Ground Effect sanoi:
Tuskin alan ammatilaisetkaan voi kattoa toisen autoa ja todeta, että toi on paska toi härpäke. Eiköhän niiden pidä nähdä simulaatioita ja muuta dataa aiheesta, ennen kuin voivat spekuloida sen toimivuutta.
<offtopic>
Mutta sen me tiedämme, että esimerkiksi Toyota ei ole juurikaan menestystä niittänyt, vaikka odotukset ovat olleet kovat. Näistä odotuksista huolimatta on pitäydytty omassa suunnittelufilosofiassa ja sitä kautta "samassa autossa", joka lanseerattiin vuonna 2002.
Mielestäni on täysin perusteltua vetää se johtopäätös, että Toyotan menestys johtuu autosta ja kuskeista, auton vauhti taas johtuu suunnittelufilosofiasta joka määrää kehitystahdin ja suunnan, ja suunnittelufilosofia taas insinööreistä sekä tallin johdosta. Aerodynamiikan kehityksen painoarvo ei ole varmaan koskaan sarjan historiassa ollut näin korkealla suhteessa muihin kehityssuuntiin sääntöjen vuoksi, joten juuri aerodynaamikasta tulisi olla havaittavissa vuoden 2008 automallien kehitys.
Olisiko Toyota päässyt parempiin tuloksiin aggressiivisemmalla kehitysohjelmalla? Ehkä, ehkä ei. Minä veikkaisin että olisivat, koska nykyisellään auton kehitys on muihin kilpakumppaneihin (kärkitalleista puhumattakaan) aika tahmeaa varsinkin budjetti huomioon ottaen. Ja tästä voidaan vetää se johtopäätös, että kyllä, jopa minä voin täältä kotisohvaltani suunnitella F1-auton paremmin kuin Toyotan insinöörit. :alppu:
</offtopic>