Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Vähän olen itsekin sillä kannalla, ettei ponttoonin takaosan sivusta saisi olla alhaalla ulompana kuin ylhäällä. Matalat ponttoonien takaosat on ok, mutta jos se merkitsee leveää alaosaa, siitä ei ole iloa
Kyllä se näin taitaa kaikenkaikkiaan olla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Ei Renault silti juuri muita saavuttanut. Varmaan paransivat, mutta niin muutkin. Suurin piirtein yhtä kaukana muiden perässä oltiin koko kauden ajan. Mitä nyt Kovalainen paransi otteitaan alun haparoinnin jälkeen.
"Suunnitteluvirhe". Kaikkea sitä taas kuuleekin. Minkä ihmeen takia Renaultin "virhe" on saanut näin paljon palstatilaa???
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
formulastara sanoi:
"Suunnitteluvirhe". Kaikkea sitä taas kuuleekin. Minkä ihmeen takia Renaultin "virhe" on saanut näin paljon palstatilaa???
Itsehän siitä rupesit jauhamaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
"Suunnitteluvirhe". Kaikkea sitä taas kuuleekin. Minkä ihmeen takia Renaultin "virhe" on saanut näin paljon palstatilaa???
Quotesitko väärää postia? Eräs yksistyiskohta viime kauden Renaultissa, jota en oikein ymmärtänyt, oli tuo ponttoonin sivussa oleva vaakasuora viiva, joka edessä muotoutui härpäkkeeksi ja takana laipaksi. Tuo oli aika paha moka, joka esti ilmavirtoja toimimasta tehokkaasti autontakapäässä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaikka toi autojen aerodynamiikan spekulointi onkin hauskaa, niin jotain rajaa. Eiköhän ne joilla on koulutus, tuulitunnelit ja tietokoneet asian kimpussa mieti niitä asioita ihan huolella. Tuskin ne laittaa sinne jotain härpäkettä häiritsemään peräpään toimintaa.

Tai edes vähän nöyrempään sävyyn vois noita "totuuksia" / spekulaatioita laukoa ;)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Katso nyt tätä. Ei tämä voi toimia kuin kapealla käsittelyalueella.

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Quotesitko väärää postia? Eräs yksistyiskohta viime kauden Renaultissa, jota en oikein ymmärtänyt, oli tuo ponttoonin sivussa oleva vaakasuora viiva, joka edessä muotoutui härpäkkeeksi ja takana laipaksi. Tuo oli aika paha moka, joka esti ilmavirtoja toimimasta tehokkaasti autontakapäässä.

Olen täysin samaa mieltä. Ja taisin quottailla tosiaan jotain ihan omiani...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ground Effect sanoi:
Vaikka toi autojen aerodynamiikan spekulointi onkin hauskaa, niin jotain rajaa. Eiköhän ne joilla on koulutus, tuulitunnelit ja tietokoneet asian kimpussa mieti niitä asioita ihan huolella. Tuskin ne laittaa sinne jotain härpäkettä häiritsemään peräpään toimintaa.

Tai edes vähän nöyrempään sävyyn vois noita "totuuksia" / spekulaatioita laukoa ;)

Ns. "harjaantunut silmä" on vaikea käsite niille, joillei sitä ole. Se on vähän sama, kuin yrittäisit opettaa jotain tyyppiä laulamaan, jolla ei ole nuottikorvaa.

Enkä kyllä yhtään nöyristele ainakaan joillekin Toyotan "mennään-lähteille"-suunnittelijoille. Hölmökin tajuaisi jo tehdä jotain.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
formulastara sanoi:
Ns. "harjaantunut silmä" on vaikea käsite niille, joillei sitä ole. Se on vähän sama, kuin yrittäisit opettaa jotain tyyppiä laulamaan, jolla ei ole nuottikorvaa.
Ainoo silmä mikä sulla on harjaantunut on sun tietokonetuolia vasten ja sekin on enemmänkin "pyyhitty paperilla".;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
formulastara sanoi:
Ns. "harjaantunut silmä" on vaikea käsite niille, joillei sitä ole. Se on vähän sama, kuin yrittäisit opettaa jotain tyyppiä laulamaan, jolla ei ole nuottikorvaa.
En tiedä sun ammatista/koulutuksesta/harrastuksista juuri mitään, mutta tuo sun "harjaantunut silmä" kuulostaa aika... ...koomiselta. Ei taida toi aerodynamiikka olla mitään nojatuoli tiedettä.

Tuskin alan ammatilaisetkaan voi kattoa toisen autoa ja todeta, että toi on paska toi härpäke. Eiköhän niiden pidä nähdä simulaatioita ja muuta dataa aiheesta, ennen kuin voivat spekuloida sen toimivuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ground Effect sanoi:
En tiedä sun ammatista/koulutuksesta/harrastuksista juuri mitään, mutta tuo sun "harjaantunut silmä" kuulostaa aika... ...koomiselta. Ei taida toi aerodynamiikka olla mitään nojatuoli tiedettä.

Tuskin alan ammatilaisetkaan voi kattoa toisen autoa ja todeta, että toi on paska toi härpäke.
Mistäs me tiedetään miten Ferrarin suunnitteluportaassa naureskellaan keskitason autoja: näyttää hitaalta :D

Ferrari on yksi niistä talleista, joilla tuntuu olevan sitä inhimillistä luovuutta suunnittelussa. Jotain visuaalista älykkyyttä kokemuksella höystettynä, jota ei voi sanoin selittää. Toisille se vaan ei avaudu ;)
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ground Effect sanoi:
Tuskin alan ammatilaisetkaan voi kattoa toisen autoa ja todeta, että toi on paska toi härpäke. Eiköhän niiden pidä nähdä simulaatioita ja muuta dataa aiheesta, ennen kuin voivat spekuloida sen toimivuutta.
<offtopic>

Mutta sen me tiedämme, että esimerkiksi Toyota ei ole juurikaan menestystä niittänyt, vaikka odotukset ovat olleet kovat. Näistä odotuksista huolimatta on pitäydytty omassa suunnittelufilosofiassa ja sitä kautta "samassa autossa", joka lanseerattiin vuonna 2002.

Mielestäni on täysin perusteltua vetää se johtopäätös, että Toyotan menestys johtuu autosta ja kuskeista, auton vauhti taas johtuu suunnittelufilosofiasta joka määrää kehitystahdin ja suunnan, ja suunnittelufilosofia taas insinööreistä sekä tallin johdosta. Aerodynamiikan kehityksen painoarvo ei ole varmaan koskaan sarjan historiassa ollut näin korkealla suhteessa muihin kehityssuuntiin sääntöjen vuoksi, joten juuri aerodynaamikasta tulisi olla havaittavissa vuoden 2008 automallien kehitys.

Olisiko Toyota päässyt parempiin tuloksiin aggressiivisemmalla kehitysohjelmalla? Ehkä, ehkä ei. Minä veikkaisin että olisivat, koska nykyisellään auton kehitys on muihin kilpakumppaneihin (kärkitalleista puhumattakaan) aika tahmeaa varsinkin budjetti huomioon ottaen. Ja tästä voidaan vetää se johtopäätös, että kyllä, jopa minä voin täältä kotisohvaltani suunnitella F1-auton paremmin kuin Toyotan insinöörit. :alppu:

</offtopic>
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
CamoN sanoi:
<offtopic>
Mutta sen me tiedämme, että esimerkiksi Toyota ei ole juurikaan menestystä niittänyt, vaikka odotukset ovat olleet kovat. Näistä odotuksista huolimatta on pitäydytty omassa suunnittelufilosofiassa ja sitä kautta "samassa autossa", joka lanseerattiin vuonna 2002.

Mielestäni on täysin perusteltua vetää se johtopäätös, että Toyotan menestys johtuu autosta ja kuskeista, auton vauhti taas johtuu suunnittelufilosofiasta joka määrää kehitystahdin ja suunnan, ja suunnittelufilosofia taas insinööreistä sekä tallin johdosta.
</offtopic>
Arvasin, että joku ottaa ton esiin. Puhuin nyt siitä härpäkkeestä Rellussa, en Toyotan filosofiasta. On aivan eri asia puhua jonkin yksittäisen osan vaikutuksesta auton aerodynamiikkaan, kuin huomata, että jotku ei ole muuttaneet autoaan 5 vuoteen (vähän liioteltuna).
 
Viimeksi muokattu:

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Kuinka monella harjaantuneen silmän omaavalla on tietoa/koulutusta yms. aerodynamiikasta tai ensinnäkään insinöörihommista? :wink: Kyllä se niin on että nykyään niitä erilaisia ratkaisuja analysoidaan FEM-malleilla tietokoneella josta sitten poimitaan parhaimmat ja toteutetaan ne tuulitunnelissa jne. Sitten kun sielläkin ollaan todettu joku hyväksi niin otetaan se autoon testiin. Ei siellä aero-osastolla enää ole niitä muotoilija guruja, jotka vääntävät parhaimman aeromuodon hatusta. Ne kaverit, jotka ovat päteviä ovat päteviä johtamaan ja viemään kehitystä eteenpäin (esim. Tombazis), omaavat yleensä vain paremman kokonaisnäkemyksen. Kyllä se raakaan tietokonedatan analysointiin perustuu.

[FEM = Finite Element Method (suom. elementtimenetelmä), joka perustuu laskentamallin pilkkomiseen --> tarkempi ratkaisu]
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No jätkät hei, ei tähän koulutus auta vaan silmä. (oon määki insnöörikoulussa mutta so what)

Ja tosta Rellusta, eikai meistä hirveen moni sillon moittinu Rellun tekemisiä ku lanseeras ton viimekauden auton. Mutta nyt jälkeenpäinhän se morkkaaminen on helppoo you know.. Kyllä ne Rellulla ja joka paikassa tietää, että mitä nuo paskiaiset on menny tekeen, ei ne sillon tienny eikä mekään. Nyt ne tietää ja tiietään mekin.

Mikä tos on nii vaikeeta?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ground Effect sanoi:
En tiedä sun ammatista/koulutuksesta/harrastuksista juuri mitään, mutta tuo sun "harjaantunut silmä" kuulostaa aika... ...koomiselta. Ei taida toi aerodynamiikka olla mitään nojatuoli tiedettä.

Tuskin alan ammatilaisetkaan voi kattoa toisen autoa ja todeta, että toi on paska toi härpäke. Eiköhän niiden pidä nähdä simulaatioita ja muuta dataa aiheesta, ennen kuin voivat spekuloida sen toimivuutta.
Joo, tuollaiset "harjaantunut silmä näkee" jutut on ihan puhdasta paskapuhetta ja parhaimmillaankin vain huono arvaus. Aerodynamiikankin kunnollinen ymmärtäminen vaatii muutakin kokemusta kuin muutaman Formulan kuvan katsomisen tuoma varmuus omista kyvyistään, ja kuten herra maaefekti sanoi, edes ammattilaiset eivät tiedä toisen auton härpäkkeen toimivuutta. F1-tallit ajavat aivan hillittömästi testiä, tuunelitunnelikokeita ja muita simulaatioita, koska osan toimivuutta ei saa muuten varmasti selville kuin vain kokeilemalla. Jos kerran tiedätte aerodynamiikasta, niin pitäisi asioille edes pystyä esittämään suomalaiset nimitykset, eikä vain typeriä nettiselityksistä löydettyjä englanninkielisiä nimityksiä tai niiden johdannaisia, kuten "bodyaero" tai "alaosan airflow".
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oberfeldwebel sanoi:
No jätkät hei, ei tähän koulutus auta vaan silmä. (oon määki insnöörikoulussa mutta so what)
Ei riitä, että on saanut insinöörin paperit, vaan tärkeintä on oikeasti ymmärtää ja omaksua oman alueensa salat. Ja sitä kautta osata soveltaa sitä. Vain harva insinööri tähän pystyy. Paperit saa pihalle oppilaitoksista, kunhan vähän treenaa tentteihin, joten ei se valmistumistodistus oikeasti kerro yhtään mitään kaverin taitotasosta.

Jotkut omaksuvat ja ymmärtävät nämä asiat toisia paremmin, ja näistä paremmin omaksujista tulee sitten näitä tärkeitä insinöörejä F1-tasollekin, ne parhaiten asiat ymmärtäneet pääsevät vielä sinne hieman korkeammalle pallille.
 
Ylös