jiitu
Well-known member
Pointti oli se, että minun nähdäkseni siellä nyt vaan mainostetaan autoja. Ei bensa-autoja, tai sähköautoja, vaan autoja. Sori, olen kyynikko, mutta sanoisin, että on ihmisten yliarviointia olettaa, että sillä on juuri mitään merkitystä markkinoinnin kannalta, mikä voimanlähde siellä on.Mä näen sen ihan niin korkean tason päätöksenä, että haluaako autotehdas käyttää yhtään rahaa mainostaakseen bensa-autoja? On ihan hiustenhalkomista miettiä että ralliautot ei ole samanlaisia kuitenkaan kuin kaupassa myytävät ja kadulla liikkuvat. Se aika päättyi johonkin 80-luvun alkuun. Rallissa markkinointi kuitenkin hyödyttää sen vastaavan perusmallin myyntiä.
Nimenomaan, ne autot eivät ole siviiliautoja muutenkaan, miksi se voimanlähde on siinä mielessä eri asia? Kuinka moni autonostaja oikeasti on miettinyt, että hetkinen hetkinen, tolla voittajatoyotalla on putkirunko, jota siviiliautossa ei ole....enpä taida sitä Yarista sittenkään ostaa. Tai kuinka moni on vastaavasti autoliikkeeseen astuessaan pohdiskellut, että hetkinen hetkinen...siinä voittajatoyotassa oli se hybridi....no kyl tän siviilitoyotan sitten pitää olla hyvä auto.
Uskallan väittää, että sillä ei ole markkinoinnin kannalta MITÄÄN merkitystä, onko siellä polttomoottori vielä jatkossakin. Ainoa millä on merkitystä on mielikuvat isossa mittakaavassa. Nippeleillä ei ole mitään merkitystä. Ainoa oleellinen asia on saada positiivisia mielikuvia kokonaisuudessaan, että tuolla ajetaan nykyaikaisella ja luontoystävällisellä tavalla. Tämä sähköbensa mokattiin ihan täysin, kun keskityttiin hybrideihin. Kun alun perinkin tuo sähkövbensa olisi ollut markkinoinnin kärki, se yleinen mielikuva olisi ollut,e ttä "hei, tuolla keskitytään mahdollisiin tulevaisuuden puthaisiin ratkaisuihin ja sen jälkeen olisi voinut vähintään 10 vuotta ajaa noilla, vaikka sähöbensaa ei koskaan otlaisi otettu siviilissä laajemmin käyttöön.
Nyt uusi mahdollisuus tuohon taitaa olla se vety. Sen voi markkinoida uutena, puhtaana tapana. Ihan sama, tuleeko se koskaan siviilikäyttöön. Oleellista on se mielikuva ja muutoksen aikana luotu hype. Sitten niillä voi paukuttaa menemään 20 vuotta ja mainostaa sitä sähköyarsita ihan siinä missä sähköralliyariksellakin.
Oma alani on sellainen, jka herättää ihmisissä hyvin laajasti tunteita ja mielipide alaan löytyy varsin monelta, vaikka 99,9 % ei tajua sen alan tekniikasta ja nyansseista oikeasti hevon häntätupsun puolikastakaan. Ja kaiken lisäksi sen alan mielikuvat ovat kääntäneet häränpyllyä viimeisen vuosikymmenen aikana ...sanoisinko "täysin". Itse tekniikassa ei ole mikään muuttunut, mutta mielikuvat....mielikuvat.