Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin siitä kovin äkkiä rangaistaan. Varsinkin jos ne tippuu kolarin seurauksena ja auto muuten pysyisi ajokunnossa ja olisi turvallinen muiden kannalta.
Sehän se kysymys onkin, että kuinka turvallinen on kuski, joka ei tiedä mitä takana tapahtuu.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sehän se kysymys onkin, että kuinka turvallinen on kuski, joka ei tiedä mitä takana tapahtuu.
Mutta radallahan ajaa myös sellainen joka tietää, muttei välitä. Siitäkään ole mitenkään ole rangaistu, joten ei hätää. Tämäkin menee läpi.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eihän noille peileille ainakaan oo mitään vaatimuksia että niistä pitäsi nähdä jotain. Ainakin alkukaudesta 2008 RB:llä oli peilit vaan koristeena, koska kisaan lähtiessä jonkunlaiset peilit pitää kai kuitenkin olla. Sehän näkyi sitten osumien määrässä ettei DC nähny niistä peileistä mitään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sehän se kysymys onkin, että kuinka turvallinen on kuski, joka ei tiedä mitä takana tapahtuu.
Periaatteessa peilit on turhia. Takaa tuleva väistää. Ei niistä peileistä kuulu tirhustaa mitä takana tuleva tekee, korkeintaan auttavat blokkaamaan paremmin ;) Sivulla oleva auto pitää tietenkin havaita, mutta siitä saa kuulohavainnon jonka voi vahvistaa näköhavainnolla. Takaa tulevaa auttaa se sääntö joka kieltää linjan vaihtamisen kahdesti.

Ainoastaan kierroksella ohittavat tarvitaan peilit, jotta osaavat väistää sivuun oikeaan aikaan, ja kyllä se ainakin noilta Red Bullin kuskeilta on onnistunut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Periaatteessa peilit on turhia. Takaa tuleva väistää. Ei niistä peileistä kuulu tirhustaa mitä takana tuleva tekee, korkeintaan auttavat blokkaamaan paremmin ;) Sivulla oleva auto pitää tietenkin havaita, mutta siitä saa kuulohavainnon jonka voi vahvistaa näköhavainnolla. Takaa tulevaa auttaa se sääntö joka kieltää linjan vaihtamisen kahdesti.

Ainoastaan kierroksella ohittavat tarvitaan peilit, jotta osaavat väistää sivuun oikeaan aikaan, ja kyllä se ainakin noilta Red Bullin kuskeilta on onnistunut.
Villeneuvehan ehdotti aikanaan peilien poistamista, jotta blokkaaminen vähenisi ja ajaminen siistiytyisi. Herätti paljon suukopua tuolloin, mutta on myönnettävä, että tietty logiikkahan tuossa on taustalla. Kierroksella ohitettavakin saa takanatulevasta tiedon lippumiehiltä.

Mitä tulee näköhavaintoon sivulla ajavasta, niin nykyiset ohjaamon laidat ovat turhan korkeita sellaisen tekemiseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Villeneuvehan ehdotti aikanaan peilien poistamista, jotta blokkaaminen vähenisi ja ajaminen siistiytyisi. Herätti paljon suukopua tuolloin, mutta on myönnettävä, että tietty logiikkahan tuossa on taustalla. Kierroksella ohitettavakin saa takanatulevasta tiedon lippumiehiltä.

Mitä tulee näköhavaintoon sivulla ajavasta, niin nykyiset ohjaamon laidat ovat turhan korkeita sellaisen tekemiseen.
Niin no villeneuvehan perusteli tota sillä ettei motogp:ssäkään ole peilejä. Siellä vaan ei ole noi kierroksella ohitettavat samanlainen ongelma ja moottoripyörän selässä pystyy kääntymään niin että näkee taaksensa. Puhumattakaan että moottoripyörillä on hitosti enemmän tilaa siinä mutkassa ja enemmän eri ajolinjoja. Formuloissa monesti ei ole kuin yksi linja.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Onko kukaan lukenut / nähnyt juttua siitä, että ferkulla olisi sama ongelma kuin viimekaudella, eli eturenkaat ei lämpiä tarpeeksi aika-ajovetoa varten? Satuin vaan vilkaisemaan Vauhdin Maailmaa Eeilen siellä sanottiin et sellainen ongelma on jälleen Ferrarilla. Lähteestä en tiedä mistä lie ovat saaneet. Itse en ainakaan mistään ole löytänyt samaa juttua.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Onko kukaan lukenut / nähnyt juttua siitä, että ferkulla olisi sama ongelma kuin viimekaudella, eli eturenkaat ei lämpiä tarpeeksi aika-ajovetoa varten? Satuin vaan vilkaisemaan Vauhdin Maailmaa Eeilen siellä sanottiin et sellainen ongelma on jälleen Ferrarilla. Lähteestä en tiedä mistä lie ovat saaneet. Itse en ainakaan mistään ole löytänyt samaa juttua.
Talvitestiketjussa sivuilla (jotain) 24-26 siitä on puhuttu. Muutama toimittaja on sillä spekuloinut, varsinkin Jerezin testien aikaan, kaiketi sen perusteella, että Ferrarilla nopein kierros on tullut kierros-pari myöhemmin kuin muilla.

Lainaan itseäni talvitestiketjusta:
Ja tosiaan tuo renkaiden lämpeneminen hitaasti viileässä tuli vielä edelleen Jerezissäkin esiin. Mark Hughes mainitsi siitä linkkaamassani artikkelissa ja samaa sanoo James Allen blogissaan. Se verotti vähän Ferrarin nopeutta. Tosin he eivät siis ilmeisesti kokeilleet aika-ajovetoja. Allen sanoo, että Ferrari keskittyy (ainakin) tähän asiaan ensi viikolla.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Onko kukaan lukenut / nähnyt juttua siitä, että ferkulla olisi sama ongelma kuin viimekaudella, eli eturenkaat ei lämpiä tarpeeksi aika-ajovetoa varten? Satuin vaan vilkaisemaan Vauhdin Maailmaa Eeilen siellä sanottiin et sellainen ongelma on jälleen Ferrarilla. Lähteestä en tiedä mistä lie ovat saaneet. Itse en ainakaan mistään ole löytänyt samaa juttua.
Kyllä sitä taitaa edelleen esiintyä, mutta siitä on pyritty pääsemään eroon. Muistaakseni auton akseliväli lyheni taas tässä F60:ssä edelliseen verrattuna. Sliksien ja uusien aerodynamiikkasääntöjen takia ollaan menty siihen suuntaan että autojen pitäisi olla lähtökohtaisesti yliohjaavampia. Mutta edelleen siellä Ferrarin formulasuunnittelussa taitaa olla käytössä paljon periaatteita Schumin 10 vuoden hallintokaudelta, joiden häviämiseen menee varmaan vielä toiset 10 vuotta. :dunno:

Mutta en olisi Kimin suhteen huolissani. Jos alkukausi menee yhtä hyvin kuin viime kaudella ja jos se vähäinen auton kehitys jota kauden aikana voidaan tehdä ei mene yhtä pahasti penkin alle kuin viime kaudella, mestaruus pitäisi olla täysin voitettavissa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kyllä sitä taitaa edelleen esiintyä, mutta siitä on pyritty pääsemään eroon. Muistaakseni auton akseliväli lyheni taas tässä F60:ssä edelliseen verrattuna. Sliksien ja uusien aerodynamiikkasääntöjen takia ollaan menty siihen suuntaan että autojen pitäisi olla lähtökohtaisesti yliohjaavampia. Mutta edelleen siellä Ferrarin formulasuunnittelussa taitaa olla käytössä paljon periaatteita Schumin 10 vuoden hallintokaudelta, joiden häviämiseen menee varmaan vielä toiset 10 vuotta. :dunno:

Mutta en olisi Kimin suhteen huolissani. Jos alkukausi menee yhtä hyvin kuin viime kaudella ja jos se vähäinen auton kehitys jota kauden aikana voidaan tehdä ei mene yhtä pahasti penkin alle kuin viime kaudella, mestaruus pitäisi olla täysin voitettavissa.
Tallit yrittävät tehdä autosta mahdollisimman nopeita, ja nopein auto on neutraalisti käyttäytyvä auto. Sen takia on vähän hölmöä vaatia tallia suunnittelemaan jo lähtökohdiltaan hitaamman auton, koska miljoonilla palkattu kuljettaja ei osaa ajaa sellaisella. Pakkohan sitä on sitten säätää hitaampaan suuntaan, että saadaan edes jonkinlaista tulosta.

Mielestäni se, että Ferrarin parhaat ajat tulevat muutamaa kierrosta myöhemmin kuin muilla kertoo juuri siitä, että auto on suunniteltu todella neutraaliksi ja sen takia ylimäääräiset liukumiset jäävät mutkissa pois.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tallit yrittävät tehdä autosta mahdollisimman nopeita, ja nopein auto on neutraalisti käyttäytyvä auto. Sen takia on vähän hölmöä vaatia tallia suunnittelemaan jo lähtökohdiltaan hitaamman auton, koska miljoonilla palkattu kuljettaja ei osaa ajaa sellaisella. Pakkohan sitä on sitten säätää hitaampaan suuntaan, että saadaan edes jonkinlaista tulosta.

Mielestäni se, että Ferrarin parhaat ajat tulevat muutamaa kierrosta myöhemmin kuin muilla kertoo juuri siitä, että auto on suunniteltu todella neutraaliksi ja sen takia ylimäääräiset liukumiset jäävät mutkissa pois.
Johan on taas ihme mielipiteitä. Jos eturenkaat eivät lämpiä kunnolla auto ei ole neutraali vaan pahasti puskeva ja kuski puskee sillä muutaman kierroksen mutkat läpi eturenkaita lämmitellen. Vasta kun renkaat ovat optimilämpötilassa autosta tulee suunnitellun mukainen käytökseltään.
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Mitä nuo tapit tuossa ylemmässä kuvassa Fiat tekstin kohdalla oikein ajavat takaa?
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Juurikin niitä. Empäs tullut ajatelleeksi, että jonnekkinhan ne kamerat on pistettävä. :p Entäpä tuo pieni aukko keulannokassa, mikä melkein jokaisella tallilla on, ajaako tämä nyt samaa asiaa mitä Ferrarilla viime kaudella muutamassa kilpailussa nähty aukko. Eikös Ferkuilla ollut tuo reikä paljon isompi ja eri kohdassa jos muistan oikein. Ei aivan tuossa nokassa, ilmeisesti downforcea antoi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Johan on taas ihme mielipiteitä. Jos eturenkaat eivät lämpiä kunnolla auto ei ole neutraali vaan pahasti puskeva ja kuski puskee sillä muutaman kierroksen mutkat läpi eturenkaita lämmitellen. Vasta kun renkaat ovat optimilämpötilassa autosta tulee suunnitellun mukainen käytökseltään.
Asia on itseasiassa juuri päinvastoin. Jos eturenkaat eivät lämpiä, auto tuskin on aliohjaava.

Kas kun renkaiden lämpenemiseen vaikuttaa kaksi asiaa. Renkaan sortokulma suhteessa menosuuntaan ja siihen kohdistuvat kuormat ajon aikana. Yliohjaavalla autolla eturenkaiden sortokulmat ovat pieniä, koska rattia ei tarvitse kääntää niin paljoa mutkiin käännettäessä. Pieni sortokulma taas tarkoittaa sitä, että rengas hankaa/hiertyy tien pintaa vasten vähemmän ja tuottaa näin vähemmän lämpöä kuin suuremmalla sortokulmalla ajettava rengas.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Entäpä tuo pieni aukko keulannokassa, mikä melkein jokaisella tallilla on, ajaako tämä nyt samaa asiaa mitä Ferrarilla viime kaudella muutamassa kilpailussa nähty aukko.
Ei vaikuta downforceen, eikä siis liity millään tavalla reikä keulaan.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Entäpä tuo pieni aukko keulannokassa, mikä melkein jokaisella tallilla on, ajaako tämä nyt samaa asiaa mitä Ferrarilla viime kaudella muutamassa kilpailussa nähty aukko. Eikös Ferkuilla ollut tuo reikä paljon isompi ja eri kohdassa jos muistan oikein. Ei aivan tuossa nokassa, ilmeisesti downforcea antoi.
Oma veikkaukseni on että siitä menee jäähdytysilmaa mahdollisesti etuiskunvaimentimille tai elektroniikalle, jos sellaista on kuljettajan etupuolella. Iskarit tuskin tarvitsevat kamalasti jäähdytysilmaa, mutta eipä tuo reikäkään kamalan suuri ole. :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oma veikkaukseni on että siitä menee jäähdytysilmaa mahdollisesti etuiskunvaimentimille tai elektroniikalle, jos sellaista on kuljettajan etupuolella. Iskarit tuskin tarvitsevat kamalasti jäähdytysilmaa, mutta eipä tuo reikäkään kamalan suuri ole. :rolleyes:
Mä en nyt ole ihan varma mutta mun mielestä se reikä on jarrunesteiden jäähdytystä varten. Jarrunestesäiliöt kun sijaitsevat juuri kuskin jalkojen edessä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tallit yrittävät tehdä autosta mahdollisimman nopeita, ja nopein auto on neutraalisti käyttäytyvä auto.
Tästä on varmaan väännetty peistä ennenkin. Olen eri mieltä. Riippuu kovasti sääntökirjassa ja auton suunnittelussa tehdyistä periaateratkaisuista, millaisilla säädöillä se on nopeimmillaan. Sen lisäksi kuskit tuntevat autojen balanssit yksilöllisesti, johtuen eroista ajotyyleissä. Sama auto ei voi olla joka ajotyylillä neutraali mutkan jokaisessa vaiheessa.

Mutkasta lähtiessä yleensä tarvitaan paljon takapään pitoa. Mutkaan kääntäessä etupäänpitoa. Jarruttaessa ja mutkassa jokapäänpitoa. Neutraali ei ole mitenkään yksioikoisesti perusteltavissa parhaaksi, koska kaikissa ajon vaiheissa ei tarvita yhtä paljon pitoa molemmista päistä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tästä on varmaan väännetty peistä ennenkin. Olen eri mieltä. Riippuu kovasti sääntökirjassa ja auton suunnittelussa tehdyistä periaateratkaisuista, millaisilla säädöillä se on nopeimmillaan. Sen lisäksi kuskit tuntevat autojen balanssit yksilöllisesti, johtuen eroista ajotyyleissä. Sama auto ei voi olla joka ajotyylillä neutraali mutkan jokaisessa vaiheessa.

Mutkasta lähtiessä yleensä tarvitaan paljon takapään pitoa. Mutkaan kääntäessä etupäänpitoa. Jarruttaessa ja mutkassa jokapäänpitoa. Neutraali ei ole mitenkään yksioikoisesti perusteltavissa parhaaksi, koska kaikissa ajon vaiheissa ei tarvita yhtä paljon pitoa molemmista päistä.
Kyllähän tästä on aikaisemmin väännetty ja varmasti väännetään jatkossakin. Väitän edelleen, että neutraalisti kaarteissa käyttäytyvän auton olevan kaikista nopein vaihtoehto, mutta käytännössä se on mahdoton saavuttaa, siinä olet aivan oikeassa. Sen takia auto on aina kompromissi auton ominaisuuksien ja kuljettajan tarpeiden välillä, joissa pyritään kuitenkin mahdollisimman neutraaliin käytökseen radan jokaisessa osassa. Noh mutta turha jatkaa tässä toikissa tästä aiheesta vääntöä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös