FIA rakentaa rallia.

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5572
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Latvalalta rohkeaa puhetta. Hänen mukaansa R1 ralliautot on liian kalliita. Näin siitäkin huolimatta, että he operoivat lähes rajattomalla budjetilla. Onneksi muutaman foorumin asiantuntijan mukaan R1 ralliauton hinnalla, joka on 1 milj€, ei ole mitään merkitystä.....
Tietenkään en väitä, että Latvala olisi "väärässä", mutta keskustelemalla muutaman sadan tuhannen euron (?) erotuksesta auton hinnassa (Rally1 vs. oletus tämän halvemman vaihtoehdon hintatasosta) korjataan seurausta eikä syytä.

Jos itse tuote on kunnossa, globaalien auto- tai monialakonsernien (joiden varassa rallin MM-sarja on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaankin) mahdolliset sijoituspäätökset eivät kaadu siihen, maksaako yksittäinen auto sen miljoonan vai puolet siitä - kunhan vain panostukselle katsotaan olevan saatavilla haluttu vastine.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Latvalalta rohkeaa puhetta. Hänen mukaansa R1 ralliautot on liian kalliita. Näin siitäkin huolimatta, että he operoivat lähes rajattomalla budjetilla. Onneksi muutaman foorumin asiantuntijan mukaan R1 ralliauton hinnalla, joka on 1 milj€, ei ole mitään merkitystä.....

Ja muutenkin jos säästöjä halutaan, niin tuo pikkuralleihin osallistuminen R1: llä pitäis kieltää. Toisaalta aivan yhdentekevää, ralli on nyt niin kallista pääsarjatasolla, ettei sitä saa enään mitenkään halvemmaksi muutakun kieltämällä nykyiset R1 autot kokonaan....nää FIAn säästöyritykset on vain joutavaa näpräilyä...

https://www.rallit.fi/vaarat-konstit-kaytossa-jari-matti-latvalalta-painava-puheenvuoro/

Sieltä tulee jälleen nimimerkki @jjx kertomaan että Rally1 pitää lopettaa kun on joku stoori jonka voi lukea omaan agendaan sopivaksi.

Autot ovat kalliita (silti kokonaisbudjetissa peanuts), mutta aina WRC tulee olemaan tehdastallien temmellyskenttä, oli autot sitten halvempia tai kalliimpia. Joo, kauniissa maailmassa Rally2 ajettavassa sarjassa olisi mahdollisuus muillakin voittaa, mutta ei siinä niin kävisi kuitenkaan. Tehdastallit panostaisi erilailla omiin autoihinsa ja se puolestaan nostaisi kuluja ja tekisi täysin saman kuilun yksityiskuskien ja tallien väliin kuin nytkin on.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Tietenkään en väitä, että Latvala olisi "väärässä", mutta keskustelemalla muutaman sadan tuhannen euron (?) erotuksesta auton hinnassa (Rally1 vs. oletus tämän halvemman vaihtoehdon hintatasosta) korjataan seurausta eikä syytä.

Jos itse tuote on kunnossa, globaalien auto- tai monialakonsernien (joiden varassa rallin MM-sarja on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaankin) mahdolliset sijoituspäätökset eivät kaadu siihen, maksaako yksittäinen auto sen miljoonan vai puolet siitä - kunhan vain panostukselle katsotaan olevan saatavilla haluttu vastine.
Kaikean kaikkiaan tähän on hirveän haastava sanoa, kun ei tiedä tarkkaan tallien budjettien meoneriä. Halvempi auto tarkoittaa kuitenkin myös halvempia ajokilometrejä ja halvempia korjauksia. Luultavasti myös muualla se tuo säästöjä. Varmaan voisi sanoa, että puolet halvempi auto voisi säästää kokonaisuudessaan budjetista 10-20 %, ehkä?

Onko tuo paljon vai vähän, varmaan kaikki osapuolet ovat osittain oikeassa. Välttämättä tuollainen 20 %:kaan säästö ei toisi uusia valmistajia mukaan ja toisaalta, jos ralli katsottaisiin markkinoinnillisesti paremmaksi vaihtoehdoksi, niin talleja olisi jonossa asti nykykustannuksillakin.

Mutta kyllä se aina investointilaskelmaa helpottaa, jos säästöt olisivat jopa tuon 20 %. Varmaan kuitenkin se ulkopuolisten sponssien osuus ei kauheasti muuttuuisi siitä, eli lopulta itse autotehtaan osalta säästö voisi olla vielä suurempi ja tuskin JM ihan turhaan puhuu halvempien autojen tarpeesta.

Edelleen vaikkapa volkkarin osalta, jos heidän pitäisi omaa rahaa laittaa 60 Me kaudessa, niin sen kattamiseksi marginaalin kanssa pitäisi saada laskettua, että myynti kasvaisi n. 0,8 %. Vaihtoehtoisesti autojen keskihinta pitäisi saada ylös reilun 15 e. Ja jos koko vw konsenrini vuotuinen marrkinointbudjetti on 2 miljardia, niin on se aika surullista, ettei 60 miljoonaa tuosta irtoa. Saako oikeasti muualta niin paljon näkyvyyttä 60 miljoonalla?

