AnttiL
Reittinörtti
Hyvin tehty video, mutten ole yhtään samaa mieltä hänen ehdotuksistaan.Brittitubettajan omat ehdotukset rallin korjaamiseksi. Esillä kalenterin laajuus, pistejärjestelmän rukkaus sekä autot.
Hyvin tehty video, mutten ole yhtään samaa mieltä hänen ehdotuksistaan.Brittitubettajan omat ehdotukset rallin korjaamiseksi. Esillä kalenterin laajuus, pistejärjestelmän rukkaus sekä autot.
Nus nus. Automerkkejä OLI paljon. Eikö tehdastiiimit ole vähin erin häipyneet lajista?Automerkkejä paljon mukana, paikanpäällä kivasti yleisöä, mutta hyvin vähän tv-katsojia. Eli kuolinkellot soi...
Unohduksesta samaa mieltä, mutta hybridit oli ainoa keino pitää edes nykyiset valmistajat mukana.Edelleen: ralli teki pahan mokan, kun otti hybridit ja "unohti" sähköbensan markkinoinnissa.
Pitää paikkansa.....Ja Cadillac hinkuu myös ykkösiin Audin ja Fordin lisäksi.Nus nus. Automerkkejä OLI paljon. Eikö tehdastiiimit ole vähin erin häipyneet lajista?
Edelleen, jos sähkö on niin ylimaallinen juttu, miksi Audi (ja Ford) ovat palaamassa Fykkösiin, jossa tullaan VÄHENTÄMÄÄN hybridivoiman metkitystä.
Edelleen: ralli teki pahan mokan, kun otti hybridit ja "unohti" sähköbensan markkinoinnissa.
Hybridin kanssa tehtiin myös sellanen "unohdus" että hybridiboksien käytöstä on aika tehokkaasti vaiettu ja etukäteen kohuttu kaupungeissa sähköllä ajaminen on jätetty kokonaan pois. Minusta grafiikoissa pitäisi näkyä paljon selkeämmin kun boostia käytetään tai vaikka jotenkin näyttää pätkän lopussa montako kilowattia kukin sai käytettyä hybridiä. Sen sijaan hybridiboksien haitat on väistämättömiä, ja kuskit tietysti tuohtuneena niitä parjaavat kun vikoja ilmenee.Unohduksesta samaa mieltä, mutta hybridit oli ainoa keino pitää edes nykyiset valmistajat mukana.
Tuo hybrid elementti on kieltämättä aika näkymätön elementti rallissa. luulen, että perus tuulipuku satunnaiskatsoja ei edes tiedä, että rallia ajetaan hy-autoilla.Hybridin kanssa tehtiin myös sellanen "unohdus" että hybridiboksien käytöstä on aika tehokkaasti vaiettu ja etukäteen kohuttu kaupungeissa sähköllä ajaminen on jätetty kokonaan pois. Minusta grafiikoissa pitäisi näkyä paljon selkeämmin kun boostia käytetään tai vaikka jotenkin näyttää pätkän lopussa montako kilowattia kukin sai käytettyä hybridiä.
Täten en yllättynyt kun supersunnuntain pisteitä ei seurattu tv-lähetyksessä tai somessa mitenkään päivän aikana.
”En oikeestaan seuraa tätä lajia mutta mouhoan viestitolkulla pitkin foorumeita”Tuo hybrid elementti on kieltämättä aika näkymätön elementti rallissa. luulen, että perus tuulipuku satunnaiskatsoja ei edes tiedä, että rallia ajetaan hy-autoilla.
En ole oikein varma, että kiinnostaako ketään jos ruudussa näkyisi grafiikoita hybridien käytöstä tai käytetyistä kilowateista. En usko, että se tarjoaisi mitään oleellista lisäelämystä. Itseäni ei ainakaan ole kiinnostunut tuonkaltaisesta statiikasta, joka periaatteessa ei ole milläänlailla oleellista. Vaikuttaisi vain mielestäni keinotekoiselta lisäelementiltä. Samoin tämä monimutkainen pistejärjestelmä, itselle helpompi katsoa teksti tv stä kisan jälkeen neljän sivun tulosliuska. Ehkä sitten kun mestaruutta ratkaistaan, niin tulee ynnäiltyä pisteitä.
Disclaimer heti alkuun, saatan puhua höpöjä mutta vastataan parhaimman mukaan mitä olen ymmärtänyt:Kieltämättä hybridi ja sähkön hyödyntäminen mm. pätkillä on jätetty kyllä suurelta yleisöltä piiloon. Olisi mielenkiintoista tutustua ensinnäkin siihen miten tuo hybridi toimii. Mistä tuosta saisi parhaiten tietoa, esim. pari kysymystä tulee mieleen:
- Onko hybridin akusta käytettävissä joka pätkällä saman verran energiaa, eli onko tavoitteena ajaa joka pätkällä "akku tyhjäksi" eli että koko akun alkuenergia + pätkällä jarrutuksissa ladattu energia on saatu käytettyä ennen maalia. Jostain syystä minulle on jäänyt sellainen käsitys että pätkän pituudesta ym. seikoista johtuen voikin olla niin että joka pätkällä ei olekaan käytettävissä ainakaan koko maksimitehoa hybridiyksiköstä vaan että hybriditehoa onkin rajattu pätkäkohtaisesti. Lienenkö väärässä?
- Ehtiikö hybridin akku tyhjentyä jo "pätkän alussa" ja loppupätkällä onkin vähemmän energiaa käytettävissä kun käyttöön saa vain jarrutuksien aikana ladatun määrän?
- Ladataanko hybridiakku siirtymällä täyteen ajon aikana polttomoottorin ja jarrutuksen avulla? Yksikköä ei kuitenkaan ilmeisesti ladata "töpselistä" missään vaiheessa?
- Voiko kuljettaja vaikuttaa hybridin käyttöön muuta kuin kaasun asennolla (pätkän aikana)?
Eli oikeastaan olisi parasta jos jostain löytyisi yksinkertaisesti selitettynä tämä hybridin toimintatapa rallissa.
No tavallaan seuraan kyllä rallia esim wrc livestä tsekkaan tulokset joka pätkän jälkeen +some/ muut nettiuutis sivut, mutta liikkuvaa kuvaa pätkiltä todella vähän, pahimmillaan vain joitain minuutteja per ralli....”En oikeestaan seuraa tätä lajia mutta mouhoan viestitolkulla pitkin foorumeita”
Kiitos selvityksestä. Samanlaiseen tietoon päädyin googlella. Eli kyllä tuo hybridi on sinänsä aika pimennossa myös aktiivisilta rallikatsojilta. Suurin osa ei varmasti tiedä että tuossa on noin useita eri seikkoja joihin vaikuttaa regulaatio, kisainssien ja tiimin valinnat sekä kuljettajan toimintatapa. Suurimmalla osalla on vain tiedossa että lisätehoa tulee 100kw ja sillä sipuli. Tämä hybridi tuo kyllä kokonaan uuden mielenkiintoisen aspektin koko teknisiin ratkaisuihin ja varmasti on tuonut uutta vaatimustasoa myös tiimeille osaamisen kannalta.Disclaimer heti alkuun, saatan puhua höpöjä mutta vastataan parhaimman mukaan mitä olen ymmärtänyt:
- kisaa ennen jokaiselle erikoiskokeelle määritellään FIAn toimesta tietty energiamäärä mitä saa käyttää (ymmärrän tämän ilmoitetun lukeman per boosti), ja tiimit ohjeimoivat hybridin käytön siltä osin ennakkoon. Ja tästä löytyy tapauksia missä jälkikäteen on huomattu ''ylikäyttöä'' jota on rangaistu huomautuksen ja aikasakon väliltä.
- lataus erikoiskokeella tosiaan tapahtuu jarrutusenergiasta ja sen määritys tulee ''yllättäen'' miten tehokkaasti jarrutat. Eli tietty jarrupaine pitää olla ja tietyn verran, eikä kaasua saane painaa samalla (ainakaan ylittäen tiettyä kaasuvastetta)
- tämä jo tietyltä osin vastaa viimeiseen kysymykseen, miten kuski voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta vain latauksen osalta. Mitä itse käyttöön tulee, niin historiasta löytyy eräs freudilainen, missä Top Gearin Chris Harris lipsauttaa julki, että M-Sportin osalta käyttöä voi kontrolloida kaasulla. Eli painamalla kaasua jopa ''pohjaan'', et välttämättä aktivoi boostia, mutta kun painat kaasua ''ihan pohjaan'', niin aktivoit sen. Toyotan osalta kun koetin 2022 Secton alla asiaa kysellä, niin jäin ymmärrykseen, että heillä tätä filosofiaa ei ole, vaan yhdessä erilaisen ohjelmoinnin kanssa (mitä ymmärrettävästi ei avannut lisää) kuskille olisi mahdollisimman stabiili järjestelmä ja ennakoitava kiihtyvyys, oli boostia käytettävissä vai ei. Riippumatta missä kohdin ekta olet, ja millaista osuutta on.
Muuten ekn aikana kuski ei voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta ennen erikoiskokeelle lähtöä hänellä on valittavissa 3 (?) eri ohjelmaa hybridin osalta (ja taisi olla myös lähtöboostin osalta), jonka tiimi on ohjelmoinut käytettäväksi, ja yhteisymmärryksessä inssin kanssa tietylle eklle valitaan tietty ohjelma.
Niin siis valkopesusta vai viherpesusta? Pitäskö kuitenkin vielä harjoitella siellä vauva.fi:ssä?Kyllähän tuo jo iltapäivälehden kolumnissa suoraan aikanaan sanottiin, että kyse on vain valkopesusta, koska todellinen sähkön tuoma energialisä on todella minimaalinen.
Minä olen kokoajan ollut siinä uskossa että hybridiohjelma säätää enemmän sitä miten se latautuu ja miten se voima välittyy kun käytetään boostia (pidempi ja tasaisempi vs lyhyempi mutta terävämpi). Mutta voihan se ohjelma reagoida muihin barometreihin, siitä en itse tiedä.Noihin ohjelmiin siis on mäpätty hybridin reagointi hallintalaitteiden eri asentoihin, eli niissä on kaasun lisäksi varmaan ohjauspyörän asento, ehkä myös vaihteet?
Joo, mielenkiintoista teknologiaa josta ei ulosmitata hyötyä katsojille tai markkinointiin.Kiitos selvityksestä. Samanlaiseen tietoon päädyin googlella. Eli kyllä tuo hybridi on sinänsä aika pimennossa myös aktiivisilta rallikatsojilta. Suurin osa ei varmasti tiedä että tuossa on noin useita eri seikkoja joihin vaikuttaa regulaatio, kisainssien ja tiimin valinnat sekä kuljettajan toimintatapa. Suurimmalla osalla on vain tiedossa että lisätehoa tulee 100kw ja sillä sipuli. Tämä hybridi tuo kyllä kokonaan uuden mielenkiintoisen aspektin koko teknisiin ratkaisuihin ja varmasti on tuonut uutta vaatimustasoa myös tiimeille osaamisen kannalta.
Ja kaiken kaikkiaan tuo on jätetty suurelta yleisöltä pimentoon ihan kaikessa yksinkertaisuudessaankin. Ruudussa näkyy vain hyvin pienellä symbolilla jotain vihreää ja punaista palkkia eikä niistä ehdi päästä jyvälle mitä oikeasti kabiinissa tapahtuu milloinkin. Tuota voisi kyllä tuoda paremmin esille, isommilla symboleilla osoittaa milloin auto lataa, mikä on SOC eli lataustaso milläkin hetkellä ja missä tilanteessa boostia käytetään ja minkä verran (vaikka % ilmoitettuna kokonaiskapasiteetista). Ehkä suurelle yleisölle ei tarvitse sitä kertoa että koko 100kw ei ole joka pätkällä käytettävissä kaikissa tilanteissa vaan tuota on rajoitettu pätkäkohtaisesti.
En usko, kyllä nuo taitaa olla ihan vaan pätkän pituuden mukaan skaalattu.Käytetäänköhän tuota ns. nopeilla pätkillä keskinopeuksien laskemiseen eli että jollekin erityisen nopealle pätkälle määritelläänkin vähemmän lisäboostia käyttöön jotta autot eivät ehdi saavuttaa niin kovia nopeuksia suorilla?