Bobakki sanoi:
Patrick Head kertoi Hondan turbokoneista joskus sellaista, että japanilaisten dynoilla kyettiin mittaamaan tehoja tuhanteen hevosvoimaan saakka. Kone kiersi jotain 11-12 tuhatta, tuo tonni saavutettiin alle yhdeksässä...
Niin, ja heidän oma penkki oli karvan pienemmille tehoille. Tosin dynossa on erilainen tilanne kun ahtopaineet saavat kasvaa ilman rajaa.
edit: tässä tuli pieni ajatushärö, muistelin toista tallia...
Tarkemmin kun tuota asiaa pohtii, niin käytännön tehojen ottaminen noista turbokoneista oli kiinni renkaista ja autosta. Kun tehoa ei saatu välitettyä tiehen, ei voitu ajaa täydellä kaasulla, jolloin ahtopaineet eivät nouseet ja huipputehotkin jäivät siten saamatta lukuunottamatta suoranpätkää tai kahta per kierros.
Jos koneet iskettäisiin nykyrenkaisiin ja autoihin kiinni, saataisiin varmaankin 1200 hv käyttöön. Toisaalta tuon ajan koneet eivät välttämättä kestäisi kunnon tehojen ottamista muutakuin hetkellisesti.
Paljonkohan noista tiukimmista v-10 koneista irtosi? Arvelut ovat olleet siellä 1000 hv tienoissa, joissain väläytelty isompiakin lukemia.
Uskoisin että radalla, nykyrungossa tuolla vanhalla koneella ei olisi mitään jakoja v-10 konetta vastaan. Mutta puhtaassa tehossa noi turbokoneet vienevät voiton.