Costa Smeralda on sorakisa, joka ajetaan Sardinian saarella...mutta varmaan tarkoitit San Remoaen näe tuota vaihdosta todennäköisenä, mutta voidaan se assukisa Saksassakin ajaa.

Costa Smeralda on sorakisa, joka ajetaan Sardinian saarella...mutta varmaan tarkoitit San Remoaen näe tuota vaihdosta todennäköisenä, mutta voidaan se assukisa Saksassakin ajaa.
Siitä ei voi ikinä "sakottaa", että ajatuksissa on VideoStylen VHS-nauhat.ajatuksissa oli vaan Video Stylen VHS kasetit ja mieleen tuli Costa Smeralda.
Oliskin aika komeeta, jos Suomessa olisi elokuussa kaksi kisaa viikon sisällä. Toisen kisanhan pystyisi yhdistämään Lahden Hisse kisan kanssa, kun se on sopivasti seuraavana viikonloppuna. Lahden kisahan pyörii perjantaina Sysmän nurkissa ja lauantaina Lammin nurkissa. Poikkeustilanteessa varmaankin etähuollotkin voisi onnistua kisaan mukaan.https://www.dirtfish.com/rally/wrc/m-sport-boss-wants-wrc-format-flexibility-amid-crisis/
Millener haluaisi poikkeusoloissa muutoksia sääntöihin, esimerkiksi kaksi lyhyttä rallia samalla paikkakunnalla peräkkäisinä viikonloppuina.
En mitenkään jaksa uskoa näin tapahtuvan, mutta olisihan se ajatuksena herkullinen. Ja varmaan parhaat maholliset lähtökohdat kenellekään kisajärjestäjälle taikoa bonuskilpailu kasaan viikon päähän.Oliskin aika komeeta, jos Suomessa olisi elokuussa kaksi kisaa viikon sisällä. Toisen kisanhan pystyisi yhdistämään Lahden Hisse kisan kanssa, kun se on sopivasti seuraavana viikonloppuna. Lahden kisahan pyörii perjantaina Sysmän nurkissa ja lauantaina Lammin nurkissa. Poikkeustilanteessa varmaankin etähuollotkin voisi onnistua kisaan mukaan.
Kuulostaa siltä, että Tänakilta ei varman kannata ottaa isompia neuvoja jatkossa.https://www.dirtfish.com/rally/wrc/tanak-2022-affordability-more-important-than-fancy-cars/
Tänak haluaa että autojen hinnat pistetään kuriin, muttei haluaisi luopua mistään nykyisistä osa-alueista (moottori, vaihteisto, aerot; nopeus, ajettavuus ja näyttävyys) ja toisaalta puhuu hybridin lisäämisestä, putkirungon käyttöönotosta ja painon pienentämisestä, ei ole ilmaista hommaa se!
Eikös putkirungon käyttökulut ole kuitenkin pienemmät kuin itsekantavan korin? Suunnittelukustannus lienee aikalailla sama, suunnitellaanko ensin putkirunko ja leivotaan sen päälle myyntimallia muistuttava kori vs. tehdään itsekantavan korin sisään putkirunko ja kaarien suurennuksen yms. kuituosan myötä lopputuloksena on myyntimallia muistuttava kori.https://www.dirtfish.com/rally/wrc/tanak-2022-affordability-more-important-than-fancy-cars/
Tänak haluaa että autojen hinnat pistetään kuriin, muttei haluaisi luopua mistään nykyisistä osa-alueista (moottori, vaihteisto, aerot; nopeus, ajettavuus ja näyttävyys) ja toisaalta puhuu hybridin lisäämisestä, putkirungon käyttöönotosta ja painon pienentämisestä, ei ole ilmaista hommaa se!
Toisaalta sen ulosajon sattuessa putkirunkoisessa kilpa-autossa on enemmän putkia, joissa oleva pieni nirhauma kiinnittää katsastajien huomion ja seurauksena on kilpailusta sulkeminen. Vielä 90-luvulla homma ei ollut nykyisen kaltaista alamittaisiin välimerkkeihin sekaantumista vaan esim. Cilin Colin sai jatkaa parhaan kykynsä mukaan vaikka Legacy oli jokseenkin rusikoitu.Eikös putkirungon käyttökulut ole kuitenkin pienemmät kuin itsekantavan korin? Suunnittelukustannus lienee aikalailla sama, suunnitellaanko ensin putkirunko ja leivotaan sen päälle myyntimallia muistuttava kori vs. tehdään itsekantavan korin sisään putkirunko ja kaarien suurennuksen yms. kuituosan myötä lopputuloksena on myyntimallia muistuttava kori.
