FIA rakentaa rallia.

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
Mielenkiintoinen päivä edessä!

Yleensä tykkään veikata julkaistavien päätösten sisältöjä. Tällä kerralla en kuitenkaan löydä oikein minkäänlaista perstuntumaa siitä, mitä olisi syytä tehdä.

Noh, veikataan nyt silti. Rally2+:sta tulee pääluokka 2026 alkaen. Käyttövoimana toimii "sähköbensiini".

Ratkaisu on kompromissi. M-Sport ei lupaa olla mukana sarjassa, mutta ei kategorisesti ilmoita tässä vaiheessa jäävänsä poiskaan.

FIA tiedottaa, että neuvotteluita uusien valmistajien kanssa käydään. Mitään lupauksia tai täsmällisempää ei kuitenkaan kerrota.

Mitään selkeää, rohkeaa visiota, missiota saati strategiaa ei saada tälläkään kertaa luotua.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1397
Automerkkejä paljon mukana, paikanpäällä kivasti yleisöä, mutta hyvin vähän tv-katsojia. Eli kuolinkellot soi...
Nus nus. Automerkkejä OLI paljon. Eikö tehdastiiimit ole vähin erin häipyneet lajista?
Edelleen, jos sähkö on niin ylimaallinen juttu, miksi Audi (ja Ford) ovat palaamassa Fykkösiin, jossa tullaan VÄHENTÄMÄÄN hybridivoiman metkitystä.
Edelleen: ralli teki pahan mokan, kun otti hybridit ja "unohti" sähköbensan markkinoinnissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Nus nus. Automerkkejä OLI paljon. Eikö tehdastiiimit ole vähin erin häipyneet lajista?
Edelleen, jos sähkö on niin ylimaallinen juttu, miksi Audi (ja Ford) ovat palaamassa Fykkösiin, jossa tullaan VÄHENTÄMÄÄN hybridivoiman metkitystä.
Edelleen: ralli teki pahan mokan, kun otti hybridit ja "unohti" sähköbensan markkinoinnissa.
Pitää paikkansa.....Ja Cadillac hinkuu myös ykkösiin Audin ja Fordin lisäksi.

Syy miksi E- formulat veti automerkkejä mukaan on se, että ne on ykstyyppi autoja, kehityskulut lähellä nollaa, ei testaamista kai ollenkaan. käytännössä automerkki pääsee mukaan liimaamalla tarran auton kylkeen, moni merkki tuli mukaan koska oli halpaa valkopesua tarjolla. Kun alkuhypestä on kaikki hyöty otettu irti, joitain merkkejä lähti pois tai ovat mukana sponssitarran hinnalla (oma veikkaukseni). Joten ei ole mikään automaatio, että jos ralli siirtyisi täyssähköön, että tulisimme näkemään kovan ryntäyksen automerkkejä mukaan. Heille olisi jokatapauksessa tarjolla valkopesua paljon helpommalla ja halvemmalla ja televisioon sopivimmissa formaateissa, eli nämä em kolme sähkösarjaa jotka ovat helposti televisioitavaa areenaviihdettä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Unohduksesta samaa mieltä, mutta hybridit oli ainoa keino pitää edes nykyiset valmistajat mukana.
Hybridin kanssa tehtiin myös sellanen "unohdus" että hybridiboksien käytöstä on aika tehokkaasti vaiettu ja etukäteen kohuttu kaupungeissa sähköllä ajaminen on jätetty kokonaan pois. Minusta grafiikoissa pitäisi näkyä paljon selkeämmin kun boostia käytetään tai vaikka jotenkin näyttää pätkän lopussa montako kilowattia kukin sai käytettyä hybridiä. Sen sijaan hybridiboksien haitat on väistämättömiä, ja kuskit tietysti tuohtuneena niitä parjaavat kun vikoja ilmenee.

Siinä on paikka, miksi et lauo?

Täten en yllättynyt kun supersunnuntain pisteitä ei seurattu tv-lähetyksessä tai somessa mitenkään päivän aikana.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Niin alkavatko ne tänään suunnitella noita tulevaisuuden kuvioita vai tuleeko tänään jo päätöksiä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänään on kokous. Siinä päätetään jotain tai sitten ei. Todennäköisesti päätökset koskee vuosia 2025 ja 2026, ei vielä pidempää tulevaisuutta.

Sitä en tiedä, onko päätöksistä pakko tiedottaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Hybridin kanssa tehtiin myös sellanen "unohdus" että hybridiboksien käytöstä on aika tehokkaasti vaiettu ja etukäteen kohuttu kaupungeissa sähköllä ajaminen on jätetty kokonaan pois. Minusta grafiikoissa pitäisi näkyä paljon selkeämmin kun boostia käytetään tai vaikka jotenkin näyttää pätkän lopussa montako kilowattia kukin sai käytettyä hybridiä.

Täten en yllättynyt kun supersunnuntain pisteitä ei seurattu tv-lähetyksessä tai somessa mitenkään päivän aikana.
Tuo hybrid elementti on kieltämättä aika näkymätön elementti rallissa. luulen, että perus tuulipuku satunnaiskatsoja ei edes tiedä, että rallia ajetaan hy-autoilla.

En ole oikein varma, että kiinnostaako ketään jos ruudussa näkyisi grafiikoita hybridien käytöstä tai käytetyistä kilowateista. En usko, että se tarjoaisi mitään oleellista lisäelämystä. Itseäni ei ainakaan ole kiinnostunut tuonkaltaisesta statiikasta, joka periaatteessa ei ole milläänlailla oleellista. Vaikuttaisi vain mielestäni keinotekoiselta lisäelementiltä. Samoin tämä monimutkainen pistejärjestelmä, itselle helpompi katsoa teksti tv stä kisan jälkeen neljän sivun tulosliuska. Ehkä sitten kun mestaruutta ratkaistaan, niin tulee ynnäiltyä pisteitä.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Kieltämättä hybridi ja sähkön hyödyntäminen mm. pätkillä on jätetty kyllä suurelta yleisöltä piiloon. Olisi mielenkiintoista tutustua ensinnäkin siihen miten tuo hybridi toimii. Mistä tuosta saisi parhaiten tietoa, esim. pari kysymystä tulee mieleen:

- Onko hybridin akusta käytettävissä joka pätkällä saman verran energiaa, eli onko tavoitteena ajaa joka pätkällä "akku tyhjäksi" eli että koko akun alkuenergia + pätkällä jarrutuksissa ladattu energia on saatu käytettyä ennen maalia. Jostain syystä minulle on jäänyt sellainen käsitys että pätkän pituudesta ym. seikoista johtuen voikin olla niin että joka pätkällä ei olekaan käytettävissä ainakaan koko maksimitehoa hybridiyksiköstä vaan että hybriditehoa onkin rajattu pätkäkohtaisesti. Lienenkö väärässä?
- Ehtiikö hybridin akku tyhjentyä jo "pätkän alussa" ja loppupätkällä onkin vähemmän energiaa käytettävissä kun käyttöön saa vain jarrutuksien aikana ladatun määrän?
- Ladataanko hybridiakku siirtymällä täyteen ajon aikana polttomoottorin ja jarrutuksen avulla? Yksikköä ei kuitenkaan ilmeisesti ladata "töpselistä" missään vaiheessa?
- Voiko kuljettaja vaikuttaa hybridin käyttöön muuta kuin kaasun asennolla (pätkän aikana)?

Eli oikeastaan olisi parasta jos jostain löytyisi yksinkertaisesti selitettynä tämä hybridin toimintatapa rallissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo hybrid elementti on kieltämättä aika näkymätön elementti rallissa. luulen, että perus tuulipuku satunnaiskatsoja ei edes tiedä, että rallia ajetaan hy-autoilla.

En ole oikein varma, että kiinnostaako ketään jos ruudussa näkyisi grafiikoita hybridien käytöstä tai käytetyistä kilowateista. En usko, että se tarjoaisi mitään oleellista lisäelämystä. Itseäni ei ainakaan ole kiinnostunut tuonkaltaisesta statiikasta, joka periaatteessa ei ole milläänlailla oleellista. Vaikuttaisi vain mielestäni keinotekoiselta lisäelementiltä. Samoin tämä monimutkainen pistejärjestelmä, itselle helpompi katsoa teksti tv stä kisan jälkeen neljän sivun tulosliuska. Ehkä sitten kun mestaruutta ratkaistaan, niin tulee ynnäiltyä pisteitä.
”En oikeestaan seuraa tätä lajia mutta mouhoan viestitolkulla pitkin foorumeita”
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Googlella tuota näyttäisi löytyvän toki tietoa miten hybridi toimii. Tässä linkki yhteen 2022 aineistoon ja oletettavasti on validia tietoa edelleen. Eli tuossa hybridin käytössä on eri variaatioita ja esivalintoja miten järjestelmä lataa ja miten hybridiä saa käyttöön eri tilanteissa. On myös (ilmeisesti) pätkäkohtaisia rajoitteita / "karttoja" kuinka paljon tehoa on saatavilla jotta riittää suurin piirtein koko pätkän matkalle. Eli lyhyillä yleisöpätkillä on koko tehomäärä käytettävissä lähdöstä maaliin ja vastaavasti pitkällä pätkällä on vähemmän käytettävissä kerralla jne. Eli tuossa on aika paljon mietittävää ja teknologiaa taustalla eikä noista suurelle yleisölle ole kerrottu juuri missään mitään.

Ja tosiaan, ladataan joka huollon yhteydessä kyllä.

Olisi mielenkiintoista kuulla yllättääkö kuljettajaa tuo että hybriditehoa ei olekaan välttämättä saatavilla aina kun kuvittelee sitä olevan "tulossa". Eli jos akkuun ei ole latautunut "riittävästi" eli FIA:n määrittelemää määrää energiaa aikaisemmissa jarrutuksissa, ei tuota lisätehoa tulekaa lainkaan. Seuraavassa mutkassa voi sitten jo taas tullakin yllättäen lisäenergiaa. Jotenkin kuvittelisi että tuollainen 100kw tehoero "mutkien välissä" tuottaisi yllätyksiä kuljettajalle.

https://sportscardigest.com/incredible-tech-behind-new-wrc-rally1-hybrid-cars/
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
Kieltämättä hybridi ja sähkön hyödyntäminen mm. pätkillä on jätetty kyllä suurelta yleisöltä piiloon. Olisi mielenkiintoista tutustua ensinnäkin siihen miten tuo hybridi toimii. Mistä tuosta saisi parhaiten tietoa, esim. pari kysymystä tulee mieleen:

- Onko hybridin akusta käytettävissä joka pätkällä saman verran energiaa, eli onko tavoitteena ajaa joka pätkällä "akku tyhjäksi" eli että koko akun alkuenergia + pätkällä jarrutuksissa ladattu energia on saatu käytettyä ennen maalia. Jostain syystä minulle on jäänyt sellainen käsitys että pätkän pituudesta ym. seikoista johtuen voikin olla niin että joka pätkällä ei olekaan käytettävissä ainakaan koko maksimitehoa hybridiyksiköstä vaan että hybriditehoa onkin rajattu pätkäkohtaisesti. Lienenkö väärässä?
- Ehtiikö hybridin akku tyhjentyä jo "pätkän alussa" ja loppupätkällä onkin vähemmän energiaa käytettävissä kun käyttöön saa vain jarrutuksien aikana ladatun määrän?
- Ladataanko hybridiakku siirtymällä täyteen ajon aikana polttomoottorin ja jarrutuksen avulla? Yksikköä ei kuitenkaan ilmeisesti ladata "töpselistä" missään vaiheessa?
- Voiko kuljettaja vaikuttaa hybridin käyttöön muuta kuin kaasun asennolla (pätkän aikana)?

Eli oikeastaan olisi parasta jos jostain löytyisi yksinkertaisesti selitettynä tämä hybridin toimintatapa rallissa.
Disclaimer heti alkuun, saatan puhua höpöjä mutta vastataan parhaimman mukaan mitä olen ymmärtänyt:

- kisaa ennen jokaiselle erikoiskokeelle määritellään FIAn toimesta tietty energiamäärä mitä saa käyttää (ymmärrän tämän ilmoitetun lukeman per boosti), ja tiimit ohjeimoivat hybridin käytön siltä osin ennakkoon. Ja tästä löytyy tapauksia missä jälkikäteen on huomattu ''ylikäyttöä'' jota on rangaistu huomautuksen ja aikasakon väliltä.
- lataus erikoiskokeella tosiaan tapahtuu jarrutusenergiasta ja sen määritys tulee ''yllättäen'' miten tehokkaasti jarrutat. Eli tietty jarrupaine pitää olla ja tietyn verran, eikä kaasua saane painaa samalla (ainakaan ylittäen tiettyä kaasuvastetta)
- tämä jo tietyltä osin vastaa viimeiseen kysymykseen, miten kuski voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta vain latauksen osalta. Mitä itse käyttöön tulee, niin historiasta löytyy eräs freudilainen, missä Top Gearin Chris Harris lipsauttaa julki, että M-Sportin osalta käyttöä voi kontrolloida kaasulla. Eli painamalla kaasua jopa ''pohjaan'', et välttämättä aktivoi boostia, mutta kun painat kaasua ''ihan pohjaan'', niin aktivoit sen. Toyotan osalta kun koetin 2022 Secton alla asiaa kysellä, niin jäin ymmärrykseen, että heillä tätä filosofiaa ei ole, vaan yhdessä erilaisen ohjelmoinnin kanssa (mitä ymmärrettävästi ei avannut lisää) kuskille olisi mahdollisimman stabiili järjestelmä ja ennakoitava kiihtyvyys, oli boostia käytettävissä vai ei. Riippumatta missä kohdin ekta olet, ja millaista osuutta on.

Muuten ekn aikana kuski ei voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta ennen erikoiskokeelle lähtöä hänellä on valittavissa 3 (?) eri ohjelmaa hybridin osalta (ja taisi olla myös lähtöboostin osalta), jonka tiimi on ohjelmoinut käytettäväksi, ja yhteisymmärryksessä inssin kanssa tietylle eklle valitaan tietty ohjelma.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvin selitetty, kiitos.

Noihin ohjelmiin siis on mäpätty hybridin reagointi hallintalaitteiden eri asentoihin, eli niissä on kaasun lisäksi varmaan ohjauspyörän asento, ehkä myös vaihteet?

Lisäksi hybridiboostin käyttääkseen pitää kerätä ensin tietty määrä energiaa. Tästäkin saisi hauskan tilaston että kuka sai kerättyä eniten energiaa pätkän aikana, mutta minkäs teet...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
”En oikeestaan seuraa tätä lajia mutta mouhoan viestitolkulla pitkin foorumeita”
No tavallaan seuraan kyllä rallia esim wrc livestä tsekkaan tulokset joka pätkän jälkeen +some/ muut nettiuutis sivut, mutta liikkuvaa kuvaa pätkiltä todella vähän, pahimmillaan vain joitain minuutteja per ralli....
 
Viimeksi muokattu:

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Disclaimer heti alkuun, saatan puhua höpöjä mutta vastataan parhaimman mukaan mitä olen ymmärtänyt:

- kisaa ennen jokaiselle erikoiskokeelle määritellään FIAn toimesta tietty energiamäärä mitä saa käyttää (ymmärrän tämän ilmoitetun lukeman per boosti), ja tiimit ohjeimoivat hybridin käytön siltä osin ennakkoon. Ja tästä löytyy tapauksia missä jälkikäteen on huomattu ''ylikäyttöä'' jota on rangaistu huomautuksen ja aikasakon väliltä.
- lataus erikoiskokeella tosiaan tapahtuu jarrutusenergiasta ja sen määritys tulee ''yllättäen'' miten tehokkaasti jarrutat. Eli tietty jarrupaine pitää olla ja tietyn verran, eikä kaasua saane painaa samalla (ainakaan ylittäen tiettyä kaasuvastetta)
- tämä jo tietyltä osin vastaa viimeiseen kysymykseen, miten kuski voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta vain latauksen osalta. Mitä itse käyttöön tulee, niin historiasta löytyy eräs freudilainen, missä Top Gearin Chris Harris lipsauttaa julki, että M-Sportin osalta käyttöä voi kontrolloida kaasulla. Eli painamalla kaasua jopa ''pohjaan'', et välttämättä aktivoi boostia, mutta kun painat kaasua ''ihan pohjaan'', niin aktivoit sen. Toyotan osalta kun koetin 2022 Secton alla asiaa kysellä, niin jäin ymmärrykseen, että heillä tätä filosofiaa ei ole, vaan yhdessä erilaisen ohjelmoinnin kanssa (mitä ymmärrettävästi ei avannut lisää) kuskille olisi mahdollisimman stabiili järjestelmä ja ennakoitava kiihtyvyys, oli boostia käytettävissä vai ei. Riippumatta missä kohdin ekta olet, ja millaista osuutta on.

Muuten ekn aikana kuski ei voi vaikuttaa hybridin käyttöön, mutta ennen erikoiskokeelle lähtöä hänellä on valittavissa 3 (?) eri ohjelmaa hybridin osalta (ja taisi olla myös lähtöboostin osalta), jonka tiimi on ohjelmoinut käytettäväksi, ja yhteisymmärryksessä inssin kanssa tietylle eklle valitaan tietty ohjelma.
Kiitos selvityksestä. Samanlaiseen tietoon päädyin googlella. Eli kyllä tuo hybridi on sinänsä aika pimennossa myös aktiivisilta rallikatsojilta. Suurin osa ei varmasti tiedä että tuossa on noin useita eri seikkoja joihin vaikuttaa regulaatio, kisainssien ja tiimin valinnat sekä kuljettajan toimintatapa. Suurimmalla osalla on vain tiedossa että lisätehoa tulee 100kw ja sillä sipuli. Tämä hybridi tuo kyllä kokonaan uuden mielenkiintoisen aspektin koko teknisiin ratkaisuihin ja varmasti on tuonut uutta vaatimustasoa myös tiimeille osaamisen kannalta.

Ja kaiken kaikkiaan tuo on jätetty suurelta yleisöltä pimentoon ihan kaikessa yksinkertaisuudessaankin. Ruudussa näkyy vain hyvin pienellä symbolilla jotain vihreää ja punaista palkkia eikä niistä ehdi päästä jyvälle mitä oikeasti kabiinissa tapahtuu milloinkin. Tuota voisi kyllä tuoda paremmin esille, isommilla symboleilla osoittaa milloin auto lataa, mikä on SOC eli lataustaso milläkin hetkellä ja missä tilanteessa boostia käytetään ja minkä verran (vaikka % ilmoitettuna kokonaiskapasiteetista). Ehkä suurelle yleisölle ei tarvitse sitä kertoa että koko 100kw ei ole joka pätkällä käytettävissä kaikissa tilanteissa vaan tuota on rajoitettu pätkäkohtaisesti.

Tuon muuten huomaa ihan rallilähetyksistä kun katsoo ja vertaa auton käyttäytymistä yleisöpätkillä vs. pitkillä metsäpätkillä. Suorituskyky on ihan erilainen noissa tilanteissa. Yleisö-ek:lla autot kiihtyvät ihan eri malliin.

Käytetäänköhän tuota ns. nopeilla pätkillä keskinopeuksien laskemiseen eli että jollekin erityisen nopealle pätkälle määritelläänkin vähemmän lisäboostia käyttöön jotta autot eivät ehdi saavuttaa niin kovia nopeuksia suorilla?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Tulee vaan mieleen, että koska tämä hybrid akkuhan on aika pieni, niin sen takia todellinen statistiikka halutaan piilottaa, koska onko niin, että se huollossa täyteen ladattu akku on jo puoliksi tyhjä, kun on ajettu huoltoparkista pois sähköllä ja ekalla pätkällä riittää sähköboostia vain kolmeen ekaan mutkaan jonka jälkeen akku on jo tyhjä. No jarruttamalla saa lisää energiaa, mutta onko sekin niin, että kun olet jarruttanut kahteenkymmeneen mutkaan, niin saat lisäboostin siitä yhteen mutkaan jolloin akku on taas tyhjä.....Eli todellinen statistiikka halutaan piilottaa, koska muuten heräisi kysymys, että miksi koko hybridiä on edes olemassa, kun sen todellinen vaikutus on niin minimaalinen. Siksi on helppo puhua vain epämääräisistä moottorikartoista, että pystytään hämärtämään todellisuutta. Kyllähän tuo jo iltapäivälehden kolumnissa suoraan aikanaan sanottiin, että kyse on vain valkopesusta, koska todellinen sähkön tuoma energialisä on todella minimaalinen. Eli tärkeintä on illuusion ylläpitäminen ja siinä on kyllä onnistuttu hyvin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tuo jo iltapäivälehden kolumnissa suoraan aikanaan sanottiin, että kyse on vain valkopesusta, koska todellinen sähkön tuoma energialisä on todella minimaalinen.
Niin siis valkopesusta vai viherpesusta? Pitäskö kuitenkin vielä harjoitella siellä vauva.fi:ssä?

Kyllä se hybridin hajoaminen vaikuttaa pätkäaikoihin eli on siitä hyötyäkin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
Noihin ohjelmiin siis on mäpätty hybridin reagointi hallintalaitteiden eri asentoihin, eli niissä on kaasun lisäksi varmaan ohjauspyörän asento, ehkä myös vaihteet?
Minä olen kokoajan ollut siinä uskossa että hybridiohjelma säätää enemmän sitä miten se latautuu ja miten se voima välittyy kun käytetään boostia (pidempi ja tasaisempi vs lyhyempi mutta terävämpi). Mutta voihan se ohjelma reagoida muihin barometreihin, siitä en itse tiedä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos selvityksestä. Samanlaiseen tietoon päädyin googlella. Eli kyllä tuo hybridi on sinänsä aika pimennossa myös aktiivisilta rallikatsojilta. Suurin osa ei varmasti tiedä että tuossa on noin useita eri seikkoja joihin vaikuttaa regulaatio, kisainssien ja tiimin valinnat sekä kuljettajan toimintatapa. Suurimmalla osalla on vain tiedossa että lisätehoa tulee 100kw ja sillä sipuli. Tämä hybridi tuo kyllä kokonaan uuden mielenkiintoisen aspektin koko teknisiin ratkaisuihin ja varmasti on tuonut uutta vaatimustasoa myös tiimeille osaamisen kannalta.

Ja kaiken kaikkiaan tuo on jätetty suurelta yleisöltä pimentoon ihan kaikessa yksinkertaisuudessaankin. Ruudussa näkyy vain hyvin pienellä symbolilla jotain vihreää ja punaista palkkia eikä niistä ehdi päästä jyvälle mitä oikeasti kabiinissa tapahtuu milloinkin. Tuota voisi kyllä tuoda paremmin esille, isommilla symboleilla osoittaa milloin auto lataa, mikä on SOC eli lataustaso milläkin hetkellä ja missä tilanteessa boostia käytetään ja minkä verran (vaikka % ilmoitettuna kokonaiskapasiteetista). Ehkä suurelle yleisölle ei tarvitse sitä kertoa että koko 100kw ei ole joka pätkällä käytettävissä kaikissa tilanteissa vaan tuota on rajoitettu pätkäkohtaisesti.
Joo, mielenkiintoista teknologiaa josta ei ulosmitata hyötyä katsojille tai markkinointiin.
Käytetäänköhän tuota ns. nopeilla pätkillä keskinopeuksien laskemiseen eli että jollekin erityisen nopealle pätkälle määritelläänkin vähemmän lisäboostia käyttöön jotta autot eivät ehdi saavuttaa niin kovia nopeuksia suorilla?
En usko, kyllä nuo taitaa olla ihan vaan pätkän pituuden mukaan skaalattu.
 
Ylös