FERRARI F2007

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Ferrarin kannattaisi tehdä järkevä ja kaikille kannattava päätös, eli ottaa Schumi takaisin aktiiviseen työhön. Haitaksi se ei ainakaan taatusti olisi.
Olisi mukava saada selville mikä se Schumin rooli oikein on. Kaveri kyllä patsastelee varikoilla ja nauttii palkkaa Ferrarilta, mutta mitään konkreettista työnkuvaa ei ole edelleenkään osattu kertoa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Olisi mukava saada selville mikä se Schumin rooli oikein on. Kaveri kyllä patsastelee varikoilla ja nauttii palkkaa Ferrarilta, mutta mitään konkreettista työnkuvaa ei ole edelleenkään osattu kertoa.
Virittelee kuulemma Ferrarin asiakkaiden katuautoja nykyään. :p
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Olisi mukava saada selville mikä se Schumin rooli oikein on. Kaveri kyllä patsastelee varikoilla ja nauttii palkkaa Ferrarilta, mutta mitään konkreettista työnkuvaa ei ole edelleenkään osattu kertoa.
Todellakin. Lieneekö tilanne se, että mies vetää ensin "puolilomaillen" vuoden verran, ja palaa kaudelle 2008 jälleen täysipainoisesti sorvin ääreen Ferrarille.

Ellei sitten jo aikaisemmin.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Veikkaisin, että Ferrarin presidentti painaa kohta paniikkinappulaa ja silloin hyppää Ross Brawn takaisin vanhojen töidensä pariin. Muutama viikko sitten muistelen lukeneeni, että Brawn olisi valmis palaamaan jo sapaattivapaaltaan formuloiden pariin.

Kohta Bemarikin menee ohi... Ensi vuonna ainakin Bimmerimiehet ovat kärkikahinoissa.

Ja ei voi kuin ihmetellä kuinka Australian sekunnin etumatka on muuttunut takaa-ajoksi. Tai no alkukauden pohjalevyn kieltohan se suurin syy siihen lienee...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Metanolman sanoi:
Ja ei voi kuin ihmetellä kuinka Australian sekunnin etumatka on muuttunut takaa-ajoksi. Tai no alkukauden pohjalevyn kieltohan se suurin syy siihen lienee...

Älä muuta viserrä. Kyllä tässä kestämistä on.

Pohjalevyllä varmaan on osansa tässä sopassa mutta luulen kuitenkin että suurin syy löytynee siitä että testaaminen on rajattu niin ankarasti. Aikaisemmin Schumi paineli yötä päivää tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä ja Badoer teki samaa toisella radalla. Tulosta ja kehitystä syntyi. Epäilen että McLaren etunenässä on onnistunnut kehittämään sellaiset sydeemit tehtaalleen että testaaminen onnistuu tietokonepohjaisesti simulaattorin avulla. Heillä tuntuu aina olevan paketti niin hyvin kasassa kun viikonloppu alkaa ja kaikki käy vaivattoman näköisesti kun taas muilla se on enemmän hakusessa.

Lieneekä pelkkää arvailua ......................jää nähtäväksi. kyllä se totuus kohta paljastuu.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jeeves sanoi:
Katselin tuossa youtubesta onboard-kuvaa Australiasta ja eilen sitten Maxilta Indyn harkkoja ja päädyin siihen johtopäätökseen, että F2007 puskee nyt, kun se vielä Ausseissa istui radassa kuin tatti ja kääntyi mutkiin esimerkillisen hyvin. Kenties ratakohtaisia eroja, mutta jotenkin tuntuu siltä, että vika ei ole auton alkuperäisessä suunnittelussa, vaan kauden aikana tehdyssä kehitystyössä.
Jep. Aika-ajojen ja harjoitusten perusteella (incar kuvaa siis) niin Ferrari oli aika järkyttävän oloinen mutkissa. Aivan selkeästi surkeampi auto kuin heti kauden avauksessa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
MaranelloRed sanoi:
Älä muuta viserrä. Kyllä tässä kestämistä on.

Pohjalevyllä varmaan on osansa tässä sopassa mutta luulen kuitenkin että suurin syy löytynee siitä että testaaminen on rajattu niin ankarasti. Aikaisemmin Schumi paineli yötä päivää tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä ja Badoer teki samaa toisella radalla. Tulosta ja kehitystä syntyi. Epäilen että McLaren etunenässä on onnistunnut kehittämään sellaiset sydeemit tehtaalleen että testaaminen onnistuu tietokonepohjaisesti simulaattorin avulla. Heillä tuntuu aina olevan paketti niin hyvin kasassa kun viikonloppu alkaa ja kaikki käy vaivattoman näköisesti kun taas muilla se on enemmän hakusessa.

