FIA rakentaa rallia.

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Mä näen sen ihan niin korkean tason päätöksenä, että haluaako autotehdas käyttää yhtään rahaa mainostaakseen bensa-autoja? On ihan hiustenhalkomista miettiä että ralliautot ei ole samanlaisia kuitenkaan kuin kaupassa myytävät ja kadulla liikkuvat. Se aika päättyi johonkin 80-luvun alkuun. Rallissa markkinointi kuitenkin hyödyttää sen vastaavan perusmallin myyntiä.
Pointti oli se, että minun nähdäkseni siellä nyt vaan mainostetaan autoja. Ei bensa-autoja, tai sähköautoja, vaan autoja. Sori, olen kyynikko, mutta sanoisin, että on ihmisten yliarviointia olettaa, että sillä on juuri mitään merkitystä markkinoinnin kannalta, mikä voimanlähde siellä on.

Nimenomaan, ne autot eivät ole siviiliautoja muutenkaan, miksi se voimanlähde on siinä mielessä eri asia? Kuinka moni autonostaja oikeasti on miettinyt, että hetkinen hetkinen, tolla voittajatoyotalla on putkirunko, jota siviiliautossa ei ole....enpä taida sitä Yarista sittenkään ostaa. Tai kuinka moni on vastaavasti autoliikkeeseen astuessaan pohdiskellut, että hetkinen hetkinen...siinä voittajatoyotassa oli se hybridi....no kyl tän siviilitoyotan sitten pitää olla hyvä auto.

Uskallan väittää, että sillä ei ole markkinoinnin kannalta MITÄÄN merkitystä, onko siellä polttomoottori vielä jatkossakin. Ainoa millä on merkitystä on mielikuvat isossa mittakaavassa. Nippeleillä ei ole mitään merkitystä. Ainoa oleellinen asia on saada positiivisia mielikuvia kokonaisuudessaan, että tuolla ajetaan nykyaikaisella ja luontoystävällisellä tavalla. Tämä sähköbensa mokattiin ihan täysin, kun keskityttiin hybrideihin. Kun alun perinkin tuo sähkövbensa olisi ollut markkinoinnin kärki, se yleinen mielikuva olisi ollut,e ttä "hei, tuolla keskitytään mahdollisiin tulevaisuuden puthaisiin ratkaisuihin ja sen jälkeen olisi voinut vähintään 10 vuotta ajaa noilla, vaikka sähöbensaa ei koskaan otlaisi otettu siviilissä laajemmin käyttöön.

Nyt uusi mahdollisuus tuohon taitaa olla se vety. Sen voi markkinoida uutena, puhtaana tapana. Ihan sama, tuleeko se koskaan siviilikäyttöön. Oleellista on se mielikuva ja muutoksen aikana luotu hype. Sitten niillä voi paukuttaa menemään 20 vuotta ja mainostaa sitä sähköyarsita ihan siinä missä sähköralliyariksellakin.

Oma alani on sellainen, jka herättää ihmisissä hyvin laajasti tunteita ja mielipide alaan löytyy varsin monelta, vaikka 99,9 % ei tajua sen alan tekniikasta ja nyansseista oikeasti hevon häntätupsun puolikastakaan. Ja kaiken lisäksi sen alan mielikuvat ovat kääntäneet häränpyllyä viimeisen vuosikymmenen aikana ...sanoisinko "täysin". Itse tekniikassa ei ole mikään muuttunut, mutta mielikuvat....mielikuvat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Pointti oli se, että minun nähdäkseni siellä nyt vaan mainostetaan autoja. Ei bensa-autoja, tai sähköautoja, vaan autoja. Sori, olen kyynikko, mutta sanoisin, että on ihmisten yliarviointia olettaa, että sillä on juuri mitään merkitystä markkinoinnin kannalta, mikä voimanlähde siellä on.
Ongelma ei tosiaan ole niinkään siinä minkä viestin kuluttaja rallista saa. Ongelma on siinä haluaako tehdas kaataa 100 miljoonaa euroa vuodessa asiaan, jota eivät halua markkinoida. Moottoriurheilu ei varmastikaan ole monenkaan autotehtaan markkinointiprioriteeteissa korkealla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/why-evans-is-wrong-about-the-wrc-points-system/

David Evans kirjoittaa pistesysteemistä.

Haluan tässä kohtaa vielä alleviivata oman mielipiteeni asiasta:
- Uusi pistesysteemi ei ole täydellinen, en puolusta sitä henkeen ja vereen
- Keksisin siihen parikin hyvää parannusta (pisteet yleiskilpailusta ja power stage pois)
- Pidän Super Sundaysta ja siitä miten se piristää sunnuntain kilvanajoa
- Super Sundayta pitäisi vielä enemmän tuoda TV-ruudulle, vaikka unohtaa ne yleiskilpailun tulokset ruudusta sunnuntain ajaksi.
- En pidä itsesiarvoisena ongelmana sitä, että voittaja saa vähemmän pisteitä kuin joku muu, kunhan vain ymmärretään mistä pistepotti muodostuu ja mitä ylipäänsä rallin voittaminen merkitsee
- En myöskään pidä ongelmana sitä, että joku keskeyttänyt voi saada 12 pistettä rallista, koska on joutunut ajamaan koko sunnuntain aivan täysiä tämän saavuttaakseen.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Uskallan väittää, että sillä ei ole markkinoinnin kannalta MITÄÄN merkitystä, onko siellä polttomoottori vielä jatkossakin. Ainoa millä on merkitystä on mielikuvat isossa mittakaavassa. Nippeleillä ei ole mitään merkitystä. Ainoa oleellinen asia on saada positiivisia mielikuvia kokonaisuudessaan, että tuolla ajetaan nykyaikaisella ja luontoystävällisellä tavalla. Tämä sähköbensa mokattiin ihan täysin, kun keskityttiin hybrideihin. Kun alun perinkin tuo sähkövbensa olisi ollut markkinoinnin kärki, se yleinen mielikuva olisi ollut,e ttä "hei, tuolla keskitytään mahdollisiin tulevaisuuden puthaisiin ratkaisuihin ja sen jälkeen olisi voinut vähintään 10 vuotta ajaa noilla, vaikka sähöbensaa ei koskaan otlaisi otettu siviilissä laajemmin käyttöön.
Uskallan puolestani väittää, että käyttövoimalla on todella paljon merkitystä ja nimenomaan mielikuvan kannalta. Mielikuvaan automerkin edelläkävijyydestä ei polttomoottori tällä hetkellä sovi mitenkään päin, oli polttoaine siinä mitä tahansa. Ja hybridi on välivaihe ennen täyssähköä, edelläkävijyytta sen käyttö oli ehkä 5-10 vuotta sitten. Onko 10 vuoden päästä edelläkävijyyttä sitten vety, mene ja tiedä, sanoisi Kyllösen Matti.

Kyllä minua kutkuttaisi nähdä täyssähköt MM-rallin pääluokassa myös siltä kantilta, että ymmärtääkseni niistä saadaan vaikka minkälaisia superautoja tehonsa puolesta sangen vähällä viilaamisella. Ja rallipuritaanin näkökulmasta polttomoottoreilla kulkevat autot eivät häviä lajista vielä pitkään aikaan, tuskin milloinkaan. Tälläkin hetkellä suomalaisissa autotalleissa tehdään kilpa-autoja 1960-luvun koreihin, joten kyllä niillä Escorteilla ja Bemareilla harrastetaan jatkossakin, puhumattakaan tämän hetken huippuautoista, kuten Skodan ja Toyotan Rally2-autoista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4614
Sijainti
Salo
tolla voittajatoyotalla on putkirunko, jota siviiliautossa ei ole....enpä taida sitä Yarista sittenkään ostaa. Tai kuinka moni on vastaavasti autoliikkeeseen astuessaan pohdiskellut, että hetkinen hetkinen...siinä voittajatoyotassa oli se hybridi....no kyl tän siviilitoyotan sitten pitää olla hyvä auto.
Ylipäänsä kori -tai alustarakenteiden käyttö markkinoinnissa on vähentynyt. 90-luvulla tämä törmäystestitulosten hehkutus taisi olla suurimmillaan. Nykyään tuo on jäänyt taka-alalle eikä kuluttajalle ensimmäisenä kerrota turvatyynyjen määrää. En ole itsekään varma omista autoista, montako niitä on.

Mutta tuokaan kehitys ei tullut moottoriurheilun kautta, ainakaan suoraan. Varsinkaan F1:sistä, missä kehitys oli putkirunko -> alumiinihunajakenno -> hiilikuitumonokokki, mikään ei varsinaisesti kosketa siviiliautoja.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
https://www.rallit.fi/elfyn-evans-nappasi-ruotsin-mm-rallista-enemman-pisteita-kuin-esapekka-lappi-toyota-tahti-taraytti-asiasta-rehellisen-mielipiteensa/?fbclid=IwAR3YzzV3MMOufd8U0pP4iAttjblfv1FYhMmZ2RAkuRwiAcjX3931uYsdp4w_aem_AUs5XTqJ9cmqLCYmh5TTZh9HXwrKYoL7iC0B0kDX5SKINOGJ60d3ZaiiUJ_M3b36S3g

Evansin mielipide. Cut and dried. Kyllähän tuo haisee, että piakkoin tulee ainakin sellainen muutos, että yleiskilpailun voittaja saa ansaitusti eniten pisteitä. Jännä nähdä miten muu pisteytys toteutetaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tuo haisee, että piakkoin tulee ainakin sellainen muutos, että yleiskilpailun voittaja saa ansaitusti eniten pisteitä. Jännä nähdä miten muu pisteytys toteutetaan.
Eihän sitä tuohon pistesysteemiin saa mitenkään leivottua sisään. Pitäisi mennä siihen mitä aiemmin ehdotin, että pisteet yleiskilpailusta kuten ennenkin ja sitten Super Sunday päälle. Mutta jos power stagekin pysyy (sitä ei voida kesken kautta varmaankaan sopimussyistä lopettaa) niin vaikea säätää pisteitä niin että voittaja saisi aina varmasti eniten.

En muutenkaan usko, että kesken kautta muuttavat mitään.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Uskallan puolestani väittää, että käyttövoimalla on todella paljon merkitystä ja nimenomaan mielikuvan kannalta. Mielikuvaan automerkin edelläkävijyydestä ei polttomoottori tällä hetkellä sovi mitenkään päin, oli polttoaine siinä mitä tahansa. Ja hybridi on välivaihe ennen täyssähköä, edelläkävijyytta sen käyttö oli ehkä 5-10 vuotta sitten. Onko 10 vuoden päästä edelläkävijyyttä sitten vety, mene ja tiedä, sanoisi Kyllösen Matti.

Kyllä minua kutkuttaisi nähdä täyssähköt MM-rallin pääluokassa myös siltä kantilta, että ymmärtääkseni niistä saadaan vaikka minkälaisia superautoja tehonsa puolesta sangen vähällä viilaamisella. Ja rallipuritaanin näkökulmasta polttomoottoreilla kulkevat autot eivät häviä lajista vielä pitkään aikaan, tuskin milloinkaan. Tälläkin hetkellä suomalaisissa autotalleissa tehdään kilpa-autoja 1960-luvun koreihin, joten kyllä niillä Escorteilla ja Bemareilla harrastetaan jatkossakin, puhumattakaan tämän hetken huippuautoista, kuten Skodan ja Toyotan Rally2-autoista.
Huomaa ne tärkeät yksityiskohdat: en ole eri mieltä, etteikö käytövoimalla olisi merkitystä. Sillä nimeomaan on niihin mielikuviin kerkitystä. Mutta en oikeasti usko, että sillä on oikeasti mitään merkitystä, onko se kättövoima sama kuin niissä autoliikkeessä makaavissa siviilikärryissä. En usko, että sillä on mitään merkitystä, että onko se polttomoottori, KUNHAN mielikuva sen puhtaudesta ja moderniudesta on olemassa.

Sähköbensamottoorin olisi hyvin voinut saada mielikuvissa erittäin edistykselliseksi ja puhtaaksi. Vedyn voi saada sellaiseksi oikein hyvin.

Antin kanssa olen ihan samaa mieltä, että lopulta kyse on tietenkin siitä, mihin ne autotehtaat uskovat. Mutta juuri sitä hämmästelen, jos sielläkin ollaan näin alkeellisessa tialnteessa, että ei ymmärretä tätä eroa. Enkä tosiasiassa uskokaan. Kyse on nimenomaan siitä, kannattaako kaataa sitä 100 miljoonaa, eli saako sille rahalle riittävästi vastinetta.

En usko, että näkyvyyttä ja runsaita joukkoja uusia katsojia olisi mahdollista oiekasti saada jollain pistejärjestelmäkikkailulla, tai edes lyhentämällä ralleja kauheasti. Ralli ei ole tunnin ratalaji ja piste. Ralli on laji, joka sopii vain tietylle joukolle ihmisiä ja sitten on se urheluruutu, jonka kautta voittaja saa näkyvyyttä isolle joukolle (ja tälle suurelel joukolle etenkäään ei koskaan edes selviä se voimalinja siellä). On hyväksyttävä, että tämä laji tuskin tulee saamaan enää 80-luvun suosiota.

Tavalla, tai toisella ainoa keino saada oikeasti lisää valmistajia on saada kustannustaso laskemaan, jotta se investointi on riittävän halpa suhteessa oletettavissa olevaan huomioon. Jonnen, monen muun ja omia ajatuksia yhdistellen:
- yksi yhteinen putkirunko FIA:lta helpottaisi runsaasti lähtöä
-muita sääntömuutoksia, joilla vähennetään hintaa, eikä lisätä. Hybridit pois nyt ainakin heti.
-pakko myydä valmiita paketteja tietyllä hinnalla eteenpäin rajoittaisi hintaa välittömästi
-ehkä jopa suora budjettikatto

Tavalla tai toisella: toiminnan kokonasihinta alas.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
En usko, että näkyvyyttä ja runsaita joukkoja uusia katsojia olisi mahdollista oiekasti saada jollain pistejärjestelmäkikkailulla, tai edes lyhentämällä ralleja kauheasti. Ralli ei ole tunnin ratalaji ja piste. Ralli on laji, joka sopii vain tietylle joukolle ihmisiä ja sitten on se urheluruutu, jonka kautta voittaja saa näkyvyyttä isolle joukolle (ja tälle suurelel joukolle etenkäään ei koskaan edes selviä se voimalinja siellä). On hyväksyttävä, että tämä laji tuskin tulee saamaan enää 80-luvun suosiota.
Tästä olemme samaa mieltä. Toki rallissa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia esimerkiksi sosiaalisen median ja kuljettajien henkilöbrändäyksen saralla, joiden myötä uusia katsojasukupolvia voisi tavoittaa, mutta isossa kuvassa ralli on liian pitkä ja sitä kautta hidastempoinen laji, jotta siitä enää tulisi mainstriimiä. Tässä vuosikymmenten varrella olen myös tullut siihen tulokseen, että F1 halutaan pitää autourheilun ykköstuotteena myös kattojärjestön toimesta. Ralli on sitten vähän kuin se höppänä maalaisserkku, jota ei oteta vakavasti, kuten jossain toisessa ketjussa totesin.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Uskallan väittää, että sillä ei ole markkinoinnin kannalta MITÄÄN merkitystä, onko siellä polttomoottori vielä jatkossakin. Ainoa millä on merkitystä on mielikuvat isossa mittakaavassa.
Nyt vielä on mielestäni syytä erottaa ralleja seuraavat ja niitä vastustavat. Maailma on vihertynyt varsin paljon tässä viime vuosina eikä ralli lajina ole mitenkään erityisen vihreä luonteeltaan. Kokoajan kasvaa paine lajia kohtaan ja siihen on osattava reagoida. Siksi on tehtävä sellaisia päätöksiä, millä koko lajin olemassa olon edellytykset säilyvät. Jos koko muu autoilu muuttuu pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla sähköiseksi, on aika riskaabelia tarjota rallin vastustajille savuava ase kouraan ajamalla vanhan tekniikan bensa-autolla. Kaikki lajia seuraavat tietävät ihan varmasti että tuolla nykyisin käytössä olevalla hybridillä ei ole juurikaan mitään tekemistä vihreyden kanssa, mutta se luo juuri riittävän illuusion vastustajien suuntaan siitä että kyllä meilläkin vihertää ihan pirusti... Eli juuri sitä mielikuva markkinointia ja isossa mittakaavassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Nyt vielä on mielestäni syytä erottaa ralleja seuraavat ja niitä vastustavat. Maailma on vihertynyt varsin paljon tässä viime vuosina eikä ralli lajina ole mitenkään erityisen vihreä luonteeltaan. Kokoajan kasvaa paine lajia kohtaan ja siihen on osattava reagoida. Siksi on tehtävä sellaisia päätöksiä, millä koko lajin olemassa olon edellytykset säilyvät. Jos koko muu autoilu muuttuu pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla sähköiseksi, on aika riskaabelia tarjota rallin vastustajille savuava ase kouraan ajamalla vanhan tekniikan bensa-autolla. Kaikki lajia seuraavat tietävät ihan varmasti että tuolla nykyisin käytössä olevalla hybridillä ei ole juurikaan mitään tekemistä vihreyden kanssa, mutta se luo juuri riittävän illuusion vastustajien suuntaan siitä että kyllä meilläkin vihertää ihan pirusti... Eli juuri sitä mielikuva markkinointia ja isossa mittakaavassa.
Vihreä illuusio on se tärkein ja Tämän vihreän illuusionhan olisi voinut toteuttaa pelkällä sähköbensalla jos se olisi osattu markkinoida tulevaisuuden hightechinä joka rallin myötävaikutuksella saadaan myös siviililiikenteeseen.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Nyt vielä on mielestäni syytä erottaa ralleja seuraavat ja niitä vastustavat. Maailma on vihertynyt varsin paljon tässä viime vuosina eikä ralli lajina ole mitenkään erityisen vihreä luonteeltaan. Kokoajan kasvaa paine lajia kohtaan ja siihen on osattava reagoida. Siksi on tehtävä sellaisia päätöksiä, millä koko lajin olemassa olon edellytykset säilyvät. Jos koko muu autoilu muuttuu pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla sähköiseksi, on aika riskaabelia tarjota rallin vastustajille savuava ase kouraan ajamalla vanhan tekniikan bensa-autolla. Kaikki lajia seuraavat tietävät ihan varmasti että tuolla nykyisin käytössä olevalla hybridillä ei ole juurikaan mitään tekemistä vihreyden kanssa, mutta se luo juuri riittävän illuusion vastustajien suuntaan siitä että kyllä meilläkin vihertää ihan pirusti... Eli juuri sitä mielikuva markkinointia ja isossa mittakaavassa.
Tähän ei oikeastaan mitään lisättävää. Sen verran ehkä, että tämä vihreys ei ole enää mitään pienen piirin piperrystä Koijärvellä vaan globaali megatrendi, johon on sitouduttu käytännössä miltei kaikissa maailman maissa. Ja juuri sen vuoksi tässä on kyse myös lajin yhteiskunnallisesta hyväksyttävyydestä ja olemassaolosta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Nyt vielä on mielestäni syytä erottaa ralleja seuraavat ja niitä vastustavat. Maailma on vihertynyt varsin paljon tässä viime vuosina eikä ralli lajina ole mitenkään erityisen vihreä luonteeltaan. Kokoajan kasvaa paine lajia kohtaan ja siihen on osattava reagoida. Siksi on tehtävä sellaisia päätöksiä, millä koko lajin olemassa olon edellytykset säilyvät. Jos koko muu autoilu muuttuu pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla sähköiseksi, on aika riskaabelia tarjota rallin vastustajille savuava ase kouraan ajamalla vanhan tekniikan bensa-autolla. Kaikki lajia seuraavat tietävät ihan varmasti että tuolla nykyisin käytössä olevalla hybridillä ei ole juurikaan mitään tekemistä vihreyden kanssa, mutta se luo juuri riittävän illuusion vastustajien suuntaan siitä että kyllä meilläkin vihertää ihan pirusti... Eli juuri sitä mielikuva markkinointia ja isossa mittakaavassa.
Juu, edelleen ne mielikuvat, mielikuvat. Itse rallihan on nyt supervihreää, kun on se sähköbensa. Lopulta eihän näissä missään lajissa lopulta ole mitään merkitystä sillä itse lajin tuomilla päästöillä. Oikeasti ympäristövaikutukset tulevat oheistoiminnasta. Rallissakin se tulee yleisön matkustamisesta ja rallisirkuksen matkustelusta. Ei itse kilpailusta, tai siis niistä autoista.

Änäri se vasta onkin ympäristöystävällistä, kun 32 joukkuetta lentää joka kausi 42 vierasotteluun ympäri manteretta lentokoneella jo pelkästään runkosarjassa. Välittäkö kukaan siitä? ....mielikuvat.

Sanon vielä kerran: Sähköbensa-mahdollisuus vähän kuin vedettiin vessasta alas. Vety on mahdollista lanseerata "uutena" ja luoda ne mielikuvat uusiksi. Siirtymällä pelkkään sähköön, uskon, että laji menettää enemmän katsojia kuin se sillä saisi. En itse asiassa usko, etä yksikään katsoja rupeaa istumaan telkkarin ääreen, saati erikoiskokeen varrelle sen takia, että sinne tulikin mukaan sähköautoja. Oleellista on tehdä se tapahtuma mielenkiintoiseski aktiivisille katsojille ja se ääni on yksi iso osa kokemusta. Samaan aikaan sitten täytyy vain vaalia sitä isoa mielikuvaa puhtaudesta ja edistyksellisyydestä suurelle urheiluruutu-yleisölle. Siinä sähköbensa/vety toimisi oikein markkinoituna ihan täysin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Vihreä illuusio on se tärkein ja Tämän vihreän illuusionhan olisi voinut toteuttaa pelkällä sähköbensalla jos se olisi osattu markkinoida tulevaisuuden hightechinä joka rallin myötävaikutuksella saadaan myös siviililiikenteeseen.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Tää fossiiliton bensa on kuin taivaan lahja jolla rallin pakokaasujen tahrimaa kilpeä saataisiin kiillotettua, mutta jostain syystä tämä asia on jotenkin lakaistu maton alle? Hybrideilläkään ei ajeta sähkövoimalla, ja hybridiyksiköstä puhutaan lähinnä silloin kun ne hajoavat...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.reddit.com/r/WRC/comments/1aw4cr9
Huhuja Kroatiasta. Sen lisäksi että tarvitsevat lisää rahaa rallin järjestämiseen tulevaisuudessa, ja joutunevat jättämään Zagrebin, niin myös huhuja ensi vuoden pääluokasta: Rally2 hybridillä...

Apparently WRC is planning a big surprise in 2025, rally1 cars should be canceled, due to being too expensive. With my informations that I have, but this doesnt have to be true, this R5, skodas... whole WRC2 field cars,*STOPS* toyota apparently already did all of this, hyundai will soon be finished with that project as well, but yeah... they will put hybrid into all WRC2 cars that will buff their HP by 100, and with this system they will try to get back citroen, skoda etc. Also they will probably soften up suspension and some other parts so teams can play more with those parts. They could inovate here and test those parts, and few years later we will use them in normal road cars.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
https://www.reddit.com/r/WRC/comments/1aw4cr9
Huhuja Kroatiasta. Sen lisäksi että tarvitsevat lisää rahaa rallin järjestämiseen tulevaisuudessa, ja joutunevat jättämään Zagrebin, niin myös huhuja ensi vuoden pääluokasta: Rally2 hybridillä...
Jännä kyllä, että tuota hybridiä roikutetaan mukana, kun voisi ratsastaa juurikin sillä fossiilittomalla polttoaineella.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
987
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Jännä kyllä, että tuota hybridiä roikutetaan mukana, kun voisi ratsastaa juurikin sillä fossiilittomalla polttoaineella.
Tää hybridhän on just se merkittävin elementti joka on nostanut autojen hinnat pilviin, kun ko. loota maksaa saman verran kun r2 ralliauto. Toki putkirunko+hiilarit maksaa myös, mutta tuo r2+hy ei tuo riittävän isoa muutosta kustannuksiin. Nyt jos noin iso muutos tehdään, niin samalla rykäisyllä sen hybridin voi aivan hyvin poistaa
 
Ylös