FIA rakentaa rallia.

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Elfynillä oli tuossa Dirtfishin haastattelussa hyviä ja rehellisiä näkemyksiä liittyen pistelaskuasiaan:

 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Jotenkin tuon jutun luettuani musta tuo olisi edes jossain määrin ookoo jos Lauantain pisteet tulisi jo suoraan kaikille. 🤔 Huom. jossain määrin…
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsin osalta mietin että sunnuntaina aiemmin keskeyttäneet on etuasemassa, koska heillä on enemmän tuoreita renkaita jäljellä. Sama voi toistua myös jossain sorakisoissa, joissa ykkösvaihtoehto on hard, mutta sataakin vettä, kuten viime vuoden Sardinia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Sinänsä tuntuu ihmeelliseltä sitten laittaa tuon pistelaskusysteemin perusteella kilpailun voittaja historian kirjoihin, vaikka itseasiassa ei edes voittanut mitään ja kukaan ei varsinaisesti tähdännyt olevansa koko kisaviikonlopun nopein.

Vai laitetaanko se lauantain päätteeksi kärjessä oleva historian kirjoihin vai mitä ihmettä. Se sinänsä olisi ehkä omasta mielestäni "reiluin" ja selkein. Ja koko viikonlopun nopeinta, niin ei oikeastaan olisi järkeä edes palkita mitenkään tai miksi se voittaja edes haluaisi mitään palkintoja, kun ei hyödy siitä mitään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Sinänsä tuntuu ihmeelliseltä sitten laittaa tuon pistelaskusysteemin perusteella kilpailun voittaja historian kirjoihin, vaikka itseasiassa ei edes voittanut mitään ja kukaan ei varsinaisesti tähdännyt olevansa koko kisaviikonlopun nopein.

Vai laitetaanko se lauantain päätteeksi kärjessä oleva historian kirjoihin vai mitä ihmettä. Se sinänsä olisi ehkä omasta mielestäni "reiluin" ja selkein. Ja koko viikonlopun nopeinta, niin ei oikeastaan olisi järkeä edes palkita mitenkään tai miksi se voittaja edes haluaisi mitään palkintoja, kun ei hyödy siitä mitään.
Olen itse samaa mieltä tästä, mutta kyllä rallien voittaja on edelleen se jonka kokonaisaika on pienin sunnuntaina. Sillä vaan ei ole mitään tekemistä MM-pisteiden kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos olisi edes ne kaksi eri rallia. Mutta kun on vain yksi ralli ja yksi voittaja (joka voi teoriassa saada 0 pistettä).
Mitä eroa tässä on katsojan näkökulmasta siihen että on kaksi eri rallia? Siis jos lauantaina suihkutettaisiin samppanjat ja sunnuntaina olisi lähtörampilta ajo? Toki se, että lauantain pisteet saadakseen pitää ajaa sunnuntai maaliin. Ja jos on pirstonut autonsa perjantaina lunastukseen niin ei voi sunnuntaina startata uudella autolla.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ja koko viikonlopun nopeinta, niin ei oikeastaan olisi järkeä edes palkita mitenkään tai miksi se voittaja edes haluaisi mitään palkintoja, kun ei hyödy siitä mitään.
Jos olet koko viikonlopun nopein kuljettaja, niin silloin kyllä palaa kotiin isoimman pistepotin kanssa ja voittaa myös yleiskilpailun.

Tämä tulee olemaan oman arvaukseni mukaan yleisin tapaus alkavalla kaudella. Sitten siitä alemmilla sijoilla alkaa tulla vaikeasti ennakoitavia muuttujia ja toisinaan sattuma eli teoreettinen mahdollisuus tulee peliin. Mutta edelleen voittaakseen pitää ajaa nopeampaa kuin muut.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Mitä eroa tässä on katsojan näkökulmasta siihen että on kaksi eri rallia? Siis jos lauantaina suihkutettaisiin samppanjat ja sunnuntaina olisi lähtörampilta ajo? Toki se, että lauantain pisteet saadakseen pitää ajaa sunnuntai maaliin. Ja jos on pirstonut autonsa perjantaina lunastukseen niin ei voi sunnuntaina startata uudella autolla.
Kuten edellä sanoit, voittamisella ja pisteillä olisi tekemistä keskenään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Brittitubettajan ajatuksia pistesysteemistä, hänenkin mielestään hämmentävän typerä.

 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Tämä uusi pistelasku on kyllä sen kokoluokan himmeli, että kukaan ei ole tainnut vielä edes jaksaa laskea viime kauden pisteitä tällä uudella systeemillä. Ja jos kuitenkin on, niin olisiko sen kanssa mestari vaihtunut tai useampi kuski ollut taistelemassa mestaruudesta kauden viimeisissä kisoissa?

Oli tai ei, niin näen jo silmissäni ne hetket, kun kauden ensimmäisissä ralleissa sunnuntaina palkintokorokkeella kuljettajaparit suhteellisen epätietoisena katselevat toisiaan ja sormilla ynnäilevät kuka sai millaisenkin pistemäärän kasattua viikonlopun aikana. Kukaan ei oikein uskalla olla viikonlopun paras, koska kukaan ei oikein edes tiedä, kuka sen nyt kuuluisi edes olla. Ammattiurheilijat käyvät ottamassa miehestä mittaa ja lopputulos on "sellainen kiva juttu kaikille". Monta voittajaa, riippuen siitä, mistä suunnasta haluat asiaa katsoa.

