FERRARI F2007

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Siihen aikaan kun Schumi ja Häkkinen kapeloivat japanin päätöskisassa aika-ajokoneillaan niin Keke kutsui Schumin auton moottoria "käsikranaatiksi". Kone oli ilmeisesti tarkoitettu vain muutaman kierroksen kestäväksi super moottoriksi. Sitä paljonko siinä oli hapanta en lähde arvailemaan ja sitä miten kisassa kävi en lähde edes muistelemaan.:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
tpt sanoi:
Vähän menee trivia osastolle mutta olisko Ferrari F1.86/F1.87 Turbo,
1986-1987 850 hp, -88 ahtopaine rajoituksen takia 600. Aika-ajo säädöillä
ties mitä...
Näin on, tosin 1987 ahtopaineet oli jo rajattu, joten oikea vastaus lienee F1-86. Aika-ajoissa käytössä on ollut toista tuhatta hevosvoimaa. Kisakäytössä kolmilitraisista V10-koneista tosin saatiin enemmän tehoa irti niiden viimeisinä vuosina.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Näinhän se varmasti on yksittäisen kierrosluvun kanssa, mutta eikö järkevämpää olisi ajatella kokonaistehomäärää, jota käytetään kullakin vaihteella. Hieman teoreettiseksi menee, mutta ei se hillitön powerpiikki siellä + - 1000 kierroksen sisällä paljon lämmitä, jos toinen kone antaa 80% huipputehostansa + - 3000 kierroksen sisällä.

Mielestäni voisimme siis miettiä tehokkainta konetta niin(kin), että mikä antaa suhteellisesti eniten tehoa tyypillisellä käyttöalueellaan. Uskoisin tuon koneen olevan se, millä Alonso ajeli viimeisen V10-kisansa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Näinhän se varmasti on yksittäisen kierrosluvun kanssa, mutta eikö järkevämpää olisi ajatella kokonaistehomäärää, jota käytetään kullakin vaihteella. Hieman teoreettiseksi menee, mutta ei se hillitön powerpiikki siellä + - 1000 kierroksen sisällä paljon lämmitä, jos toinen kone antaa 80% huipputehostansa + - 3000 kierroksen sisällä.

Mielestäni voisimme siis miettiä tehokkainta konetta niin(kin), että mikä antaa suhteellisesti eniten tehoa tyypillisellä käyttöalueellaan. Uskoisin tuon koneen olevan se, millä Alonso ajeli viimeisen V10-kisansa.
Olen ainakin tähän asti kuvitellut, että viimeiset turbokoneet olisi olleet tuossa suhteessa parempia. Siis että sitä tehoa olisi ollut käytössä laajalla alueella, kunhan ei päästä kierroksia tippumaan niin alas, että ahtopaineet häviää.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Olen ainakin tähän asti kuvitellut, että viimeiset turbokoneet olisi olleet tuossa suhteessa parempia. Siis että sitä tehoa olisi ollut käytössä laajalla alueella, kunhan ei päästä kierroksia tippumaan niin alas, että ahtopaineet häviää.
Eiköhän nuo v-10 -koneet vetäneet pidemmän korren "käytettävissä olevasta" tehosta. Turbokoneilla huipputehoihin päästiin vain hyvin hetkellisesti jollain tietyillä vaihteilla. Lisäksi turbon viive ja tehon luonne tekivät noista koneista todella hankalia ajaa.

Turbokoneiden maksimitehoja ei tuona aikana pystytty mittaamaan, teholukemat perustuvat vain laskennallisiin arvioihin saavutetun ahtopaineen perusteella. Puhutut maksimitehot (1500hp) ovatkin olleet ainastaan harvoin tapahtuneita ahtopaineen piikkejä. Liekö tuo mittarivahinko vai kuskin vääriä vilkaisu vqai ihan todellinen lukema on sitten tarina erikseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Eiköhän nuo v-10 -koneet vetäneet pidemmän korren "käytettävissä olevasta" tehosta. Turbokoneilla huipputehoihin päästiin vain hyvin hetkellisesti jollain tietyillä vaihteilla. Lisäksi turbon viive ja tehon luonne tekivät noista koneista todella hankalia ajaa.

Turbokoneiden maksimitehoja ei tuona aikana pystytty mittaamaan, teholukemat perustuvat vain laskennallisiin arvioihin saavutetun ahtopaineen perusteella. Puhutut maksimitehot (1500hp) ovatkin olleet ainastaan harvoin tapahtuneita ahtopaineen piikkejä. Liekö tuo mittarivahinko vai kuskin vääriä vilkaisu vqai ihan todellinen lukema on sitten tarina erikseen.
Patrick Head kertoi Hondan turbokoneista joskus sellaista, että japanilaisten dynoilla kyettiin mittaamaan tehoja tuhanteen hevosvoimaan saakka. Kone kiersi jotain 11-12 tuhatta, tuo tonni saavutettiin alle yhdeksässä...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
ömm, editointi jotenkin kopioi viestiä...
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Patrick Head kertoi Hondan turbokoneista joskus sellaista, että japanilaisten dynoilla kyettiin mittaamaan tehoja tuhanteen hevosvoimaan saakka. Kone kiersi jotain 11-12 tuhatta, tuo tonni saavutettiin alle yhdeksässä...
Niin, ja heidän oma penkki oli karvan pienemmille tehoille. Tosin dynossa on erilainen tilanne kun ahtopaineet saavat kasvaa ilman rajaa.

edit: tässä tuli pieni ajatushärö, muistelin toista tallia...

Tarkemmin kun tuota asiaa pohtii, niin käytännön tehojen ottaminen noista turbokoneista oli kiinni renkaista ja autosta. Kun tehoa ei saatu välitettyä tiehen, ei voitu ajaa täydellä kaasulla, jolloin ahtopaineet eivät nouseet ja huipputehotkin jäivät siten saamatta lukuunottamatta suoranpätkää tai kahta per kierros.

Jos koneet iskettäisiin nykyrenkaisiin ja autoihin kiinni, saataisiin varmaankin 1200 hv käyttöön. Toisaalta tuon ajan koneet eivät välttämättä kestäisi kunnon tehojen ottamista muutakuin hetkellisesti.

Paljonkohan noista tiukimmista v-10 koneista irtosi? Arvelut ovat olleet siellä 1000 hv tienoissa, joissain väläytelty isompiakin lukemia.

Uskoisin että radalla, nykyrungossa tuolla vanhalla koneella ei olisi mitään jakoja v-10 konetta vastaan. Mutta puhtaassa tehossa noi turbokoneet vienevät voiton.
 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Eikös uusi ferrari ole nimetty ns. nollaköli autoksi? Kuvia kun katselee niin enempihän tuo on kaksoisköli, tosin hyvin hillitty versio siitä. Onko tällä mitään väliä, ei tietenkään :tongue:

 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
E. Tuhero sanoi:
Eikös uusi ferrari ole nimetty ns. nollaköli autoksi? Kuvia kun katselee niin enempihän tuo on kaksoisköli, tosin hyvin hillitty versio siitä. Onko tällä mitään väliä, ei tietenkään :tongue:

Minä en kyllä juuri tuossa mitään köliä näe? Ehkä se on tämä :alppu: joka hämärtää :D
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Misa1 sanoi:
Minä en kyllä juuri tuossa mitään köliä näe? Ehkä se on tämä :alppu: joka hämärtää :D
Jaa, ekkai sää vaa Lasolia kittaile kirkkaan puutteeseen? Ei, ei kuule tollanen peli ei vetele. Se on tuulilasin pesunestettä ei sitä juoda pidä. Muuten en mäkään näe tossä mitään köliä, johtuiskohan se taasen tästä: :jaska:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
Minä en kyllä juuri tuossa mitään köliä näe? Ehkä se on tämä :alppu: joka hämärtää :D
Se on tuollainen musta viisto pikkuköli, joka näkyy heti alimmaisen tukivarren takana. Ja noitahan on siis kaksi, joten jos joku rakennetta kutksuisi kaksoiskölilliseksi, niin pahahan siihen on vastaankaan väittää, kun siellä kerta kaksi köliä näkyy -olkoonkin, että ne ovat pieniä, ja Ferrarin keulan toimintaperiaate on vissiin kuitenkin lähempänä no-keel kuin twinkeel-ratkaisua.

Ilmeisesti ne pitävät etusivuilmanohjaimia etuosastaan kiinni. Vaikea sanoa onko niillä muuta funktiota. Voiphan tuo olla, että on, vuoan voiphan tuo olla että ei.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Se on tuollainen musta viisto pikkuköli, joka näkyy heti alimmaisen tukivarren takana. Ja noitahan on siis kaksi, joten jos joku rakennetta kutksuisi kaksoiskölilliseksi, niin pahahan siihen on vastaankaan väittää, kun siellä kerta kaksi köliä näkyy -olkoonkin, että ne ovat pieniä, ja Ferrarin keulan toimintaperiaate on vissiin kuitenkin lähempänä no-keel kuin twinkeel-ratkaisua.

Ilmeisesti ne pitävät etusivuilmanohjaimia etuosastaan kiinni. Vaikea sanoa onko niillä muuta funktiota. Voiphan tuo olla, että on, vuoan voiphan tuo olla että ei.
Niin siis kaikenmaailman ohjaimethan ovat eri asia kuin alkuperäinen kaksoisköli ;)

Toki sillä kaksoiskölillä oli lopulta sekin tarkoitus, että se itsessään toimi myös ilmanohjaimena!

Kuitenkin tuossa Ferrarin tapauksessa väittäisin, että kyseessä ovat ilmanohjaimet, ei kaksoisköli. Koskapa eturipustukset eivät kiinnity kyseiseen ohjaimeen, jota tässä erheellisesti kaksoisköliksi saattaa joku luulla :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinhän se on, että alkuperäinen kaksoisköli oli sellainen, että niistä köleistä "jatkui" suoraan alemmat tukivarret.

Mutta tarkoitan siis sitä, että kyllä noitakin voi ihan köleiksi sanoa jos haluaa, sehän on vain näkemys - veteen piirretty viiva - millä noita törröttimiä kutsuu. Vaikkei sen toiminta-ajatus olisikaan alkuperäisen kaksoiskölin kaltainen. Eli termillä "köli" voidaan mielestäni käsittää minkälainen tahansa suuremmasta kappaleesta alaspäin törröttävä uloke. Kunhan se vaan näyttää siltä, miltä köli näyttää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Köli

Tuo kölihän on ihan mielivaltaisesti keksitty termi formuloihin muutenkin, koska ei se minkään funktion vuoksi ole nimetty köliksi, vaan ulkonäkönsä tähden. Jotenkin tämän terminologian vakiinnuttua, se on kuitenkin saanut myös funktionaalisen elementin. Tämä on kuitenkin mielestäni virhe, koska alunperin kyse ei ollut funktiosta, vaan ulkonäöstä.
 
Ylös