Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrarin etuyläsiipi on aika mielenkiintoinen. Perinteisesti yläsiiven runkoon liittyvä osa on ollut todella pieni ja ohut, jottei liitos likaa ilmavirtaa liiaksi. McLaren ratkaisi ongelman vetämällä siiven rungon yli, ja sai lisää siipipinta-alaa. Ferrari puolestaan kehitti siiven ja rungon liitoksen muotoilua menetelmällä, joka on tuttu lentokoneen siiven ja rungon liitoksesta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Nyt muuten huomasinkin tuosta alemmasta Renaultin kuvasta sen kuulun suunnitteluvirheen. Huomaako joku muukin? Täsmälleen sama virhe on vaivannut myös Hondaa, joka muuten tässä värityksessä on aivan järkyttävän siisti!
Mahatkohan tarkoittaa ponttoonin takaosaa? Etuosassa on myös yhtenäisiä piirteitä, mutta en usko tuon pystylipareen kiinnityksen olevan ongelma, luultavasti siis ponttoonien taipuminen taakse ja ne härpäkkeet.. Vai?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toivottavasti samaa keskustelua aerodynamiikasta ja kehittyneestä silmästä ei taas tarvitse käydä ihan jokaisen uuden auton kohdalla.
formulastara sanoi:
Nyt muuten huomasinkin tuosta alemmasta Renaultin kuvasta sen kuulun suunnitteluvirheen. Huomaako joku muukin? Täsmälleen sama virhe on vaivannut myös Hondaa, joka muuten tässä värityksessä on aivan järkyttävän siisti!
Ei hajuakaan, mutta olisin kyllä pirun halukas kuulemaan. Erityisesti siksi, että tällöin sama suunnitteluvirhe olisi vaikuttanut jokseenkin tyystin päinvastaisilla tavoilla kahdessa eri tapauksessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
Ei hajuakaan, mutta olisin kyllä pirun halukas kuulemaan. Erityisesti siksi, että tällöin sama suunnitteluvirhe olisi vaikuttanut jokseenkin tyystin päinvastaisilla tavoilla kahdessa eri tapauksessa.
:confused:
Kyllä se ongelma oli jo Rellun mestaruus autoissa, jos sitä tarkoitat.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
En, vaan sitä, että fstara väitti tismalleen saman ongelman vaivanneen myös Hondaa.
Eikö tämä ole sitten mahdollista? Ja miten niin sama ongelma on vaikuttanut toisessa autossa päinvastaisella tavalla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Eikö tämä ole sitten mahdollista? Ja miten niin sama ongelma on vaikuttanut toisessa autossa päinvastaisella tavalla?
En tiedä onko mahdollista, muttei se erityisen järkevältä kuulosta. Renault'n ongelmana oli alkukaudesta heikko aerodynaaminen pito erityisesti etupäässä ja sitä kautta auton heikko ohjautuvuus nopeissa mutkissa. Hondalla taas saatiin downforcea lähinnä vain suorilla ja nimenomaan etupäähän, minkä takia takarenkaat lukkiutuivat jarrutuksissa, mutkissa auto ei toiminut lainkaan. Lisäksi Renault'lla ongelma saatiin tallin kommenttien mukaan korjattua kauden puolivälin tienoilla, Hondalla taas ei taida vieläkään olla ihan täyttä varmuutta kurjuuden koko kuvasta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
En tiedä onko mahdollista, muttei se erityisen järkevältä kuulosta. Renault'n ongelmana oli alkukaudesta heikko aerodynaaminen pito erityisesti etupäässä ja sitä kautta auton heikko ohjautuvuus nopeissa mutkissa. Hondalla taas saatiin downforcea lähinnä vain suorilla ja nimenomaan etupäähän, minkä takia takarenkaat lukkiutuivat jarrutuksissa, mutkissa auto ei toiminut lainkaan. Lisäksi Renault'lla ongelma saatiin tallin kommenttien mukaan korjattua kauden puolivälin tienoilla, Hondalla taas ei taida vieläkään olla ihan täyttä varmuutta kurjuuden koko kuvasta.
Niin, Bridgestonejen vaatima pito keulaan sekoitti Rellun ihan täysin Misukoiden jälkeen. Oli niillä painojakaumakin ihan päin persettä, käsittääkseni. Siitäkin kiitos Michelinille ja niiden ominaisuuksille. :ahem:

Ja kun vielä entinen ykköskuski ajoi kuin takatuuppari-skodaa, niin eipä tuo ainakaan vähentänyt hämminkiä.:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Niin, Bridgestonejen vaatima pito keulaan sekoitti Rellun ihan täysin Misukoiden jälkeen.
Ei ihan noinkaan, vaan yhteistyö Michelinin kanssa tarkoitti, että jopa renkaan muoto sopi Renault'n koslaan tavallista paremmin. Bridgestonejen laitto alle vaikutti aerodynamiikkaan pahemmin kuin muilla Michelin-tiimeillä ja McLarenilla auto alkoi jopa käyttäytyä paremmin kuin taikaiskusta. Lisäksi tämä toi esiin aiemmin piilossa pysyneen virheen suunnittelussa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Ei ihan noinkaan, vaan yhteistyö Michelinin kanssa tarkoitti, että jopa renkaan muoto sopi Renault'n koslaan tavallista paremmin. Bridgestonejen laitto alle vaikutti aerodynamiikkaan pahemmin kuin muilla Michelin-tiimeillä ja McLarenilla auto alkoi jopa käyttäytyä paremmin kuin taikaiskusta. Lisäksi tämä toi esiin aiemmin piilossa pysyneen virheen suunnittelussa.
Liekö ollut virhe, vai vuosien kuluessa poikkeuksellisen hyväksi hiutunut yhteensopivuus renkaan ja auton välillä. Eikä vain aerodynaamisen käytöksen yhteensopivuus, vaan myös renkaan toimiminen osana jousitusta oli erinomaista.

Muita selityksiä Renaultin vauhdin hiipumiselle Michelinin ja Alonson lähdön lisäksi voi hakea esimerkiksi kierroslukurajoittimesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zaikom sanoi:
Muita selityksiä Renaultin vauhdin hiipumiselle Michelinin ja Alonson lähdön lisäksi voi hakea esimerkiksi kierroslukurajoittimesta.
Sen olisi kyllä pitänyt sopia Renault'lle. Rellun kone kun ei missään vaiheessa ollut erityisen korkealle kiertävä, vaan sen vahvuudet ovat aina olleet laajassa vääntöalueessa ja hyvässä ajettavuudessa.

Edit: nii ja mikäli tallin omia suunnittelijoita on uskominen, niin autossa oli tosiaan ollut suunnitteluvirhe jo vuodesta 2006.
 
Viimeksi muokattu:

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
formulastara sanoi:
Nyt muuten huomasinkin tuosta alemmasta Renaultin kuvasta sen kuulun suunnitteluvirheen. Huomaako joku muukin?
:D Heh.. kova taso foorumilaisilla pakko myöntää.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jokos foorumin "aerodynamiikka-asiantuntijat" on kerenneet ruotia tätä Autosprintin bongaamaa keulakonseptia?




 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse epäilen Photoshoppausta, mitäs muutakaan. Mistä tuohon tulee korvaava ilma, no varmaan keulasta jostain reiästä, mutta missäs kuva siitä? Shoppia epäilen vahvasti..
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Oberfeldwebel sanoi:
Itse epäilen Photoshoppausta, mitäs muutakaan. Mistä tuohon tulee korvaava ilma, no varmaan keulasta jostain reiästä, mutta missäs kuva siitä? Shoppia epäilen vahvasti..
Kohtalaisen selkeltä Photari kuvaltahan tuo näyttää. Mainostarrat ja kaikki on kummasti vaan kadonnut tuolta keulilta :rolleyes:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos tollaset oikeesti olis olemassa, mikä noiden tarkoitus olis, kuskin varpaiden jäähdyttäminen? Olettaen että ilmaa myös tulee jostain keulasta/ sen alta.
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Näkeehän tuosta lapsikin, että kyseessä on fotoshoppaus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Skenejeesus sanoi:
Jos tollaset oikeesti olis olemassa, mikä noiden tarkoitus olis, kuskin varpaiden jäähdyttäminen? Olettaen että ilmaa myös tulee jostain keulasta/ sen alta.
Minen ymmärrä aerodynamiikasta mitään, mutta kukaan sitä tajuava ei tähän asti ole selittänyt, miksi ilmaa olisi kannattavaa ohjata keulan päälle. Kokonaan toinen juttu on, voisiko tuollaista edes toteuttaa oikeasti noin keulan törmäystestin läpäisyn suhteen.
 
Ylös