellut. Paolo Filisetti taas on ymmärtääkseni toimittaja, joka omaa harjaantuneen silmän ja on asiantuntijana hyvinkin samaa tasoa kuin F1-Forumin aerodynamiikka-analyytikko formulastara.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
formulastara sanoi:
Paolo: "Ilman kierrättämiseksi on tehty uusia leikkauksia. Takapyörän edessä (2) erottuvat uudet ''tuuletuskidukset''. Kaiken kaikkiaan poistoaukkojen määrä on tuplaantunut entisestä, kun niitä nyt on 15."
Jos haluaisi viisastella niin voisi ihmetellä että oliko niitä kiduksia aikaisemmin 7 ja puoli kappaletta ja millainen se kiduksen puolikas on.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Ei mun tarvinnut niitä verukkeita keksiä, vetosin esittämääni "muotoiluvaraukseen". :alppu:
Onko sun arviossa muissakin autoissa 'muotoiluvaraus', kuten esim. tässä Hondassa.:rolleyes:

Tosin onkohan yhtään autoa olemassa, jota ei olisi 'muotoiltu' joten sulla on varaus kaikkeen mitä suustasi päästät.:D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Otto Hokkanen sanoi:
Ei. VM:ssäkin julkaistuista kuvista ja teksteistä vastaa Giorgio Piola, joka on jopa yhden F1-autonkin suunnitellut. Paolo Filisetti taas on ymmärtääkseni toimittaja, joka omaa harjaantuneen silmän ja on asiantuntijana hyvinkin samaa tasoa kuin F1-Forumin aerodynamiikka-analyytikko formulastara.
Sehän tässä ihmetyttääkin, kuinka Filisetti on päässyt Formula1.comille piirtämään ja minne on hävinnyt Piola?

Moe ja stara kyllä tarjoavat viihdykettä. Jatkakaa... :doubtful:
 
Ylös