FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Käyttövoimaan liittyen pohdin sellaistakin hullua ajatusta, että miksi käyttövoimaa ei voisi vapauttaa? B-ryhmässä ajoi sekaisin neli- ja takavedot, ja kylkeen A-ryhmässä etuvedot.

Voisi olla jopa hyvin mielenkiintoista nähdä samassa luokassa bensiini-, vety- ja sähköautoja kilpailemassa mestaruudesta.

Edit. Lisäksi oli vapaasti hengittävää, turboa, tuplaturboa, etu- ja keskimoottoria.

Nyt autoilussa ollaan vähän samankaltaisessa teknisessä murrosvaiheessa kuin 80-luvun alkupuolella. Silloin annettiin kaikkien kukkien kukkia. Miksei siis nytkin.
Dakarissahan tätä on tehty ja olisi tosiaan kiintoisaa. Sähkön ja etenkin vedyn kanssa ollaan vielä liian alkutekijöissä. Päätös luoda sivuluokka sähköautoille oli oikea
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Ja höpö höpö, ei MM-sarjan kiertävää tallia tosta vain pistetä pystyyn. M-Sport on tässä suuri voittaja, kun voivat myydä Fiesta Rally2:een WRC kittiä ja vielä sitten ruveta myymään 400 000 euron Puma Rally1:tä. Heillä on kuitenkin infrat sun muut valmiina siihen, että tehdään isolla volyymillä asiakasautoja, Toyotalle ja Hyundaille se on ihan uutta.
Tota olen erimieltä. Msport on todennäköisesti suuri häviäjä. He menettävät "yksinoikeuden" ykkösluokan autojen myyntimarkkinan.
-Joo totta on että koko sarjan kiertävän priva tiimin perustaminen on lähes mahdotonta. Mutta kumpi on järkevämpää, kiertää Pumalla koko sarja ajellen sijoilla ynnämuut, vai ostaa ykkös luokan Toyota itelle ja ajaa vaikka 5-6 rallia ja vetää podiumille tai sen tuntumaan niissä kisoissa. Jos miettii esim jotain suomi junnua. Kumman auton haluaisit jyskälään. Toyotan vai Puman? Oikea vastaus on että paremman. Jos Malcom tekee parhaan auton, niin sitten se revitään käsistä. En löisi siitä veto, koska hän operoi rajatulla budjetilla.
-Joo totta kyllä, että voi myydä Fiesta wrc kittejä, mutta, sitten hänen täytyy myydä paljon myös Fiestoja ja silläkään markkinoilla he eivät dominoi
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
No jopa tuli paljon asiaa.

Ensimmäinen ajatus ensi kaudesta oli, tuleeko tuosta 2025 sellainen uusi versio kaudesta -87 kun pääluokan tehot laskevat. Toki miedommalla kontrastilla, mitä -86 -> -87.

Jännä on myös nähdä, kuinka vahvasti tässä ruvetaan hivuttuatua autonvalmistajattomaan aikaan, kun "nyrkkipajat" saavat tehdä yksityyppisuojakehikon ympärille auton. Tai erityisesti, millaisia aerodynaamisia ratkaisuja noihin vehkeisiin keksitään.

Vety- ja sähköhommathan tuo vaan monipuolisuutta ja lisää autoja, joten peukutetaan tätäkin, vaikka vatkaimet ei juuri henkilökohtaisesti kovetakaan.

Etähuoltojen paremmalle mahdollistamiselle ja kisojen yksilöinnille kisakilometreissä 👍🏼

Jokkissääntö mietityttää. Tulisko tuohon vielä joku lisäpykälä, että kilpuri ei vaihtaisikaan omistajaa heti tms. Jotenkin outoa ajatella, että joku Abiteboul tai vesakeskinen tulee ostamaan itselleen vaikkapa Kallen voittoauton podiumin jälkeen :D

Ps. Pistesysteemiä vois kans viilailla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
No jopa tuli paljon asiaa.

Ensimmäinen ajatus ensi kaudesta oli, tuleeko tuosta 2025 sellainen uusi versio kaudesta -87 kun pääluokan tehot laskevat. Toki miedommalla kontrastilla, mitä -86 -> -87.

