FERRARI F2007

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
En tiedä nyt yhtään mitä filosofiaa täällä puhutaan, totesin vain tuossa kuvan saattelemana että ferrarin alemmat tukivarret on kiinni rungosta alaspäin laskeutuvissa 'köleissä'. Eihän nuo ole kuin ehkä 3-4 cm pitkät, mutta ideana silti kaksoisköli.

Kuten misa1 totesi ei kaksoiskölin tarkoitus kait ole ollut toimia ilmanohjaimena, vaan enempi vapauttaa nokan alle tilaa vapaalle virtaukselle. Samalla toki siihen on liitetty se ilmanohjaintoiminnallisuus riippuen mallista.

Ei tuosta asiasta kannata liikaa :jaska:


tässä joku malli sauberista jossa esim kölit on aika simppelit, kuitenkin selvästi pidemmät kuin ferrarissa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Vai tekeekö tässä vain silmä tepposen ja tuo ferrarin runko jatkuu mustaksi maalattuna tuosta alemmas aina siihen asti johon tukivarsi kiinnittyy :eek: :jaska:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
E. Tuhero sanoi:
En tiedä nyt yhtään mitä filosofiaa täällä puhutaan, totesin vain tuossa kuvan saattelemana että ferrarin alemmat tukivarret on kiinni rungosta alaspäin laskeutuvissa 'köleissä'. Eihän nuo ole kuin ehkä 3-4 cm pitkät, mutta ideana silti kaksoisköli.

Kuten misa1 totesi ei kaksoiskölin tarkoitus kait ole ollut toimia ilmanohjaimena, vaan enempi vapauttaa nokan alle tilaa vapaalle virtaukselle. Samalla toki siihen on liitetty se ilmanohjaintoiminnallisuus riippuen mallista.

Ei tuosta asiasta kannata liikaa :jaska:


tässä joku malli sauberista jossa esim kölit on aika simppelit, kuitenkin selvästi pidemmät kuin ferrarissa.

Niin siis tuossa kuvassa näkyy hyvin "alkuperäisen" kaksoiskölin idea. Alemmat tukivarret on kiinni "köleissä". Yleensä siis viitataan kaksoisköliin, kun rakenne on tuo. Sitten puhutaan kölittömästä ratkaisusta, kun alatukivarret menevät suoraan runkoon -vaikka siellä jotain kölin näköisiä olisikin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Eli termillä "köli" voidaan mielestäni käsittää minkälainen tahansa suuremmasta kappaleesta alaspäin törröttävä uloke. Kunhan se vaan näyttää siltä, miltä köli näyttää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Köli

Tuo kölihän on ihan mielivaltaisesti keksitty termi formuloihin muutenkin, koska ei se minkään funktion vuoksi ole nimetty köliksi, vaan ulkonäkönsä tähden. Jotenkin tämän terminologian vakiinnuttua, se on kuitenkin saanut myös funktionaalisen elementin. Tämä on kuitenkin mielestäni virhe, koska alunperin kyse ei ollut funktiosta, vaan ulkonäöstä.
:D

Jep, näinhän se on mutta jos nykypäivänä puhutaan sitten kölittömästä ratkaisusta, niin kyllähän ne täytyy jollain tavalla erotella toisistaan, eikö?

Helpointa se mielestäni on siten, että kaksoisköli on se että tukivarret kiinnittyvät näihin köliksi kutsuttuihin ulokkeisiin(jotka menevät siis alaspäin, koskapa jos ne olisivat sivulle päin menevät, niin kyseessä olisi siivet).

Kölitön on tietty se missä alatukivarret kiinnittyvät suoraan runkoon, ja muut ulokkeet ovat siis ohjaimia, vaikka ne ovatkin mahdollisesti alaspäin meneviä ulokkeita(tässä tapauksessa kutsuisin näitä ulokkeita ennemmin siiviksi, niiden toimintaperiaatteen vuoksi).

:)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onhan ne hyvä erotella kyllä. Mitenhän tuon V-kölin kanssa? Vieläkö Renault käyttää sitä, vai joko ne viime kaudella siirtyi kölittömien leiriin? Red Bullhan käytti V-köliä vielä viime kaudella, nyt on vissiin kaksoisköli, ja muilla kölitön, paitsi tietysti Spykerillä tuplaKöli, vai vieläkö nuo yksöiskölillä porskuttaa, enpä ihmettelis.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Kunhan Mike pääsee vauhtiin, niin eiköhän tuonne ilmesty ties minkälaisia härpäkkeitä mutta Valencian testeissä oli vielä ylläoleva ratkaisu käytössä :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ainakin viime kaudella rellulla oli vielä V-köli. ja miksei olisi ollut, niiden
keksintöähän se taisi olla..
Köliratkaisuissahan toki on vielä eroa siinä, että kiinnittyykö etummaiset ja takimmaiset alatukivarret samaan kohtaan vai ei. Muistaakseni esim. renulla on juurikin tuo v-köli etummaisia varten ja takimmaiset ovat kiinni jossain muualla (suoraa rungossa?)...

