FIA rakentaa rallia.

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
614
Sijainti
Porvoo
Costa Smeralda on sorakisa, joka ajetaan Sardinian saarella...mutta varmaan tarkoitit San Remoa ūüôā en n√§e tuota vaihdosta todenn√§k√∂isen√§, mutta voidaan se assukisa Saksassakin ajaa.
ūüėā Joo, totta San Remoa tarkoitin ja sitten ajatuksissa oli vaan Video Stylen VHS kasetit ja mieleen tuli Costa Smeralda.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7113

Millener haluaisi poikkeusoloissa muutoksia sääntöihin, esimerkiksi kaksi lyhyttä rallia samalla paikkakunnalla peräkkäisinä viikonloppuina.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
97

Millener haluaisi poikkeusoloissa muutoksia sääntöihin, esimerkiksi kaksi lyhyttä rallia samalla paikkakunnalla peräkkäisinä viikonloppuina.
Oliskin aika komeeta, jos Suomessa olisi elokuussa kaksi kisaa viikon sisällä. Toisen kisanhan pystyisi yhdistämään Lahden Hisse kisan kanssa, kun se on sopivasti seuraavana viikonloppuna. Lahden kisahan pyörii perjantaina Sysmän nurkissa ja lauantaina Lammin nurkissa. Poikkeustilanteessa varmaankin etähuollotkin voisi onnistua kisaan mukaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
922
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Oliskin aika komeeta, jos Suomessa olisi elokuussa kaksi kisaa viikon sisällä. Toisen kisanhan pystyisi yhdistämään Lahden Hisse kisan kanssa, kun se on sopivasti seuraavana viikonloppuna. Lahden kisahan pyörii perjantaina Sysmän nurkissa ja lauantaina Lammin nurkissa. Poikkeustilanteessa varmaankin etähuollotkin voisi onnistua kisaan mukaan.
En mitenkään jaksa uskoa näin tapahtuvan, mutta olisihan se ajatuksena herkullinen. Ja varmaan parhaat maholliset lähtökohdat kenellekään kisajärjestäjälle taikoa bonuskilpailu kasaan viikon päähän.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7113

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7113

Tänak haluaa että autojen hinnat pistetään kuriin, muttei haluaisi luopua mistään nykyisistä osa-alueista (moottori, vaihteisto, aerot; nopeus, ajettavuus ja näyttävyys) ja toisaalta puhuu hybridin lisäämisestä, putkirungon käyttöönotosta ja painon pienentämisestä, ei ole ilmaista hommaa se!
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
331

Tänak haluaa että autojen hinnat pistetään kuriin, muttei haluaisi luopua mistään nykyisistä osa-alueista (moottori, vaihteisto, aerot; nopeus, ajettavuus ja näyttävyys) ja toisaalta puhuu hybridin lisäämisestä, putkirungon käyttöönotosta ja painon pienentämisestä, ei ole ilmaista hommaa se!
Kuulostaa siltä, että Tänakilta ei varman kannata ottaa isompia neuvoja jatkossa. :D Julkaistu tavoite tuosta 500 000 euroon pääsemisestä per auto kuulostaa kyllä kaikenkaikkiaan aivan turhan optimistiselta. Keskilukko siis tippuu, vähän joustomatka pienenee, pari hiilikuituosaa katoaa aeron vähenemisen myötä...vaikea ajatella, että tuolla edes korvattaisiin hybriditeknologiasta tuleva lisäkustannus..
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja

Tänak haluaa että autojen hinnat pistetään kuriin, muttei haluaisi luopua mistään nykyisistä osa-alueista (moottori, vaihteisto, aerot; nopeus, ajettavuus ja näyttävyys) ja toisaalta puhuu hybridin lisäämisestä, putkirungon käyttöönotosta ja painon pienentämisestä, ei ole ilmaista hommaa se!
Eikös putkirungon käyttökulut ole kuitenkin pienemmät kuin itsekantavan korin? Suunnittelukustannus lienee aikalailla sama, suunnitellaanko ensin putkirunko ja leivotaan sen päälle myyntimallia muistuttava kori vs. tehdään itsekantavan korin sisään putkirunko ja kaarien suurennuksen yms. kuituosan myötä lopputuloksena on myyntimallia muistuttava kori.

