Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kyllähän tästä on aikaisemmin väännetty ja varmasti väännetään jatkossakin. Väitän edelleen, että neutraalisti kaarteissa käyttäytyvän auton olevan kaikista nopein vaihtoehto, mutta käytännössä se on mahdoton saavuttaa, siinä olet aivan oikeassa. Sen takia auto on aina kompromissi auton ominaisuuksien ja kuljettajan tarpeiden välillä, joissa pyritään kuitenkin mahdollisimman neutraaliin käytökseen radan jokaisessa osassa. Noh mutta turha jatkaa tässä toikissa tästä aiheesta vääntöä.
Tuo on hyvä pointti, että auton ja kuljettajan yhdistelmä toimii nopeimmillaan neutraalisti. Se tuppaa unohtumaan aika usein näistä teknisistä keskusteluista. :ahem:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Asia on itseasiassa juuri päinvastoin. Jos eturenkaat eivät lämpiä, auto tuskin on aliohjaava.

Kas kun renkaiden lämpenemiseen vaikuttaa kaksi asiaa. Renkaan sortokulma suhteessa menosuuntaan ja siihen kohdistuvat kuormat ajon aikana. Yliohjaavalla autolla eturenkaiden sortokulmat ovat pieniä, koska rattia ei tarvitse kääntää niin paljoa mutkiin käännettäessä. Pieni sortokulma taas tarkoittaa sitä, että rengas hankaa/hiertyy tien pintaa vasten vähemmän ja tuottaa näin vähemmän lämpöä kuin suuremmalla sortokulmalla ajettava rengas.
Tuollaisen kisarenkaan ominaisuudet ovat todella paljon lämpötilariippuvaisia, eli jos rengas ei lämpiä halutulle tasolle se ei myöskään pidä läheskään niin hyvin kuin pitäisi. Eli jos eturenkaat eivät lämpiä halutulle tasolle auto aliohjaa aivan väkisin tai sitten balanssi on alkujaan aivan pielessä. Renkaiden lämpiämistä on helppo kontrolloida esimerkiksi lisäämällä aurausta mutta niiden optimaalisten säätöjen kanssa tilanne on se että renkaiden kuormitus määrää kaarrenopeuden ja lämpiämisen ja kumpikin pitäisi saada optimiin, auton perusteissa voi olla sitten ongelmia jotka eivät mahdollista kummankin saavuttamista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jospa sitä etusiiven säädöllä saisi balanssia muutettua sopivasti. Eli aluksi jyrkemmällä kulmalla ajelis ku renkaat kylmänä ja sit vähentäs pitoo ku alkaa olla rattaat hyväs lämmöss..

Tosin eihän tämä perus ongelmaa poista.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
toivottavasti ferrarin inssit on saanu kehitettyä autoa toimimaan paremmin myös sadekelillä.. viime kaudellahan se taisi olla aika onneton verrattuna muihin kärkipään autoihin jos rata oli märkä.. eikä kimi ollut ainut joka valitti, koko tiimi ja testikuskit tiesi tilanteen :dunno:

vieläkin harmittaa se belgian kisa.. voi ku tulisi tänäkin vuonna sadekeliä belgiaan ja tällä kertaa räikkönen paremmalla tuntumalla vie voiton :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
toivottavasti ferrarin inssit on saanu kehitettyä autoa toimimaan paremmin myös sadekelillä.. viime kaudellahan se taisi olla aika onneton verrattuna muihin kärkipään autoihin jos rata oli märkä.. eikä kimi ollut ainut joka valitti, koko tiimi ja testikuskit tiesi tilanteen :dunno:

