jkjanne
Well-known member
- Liittynyt
- 12.1.2000
- Viestit
- 604
Tallin edun toteutuminen ei vaadi välttämättä toisen kuskin suosimista. Toisen kuskin suosiminen on taas järjellistä vain, jos se on tallin edun mukaista.Nopeahuoli sanoi:Viela antaa aika odottaa, jolloin Suomen johtavan F1-keskustelupalstan asiantuntevat keskustelijat tajuavat, etta F1 ei ole yksilourheilua eika kuljettajan voitto mene tallin hierarkiassa tallin voiton edelle, vaikka se voi akkinaisemmalle silta nayttaakin. Siksi mm tallimaaraykset Talli (ja sen omistajat ja johtohahmot) haluavat nahda oman auton voittavan, ja sen eteen tehdaan kaikki. Esim siis Schumi tuo voiton ennen kaikkea Ferrarille, ei Schumille itselleen.
Hyvantekevaisyys on erikseen.
....
Miksi Barrichellon annettaisiin voittaa, jos ja kun Schumi tekee sen kuitenkin ja varmemmin? Niin kun jo sanoin, F1 ei ole missaan muotoa hyavntekevaisyysurheilua. Schumi on asteen, jopa kaksi Barrichelloa parempi kuski ja tuo varmasti myos HUOMATTAVASTI enemman euroja sisaan voitoillaan kun Barrichello. Vai minka luulet olavena parempaa PRaa tallille ja sponsseille kun "kuusinkertainen maailmanmestari voittaa jalleen"??
Eika kyse loppupeleissa varmastikaan ole edes tasta. Kyse on siita, etta Ferrari haluaa Ferrarin voittavan ja siksi niilla on "tappava taktiikka".
Kyllä minä uskoisin Ferrarin pystyvän voittoihin ilman nykyistä tallipolitiikkaa. Nykyinen tallipolitiikka ja yhden kuskin suosiminen ei ole siis yksin tallin etujen mukaista, niin kuin ensimmäisessä viestissä (ja nyt tuon lainauksen ensimmäisessä kappaleessa) mainitsit, vaan sekoitus tallin ja toisen kuskin tavoitteita.
Sponsoritulojen ja imagon puolesta Schumi voi olla kieltämättä se ykkönen Ferrarille. Jos taas ajatellaan liiketaloudellista ja siten pakosti myös urheilullista menestystä, sitä ei voi laskea yhden kortin varaan. Schumilla on, ainakin toivottavasti , vain välillinen vaikutus Ferrarin talouteen, muuten koko talli kaatuu Schumin lähtiessä...
Tallin puolueellisuus näkyy kaikkein selvimmin tallimääräyksissä, niitä kun tehtaillaan silloinkin, vaikka vastustajat ovat mm-pisteissä kaukana ja tallilla olisi jo luvassa maksimipistepotti, mutta väärässä järjestyksessä Ja pr-tarkoituksia varten on ehkä parempiakin tilanteita kuin Schumin voiton junailu a'la Itävalta, siinä on voiton pr-vaikutukset vähissä :tongue: Itävallan voitto oli yksin kuljettajan edun mukainen. Niiden kuljettajan edun mukaisten kisojen määrää on mahdotonta alkaa arvailemaan... paljon niitä taitaa kuitenkin olla Schumin kohdalla. En usko sen edun olleen aina kiinni tallikaverin hitaudesta (kärjistettynä esimerkkinä Itävalta). No ehkä mm:n varmistaminen mahdollisimman aikaisin on joku meriitti tallille ja sillä tavalla Schumin ja tallin tavoitteet olivat samat...
Lopullista tallin sisäistä "tasa-arvoa" ei voi ulkopuolinen tietää. Voi vain arvailla, veikkailla ja luulotella..
Viimeksi muokattu: