FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Minä olen kokoajan ollut siinä uskossa että hybridiohjelma säätää enemmän sitä miten se latautuu ja miten se voima välittyy kun käytetään boostia (pidempi ja tasaisempi vs lyhyempi mutta terävämpi). Mutta voihan se ohjelma reagoida muihin barometreihin, siitä en itse tiedä.
Ainakin Monten aikana puhuttiin Rally.TV:ssä siitä miten hybridi lähtee vasta tietyssä kohtaa kaasupolkimen asentoa, olkoon vaikka 75% kohdalla, jolloin voi pintakaasulla ajaa mutkaa ilman hybridiboostin potkaisua. Mutta joo, en enää muista mistä olen lukenut tai kuullut tuosta että muutkin hallintalaitteet ovat mukana mäppäyksessä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Joo siis kaasun asento on barometrina, kuten aiemmassa m sportin esimerkissä totesin. Enemmän pohdin noita muita vaikuttaako ne muka
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
https://mailchi.mp/fia/technologies-and-strategies-for-the-future-set-out-at-first-world-motor-sport-council-meeting-of-2024?e=de33a8830b

Nyt on ehkä isoin viesti tähän ketjuun ikinä. Paljon tavaraa. Pitää lukea huolella.

Ensi vuonna ajetaan Rally1-autoilla ilman hybridiä. Ensi vuonna voi myös ajaa Rally2:lla johon tulee "WRC kit" eli sillä voi haastaa Rally1-auton?
Rallit saa olla pidempiä tai lyhyempiä mutta sunnuntaina pitää päättyä poweriin
2026 tulee uudet Rally1-säännöt joissa hintakatto on 400 000 euroa ja autoja pitää voida ostaa valmistajilta rallin lopussa. Tehoa 330 hv. Yksityyppisuojakehikko josta myös paikalliset pajat voi tehdä oman auton, ei siis tarvita enää valmistajan luokittelua.
Sähköluokka tulossa ja vetyä suunnitellaan.

Nyt on oikeesti tekemisen meininki! 👏
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Jaahas. Saas nähdä muuttuuko mikään isossa kuvassa.

Tuo rally 2 lisäluokka "lähemmäs" rally 1:sta ei varmaan hetkauta hirveästi. Onko sillä väliä onko ne 3 vai 5 minuuttia perässä?

Tuo autojen muuttaminen on mielenkiintoista, mutta saa nähdä tuleeko tuolta esim. yksityiskuskeja (uusista talleista puhumattakaan) lisää.

Toivotaan toki parasta.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Onkohan JML kokouksessa todennut kulukattoasiaan liittyen ratkaisuehdotuksen suoraan ässänä hihasta:

"In Finland we have this thing called Jokkis" 😁

Onhan tuo lajin päätasolla aika ennenkuulumaton sääntömuutos että kisan jälkeen velvoitetaan myymään tehdasauto, jos on innokas ostaja parc fermen vieressä, mutta eipä toisaalta parempaa motivaattoria ole pysyä valmistusvaiheessa budjetissa!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
....hmmm....Toisaalta Toyota ja Ford on mukana myös Nascarissa jossa ajetaan ihan hisse tason autoilla. Viimeisimmät innovaatiot on siirtyminen jäykästä taka-akselista erillisjousitukseen ja h-laatikoista suora kytkyyn ja nämä molemmat tapahtuneet 2010 luvun puolivälin jälkeen
Nascarissa Toyotan ja Fordin toimintaa pyörittää Yhdysvaltain kilpailuosastot eli niillä ei ole nimen lisäksi muuta yhteistä wrc-tallien kanssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Nascarissa Toyotan ja Fordin toimintaa pyörittää Yhdysvaltain kilpailuosastot eli niillä ei ole nimen lisäksi muuta yhteistä wrc-tallien kanssa.
Ilmeisesti kuitenkin autotehdas rahoittaa näitä kilpailuosastoja.....joten autotehdas on mukana lajissa. Ihan kuten Ford rahoittaa Msporttia
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
2026 säännöt kuulostaa hyvältä, tuota konseptiahan sinänsä pekuloitukun kovasti. Toki jokkissääntö tuli puskista. :D Ensi vuosi hieman outo, kun sekoitetaan nykyinen Rally1-auto ilman hybridiä ja mahdollista osallistua Rally2+-autolla, mutta menkööt sen piikkiin, että välivuosi ja jotain piti keksiä.

Aplodit FIA:lle, että nyt käärittiin tosissaan hihat.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Onkohan JML kokouksessa todennut kulukattoasiaan liittyen ratkaisuehdotuksen suoraan ässänä hihasta:

"In Finland we have this thing called Jokkis" 😁

Onhan tuo lajin päätasolla aika ennenkuulumaton sääntömuutos että kisan jälkeen velvoitetaan myymään tehdasauto, jos on innokas ostaja parc fermen vieressä, mutta eipä toisaalta parempaa motivaattoria ole pysyä valmistusvaiheessa budjetissa!
Powerin suojasavuja ja maalihaastattelujen "no power" kommentteja ootellessa... 😇
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Rally1 tulee olemaan myös hitaampi kun hybridi jää pois.
Ei välttämättä ole hitaampi, koska (jos) painoa lähtee pois. Ja tuskin paljaalla silmällä pystyy erottamaan nopeuseroa. Ja kuinka suuren osan kilometreistä nykyinen hy-auto ajaa akku tyhjänä, sitähän emme tiedä, koska kuten aiemmin spekuloin, se tieto on pimitetty. Osuisko oikeaan, jos ihan hatusta sanoisin, että 80% rally 1 kilometreistä auto ajaa akku tyhjänä vain raahaten ylimääräistä akkupainoa mukanaan.
 
Ylös