Ennen kuin Jyskälään on rallikaravaani kulkeutunut, niin veikkaan, että pistejärjestelmään on tehty vähintään se korjaus, että la pisteet saa sunnuntain tuloksesta huolimatta. On siis lauantain voittaja ja sitten on sunnuntain voittaja. Kilpaurheilun ydin on voittamisessa ja sitä kaikki tavoittelevat. Sitä haluaa myös media ja markkinointi. Tilastoniilot ovat tässä vaiheessa jo jojossa.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Uuden pistelaskun vastaanotto voi hyvin riippua siitä, osataanko tulokset ja pisteet esittää mielekkäällä tavalla tv-kuvissa. Voisi ajatella, että:

Perjantaina ja lauantaina ajettujen erikoiskokeitten jälkeen:
- Sen hetkinen kokonaiskilpailun tilanne, kuten ennenkin.

Lauantain lopuksi:
- Mahdollisesti spekulatiivinen pistelaskelma: Pisteet aikaisemmista ralleista + nyt käsillä olevat pisteet.

Sunnuntaina ajettujen erikoiskokeitten jälkeen:
- Sunnuntaipäivänä kertyvät ajat erillään kokonaiskilpailusta. Niiden perusteellahan sunnuntain pisteet jaetaan.
- Sen hetkinen kokonaiskilpailun tilanne, jos on tarvetta?

Powerstagen jälkeen:
- Powerstagen tulokset
- Sunnuntaipäivän tulokset
(- Perjantai-lauantain tulokset kertauksena?)
(- Kokonaiskilpailun tulokset, mutta onko niille sitten tarvetta? Jos podiumjuhlallisuudet järjestetään, niin sitten luultavasti kyllä.)
- Pisteet perjantai-lauantain, sunnuntain ja powerstagen osalta.

Miettiköhän kukaan tätä uutta systeemiä esiteltäessä? On tietysti myös rahansäästöä, kun voi näyttää minuuttitolkulla tulosplansseja. Olisi paljon kalliimpaa näyttää ajamista in-carista, maastosta tai helikopterista.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5629
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Kehtaako pyytää tiivistystä heidän pähkimisistään?
Latvala:
Toyota on avoin myös Rally2:lle, mutta muutos vasta 2027.
Nostettaisiin Rally2 tehoja, mutta ei tehtäisi uutta luokkaa.

Abiteboul:
Pitää huomioida rallin tulevaisuus vrt. autoilun sähköistyminen ym.
Rally2 siirtyminen muuttaisi lajin luonnetta enemmän yksityispainotteiseksi ja sanoo, ettei muutoksia tulisi kiirehtiä, eli mennään jo aiemmin sovitun aikataulun mukaan.
Rally2 ei välttämättä ole valmistajien kannalta mieluinen vaihtoehto.

Millener:
Rally1 täytyy tehdä houkuttelevammaksi valmistajille.
Rally2 ei ratkaise kuluongelmaa, koska isot tiimit käyttävät joka tapauksessa paljon rahaa oli kyseessä Rally1 tai 2.
Tarvitaan loistoa ja näyttävyyttä, jotta saadaan lisää faneja ja rahaa. Sanoo, että Rally2 ei kiinnostaisi faneja niin paljoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin Latvalahan pöräyttää tossa että tehdään Rally2:sta pääluokka ja Rally3:sta kakkostason luokka ja nostetaan (molempien?) tehoja, mikä kuulostaa omaan korvaan järjettömältä. Kaikki tällä hetkellä talleissa olevat Rally2- ja Rally3-autot olisi sitten alitehoisia ennen päivityspaketteja, jotka sitten myös vaikuttaisi muiden osien kulumiseen?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Niin Latvalahan pöräyttää tossa että tehdään Rally2:sta pääluokka ja Rally3:sta kakkostason luokka ja nostetaan (molempien?) tehoja, mikä kuulostaa omaan korvaan järjettömältä. Kaikki tällä hetkellä talleissa olevat Rally2- ja Rally3-autot olisi sitten alitehoisia ennen päivityspaketteja, jotka sitten myös vaikuttaisi muiden osien kulumiseen?
Luepa uudelleen tuo kohta. Tulkintasi on mielestäni dramaattinen. Latvala pyörittää ajatusta, että pääluokkana Rally2-autoissa pitäisi olla enemmän näköä ja ääntä eli bigger rear wing and more sound. Toistaa, että ei tartte lisätä nopeutta ja jos tarttis, niin milli lisää kuristimeen, mutta pääajatus hänellä se, ettei sitäkään tarvitse tehdä. Rally3:n muokkaukseen ei suoda tuossa ajatustakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
“This is not Toyota’s idea by my personal idea. We have the Rally3 class so why not make that the Rally2 class and then we make this current Rally2 [the top tier] and we do a modification kit [to the cars],” he added.

Voihan sen niinkin tulkita, että Rally3 jäisi nykyisenään kakkostason luokaksi. Mutta ainakin kaikki Rally2-autot pitäisi päivittää.
 
Ylös