Olisi kiinnostava päästä markkinamiesten exceleitten ääreen.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Tietysti on hyvä muistaa, että miljoonan auton ylläpitäminen maksaa myös kohtalaisesti. Varaosat maksaa kuitenkin jonkin verran ja mekaanikot siihen tietysti lisää suorittamaan huoltotyöt. Ei varmasti siltikään muodosta juuri sen suurempaa osaa kokonaisbudjetista, mutta ei sillä miljoonalla saa kuin auton ja sillä ei ajeta kuin ekaan päivähuoltoon.

Ja tietysti se, että autoissa on paljon monimutkaista tekniikka ei myöskään tule pelkästään niiden osien materiaalien ja valmistuksen hinnalla, suunnittelu simulointeineen maksaa. Ja mitä monimutkaisempaa tekniikkaa, sen enemmän sitä pitäisi myös testata. En siis ole Rally1-vastainen missään nimessä, mutta kyllä se monimutkaisempi tekniikka lisää kustannuksia monella osa-alueella kuitenkin. Toki lopulta se sama raha saadaan menemään, oli autoina mitä tahansa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Jos asiaa miettii siltäkannalta, että rallista täytyisi tehdä suositumpaa, eli enemmän katsojia, niin silloin uusia automerkkejä saataisiin mukaan. No miten rallista saisi suositumpaa, ei ainakaan sillä, että on vähän autoja ja kapea kärki....yhtälöön ei kuitenkaan ole helppoa ratkaisua
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Tietenkään en väitä, että Latvala olisi "väärässä", mutta keskustelemalla muutaman sadan tuhannen euron (?) erotuksesta auton hinnassa (Rally1 vs. oletus tämän halvemman vaihtoehdon hintatasosta) korjataan seurausta eikä syytä.

Jos itse tuote on kunnossa, globaalien auto- tai monialakonsernien (joiden varassa rallin MM-sarja on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaankin) mahdolliset sijoituspäätökset eivät kaadu siihen, maksaako yksittäinen auto sen miljoonan vai puolet siitä - kunhan vain panostukselle katsotaan olevan saatavilla haluttu vastine.
Olisiko esim Ruotsin ralli ko. maassa suositumpi, jos olisi paikallisia kuskeja edes 1-2 jotka vois edes teoriassa taistella podiumim paikasta ja toiset 2-3 lupaavaa junnua jotka taistelisivat sijoista 5-7?. Saisiko se paikallisessa mediassa enemmän näkyvyyttä? No sitten jos olisi sama tilanne jokaisessa rallissa, niin olisiko medianäkyvyyttä enemmän?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Jos itse tuote on kunnossa, globaalien auto- tai monialakonsernien (joiden varassa rallin MM-sarja on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaankin) mahdolliset sijoituspäätökset eivät kaadu siihen, maksaako yksittäinen auto sen miljoonan vai puolet siitä - kunhan vain panostukselle katsotaan olevan saatavilla haluttu vastine.
Tämän linkin takaa voi tarkistella Toyotan myytyjen autojen määrää ajalta joilloin ovat olleet MM-sarjassa ja ennen sitä. Jos linkin takana olevat luvut pitävät paikkaansa niin ennätysmyynti autojen lukumäärässä on tapahtunut jo vuonna 2014, hyvän aikaa ennen paluuta ralliin. Vuosien 2016 ja 2017, 2018 ja 2019 välinen ero on noin 300 000 myytyä autoa. Onko Toyota onnistunut myymään enemmän autoja rallissa kilpailemisen ansiosta vai jostain muusta syystä? Toyotan esimerkki antaa jo jonkinlaista näkökulmaa siihen, onko ralliin osallistuminen järkevää vai ei. Myyntikate kun tuskin on merkittävästi muuttunut muutaman vuoden sisällä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1361
Olisi mielenkiintoista tietää mihin tallien rahat menee, ja paljon sitä menee. Silloin olisi helpompi myös näin maallikkona lähteä arpomaan mistä niitä rahoja olisi mahdollista säästää ilman että itse tuote kärsii. Nyt menee vähän hankalaksi kun tyyliin ainoa tieto on että auto maksaa miljoonan ja tehdastallien budjetiksi on arvattu 60-100 miljoonaa.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
760
Just selailin Facen feediä, ja vähän sama fiilis tuli. Ei oo multa pois, mutta mahtaa harmittaa kaukomailla se, että taas yksi nopea soraralli Euroopassa vie heiltä yhden slotin pois.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
-20 kokemuksen nojalla melkein kommentoisin "näkemättä paskaa". Paljon tarvii muutoksia reitin osalta että on mieluisa reitti, muuten tuli shikaanitalkoot
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
993
Hieman outo valinta uudeksi ralliksi. Aika vahva miehitys samalta alueelta: Ruotsi, Suomi, Viro ja Latvia. Kaikki vielä suht pieniä talousalueita.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Mitä tällä haetaan? Eikö suorahampaiset rattaat riitä siirtymillä varoittamaan lähestyvästä autosta?
 
Ylös