FIA rakentaa rallia.

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104

Esuppi muistuttaa taas, että jos mennään lähemmäs R5-autoa, rupeaa pyörät putoilemaan pois jos ajetaan yhtä täysiä koko ajan kuin nyt.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2165

Esuppi muistuttaa taas, että jos mennään lähemmäs R5-autoa, rupeaa pyörät putoilemaan pois jos ajetaan yhtä täysiä koko ajan kuin nyt.
Yleisesti kyllä tykkään kirjoituksistasi mutta olisikohan aika päästää jo yli tuosta pyörät rupeaa putoilemaan hommasta?

Jos noihin uusiin autoihin mennään niin kyllä kuskit oppii niillä ajamaan.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Yleisesti kyllä tykkään kirjoituksistasi mutta olisikohan aika päästää jo yli tuosta pyörät rupeaa putoilemaan hommasta?

Jos noihin uusiin autoihin mennään niin kyllä kuskit oppii niillä ajamaan.
Huomaa, että tämä oli siis Esapekka Lapin kommentti, ei minun. Minä jaan artikkeleita kyllä kaikista näkökulmista katsoen.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Oli jäänyt huomaamatta, että mixed surface -rallit on 2020 alkaen kielletty FIAn sääntökirjassa
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Oli kyllä jo tiedossa vuosi takaperin, että Katalonia vaihtuu kokonaan assukisaksi (tarkoitus oli pitää välivuosi ja palata 2021 MM-kalenteriin), mutta ehkä sitten tämä sääntömuutos on ollut siinäkin päätöksessä takana. Tallithan tuosta tietysti kärsii kun joutuu viemään isomman määrän varaosia yhteen kisaan.

Tässä pandemia-aikana on väläytelty taas Kroatian mahdollisuutta järjestää oma osakilpailunsa, sen piti ainakin pari vuotta sitten olla myös mixed surface -kisa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
645
Olisipa sellainen mixed surface -kisa missä alusta vaihtuu useamman kerran päivän aikana ja useasti kesken pätkän. Joutuisi oikeasti miettimään sääntöjä ja ajamista kun joutuu vetään vääillä renkailla puolet päivästä. Voi toki olla nykyrenkaat eivät tätä kestäisi? Kun nythän Katalonia on käytännössä ollut kaksi rallia yhdessä, autotkin rakennetaan melkein uudestaan perjantai-iltana.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
255
Sijainti
pk.seutu
Olisipa sellainen mixed surface -kisa missä alusta vaihtuu useamman kerran päivän aikana ja useasti kesken pätkän. Joutuisi oikeasti miettimään sääntöjä ja ajamista kun joutuu vetään vääillä renkailla puolet päivästä. Voi toki olla nykyrenkaat eivät tätä kestäisi? Kun nythän Katalonia on käytännössä ollut kaksi rallia yhdessä, autotkin rakennetaan melkein uudestaan perjantai-iltana.
Jos tällainen kilpailu olisi, pitäisikö siellä olla renkaanvaihto mahdollisuus pätkällä? Semmonen pikataival mikä jakautuu selvästi asfaltti ja hiekkaosuuteen ja on tarpeeksi pitkä, niin saisi vaihtaa renkaat.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Oikeastihan ei ole järkevää (tai edes mahdollista?) ajaa sora-alustalla muilla kuin sorapyörillä tai assualustalla muilla kuin assupyörillä ja siihen alustann vaihtoon menee se puolitoista tuntia, joten ei sitä ihan jatkuvasti vaihdeta. Ainoa järkevä mixed-surface vaihtelu on ajaa sorapyörillä assua kuten vaikka Great Orme Walesissa, Terra Altan assuosuus Kataloniassa tai monet yleisöpätkät. Joskus 10 vuotta takaperin on Saksan rallissa ajettu vähän sorapätkää assupyörillä.

Joskus takavuosina Portugalissa on kai saattanut olla vuorotellen assua ja soraa ja se assukin on ollut aika röykkyistä ja likaista. Toki tuolloin huoltoa on voitu tehdä joka pätkän välissä. Oliskohan niihin voitu vaihtaa koko alustaa ihan joka pätkän välisessä huollossa? Tuskinpa sentään. Ehkä alustan jäykkyyttä, lukkoja ja sen sellaista?

Sitten toki Portugalissa on ollut ihan selkeä assuosuus rallin alussa 90-luvun alkuun asti. Lisäksi San Remossa on ajettu assupätkiä alussa ja lopussa, mutta Toscanan sorapätkilläkin on ollut asvalttia (kuuluisin esimerkki tästä Chiusdinon neulansilmä). Ja Kataloniakin oli mixed surface -kisa pari ekaa vuotta, mutta ne sorapätkät oli ihan eri suunnalla kuin nykyiset. Uudessa-Seelannissakin on ajettu useampia assupätkiä joskus 70-80-luvuilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2165

Ja jälleen kerran, David Evans puhuu sen puolesta, että MM-sarjaa ajettaisiin Rally2-autoilla. Kuulemma Hyundai saattaa pudota pois kun hybridit tulee.
Luulisi olevan ainoa vaihtoehto lähitulevaisuudessa. Ei vaan kannata ajaa mm-sarjana jos mukana 1-2 tallia joilla oikeasti varaa ajattaa parhaaksi katsomiansa kuljettajia eikä rahojen loppumisen uhka koko ajan roiku pään päällä.
 

Ripex

New member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
3
Ei ole kyllä mikään järki ajaa jos mukana on vain kaksi tehdastallia. Itsekkin kannatan siirtymistä rally2 autoihin, samalla saataisiin kustannuksia alas ja polttoaineena voitaisiin käyttää uusiutuvia
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2739
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Tänak ja Ogier kannattaa rallien jatkumista tällaisina korona-ajan päivää lyhyempinä
Tietyin varauksin olisin valmis jopa kannattamaan ajatusta näin reilun yhden kisan perusteella. Henk.koht. olisin tosin ehkä ennemminkin luopumassa vaikka sunnuntaista kokonaan, mutta jos rallien kokonaispituutta ajattelee, niin kyllä tämä "korona-versiokin" tuntuu riittävän siihen, että a) voittaja saadaan reilusti selvitettyä ja b) rallille ominaiset nopeus- ja kestävyyselementit täyttyvät.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Mun mielestä jos lyhennetään päiviä, niin kilsoja pitää lisätä per päivä. Vaikka yksi käynti enemmän huollossa lauantaina tai jotain. Nämä perjantain pätkätkin olisi voinut ajaa kahdesti.

Toisaalta se Jyskälässä kymmenisen vuotta sitten kokeiltu formaatti, jossa ajettiin torstaista lauantai-iltaan, vaikutti myös toimivalta.
 
  • Like
Reaktiot: DC

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
922
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toisaalta se Jyskälässä kymmenisen vuotta sitten kokeiltu formaatti, jossa ajettiin torstaista lauantai-iltaan, vaikutti myös toimivalta.
Tähän mielipiteeseen vaikuttaa ainakin mulla se, onko paikan päällä vai kotona. Jyskälä paikanpäällä -> ehdottomasti to-la. Etäkisat All Liven ja koneen ääressä -> mieluummin pe-su.
(siis jos nyt lyhentämään pitää käyä, noin lähtökohtaisesti to-su käy molempiin hyvin)
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7104
Jyskälän to-la-formaatissa on siis se pointti, että lauantaikin voidaan ajaa iltaan asti kun ei ole velvoitetta päättää kisa iltapäivällä power stageen. Täten voitaisiin ajaa perjantai ja lauantai täysiä päiviä ja torstaina samat kilsat mitä nykyään normaalissa MM-rallissa sunnuntaina. On taas vaikeempi saada kilsoja tällä tavalla kuten nyt Turkissa ja Virossa kun vain lauantai on täysi päivä, sunnuntai ja perjantai vajaita.
 
Ylös