Ulosajon jäljiltä ei kuitenkaan ole putkirunkoisessa sitä itsekantavaa koria oikaistavana, koska ulkokuori on kokonaan vaihdettavissa. Ei sillä ettäkö itsekantavan korin sisään rakennetussa putkirunkoautossa olisi luukut, ovet, lokarit ja puskurit irtoavaa tavaraa..
En nyt tiedä, missä ralleissa ja minä vuonna sinä olet nähnyt tuomariston hylkäävän kalustoa apurunkoaisan yms. vääntymisten vuoksi, mutta silloin 2010-luvulla kun olen _oikeasti_ollut_SM:ää katsomassa, melko litteillä autoilla on vielä on pätkälle päästy.Vielä 90-luvulla homma ei ollut nykyisen kaltaista alamittaisiin välimerkkeihin sekaantumista vaan esim. Cilin Colin sai jatkaa parhaan kykynsä mukaan vaikka Legacy oli jokseenkin rusikoitu.
Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.En nyt äkkiseltään pysty nimeämään mitään tiettyä rallia, mutta muistikuva on varsin vahva, että Latvala ainakin suljettiin muutamankin kerran kisasta koska turvakaariputkissa oli joku pieni lommo, joka sinällään ei olisi vaikuttanut ajamiseen mitenkään. Ja sit tietysti se legendaarinen Kankkusen Lancia-aikainen käsikaasu. Sellainen peli ei varmastikaan onnistuisi enää nykyään vaan kilpailusta sulkeminen olisi armotta edessä.
Ja kulmahousut jalassa sai ajella, ei ollut nomex-haalareita hautomassa. Voi veljet, pätkällelähtemättömyysperustelut taas kasassa.Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.
Eikä kypärä hiertänyt päässä.Se on totta. 50-luvulla autoissa ei ollut edes vöitä haittaamassa kuskin liikkumista, nyt kuski on härskisti köytettynä penkkiin.
Käsittääkseni ei oo pahemmin viimevuosina ollut katsomassa edes Nesterallia. Silti kummasti löytyy se metrintarkka tieto siitä miten kaukana yleisökarsinat on erikoiskokeesta...En nyt tiedä, missä ralleissa ja minä vuonna sinä olet nähnyt tuomariston hylkäävän kalustoa apurunkoaisan yms. vääntymisten vuoksi, mutta silloin 2010-luvulla kun olen _oikeasti_ollut_SM:ää katsomassa, melko litteillä autoilla on vielä on pätkälle päästy.
Jokainen voi omakohtaisesti kokeilla rutata oluttölkin, vetää sen suoraksi ja rutata uudestaan. Että mikä se materiaalilujuus on sillä toisella kerralla...Käsittääkseni ei oo pahemmin viimevuosina ollut katsomassa edes Nesterallia. Silti kummasti löytyy se metrintarkka tieto siitä miten kaukana yleisökarsinat on erikoiskokeesta...
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Kuvitellaanpa tilanne et kärkikahinoissa joku vetää auton vaikkapa kerran kaksi nurin tai muuten vaan menee leveäksi sillä seurauksella et jostain kohtaa turvakaari menee lyttyyn/muuten vaan mutkalle jostain kohtaa (vaikkapa jostain hitsin liitoksesta, käytetään nyt näinkin huonoa esimerkkiä). Tälle ei tehdä mitään huollossa, koska "se on vaan postimerkin kokoinen lommo, ei tollaaset meinaa mitään". Sitten kun seuraavana päivänä vedetäänkin pihalle tuplasti rajummin ja sen valmiiksi heikentyneen turvakaaren pitäisi suojata.... pahimmassa tapauksessa se on viimeinen ulosajo joka kuljettajaparille tapahtuu (tietenkin joku alkaa mussuttaa tästä että nönnönnöö ei ennen ollut superrallisääntöjä)
Puhumattakaan siitä että sitten kun tälläinen onnettomuus tapahtuisi, sitä alettaisiin tutkimaan ja syyt tulisivat mediaan julki... Siinä menee kummasti maine yhdeltä jos toiseltakin.