FIA rakentaa rallia.

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Opelin Adam r2 on mielestäni hyvän näköinen peli. Voi olla monella bmw, escort, tai starlet kuskilla perässä koko roikkuminen.
Kun miettii -80 luvun lopun ja -90 luvun alun pikku a- ja n-ryhmän pelejä, niin eivät ole minusta sen seksikkäämpiä. Joku Peugeot 205 gti, tai gsi Kadetti ja mitä näitä oli. Yyh!
Joo. pitää paikkansa jos vertailukohtana on tosiaan joku pikku-n:n peli tai jopa joku pikku-a:n etuvetokinneri. Aika lailla samoissa painivat tämän päivän R2:iin nähden mitä tulee kiinnostavuuteen. F2 Kit Carit oli kokolailla viimeisiä kiinnostavia 2WD pelejä. Oikeat ralliautot on neli- tai takavetoisia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Joo. pitää paikkansa jos vertailukohtana on tosiaan joku pikku-n:n peli tai jopa joku pikku-a:n etuvetokinneri. Aika lailla samoissa painivat tämän päivän R2:iin nähden mitä tulee kiinnostavuuteen. F2 Kit Carit oli kokolailla viimeisiä kiinnostavia 2WD pelejä. Oikeat ralliautot on neli- tai takavetoisia.
Mulla on sellainen mielikuva, että nuo 2-litraiset kit carit eivät olleet aikakaudellaan erityisen halpoja ajaa, tai omistaa. Jos eivät ihan s2000 ja r5 hinnoissa, niin eivät merkittävästi halvempiakaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
Mulla on sellainen mielikuva, että nuo 2-litraiset kit carit eivät olleet aikakaudellaan erityisen halpoja ajaa, tai omistaa. Jos eivät ihan s2000 ja r5 hinnoissa, niin eivät merkittävästi halvempiakaan.
Vauhdin Maailmassa vuonna 1998 Kari Kiventeen VW Kit Carin hinnaksi kerrottiin n. 700 000 markkaa, sisältäen sekventaalilaatikon. Voi vain arvailla, minkälainen hintalappu oli Citroënin works-autoilla.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
700 000 FIM 1998 on 156 400 € tänä päivänä.

http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN

Eivät ne S1600:t olleet halpoja nekään. Muistaakseni kitin hinta oli alun perin 120 000 $. Jos nyt taas muistan oikein, niin silloisen Suzukin tallipäällikkö Risto Laine kertoi VM:ssä, ettei sillä hinnalla saa autoa jolla rallia pystyisi ajamaan ja että lopullisen auton hinta oli 180 000 €.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Erikoiskokeet ovat kyläyhdistyksille tulonlähde. Suomen rallin sekä maksavan yleisön kannalta olisi suotavampaa kehittää itse tiestöä pientareineen. Eikä niin, että jollekin pellolle kyhätään rallin ulkopuolisia aktiviteetteja ja olutkarsinoita. Kohtaan, jossa tie on suora ja maasto tasainen. Rallin järjestäjän pitäisi laittaa erikoiskokeet kilpailemaan toisiaan vastaan. Kun määrätyt asiat ovat kunnossa, niin saatte Neste Rally Finlandin ainakin kahdeksi seuraavaksi vuodeksi.

Avohakkuisiin ei suinkaan tarvitsisi ryhtyä, vaan tavanomainen metsän harventaminen sekä tienvarsien pusikoiden raivaaminen maantasalle yleisöystävällisistä kohdista riittäisi. Kunhan itse rallitie muutoin soveltuu maailmanmestaruustason kilpailuihin. Tällöin yleisöllä riittäisi valinnanvaraa katselupaikkojen suhteen ja yhtälailla se kauppa käy metsässäkin.

Erikoiskokeiden järjestysvalvontahan kaiketi nykyisellään tuodaan suurimmaksi osaksi muualta.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3178
Sijainti
JKL
Laturi 500km? Ei liene liioiteltua koska löytyy keskeytyksiä mallilla tuosta syystä. Eihän tuo ole sinänsä kuin 1€/km, mutta lienee jotain korkeampaa teknologiaa :doubtful:

Hätäisempi alkaa miettiä voisiko tuossa käyttää sääntöjen pakottamana vakio-osaa.
Tuo on S2000:n lista ja niitä kaiketi ei vakio-osa sääntö koske??? R5:a se sääntö koskee ja muistan jostain lukeneeni että Fiesta R5:a käytetään jotain Volvon vakiolaturia juuri tuosta syystä...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Taisi olla kakkos-ryhmän Ladassakin ohjeena vaihtaa isompi hihnapyörä vesipumpusta, kun vakiolla tulee liikaa jenkoja moottorin käydessä 6000 kierroksen paremmalla puolella.

Kit car luokitus meni mielestäni metsään siinä, että kori, levikkeet yms. viritysosat piti olla tehtaan, tai sen valtuuttaman pajan tekemiä. Koritkin oli erikseen numeroitu. Ei voinut mennä kauppaan ja ostaa gti golffia aihioksi ja alkaa itse virittämään, niin kuin numeroryhmien aikaan tehtiin.
Tosin kit carit ja koko f2 luokkahan syntyi palvelemaan niitä autotehtaita joilla ei into ja rahkeet riittäneet kilpailukykyisen nelivedon rakentamiseen, mutta haluttiin kuitenkin osallistua ralleihin. S2000 jatko jalosti samaa ideaa, mutta lisäsi nelivedon.

N/r4 luokkahan on kuoleva luokka. En näe, että mikään valmistaja alkaisi valmistaa luokkaan sopivaa perinteisellä jatkuvalla nelivedolla olevaa autoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
Kit car luokitus meni mielestäni metsään siinä, että kori, levikkeet yms. viritysosat piti olla tehtaan, tai sen valtuuttaman pajan tekemiä. Koritkin oli erikseen numeroitu. Ei voinut mennä kauppaan ja ostaa gti golffia aihioksi ja alkaa itse virittämään, niin kuin numeroryhmien aikaan tehtiin.
Tosin kit carit ja koko f2 luokkahan syntyi palvelemaan niitä autotehtaita joilla ei into ja rahkeet riittäneet kilpailukykyisen nelivedon rakentamiseen, mutta haluttiin kuitenkin osallistua ralleihin. S2000 jatko jalosti samaa ideaa, mutta lisäsi nelivedon.
Olihan vielä 1994-1995 FIA:n haaveissa saada F2 rallin MM-sarjan pääluokaksi. Jotenkin se pyrkimys vain hiipui ja 1999 Korsikan jälkeen luokan systemaattinen alasajo alkoi.

Mitä tulee vanhoihin numeroryhmiin, niin kotimaan käytössä ei tainnut esim. aitoja matching numbers BDA-Escorteja olla ollenkaan vaan ne olivat 1.1 tai 1.3 papereilla olevaan koriin prosenttivapaana aikana rakennettuja.

N/r4 luokkahan on kuoleva luokka. En näe, että mikään valmistaja alkaisi valmistaa luokkaan sopivaa perinteisellä jatkuvalla nelivedolla olevaa autoa.
Näin mäkin asian näkisin. Kaksilitraiset taksimallit oli, tuli ja meni.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.motorsport-news.co.uk/news/rallying-news/wrc/rally-gb-criticised-for-being-too-long/

Mahonen antaa kritiikkiä liian pitkistä siirtymistä (Wales ja Ruotsi) ja liian pitkistä legeistä ilman huoltoa (Walesissa 120 km pätkiä ilman huoltoa, normaalisti 80 km on maksimi). Samoin etärenkaidenvaihtoja kritisoidaan kun huoltoparkissa on tuolloin koko päivä hiljaista, ja toivotaan lyhyempiä pätkiä. Olen samaa mieltä ettei noissa 80 km pätkissä ole oikein mitään järkeä, mutta kyllä 20-40 km pätkät kuuluu vielä nykymuotoiseenkin ralliin olennaisesti.

EDIT: muutettu 140->120
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Walesissa ajettiin perjantaina 120 kilometriä ilman huoltoa. Lauantaina ajettiin 142 km, mutta huollon kanssa, tosin se oli vasta 110 km jälkeen.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät. :wall:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät. :wall:
Aivan älyton idea, tuohan tuhoaisi rallin perusajatuksen, mes ja auto vastaan vaihtelevat olosuhteet.

Vähän aikaa sitten Rauno Aaltonen kritisoi nykyrallia Urheilulehdessä. Legenda kutsui sitä "sprinttiralliksi"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siirtymien lyhentäminen ja etähuoltojen vähentäminen on minun mielestäni ihan OK. Niiden toteutettavuus taas voi olla hankalaa.

Noin 10 km:n erikoiskokeet epäilemättä parantaisivat televisioitavuutta. Koko kärkikaartin suoritukset saataisiin ruutuun tunnissa. Mahonen puhuu liian suurien erojen syntymisestä pitkillä EK:illa, mitä toki voi käydä, mutta jos ne pitkät sijoitettaisiin viimeiseen päivään, niistä tulisi rallin ratkaisevia jännityspaloja. Mutta ei ne toki silloin mahtuisi rallifaneja tyydyttävästi tunnin lähetysikkunaan.

Ymmärrän tavoitteen rallin seurattavuuden parantamiseksi ja viihteellistämiseksi, koska uuttakin fanikuntaa tarvitaan. Olen vain eri mieltä siitä onko kilpailujen tasapäistäminen ratkaisu. (Samaa on ollut hiihtolajien puolella, enkä pidä monimuotoisuuden hävittämisestä sielläkään.)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät. :wall:
Tuo vaatisi sen, että joko erikoiskokeiden määrää on lisättävä tai erikoiskoekilometrien minimimäärää on tiputettava nykyisestä, koska nykyisellä erikoiskoekilometrien minimimäärällä olisi ajettava vähintään 30 keskimäärin 10 kilometrin erikoiskoetta ja nykyisin erikoiskokeiden maksimimäärä on 28.

Tällä kaudella kisat olivat niin tasaisia, että mikäli kisat ovat jatkossakin yhtä tasaisia erikoiskokeiden keskipituuden lyhentäminen johtaa siihen, että ajamalla olisi hankala nostaa sijoitusta, kun eroja ei pystyisi tekemään kaikkien kärkikuljettajien ajaessa parin sekunnin sisälle toisistaan ja sijoitukset muuttuisivat lähinnä ajovirheiden ja teknisten vikojen seurauksena.

Keskimäärin 10 kilometrin erikoiskokeet MM-sarjan ralleihin on mielestäni yhtä järkevä ehdotus kuin se, että joku ehdottaisi Dakar-ralliin keskimäärin 100 kilometrin etappeja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Siirtymien lyhentäminen ja etähuoltojen vähentäminen on minun mielestäni ihan OK. Niiden toteutettavuus taas voi olla hankalaa.
Samaa mieltä.

Tuo vaatisi sen, että joko erikoiskokeiden määrää on lisättävä tai erikoiskoekilometrien minimimäärää on tiputettava nykyisestä, koska nykyisellä erikoiskoekilometrien minimimäärällä olisi ajettava vähintään 30 keskimäärin 10 kilometrin erikoiskoetta ja nykyisin erikoiskokeiden maksimimäärä on 28.
Niin ainakin tulkitsin että pitkät pätkät muutettaisiin useammaksi lyhyeksi pätkäksi, koska pätkän maalin jälkeen on somessa pöhinää kun saadaan kuskien kommentit ja pätkäajat.

Kirjoittelin aiheesta blogiin vähän pidemmin https://itgetsfasternow.wordpress.com/2017/12/05/future-of-the-wrc-format/
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuo ehdotus on sams, kuin lyhennettäisi Le Mansin 24 tunnin ajoa 12 tuntiin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Ehkä pelko on turhaa kun kyseessä on Mahosen viimeinen kiljahdus kyseisessä pestissä.

En tiedä onko seuraaja jo valittu, mutta ainakin jossain vaiheessa huhuiltiin uutta Jarmoa, eli Lehtistä. Hänellä ainakin olisi tuoretta perspektiiviä norsunluutornia lähempää. Ei tietysti tiedä mitä siellä pinnan alla kytee. :rolleyes:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3178
Sijainti
JKL
Ekaksi kun tuosta luin niin kuulosti kyllä vähän oudolta mutta kun nyt vähän on asiaa makustellut niin onhan tuossa tietty perä mitä Mahonen sanoo... Ennen pätkiä oli paljon enemmän ja ne oli lyhyempiä. Nyt kun katsoo jotain Korsika rallin aikataulua niin kolmeen päivään alle kymmenen eekoota... Se on vielä surkeampaa kun Walesin 140+km ilman huoltoa. Jos miettisi esim Jyskälää niin jonnekin Ouni-Hassi akselille saisi aika kätevästi rakennettua 3 noin kymmenen kilsan eekoota varsin lyhyillä siirtymillä ja kun ne ajettaisiin vielä aikataulullisesti tiukassa nipussa niin olisihan siinä sykettä aika tavalla... Ja jos koko reitti olisi niin että pätkiä olisi 25-28kpl ja mukana pari-kolme 25-30km eekoota ja loput alle 12km niin ei se välttämättä ihan kamalalta kuulostaisi. Kyllä se voittaja tuollakin tavalla selviäisi...
 
Ylös