F2007:n on kyllä puhuttu olevan nollaköli auto, mutta itse en ole kans ihan varma kuinka puhdas versio tuo on...

Niin ja jossen vallan väärin muista niin tänkin kauden renussa on v-köli...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
E. Tuhero sanoi:
Vai tekeekö tässä vain silmä tepposen ja tuo ferrarin runko jatkuu mustaksi maalattuna tuosta alemmas aina siihen asti johon tukivarsi kiinnittyy :eek: :jaska:


Taitaa siinä runko jatkua... paha sanoa, kun en saanut tuota etummaisen varren päätä näkyviin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kokolailla tuorein VM hehkutti kovasti ferrarin suunnittelun olevan
AIVAN erilaista kuin muilla talleilla. Tämä johtuen Newey'kin mainitsemasta akselivälin pidennyksestä.

Jutussa ei vaan vahingossakaan verrattu ferraria muihin kulkupeleihin.
Joten ei kukaan oo törmännyt tietoihin uusien autojen akseliväleistä?
Eli onko ferrari tosiaan pidempi akseliväliltään vai ei.
Newey'hän mainitsi myös, että ferrari on aina ollut lyhyt. Joten
onko se nyt yhtä pitkä kuin muut vai mullistavasti pitempi kuten VM asian
toi esille... :D

Ei sillä voittaja auto. :cool:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
VM:ssähän painotettiin sitä, että muut tiimit ovat pyrkineet siirtämään auton painopistettä edemmäs, jotta kuorma uusille takarenkaille olisi pienempi. Ferrarin pidennetty akseliväli sen sijaan tarkoittaa väistämättä suurempaa kuormaa takarenkaille, ja toisaalta Fernando Alonso on todennut, että nimenomaan tämä takarenkaiden kuluminen on ollut ongelma McLarenille, toissin kuin Ferrareille.

VM: http://www.vauhdinmaailma.fi/teaser.jsp?teaserid=94&mag_id=31
Alonson jaarittelut: http://blogit.hs.fi/formula1/
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Jutussa ei vaan vahingossakaan verrattu ferraria muihin kulkupeleihin.
Joten ei kukaan oo törmännyt tietoihin uusien autojen akseliväleistä?
Eli onko ferrari tosiaan pidempi akseliväliltään vai ei.
GP2006.com: Ferrari pisin, BMW -2 cm, Renault -8 cm, McLaren -13 cm. Laskettu valokuvista.
 

Matteus

Well-known member
Liittynyt
2.10.2000
Viestit
199
IS-Formula-kausipaketissa on autojen akseliväleistä ilmoitettu seuraavat mitat:

Ferrari 3135mm
McLaren n. 3100mm
Renault 3100mm
BMW 3110mm
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ahaa, eli siis ferkku on tosiaan joukon pisin akseliväliltään vai.
No sittenhän se jo jotain merkitseekin. Olishan sen VM:kin voinut
sit mainita vähän paremmin. :cool:
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
löytysköhän jostain kuvia, mistä vois vertailla alkukauden ja nyt kehitettyä ferraria. tai vaikkapa vain isoja kuvia espanjan testeissä nähdyistä autoista?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Onhan tuo kyttyräselkä aika ruma, mutta pääasia että kulkee.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Banaani sanoi:
Onhan tuo kyttyräselkä aika ruma, mutta pääasia että kulkee.
Mun mielestäni toi kyttyrä taas on komea verrattuna tohon "hatchback"-malliin. :alppu:
Onkos toi härpäke ollut muka aina tossa vanhassa paketissa, vai oisko ollut vaan joku lisätestihärpäke?
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Totke sanoi:
Onkos toi härpäke ollut muka aina tossa vanhassa paketissa, vai oisko ollut vaan joku lisätestihärpäke?
Kuva on Malesian testistä ja siellä Ferrarissa oli tosiaan tuo kunnon antenni "katolla". Lienee joku antenni/anturi/mittalaite tms. kummallista.
 
Ylös