Schumifani sanoi:
Toi kommentti on naivisuudessaan 5-vuotiaan tasolla. Jos kyseessä on isot rahat, tehtään voiton eteen kaikki mahdollinen (useimmiten sääntöjen puitteissa). Muutenkin ne jotka oikeasti haluaa voittaa ja olla parhaita tekee kaikkensa sen eteen ja voittamisesta tulee heille pakkomielle. Ei tolla tasolla enää puhuta "mukavasta harrastuksesta jossa voitolla ei ole väliä kunhan kaikilla on hauskaa".
Ihan vaan out of topic voisin huomauttaa että mua on pienestä pitäen oksettanut kaikenmaailman "kaikki pelaa", "voitolla ei ole väliä" ym. p***apuheet.
Voisihan siitä voitonhalusta huolimatta antaa yhdenvertaiset mahdollisuudet voittoon. Ei sellainen rajaa pois voiton mahdollisuutta. "Minulle aina voitto" kuulostaa pikemminkin 5-vuotiaan puheelta.
Kerron tässä nyt vielä oman muistoni eräästä jalkapalloseurasta, joku nappulaliiga tms. Olin valmentajan mielestä ilmeisesti "heikohko" pelaaja :wink: joten peliaikaa tuli vähän, yleensä pelien viimeisinä hetkinä (valmentajan oma mukula oli lähes aina kentällä). Joukkueessa oli omat "kuppikunnat" eikä valmentajakaan pyrkinyt sopeuttamaan uusia pelaajia oikein millään tavalla. Ei suurempia keskusteluita, ei ylimääräisiä neuvoja... Jatkoin muistaakseni ½v kunnes lopetin.
Jo noin alkeellisesta esimerkistä voi ymmärtää mistä motivaatio koostuu. Lapsen kuin myös aikuisen on tunnettava kuuluvansa joukkueeseen ja tiedettävä saavansa vastaava kohtelua kuin kuka tahansa muu joukkueen jäsen. Ei huippu-urheilu ja formulat tee tässä asiassa mitään poikkeusta. Jokainen kilpakuski tietää mitä varten niitä kisoja järjestetään, ja sen periaatteen kääntäminen ylösalaisin (=ennalta määrätty lopputulos) ei voi olla vaikuttamatta kuskin henkiseen tasapainoon. Tilanne on aivan sama kuin jo ennalta penkille istumaan tuomitulla nappulaliigan pelaajalla. Kaikista säälittävintä tässä on se, että nappulaliigan pieni pelaaja voi tulla vielä järkiinsä ja vaihtaa lajia, mutta ykkösiin asti päässyt kilpakuski ei voi kuin sopeutua tilanteeseen tai lähteä pois. Ferrarille on ulkopuolisen silmin eksynyt viime vuosina ensimmäisen vaihtoehdon väkeä...
Onko Ferrarille sitten oikeasti diktarorista Schumi-politiikkaa, dunno. Toivottavasti ei.