Lieneekä pelkkää arvailua ......................jää nähtäväksi. kyllä se totuus kohta paljastuu.
Mäccärin tietokone-ohjelmat eivät ole mikään arvailun paikka, vaan noin yleisestikin on sanottu heillä olevan parhaat softat mallintamiseen.

Mikä sitten on Ferrarin nopeuden hiipumisen syy? Vaikea sanoa - tuntuu että muut ovat löytäneet lisää vauhtia kun Ferkku on jäänyt junnaamaan enemmin paikalleen.

Ja toisaalta ei nopeuskaan välttämättä ole kadoksissa, Kimihän teki nopeimman kierrosajan kisassa. Tuntuu ihmeelliseltä ettei pehmeitä renkaita ollut kisaan jäljellä, kävikös aika-ajoissa joku moka, vai miksikö niitä renkaita oli tuhlattu?

Kimin aika-ajo -veto oli kyllä ihan ok - 2 tai 3 kierrosta enemmän bensaa oli miehellä kyydissä. Ehkäpä vain nykysäännöillä pitäisi unohtaa tuo suuremmalla bensalastilla ajaminen, jos lähdössä jää niin ohittaminen on hankalaa. Kimi oli maalissa 15 sekkaa kärkeä perässä - suurin osa tuosta erosta taisi tulla alussa kun mies jäi hiukan hitaampien perään ajelemaan.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Toni_V sanoi:
Tuntuu ihmeelliseltä ettei pehmeitä renkaita ollut kisaan jäljellä, kävikös aika-ajoissa joku moka, vai miksikö niitä renkaita oli tuhlattu?
Kimi joutui tulemaan aika-ajon toisessa osiossa vielä toistamiseen radalle parantamaan aikaa, muiden kärkiautojen jäädessä varikolle. Ilmeisesti siinä käytettiin sitten se yksi ylimääräinen satsi pehmeitä. Olisin kyllä luullut että kuluneillakin pehmeillä lähdettäisiin paremmin kuin kovilla, ei ne pehmeät renkaat ainakaan kisassa olleet huonot, kun Kimi kerta niillä ajeli hyviä aikoja kisan myöhemmässä vaiheessa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tomacu sanoi:
Kimi joutui tulemaan aika-ajon toisessa osiossa vielä toistamiseen radalle parantamaan aikaa, muiden kärkiautojen jäädessä varikolle. Ilmeisesti siinä käytettiin sitten se yksi ylimääräinen satsi pehmeitä. Olisin kyllä luullut että kuluneillakin pehmeillä lähdettäisiin paremmin kuin kovilla, ei ne pehmeät renkaat ainakaan kisassa olleet huonot, kun Kimi kerta niillä ajeli hyviä aikoja kisan myöhemmässä vaiheessa.
Täytyy nyt kuitenkin muistaa että sekä pehmeissä ja kovissa on se 'aika-ajokerros' päällä niissä kumeissa.:ahem:

Siis olleen uudella kovalla lähtee paremmin kuin vanhalla pehmeellä. Tosin uudella pehmeellä lähtee vielä ärhäkkäämmin.:eek:
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Moe Szyslak sanoi:
Täytyy nyt kuitenkin muistaa että sekä pehmeissä ja kovissa on se 'aika-ajokerros' päällä niissä kumeissa.:ahem:

Siis olleen uudella kovalla lähtee paremmin kuin vanhalla pehmeellä. Tosin uudella pehmeellä lähtee vielä ärhäkkäämmin.:eek:
Onko tuo tieto ihan totta?
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Eli Kimi ryssi kisansa jo aika-ajon toisessa osiossa. No, Kimin lähdöt ovat olleet kyllä muutenkin tällä kaudella siä luokkaa että parantamisen varaa on.

edit: Massan kommentti.

MTV3 sanoi:
- Koska Kimillä ei ollut enää jäljellä uutta pehmeämmän seoksen rengassarjaa, niin hän ei halunnut aloittaa kisaa käytetyllä rengassarjalla, koska olisi ehkä menettänyt pitoa startissa. Näin ollen hän starttasi uudella sarjalla kovempaa rengasseosta. En nähnyt hänen lähtöään, mutta tiedän hänen menettäneen sijoja, joten ehkä hän ei tehnyt oikeaa valintaa, Massa kommentoi tallikaverinsa tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
MTV3 sanoi:
Ferrari selvittämään rengastilannettaan
18.06.2007 14:14
Kimi Räikkönen, kuva: Mark Thompson/Getty Images

Ferrarin F1-tallin viimeaikaiset vaikeudet ovat ilmeisesti aiheutuneet rengasrintamalta. Kisataktikko Luca Baldisserrin mukaan Ferrari ei ole onnistunut hyödyntämään Monacossa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa käytössä ollutta pehmeää rengasseosta yhtä hyvin kuin kolme viimeisintä kisaa voittanut McLaren.

- Suorituskyvyllä on jonkinlainen riippuvuussuhde pehmeän rengasseoksen kanssa, joten sitä täytyy tutkia enemmän. Se on tärkein kehitystyömme, Baldisserri linjasi.

- Kun McLaren laittaa alle uudet renkaat, saavat he niistä nopeutta irti paljon tasaisemmin kuin me. Meillä käy niin, että joskus olemme uusilla renkailla erittäin, erittäin nopeita, mutta usein teemme virheitä, mikä tarkoittaa, että ajamme äärirajoilla, Baldisserri selvitti lehdistötilaisuudessa USA:n GP:n jälkeen.

Baldisserri ei usko, että kyse on pelkästään auton säädöistä.

- Jos pystymme löytämään säädöistä ne 0,2-0,3 sekuntia, jotka tällä hetkellä puuttuvat, niin se olisi erittäin tervetullut ja suoraviivainen ratkaisu. Valitettavasti en usko, että niitä löytyy sieltä. Meidän täytyy ymmärtää ja tutkia kaikkia osa-alueita: aerodynamiikkaa, mekaniikkaa sekä myös moottoria, Baldisserri sanoi.

Baldisserri valotti myös sitä, miksi Ferrari-kuski Kimi Räikkönen joutui aloittamaan sunnuntaina Yhdysvaltojen GP:n muista kärkikuljettajista poiketen kovemmalla rengasseoksella. Räikkösen tilanne oli perua lauantain aika-ajon toiselta osiolta, jossa Räikkösen ensimmäinen aikakierros pehmeillä renkailla ei tuottanut sellaista aikaa, jolla jatkopaikka aika-ajon päätösosiolle olisi varmistunut. Näin Räikkösen oli siinä vaiheessa käytettävä yksi ylimääräinen sarja pehmeämpää rengasseosta eikä kisan starttiin jäänyt enää uutta pehmeäseoksista sarjaa.

Räikkönen ajoi USA:n GP:ssä kilpailun nopeimman kierrosajan, joten auton vauhti olisi kyllä riittänyt taistelemaan kaksoisvoiton vieneitä McLaren-kuljettajia vastaan. Kimi jäi kuitenkin neljänneksi. Ferrarin urheilujohtajan Stefano Domenicalin mukaan Räikkösen mahdollisuudet hupenivat siihen, että hän putosi startissa neljänneltä sijalta kuudenneksi.

- Meidän täytyy analysoida startti huolellisesti, jotta ymmärrämme, miksi menetimme kaksi sijaa. Tiedämme hyvin, että kärjen takaa lähteminen tekee kisasta vaikean ja sitten jos vielä putoaa taemmaksi muiden perään, niin siitä tulee entistä vaikeampaa, Domenicali harmitteli Kimin kisan menemistä mönkään.
Jaa... No joo.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Mikä sitten on Ferrarin nopeuden hiipumisen syy? Vaikea sanoa - tuntuu että muut ovat löytäneet lisää vauhtia kun Ferkku on jäänyt junnaamaan enemmin paikalleen.
Olisikohan sillä kuitenkin jotain pientä merkitystä, ettei Brawn ole messissä ja Byrnekin katselee hommia enempi takavasemmalta. Eräiden kovasti suitsuttama Tombazis ei ole Ferrarille palattuaan ollutkaan mikään ihmeidentekijä.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
WebSlave sanoi:
Olisikohan sillä kuitenkin jotain pientä merkitystä, ettei Brawn ole messissä ja Byrnekin katselee hommia enempi takavasemmalta. Eräiden kovasti suitsuttama Tombazis ei ole Ferrarille palattuaan ollutkaan mikään ihmeidentekijä.
Yksi vaihtoehto on myös se, että tiimi ei saa testaajilta tarpeeksi tarkkaa informaatiota, jolloin kehitys hankaloituu..
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
WebSlave sanoi:
Olisikohan sillä kuitenkin jotain pientä merkitystä, ettei Brawn ole messissä ja Byrnekin katselee hommia enempi takavasemmalta. Eräiden kovasti suitsuttama Tombazis ei ole Ferrarille palattuaan ollutkaan mikään ihmeidentekijä.
Mielestäni yksi iso syy nopeuden ja onnistuneiden starttien takana on se että verrari on mukana siinä testirajoitus systeemissä...!
Kirjottais jotenki joku verkulla sen sopimuksen irti ni kyl tulis taas voittoja normaaliin tapaan:ahem: :idea: :tongue:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkoz84 sanoi:
Yksi vaihtoehto on myös se, että tiimi ei saa testaajilta tarpeeksi tarkkaa informaatiota, jolloin kehitys hankaloituu..
Tähän on vaikea uskoa, koska Badoer on ollut siellä iät ajat, ja tuskin ne huonoa testikuskia vuosikausia palkkalistoillaan pitäisi. Massakin oli vuoden pelkkänä testikuskina. Kimin huonosta palautteenantokyvyistä on ylläpidetty myyttiä, mutta ainakin Sauberin henkilökunta oli asiasta toista mieltä. Kyllä suurinpiirtein kuka tahansa nykyisistä kuskeista osaa kertoa miten auto käyttäytyy ja miten sen haluaisi käyttäytyvän.

Willi Rampf: "Kuljettajaa tarvitaan lähinnä antamaan palautetta säädöistä, ja siinä Kimi oli aina tarkka ja yksityiskohtainen."

Ja tuo oli siis kaverin ensimmäiseltä F1-kaudelta.

Speed saattaa kyllä olla poikkeus. Team Radiossa kaverin palaute kuulostaa aika epämääräiseltä. ;)
timppa78 sanoi:
Mielestäni yksi iso syy nopeuden ja onnistuneiden starttien takana on se että verrari on mukana siinä testirajoitus systeemissä...!
Ferrari oli siinä mukana mielestäni jo viime vuonna, kun se taisteli MM:stä. Testirajoitus toki vaikuttaa paljon, ja nyt on luotettava enemmän tietokonedataan. Mikä taas - Mikkoz84:n kommenttiin viitaten - vähentää kuskin palautteenantokyvyn merkitystä. Samalla se tietenkin vaikeuttaa kuskin mahdollisuutta muokata auton käyttäytymistä omien mieltymystensä mukaiseksi. Ferrari oli yllättynyt siitä, miten yliohjaavan auton Kimi haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Syitä Ferrarin ja Kimin huonoihin suorituksiin on monia. Ensinnäkin ei saa testata, jossain vaiheessa on voitu testauksessa mennä väärään suuntaan, Kimin vaatimukset ovat sellaisia, ettei niitä voi toteuttaa tuosta vaan, jne.

Lisäksi Ferrari on menettänyt kerralla ne avain henkilöt ja nyt siellä on juuri sellaisia perusitaliaanoja selittelemässä, kuten futiksessakin. Hyviä ne iltaliaanot ovat mutta ne on liian tunteikkaita, eivätkä saa hommiaan toimimaan, ellei siellä ole jotain jolla pysyy hommat hallussa.

Tähän päälle sitten se miksi McLaren menee menojaan, on onnistuneet testit ja kunnon simulaattori!

Näkihän se jo ensimmäisestä kisasta, ettei se Ferrari mikään helppo ollut ajaa, vikuroiva orhi joka oli nopea! Heti kun pohjalevy kiellettiin, niin kaikki olikin sekaisin, eikä kärry kulje enää mihinkään!

Kyllä se siitä, kunhan Kimi saa tahtonsa läpi ja italiaanot myöntävät, etteivät he osaa ilman kunnon teknistä johtajaa! Jos Sumi olisi vielä paikalla, niin arvatkaapa kuka olisi ajanut kaikki testipäivät tänä vuonna, ja mitä Massa tekisi? Mutta kun on uudet säännöt ja testejä saa ajaa vain yhdellä autolla, eikä Kimi ole siinä asemassa, että voisi sanella sääntöjä, niin sinne menee hyvää testiaikaa jonkin Badoerin huristeluihin! Sitten valitetaan ettei Kimi osaa ja Sumi osaa, huoh :(
 
Ylös