FIA rakentaa rallia.

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
No jos nykyään meinaa olla haastavaa kuunnella yli 3min kestävä kipalekkin niin ihmekös jos <30km pätkälle ei sytytä.

Mikä on muuten asvalttiralleissa viimeisen 10-15v ajanjaksolta pisin pätkä? All Live-muodossa ois mielenkiintoinen joku 50km asvalttiek:kin.
Kyllä Korsikalla on ollut 50 km pätkiä joka vuosi paitsi viime vuonna jäi vähän vajaaksi
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
311
Sijainti
Jyväskylä/Pohjois-Karjala
Tämän vuoden Suomen MM-rallin pisin erikoiskoe on edellisvuoden tapaan Päijälä, pituutta vajaat 23 kilometriä. En tiedä, mitä tästä nyt oikein ajattelisi, jotenkin sitä kaipaisi niitä takavuosia kun lauantai-aamu avattiin kolmea vaille kahdeksan käynnistyneellä 30 kilometrin pituisella Juupajoen erikoiskokeella.


Nykyään säännöt sallivat 350 EK-kilometriä, mutta 70-v juhlakisan reitissä on vain 321 EK-kilometriä. Toki viime vuoden reittiin on lisäystä noin yhden pikataipaleen verran (14 EK-kilometriä), mutta silti.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Olen tekemässä tästä blogipostausta, sillä pitkät pätkät ovat kadonneet myös muualta. Tähän voi olla monia eri syitä (All Live, some, jne).

Suomessa 30-kilsaisen pätkän tekeminen on vaikeaa siksi, että väkisinkin tulisi mukaan jokin pitkä nopea osuus joka ei sopisi nykyautoille.

Lisäksi olen jostain lukenut Nuutisen kommentin, että 15-20 kilsainen pätkä on taloudellisesti tehokkain järjestää. Pitkä pätkä vaatii tuhottoman määrän henkilökuntaa yhdeltä moottorikerholta/kyläyhdistykseltä. Vaatimukset ovat nousseet ja nykyään porukkaa tarvitaan enemmän kuin ennen, kun taas vapaaehtoisia on vaikeampi saada.

Lisäksi pitkille pätkille pitää saada ylimääräiset pelastuskalustot yms. mikä rupeaa sitten jo kasvattamaan kustannuksia. En tiedä onko MM-ralleissakin ne rajat sitten 15 ja 20 kilsaa.

Yhtä kaikki, haluaisin, että jokaisessa MM-rallissa olisi edes yksi yli 30-kilsainen pätkä. Nyt on saatu jo puolen kauden pätkät selville, ja ainoat yli 30-kilsaiset on Meksikon El Chocolate ja Otates sekä Portugalin Amarante, nekin alle 35-kilsaisia.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
En tiedä, mitä tästä nyt oikein ajattelisi, jotenkin sitä kaipaisi niitä takavuosia kun lauantai-aamu avattiin kolmea vaille kahdeksan käynnistyneellä 30 kilometrin pituisella Juupajoen erikoiskokeella.

Nykyään säännöt sallivat 350 EK-kilometriä, mutta 70-v juhlakisan reitissä on vain 321 EK-kilometriä. Toki viime vuoden reittiin on lisäystä noin yhden pikataipaleen verran (14 EK-kilometriä), mutta silti.
321km-350km ois just sopinut LA-aamuun, vaikka kertaalleen 29km Juupajoki ; ) Tampere kun on kasvukeskus. Olettaa vois, et se massa houkuttas järkkään se Lauantaille, vaik siirtymä on pitkä, mut olise sitä myös 2002. Silloin jo valittivat pitkää siirtymää. Ilmeisesti se koettiin huonoksi jutuksi, kun se jälkeen katosi reitiltä. Jkl-tie on muuttunut siitä ajoista ja on tullut ohituskaistaa yms. Ehkä 2021? Tuskin...
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Eiköhän tuossa ole vain kyse siitä, että joku ilmoittautuisi vapaaehtoiseksi järjestämään Juupajoen erikoiskoetta, tai mitä tahansa muuta. Pihlajakoskella, Päijälässä ja Kakaristossa homma pelaa ilmeisen hyvin.

Ja oikeesti toi kilometrimäärä 300 ja 350 välillä, mitä väliä...noi päivät on ihan täyteen ahdettuja, pidemmäksi sitä saisi vaan pidentämällä yksittäisiä pätkiä.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
841
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nykyää ollaan liian ahneita ja laiskoja tekee 30km pätkiäh.
Pitäskö vaikka sun mennä tekemään?

321km-350km ois just sopinut LA-aamuun, vaikka kertaalleen 29km Juupajoki ; ) Tampere kun on kasvukeskus. Olettaa vois, et se massa houkuttas järkkään se Lauantaille, vaik siirtymä on pitkä, mut olise sitä myös 2002. Silloin jo valittivat pitkää siirtymää. Ilmeisesti se koettiin huonoksi jutuksi, kun se jälkeen katosi reitiltä. Jkl-tie on muuttunut siitä ajoista ja on tullut ohituskaistaa yms. Ehkä 2021? Tuskin...
Juupajokea ajettiin muuten vielä 2007-08. Mutta sitä jäin pohtimaan, että miten ne ohituskaistat lyhentää sitä siirtymää? :doubtful:
 

Tume88

Active member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
39
Minusta pitkät pätkät eivät tuo mitään huikeaa positiiviselta kannalta mm-ralliin, kun pätkät ovat pituudeltaan 10-20 km mittaisia pysyy erot pieninä ja kisa tiukkana, sitten jos on joku yksi tai kaksi "monsteri" pätkää siellä seassa niin tuppaa käymään että erot repeää pienenkin virheen takia ( rengasrikko tms) ja loppukisan aikana et sitä eroa enää enää lyhyemmillä ek illa aja kiinni.

Onko se nyt sitten hienoa että kisa ratkaistaan yhdellä pätkällä?

Onhan siinä tietysti toinenkin vaihtoehto niin kuin parin viime vuoden Korsikalla jossa kaikki pätkät ovat olleet pitkiä ja koko ralli on kestänyt 10-12 ek verran. Siinä sitten kattelet Alla livestä mm- rallia kun yksi kisapäivä on kolmen ek:n mittainen.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Juupajokea ajettiin muuten vielä 2007-08. Mutta sitä jäin pohtimaan, että miten ne ohituskaistat lyhentää sitä siirtymää? :doubtful:
Ainakin nopeuttaa, aamulla ei ole ees ruuhkia jkl:stä tampereelle. Ruuhkat aina ollut Leutussa/ounissa päivällä..
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Suomessa 30-kilsaisen pätkän tekeminen on vaikeaa siksi, että väkisinkin tulisi mukaan jokin pitkä nopea osuus joka ei sopisi nykyautoille.
Suuntaus alkaa olla yhä enemmän tätä, että Suomen MM-ralliin olennaisesti kuuluvat "isoa kovaa" ajettavat tiet vähenee reitiltä, mikä on kyllä harmi. Vaikka keinotekoiset heinäpaalishikaanit ja kaikenmaailman pihojen kierrot onkin syvältä, niin silti mielummin haluaisin niitä reitille, että voitaisiin ajaa pidempiä pätkiä vaikka Ouninpohjantietä, Vaheria tai vastaavia talla pohjassa-loikotuksia. Ei se kuulu Jyskälän luonteeseen, että reitti viedään kapeille kärrypoluille.

Kun tuo järkkäreiden ja kaikkien vapaaehtoisten talkoolaisten mukaan houkuttelu on nykyään vaikeampaa, voisi olla paikallaan tehdä tästäkin jonkin sortin tutkimus, millä keinoilla ihmisiä saataisiin innostumaan talkootoimintaan mukaan. Laaja mielipidegalluppi ensin ja sitten aivonystyrät raksuttamaan. Ilmainen t-paita ja ruoka ei jaksa motivoida kovin monia, mutta jos kaikkien osallistuvien kesken arvottaisiin kyyti vaikka Sunisen kartturinpenkille M-Sportin testeihin tms., voisi osallistumisprosentti kasvaa vähän eri lailla. No, helpommin sanottu kuin järjestetty tuollainen WRC-kyyti, mutta se oli vain esimerkki. Ei silti mikään mahdoton toteuttaa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
841
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pitäskö tän forumin porukan järjestää omin voimin yks EK, täällä kun tuntuu olevan mielipiteitä ja halua suuntaan jos toiseen? :D

Tehdään vaikka se 30 kilsaa pitkä Juupajoki noin aluksi, eikä muuten yhden yhtä karsinaa sit ;)
Foorumilta löytyy kyllä onneksi ihan aktiivisiakin toimijoita, mutta niiltä ei jostain syystä kuule aiemman kaltaisia ulostuloja. Mutta aivan ilman sarvia ja hampaita suosittelen laiskoja ja ahneita tekijöitä moittivia menemään talkoolaiseksi, ikinä niitä ei tunnu kaks viikkoa ennen kisaa liikaa olevan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3920
Sijainti
Event horizon
Minusta pitkät pätkät eivät tuo mitään huikeaa positiiviselta kannalta mm-ralliin, kun pätkät ovat pituudeltaan 10-20 km mittaisia pysyy erot pieninä ja kisa tiukkana, sitten jos on joku yksi tai kaksi "monsteri" pätkää siellä seassa niin tuppaa käymään että erot repeää pienenkin virheen takia ( rengasrikko tms) ja loppukisan aikana et sitä eroa enää enää lyhyemmillä ek illa aja kiinni.
Ralli on luoteeltaan kestävyyslaji - rallisprintit on ihan eri laji. Pitkillä pätkillä on sentään rattimiehellä mahdollisuus tehdä eroja autonkuljettajiin. Mutta ne pitkät pätkät pitää osata valita/rakentaa s.e. niissä on kuskeille haastetta eikä vain pelkkää lentokenttää jossa saa paahtaa kuutosella rajoittajaa vasten.

Vuonna 2000 ajettiin Parkkolan (=Surkee) EK karvan yli 20 km mittaisena s.e. lähtö oli Tikkalan päässä ja maali Mäkikylän päässä. Maalipäästä tuota voisi jatkaa liki toisen mokoman. Samoin Lankamaa oli liki 24 km rykäisy jota sitäkin voisi tiestön puolesta jatkaa muutamalla km:lla. EK 11 Juupajoki oli 30 km ja ihan sinällään hyvä. Oleellisia reitin pidennysmahdollisuuksia ei ole kuin enintään lähdön vieminen lähemmäksi Hallia. Leustun 24 km on myös maksimi mitoissaan. Pidentäminen vaatisi reitin totaalista uudelleen linjaamista. Ounin 34 km ei juuri esittelyjä kaipaa mut sit Vaherissa olis saumat vaikka kuinka pitkälle monsteri EK:lle. Tuolloin se ajettiin vain karvan alle 26 kilometrisenä.

Vastaavasti joku 7 kilometrinen Kuohu käy lähinnä huonosta vitsistä. Aivan liian lyhyt rykäisy
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
465
Sijainti
Porvoo
Michele Moutonille on ainakin paljon töitä luvassa, tässä katsellaan ihan luvan kanssa kovavauhtisen hypyn alastuloa...

https://www.youtube.com/watch?v=47qnNZ6xiPM

Sehän tässä FIAn nykysuuntauksessa ihmetyttääkin, että on hirveä halu viedä uusille alueille kisoja joissa ei ole minkäänlaista katsojarutiinia kansainvälisistä kisoista.
Tästä pahimpia esimerkkejä on Lapin ulosajo Argentiinassa jossa ihan ihmeen kaupalla säästyttiin kuolemilta ja kuitenkin Argentiinassa on ajettu MM-arvolla jo kymmeniä vuosia.

Muutekin ihmetyttää halu viedä tällaisiin maihin kuten Chileen ja Keniaan, jotka on vaarassa kummatkin peruuntua (toinen jo peruuntui). Ketä tällainen poukkoilu hyödyttää? Jospa keskityttäisiin ihan suosiolla olemaan niillä nykyisillä leveyksillä ja tutkimaan oikeasti potentiaalisia "uusia" maita kuten Kiina ja Kanada(pohjoisamerikka). Eli paikkoja missä on markkinoita, rallikulttuuria ja vakaat olot.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Muutekin ihmetyttää halu viedä tällaisiin maihin kuten Chileen ja Keniaan, jotka on vaarassa kummatkin peruuntua (toinen jo peruuntui). Ketä tällainen poukkoilu hyödyttää? Jospa keskityttäisiin ihan suosiolla olemaan niillä nykyisillä leveyksillä ja tutkimaan oikeasti potentiaalisia "uusia" maita kuten Kiina ja Kanada(pohjoisamerikka). Eli paikkoja missä on markkinoita, rallikulttuuria ja vakaat olot.
Hetkinen. Siis Chilessähän on kyllä todella hyvä rallikulttuuri, tosi hyvän lähtölistan saivat, ja siellä oli kaikki muuten hyvin kunnossa, mutta maassa on nyt muuten vain epävakainen tilanne.

Onhan tuolla Paraguayssäkin pitkät ralliperinteet ja Transchaco-rallia monet hehkuttaa Safaria hurjempana seikkailuna.

Kanadassa ja USAssa taas rallikulttuuri on ihan harrastelua. Kiinasta en tiedä mitään. Markkinoita toki näissä kaikissa on autoille, mutta eri asia, onko kiinnostusta rallille.

Aiheeseen liittyen, Chile pudonnee kalenterista perumisen vuoksi http://www.mundorally.cl/chile-comienza-a-despedirse-del-wrc/
 

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
465
Sijainti
Porvoo
Hetkinen. Siis Chilessähän on kyllä todella hyvä rallikulttuuri, tosi hyvän lähtölistan saivat, ja siellä oli kaikki muuten hyvin kunnossa, mutta maassa on nyt muuten vain epävakainen tilanne.

Onhan tuolla Paraguayssäkin pitkät ralliperinteet ja Transchaco-rallia monet hehkuttaa Safaria hurjempana seikkailuna.

Kanadassa ja USAssa taas rallikulttuuri on ihan harrastelua. Kiinasta en tiedä mitään. Markkinoita toki näissä kaikissa on autoille, mutta eri asia, onko kiinnostusta rallille.

Aiheeseen liittyen, Chile pudonnee kalenterista perumisen vuoksi http://www.mundorally.cl/chile-comienza-a-despedirse-del-wrc/
Tarkoitin tuolla rallikulttuurilla siis katsojakulttuuria. Eli näissä maissa kuten pohjoisamerikka / Kiina jne. omaavat ns. oikeanlaista katsojakulttuuria. Ymmärretään katsojaystävälliset paikat ja maksut, on järjestysmiehiä ja niitä kuunnellaan jne.

Mutta vaikka Chilessä/Paraguyassa/Kenissa on siis rallikulttuuria niin ketä se hyödyttää jos maassa on niin epävakaat olot että ei siellä voi varmuudella järjestää mitään? Nythän en siis missään vaiheessa puhunut tuosta että ajellaanko noissa maissa rallia vaan sitä että kelle noita ralleja näissä maissa tehdään ja vielä kuninkuusluokan WRC:tä?
- Ei ole markkinoiden kohdeyleisöä (=auton valmistajien ostavaa asiakaskuntaa ja näkyvyyttä)
- Ei vakautta (=peruttuja kisoja, rukattuja kalentereita)
- Ei katsojakulttuuria (=vaarallisia katselualueita, katsojat missä sattuu, peruttuja pätkiä jne.)
 
Ylös