Ulosajon jäljiltä ei kuitenkaan ole putkirunkoisessa sitä itsekantavaa koria oikaistavana, koska ulkokuori on kokonaan vaihdettavissa. Ei sillä ettäkö itsekantavan korin sisään rakennetussa putkirunkoautossa olisi luukut, ovet, lokarit ja puskurit irtoavaa tavaraa..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Eikös putkirungon käyttökulut ole kuitenkin pienemmät kuin itsekantavan korin? Suunnittelukustannus lienee aikalailla sama, suunnitellaanko ensin putkirunko ja leivotaan sen päälle myyntimallia muistuttava kori vs. tehdään itsekantavan korin sisään putkirunko ja kaarien suurennuksen yms. kuituosan myötä lopputuloksena on myyntimallia muistuttava kori.

Ulosajon jäljiltä ei kuitenkaan ole putkirunkoisessa sitä itsekantavaa koria oikaistavana, koska ulkokuori on kokonaan vaihdettavissa. Ei sillä ettäkö itsekantavan korin sisään rakennetussa putkirunkoautossa olisi luukut, ovet, lokarit ja puskurit irtoavaa tavaraa..
Toisaalta sen ulosajon sattuessa putkirunkoisessa kilpa-autossa on enemmän putkia, joissa oleva pieni nirhauma kiinnittää katsastajien huomion ja seurauksena on kilpailusta sulkeminen. Vielä 90-luvulla homma ei ollut nykyisen kaltaista alamittaisiin välimerkkeihin sekaantumista vaan esim. Cilin Colin sai jatkaa parhaan kykynsä mukaan vaikka Legacy oli jokseenkin rusikoitu.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Vielä 90-luvulla homma ei ollut nykyisen kaltaista alamittaisiin välimerkkeihin sekaantumista vaan esim. Cilin Colin sai jatkaa parhaan kykynsä mukaan vaikka Legacy oli jokseenkin rusikoitu.
En nyt tiedä, missä ralleissa ja minä vuonna sinä olet nähnyt tuomariston hylkäävän kalustoa apurunkoaisan yms. vääntymisten vuoksi, mutta silloin 2010-luvulla kun olen _oikeasti_ollut_SM:ää katsomassa, melko litteillä autoilla on vielä on pätkälle päästy.

https://flic.kr/p/Mwc2bm
Siinä vaiheessa, kun siirtymilläkin auto alkaa olemaan vaaraksi muillekin kuin miehistölle itselleen, on syytäkin hylätä.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
En nyt äkkiseltään pysty nimeämään mitään tiettyä rallia, mutta muistikuva on varsin vahva, että Latvala ainakin suljettiin muutamankin kerran kisasta koska turvakaariputkissa oli joku pieni lommo, joka sinällään ei olisi vaikuttanut ajamiseen mitenkään. Ja sit tietysti se legendaarinen Kankkusen Lancia-aikainen käsikaasu. Sellainen peli ei varmastikaan onnistuisi enää nykyään vaan kilpailusta sulkeminen olisi armotta edessä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
331
En nyt äkkiseltään pysty nimeämään mitään tiettyä rallia, mutta muistikuva on varsin vahva, että Latvala ainakin suljettiin muutamankin kerran kisasta koska turvakaariputkissa oli joku pieni lommo, joka sinällään ei olisi vaikuttanut ajamiseen mitenkään. Ja sit tietysti se legendaarinen Kankkusen Lancia-aikainen käsikaasu. Sellainen peli ei varmastikaan onnistuisi enää nykyään vaan kilpailusta sulkeminen olisi armotta edessä.
Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.
Ja kulmahousut jalassa sai ajella, ei ollut nomex-haalareita hautomassa. Voi veljet, pätkällelähtemättömyysperustelut taas kasassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3383
Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.
Eikä kypärä hiertänyt päässä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3962
Sijainti
Parc Fermé
En nyt tiedä, missä ralleissa ja minä vuonna sinä olet nähnyt tuomariston hylkäävän kalustoa apurunkoaisan yms. vääntymisten vuoksi, mutta silloin 2010-luvulla kun olen _oikeasti_ollut_SM:ää katsomassa, melko litteillä autoilla on vielä on pätkälle päästy.
Käsittääkseni ei oo pahemmin viimevuosina ollut katsomassa edes Nesterallia. Silti kummasti löytyy se metrintarkka tieto siitä miten kaukana yleisökarsinat on erikoiskokeesta...

Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Kuvitellaanpa tilanne et kärkikahinoissa joku vetää auton vaikkapa kerran kaksi nurin tai muuten vaan menee leveäksi sillä seurauksella et jostain kohtaa turvakaari menee lyttyyn/muuten vaan mutkalle jostain kohtaa (vaikkapa jostain hitsin liitoksesta, käytetään nyt näinkin huonoa esimerkkiä). Tälle ei tehdä mitään huollossa, koska "se on vaan postimerkin kokoinen lommo, ei tollaaset meinaa mitään". Sitten kun seuraavana päivänä vedetäänkin pihalle tuplasti rajummin ja sen valmiiksi heikentyneen turvakaaren pitäisi suojata.... pahimmassa tapauksessa se on viimeinen ulosajo joka kuljettajaparille tapahtuu (tietenkin joku alkaa mussuttaa tästä että nönnönnöö ei ennen ollut superrallisääntöjä)

Puhumattakaan siitä että sitten kun tälläinen onnettomuus tapahtuisi, sitä alettaisiin tutkimaan ja syyt tulisivat mediaan julki... Siinä menee kummasti maine yhdeltä jos toiseltakin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
331

Tämä on aika puistattava ulosajo Japanista 2007. Vauhtikaan ei ole mikään "vitonen salkussa" ja silti tulee aika rumaa jälkeä. Selkeästi Chris vähän hätkähtää tuossa, kun toteaa, että perä puuttuu autosta ja kysyy vielä Stephanen vointia.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Käsittääkseni ei oo pahemmin viimevuosina ollut katsomassa edes Nesterallia. Silti kummasti löytyy se metrintarkka tieto siitä miten kaukana yleisökarsinat on erikoiskokeesta...

Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Kuvitellaanpa tilanne et kärkikahinoissa joku vetää auton vaikkapa kerran kaksi nurin tai muuten vaan menee leveäksi sillä seurauksella et jostain kohtaa turvakaari menee lyttyyn/muuten vaan mutkalle jostain kohtaa (vaikkapa jostain hitsin liitoksesta, käytetään nyt näinkin huonoa esimerkkiä). Tälle ei tehdä mitään huollossa, koska "se on vaan postimerkin kokoinen lommo, ei tollaaset meinaa mitään". Sitten kun seuraavana päivänä vedetäänkin pihalle tuplasti rajummin ja sen valmiiksi heikentyneen turvakaaren pitäisi suojata.... pahimmassa tapauksessa se on viimeinen ulosajo joka kuljettajaparille tapahtuu (tietenkin joku alkaa mussuttaa tästä että nönnönnöö ei ennen ollut superrallisääntöjä)

Puhumattakaan siitä että sitten kun tälläinen onnettomuus tapahtuisi, sitä alettaisiin tutkimaan ja syyt tulisivat mediaan julki... Siinä menee kummasti maine yhdeltä jos toiseltakin.
Jokainen voi omakohtaisesti kokeilla rutata oluttölkin, vetää sen suoraksi ja rutata uudestaan. Että mikä se materiaalilujuus on sillä toisella kerralla...
Siviiliautojen puolella Esson Baarissa on kuullut vastaavaa nönnönnöötä. Jotkut oikein pitävät ylpeyden aiheena sitä, että on jollain ysitonnarilla tai satalankulla törmännyt uuden Polon kanssa "eikä käynyt mitään, mut Polosta meni puolet etupuskurista, vilkku ja vasen sumari röh röh". Vaikka oikeasti nykyautoja ei ole suunniteltu siihen, että niillä törmäillään huvikseen pihoilla ja parkkipaikoilla, vaan että rakenne painuu hallitusti kasaan kun se iso mälli tulee.

Silloin riittää ehkä viikon sairasloma ja niskakauluri pariksi päiväksi. Siinä missä jonkun vanhemman - sinänsä omana aikanaan turvallisen - ison auton rattiputki lävistää rintakehän.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7113
Voi myös miettiä vaikka Tänakin rullausta Montessa, miten siinä olisi käynyt, jos yksi kaari olisi ollut lommolla, olisiko se lähtenyt painumaan kasaan siitä.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
308
Sijainti
Piilosa
Noita turvakaaren vaurioitumisen takia tulleita keskeytyksiä nyt tulee tasaisin väliajoin, Nikaran WRC Fiestan tarkastusta FIA:n toimesta tuli seurattua livenä Lankamaan kaadon jälkeen ja lopputuloksena Malcomin naama oli niin norsun ulkosynnyttimellä että piti ottaa erikseen kuvakin.

Mutta eniten aihepiiristä kertoo mielestäni Craig Breenin ulosajo Ruuhimäen shakedownilla jonain vuonna kun alla oli Peugeot 208 R5. Autohan törmäsi luokkaa puolimetriseen mäntyyn ulkokurvissa, minkä aiheuttamia jälkiä turvakaaressa kuski korjasi tapahtumapaikalla maalitussilla. Pääsi kisaan, keskeytti tekniseen vikaan, ja rikos lienee vanhentunut.
 
Ylös