vieläkin harmittaa se belgian kisa.. voi ku tulisi tänäkin vuonna sadekeliä belgiaan ja tällä kertaa räikkönen paremmalla tuntumalla vie voiton :ahem:
Niin tiedä tuosta 2008 Ferrarin sadeominaisuuksista sitten. Monacossa kisan alussa Massa veteli sateessa keulilla eikä Hamiltonkaan ihan puskuriin kiinni ehtinyt. Silverstonessahan Kimi meni ekan stintin Hamiltonin kannassa mutta sitten ei vaihdettu uusia renkaita. Ja nuo olivat tapauksia joissa autoa oli säädettykin märälle. Vähän eri juttu kuin Belgian lopun sade kun ensin oli paahdettu suht´ kuivalla pitkän matkaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuo on hyvä pointti, että auton ja kuljettajan yhdistelmä toimii nopeimmillaan neutraalisti. Se tuppaa unohtumaan aika usein näistä teknisistä keskusteluista. :ahem:
Autohan ei voi olla neutraali. Kun se lähtee kurvissa käsistä (kun tarpeeksi kovaa ajaa) niin siitä lähtee joko perä tai keula irti ensin. Ja sen takia lukkoja säädetään erikseen kurviin tuloon, keskikohtaan ja ulosmenoon sen mukaan onko veto päällä vai jarrutus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Autohan ei voi olla neutraali. Kun se lähtee kurvissa käsistä (kun tarpeeksi kovaa ajaa) niin siitä lähtee joko perä tai keula irti ensin. Ja sen takia lukkoja säädetään erikseen kurviin tuloon, keskikohtaan ja ulosmenoon sen mukaan onko veto päällä vai jarrutus.
Auto+kuski on nopeimmillaan silloin, kun se on säädetty istumaan kurvin jokaiseen vaiheeseen kuskin mieltymysten mukaan. Onko se silloin neutraali? Mitä tarkoittaa ylipäätään jos auto on neutraali? Neutraalius riippuu kovasti miten sitä autoa ajetaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Auto+kuski on nopeimmillaan silloin, kun se on säädetty istumaan kurvin jokaiseen vaiheeseen kuskin mieltymysten mukaan. Onko se silloin neutraali? Mitä tarkoittaa ylipäätään jos auto on neutraali? Neutraalius riippuu kovasti miten sitä autoa ajetaan.
Kai sillä tarkoitetaan tuota käytännössä saavuttamatatonta balanssia, jossa auto irtoaa radasta tasaisesti etu- ja takapäästä jatkaen suoraan tangentin suuntaan. Näin minä sen olen määritellyt.

Ehkä tuota "säädetty istumaan kurvin jokaiseen vaiheeseen kuskin mieltymysten mukaan" voisi kuvata sanalla johdonmukainen, vaikka sekään ei ehkä ihan oikea termi ole.

Kuskit pitävät joko enemmän tai vähemmän yli- tai aliohjaavasta autosta, ja nopeimmillaan ollaan silloin, kun auto käyttäytyy johdonmukaisesti koko kurvin ajan kuskin ajotavan ja mieltymysten mukaisesti. Tällöin kuski vie autoa miten haluaa, eikä auto kuskia, jota voisi kuvata tilanteella, jossa auton käytös/luonne muuttuu kesken kurvin tuota ajotapaa/mieltymystä vastaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ideaalitilanteessahan auton etu- ja takapää menettävät pitonsa samanaikaisesti, tällöin kaikki renkaat tekevät maksimaalisen työn siihen asti kunnes pito katoaa. Käytännössähän tätä ei voida saavuttaa, koska auton painopiste vaihtelee sen mukaan kuinka paljon jarrutetaan tai kiihdytetään, mihin suuntaan rata kallistuu ja kuinka paljon bensaa autossa on.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Käytännössähän tätä ei voida saavuttaa, koska auton painopiste vaihtelee sen mukaan kuinka paljon jarrutetaan tai kiihdytetään, mihin suuntaan rata kallistuu ja
Sepä se. Jos ajettaisiin tasaisella radalla taisesti ympyränkaarta, silloin kieltämättä neutraali käytös olis parasta.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
eikä myöskään autoa saa käytännössä koskaan toimimaan joka mutkassa samoilla säädöillä. auton voi pääpiirteissään säätää toimimaan hyvin joko hitaissam mutkissa, nopeissa mutkissa, suorilla tai niiden kaikkien kompromissina (jolloin auto ei toimi missään täydellisesti mutta ei myöskään ole heikko missään kohdissa rataa) :dunno:

tänä vuonna tässä tulee pientä muutosta koska etusiiven kulmaa voidaan säätää ja voidaan saada tuota kompromissia paremmaksi toimimaan joissakin mutkissa paremmin. :rolleyes:

eri kuskit pitää erilaisista säädöistä ja autoista, mutta ne ei välttämättä ole sen nopeampia kuin kompromissisäädöt. kuskit kuitenkin ajavat parempia kierrosaikoja ja tekevät vähemmän virheitä kun auto tuntuu siltä miltä pitäisi. veikkaan että F1:ssä ei ole yhtään kuskia joka ajaisi radoilla niillä optimaalisilla säädöillä :)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
tänä vuonna tässä tulee pientä muutosta koska etusiiven kulmaa voidaan säätää ja voidaan saada tuota kompromissia paremmaksi toimimaan joissakin mutkissa paremmin. :rolleyes:
Mutta mahdetaankohan sitä kuitenkaan käyttää noin? Alkuperäinen idea oli ilmeisesti juuri tuo (koska siiven kulmaa saa säätää vain sen 2 kertaa kierroksessa, vai miten se oli) mutta jotenkin minusta tuntuu että se menee aika nopeasti ihan turhaksi kikkailuksi. Jos siiven säädöllä saadaan muutettua auton käytöstä merkittävästi, niin mahtaako siinä hävitä tuntuma koko autoon jos se on erilainen eri mutkissa? Oma veikkaukseni on että sitä käytetään enemmän kilpailutilannekohtaisesti, sitten kun täytyy ajaa jonkun takana niin lisätään/vähennetään siipeä tarpeen mukaan. Tai jos ei ole tilanteita, niin siipeä pois aina pisimmän suoran ajaksi. :doubtful:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
aivan unohdin tuon rajoituksen että saa muuttaa vain 2 kertaa kierroksessa.. noh sitte ei ihan joka mutkaan sitä säädetäkkään.

veikkaisin sitten että jos saa ajaa tyhjällä radalla ni kannattas lisätä siipeä kun tulee radan syheröisemmälle alueelle (jos sellainen radassa on) ja sitten ku poistuu sieltä ni ottaa se pois. :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratin säädöistä päätellen siiven muutoksen suuruutta voi myös säätää. Joten esim. alkukisasta voitaisiin mennä jyrkemmälle etusiivelle, ja renkaan lämmettyä ja pidon parannuttua yläasento ei olisi yhtä jyrkkä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ideaalitilanteessahan auton etu- ja takapää menettävät pitonsa samanaikaisesti, tällöin kaikki renkaat tekevät maksimaalisen työn siihen asti kunnes pito katoaa. Käytännössähän tätä ei voida saavuttaa, koska auton painopiste vaihtelee sen mukaan kuinka paljon jarrutetaan tai kiihdytetään, mihin suuntaan rata kallistuu ja kuinka paljon bensaa autossa on.
Onko tosiaan näin :doubtful:

Luulisi olevan aika petollista, jos pito tosiaan häviää joka nurkasta saman aikaisesti, koska silloin sitä ei voi enää hallita mitenkään eli kuljettaja on matkustaja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko tosiaan näin :doubtful:

Luulisi olevan aika petollista, jos pito tosiaan häviää joka nurkasta saman aikaisesti, koska silloin sitä ei voi enää hallita mitenkään eli kuljettaja on matkustaja.
On se ideaali siinä mielessä kuin Antti82 mainitsi. Käytännössä tuo olisi toki epätoivottua mainitsemastasi syystä, mutta kuten Anttikin mainitsee, on täysin neutraali auto myös mahdoton toteuttaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luulisi olevan aika petollista, jos pito tosiaan häviää joka nurkasta saman aikaisesti, koska silloin sitä ei voi enää hallita mitenkään eli kuljettaja on matkustaja.
Miksei voi? Esim. loiventaa vaan ohjauskulmaa. Vaikeampaahan se on jos pito lähtee vain takaa, kuin että jos se lähtee edestä ja takaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksei voi? Esim. loiventaa vaan ohjauskulmaa. Vaikeampaahan se on jos pito lähtee vain takaa, kuin että jos se lähtee edestä ja takaa.
Ei kai se sen vaikeampaa ole, jotkut kuskit kuitenkin tahtovat autonsa käyttäytyvän juuri niin. Joku arvo kai on silläkin, että kuski tietää, kummasta päästä pito yleensä murtuu ensiksi, jotta käytös on ennakoitavissa. "Neutraalilla" autolla se voi olla tilanteesta riippuen kumpi pää vaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös