FERRARI F2007

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Melkosta aaltopahvia siivet nykyään.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Ja lisää härpäkkeitä. Kuinkahan kauan menee ennen kuin kielletään? Tosin ei vielä ole edes varmaa tuleeko Ferrari noita käyttämään.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Vieläkö tällä kaudella ferrarissa nähdään nämä 'härän sarvet'? Kun kaksi pahinta kilpailijaa niitä käyttää.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Moe Szyslak sanoi:
Takasiipi, takasiipi.:eek:
Vertailukuvan siipi taitaa olla mallia nopearata, kuten Montreal/Indy ja alemman kuvan siipi sopii taas paremmin radalle, joilla huippunopeus ei ole niin tärkeässä roolissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
vmjs sanoi:
Vertailukuvan siipi taitaa olla mallia nopearata, kuten Montreal/Indy ja alemman kuvan siipi sopii taas paremmin radalle, joilla huippunopeus ei ole niin tärkeässä roolissa.
Riippuu mitä testaavat. USA:n, Kanadan ja seuraavan kisan Ranskan keskinopeudet ovat about samaa luokkaa. Silverstonessa taas keskinopeus on karkeasti 15 km/h korkeampi. Huolimatta Indyn pitkästä ovaaliosuudesta voisi hyvinkin olettaa, että Silverstonessa ajetaan pienemmällä siivellä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Riippuu mitä testaavat. USA:n, Kanadan ja seuraavan kisan Ranskan keskinopeudet ovat about samaa luokkaa. Silverstonessa taas keskinopeus on karkeasti 15 km/h korkeampi. Huolimatta Indyn pitkästä ovaaliosuudesta voisi hyvinkin olettaa, että Silverstonessa ajetaan pienemmällä siivellä.
Magny Coursin radalla ja Silverstonessa on huomattavasti enemmän nopeita mutkia kuin Indyssä ja Montrealissa. Nimenomaan nopeissa mutkissa tuota siipeä kipeästi tarvitaan. Mitä hyötyä on pienistä siivistä, jos mutkasta tullaan ulos paljon kilpailijoita hitaammin? Eron saa ehkä juuri ja juuri kurottua umpeen suoran päähän mennessä, mutta sitten onkin taas edessä nopea kurvi..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
Magny Coursin radalla ja Silverstonessa on huomattavasti enemmän nopeita mutkia kuin Indyssä ja Montrealissa. Nimenomaan nopeissa mutkissa tuota siipeä kipeästi tarvitaan. Mitä hyötyä on pienistä siivistä, jos mutkasta tullaan ulos paljon kilpailijoita hitaammin?
Jos siipeä kaivataan nimenomaan nopeissa mutkissa, niin miksi Monacossa ajetaan maksimisiivillä?

Siivestä ei ole olennaista hyötyä nopeissa mutkissa, jos seurataan edelläajavaa. Kilpailija tuhoaa aerodynamiikkasi joka tapauksessa. Yksin ajettaessa jyrkemmistä siivistä on toki hyötyä nopeissa mutkissa. Mutta sekä Silverstonessa että Magny Coursissa suoranopeus on olennaisempaa.

Siipien jyrkkyys on aina kompromissi aika-ajon ja kisan tarpeesta. Indyssä tarvitaan hyvää suoranopeutta päästäkseen ohi pääsuoran lopussa, mutta sen mahdollistavalla siivellä ei ajeta paalupaikalle. Kanadassa sama juttu. Silverstonessa pienempi siipi antaa optimaalisen kierroajan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja ajatellen Ferrarin kierrosaikoja Silverissä, niin ei tuo VOI olla joku Monacon siipi.

Huippunopea rata vs sarjan hitain rata ja sama siipi. Joopa joo, sano rengit päissään.:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Jos siipeä kaivataan nimenomaan nopeissa mutkissa, niin miksi Monacossa ajetaan maksimisiivillä?

Siivestä ei ole olennaista hyötyä nopeissa mutkissa, jos seurataan edelläajavaa. Kilpailija tuhoaa aerodynamiikkasi joka tapauksessa. Yksin ajettaessa jyrkemmistä siivistä on toki hyötyä nopeissa mutkissa. Mutta sekä Silverstonessa että Magny Coursissa suoranopeus on olennaisempaa.
Olet kyllä väärässä.

Monacossa käytetään suuria siipiä siksi, että siivet auttavat myös kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, eikä radalla ole yhtäkään pitkää suoraa, ts. isojen siipien takia ei hävitä mitään.

Indy ja Montreal ajetaan pienemmällä siivellä kuin mikään muu rata pl. Monza juurikin siitä syystä, minkä Jeeves juuri esitti - ei nopeita mutkia, mutta pitkiä suoria. Tämä selviää esimerkiksi tallien pressimateriaaleista, erityisesti Renault'n tarjoamat ovat hyvät. Jos lisävakuutusta tarvitsee, niin jo siipiä katsomalla pääsee samaan lopputulokseen. Pohjois-Amerikan kierrosta varten tallit jättivät pois mm. etusiiven ylätasoja.

Renault'n viime vuoden tech filestä Silverstoneen:
Aerodynamics

Downforce levels at Silverstone are medium-high -- almost identical to Barcelona. The downforce is required for the quick corners in the opening part of the lap, and the relatively short straights and braking zones mean that any deficit in straightline speed is unlikely to see competitors overtaking you. The lack of heavy braking also means we run some of the smallest brake ducts of the year to optimise aerodynamic performance.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Monacossa käytetään suuria siipiä siksi, että siivet auttavat myös kiihdytyksissä
Miten siivet auttavat kiihdytyksissä? Tarkoitatko, että jopa Monacon hitaista mutkista kiihdytettäessä isojen siipien aerodynaamisen pidon hyöty on suurempi kuin ilmanvastuksen haitta?
Indy ja Montreal ajetaan pienemmällä siivellä kuin mikään muu rata pl. Monza juurikin siitä syystä, minkä Jeeves juuri esitti - ei nopeita mutkia, mutta pitkiä suoria.
OK, olin väärässä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
WebSlave sanoi:
Siipien jyrkkyys on aina kompromissi aika-ajon ja kisan tarpeesta. Indyssä tarvitaan hyvää suoranopeutta päästäkseen ohi pääsuoran lopussa, mutta sen mahdollistavalla siivellä ei ajeta paalupaikalle.
Käsittääkseni kisan ja aika-ajon saa ajaa eri siivillä. Lisäksi vaikkei koko siipi-elementtiä saisikaan vaihtaa voidaan niiden kulmia säätää hyvinkin nopeasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jps sanoi:
Käsittääkseni kisan ja aika-ajon saa ajaa eri siivillä. Lisäksi vaikkei koko siipi-elementtiä saisikaan vaihtaa voidaan niiden kulmia säätää hyvinkin nopeasti.
Takasiipeä ei saa muuttaa, ja etusiipeä saa muuttaa siinä olevien osien osalta.

34) POST QUALIFYING PARC FERME
34.1
- the aerodynamic set up of the front wing may be adjusted using the existing parts. No parts may be added, removed or replaced ;
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eipä ole Ferrarilla paljon mahdollisuuksia kun McLada saa ajaa siivellä joka joustaa kuin homeinen juustosiivu.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Observer sanoi:
Eipä ole Ferrarilla paljon mahdollisuuksia kun McLada saa ajaa siivellä joka joustaa kuin homeinen juustosiivu.
Tähän on vain yksi ratkaisu: Ferrarinkin pitää tehdä yhtä selkeästi taipuva siipi tai muuta joustoo paikkoihin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mikkoz84 sanoi:
Tähän on vain yksi ratkaisu: Ferrarinkin pitää tehdä yhtä selkeästi taipuva siipi tai muuta joustoo paikkoihin.
Taipuu se Ferrarinkin siipi, vaikka onkin kiinnitetty auton nokkapalaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Observer sanoi:
Eipä ole Ferrarilla paljon mahdollisuuksia kun McLada saa ajaa siivellä joka joustaa kuin homeinen juustosiivu.
Joo, FIA katsoo McLarenin huijauksia sormien läpi :D :D :D

PS. En tiedä, tuleeko muille sama mieleen, mutta minusta tässä on havittavissa käänteinen dejavu ilmiö ;)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Observer sanoi:
Eipä ole Ferrarilla paljon mahdollisuuksia kun McLada saa ajaa siivellä joka joustaa kuin homeinen juustosiivu.
Tuli Indyn harkoissa seurattua tarkasti Alonson incar-kuvaa ja täytyy sanoa, että tämä paljon puhuttu etusiipi pysyi kyllä yllättävän hyvin muotissaan niin syheröllä kuin ovaaliosuudellakin, juustosiivuksi en menisi sanomaan.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
:)

Hyvää Jussia kaikille.

On se niin kivaa olla rehellisen tallin kannattaja. kerrankin.:D

Ja sitten:alppu: :alppu: :alppu:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
MaranelloRed sanoi:
:)

Hyvää Jussia kaikille.

On se niin kivaa olla rehellisen tallin kannattaja. kerrankin.:D

Ja sitten:alppu: :alppu: :alppu:
Samoin täältäkin, pitäkää ittenne pois tilastoista! Eli ei sitten hukuta:nope:
 
Ylös