Jännä on myös nähdä, kuinka vahvasti tässä ruvetaan hivuttuatua autonvalmistajattomaan aikaan, kun "nyrkkipajat" saavat tehdä yksityyppisuojakehikon ympärille auton. Tai erityisesti, millaisia aerodynaamisia ratkaisuja noihin vehkeisiin keksitään.

Vety- ja sähköhommathan tuo vaan monipuolisuutta ja lisää autoja, joten peukutetaan tätäkin, vaikka vatkaimet ei juuri henkilökohtaisesti kovetakaan.

Etähuoltojen paremmalle mahdollistamiselle ja kisojen yksilöinnille kisakilometreissä 👍🏼

Jokkissääntö mietityttää. Tulisko tuohon vielä joku lisäpykälä, että kilpuri ei vaihtaisikaan omistajaa heti tms. Jotenkin outoa ajatella, että joku Abiteboul tai vesakeskinen tulee ostamaan itselleen vaikkapa Kallen voittoauton podiumin jälkeen :D

Ps. Pistesysteemiä vois kans viilailla.
Viimeiseen sama. Kai tuohon joku ehto tulee että tiimit ei voi ostaa toisiltaan vaan esim. yksityiskuskeille?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1712
Kuka muistaa, kuinka monta markkaa oli jokkiksessa ostotarjous 1990-luvun alussa? Alle 2000 markkaa? Muistan vaan niitä juttuja, miten ostotarjouksen voittaneelle auton omistaja lateli tuhatmarkkasia moninkertaisen määrän kouran, että sai pitää autonsa (ainakin Kardaanikunkussa oli näin). Se oli sijoitustoimintaa myös.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8492
Sijainti
Helsinki
https://mailchi.mp/fia/technologies-and-strategies-for-the-future-set-out-at-first-world-motor-sport-council-meeting-of-2024?e=de33a8830b

Nyt on ehkä isoin viesti tähän ketjuun ikinä. Paljon tavaraa. Pitää lukea huolella.

Ensi vuonna ajetaan Rally1-autoilla ilman hybridiä. Ensi vuonna voi myös ajaa Rally2:lla johon tulee "WRC kit" eli sillä voi haastaa Rally1-auton?
Rallit saa olla pidempiä tai lyhyempiä mutta sunnuntaina pitää päättyä poweriin
2026 tulee uudet Rally1-säännöt joissa hintakatto on 400 000 euroa ja autoja pitää voida ostaa valmistajilta rallin lopussa. Tehoa 330 hv. Yksityyppisuojakehikko josta myös paikalliset pajat voi tehdä oman auton, ei siis tarvita enää valmistajan luokittelua.
Sähköluokka tulossa ja vetyä suunnitellaan.

Nyt on oikeesti tekemisen meininki! 👏
Sama suomeksi.
https://www.rallit.fi/hyvastit-hybrideille-rallin-mm-sarjaan-valtavia-muutoksia/
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Kuka muistaa, kuinka monta markkaa oli jokkiksessa ostotarjous 1990-luvun alussa? Alle 2000 markkaa? Muistan vaan niitä juttuja, miten ostotarjouksen voittaneelle auton omistaja lateli tuhatmarkkasia moninkertaisen määrän kouran, että sai pitää autonsa (ainakin Kardaanikunkussa oli näin). Se oli sijoitustoimintaa myös.
Muistelen että 4.000 markkaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuka muistaa, kuinka monta markkaa oli jokkiksessa ostotarjous 1990-luvun alussa? Alle 2000 markkaa? Muistan vaan niitä juttuja, miten ostotarjouksen voittaneelle auton omistaja lateli tuhatmarkkasia moninkertaisen määrän kouran, että sai pitää autonsa (ainakin Kardaanikunkussa oli näin). Se oli sijoitustoimintaa myös.
80-luvun lopussa 3500 mk.

e. ei aikaleima jostain syystä toimi, mutta ajassa 20:03.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Kyllähän niitä takaisin ostoja tapahtuu nykyäänkin... Ehkei niin näkyvästi kuin aikanaan mutta kuitenkin. Ennätyshinnat taitaa olla siellä 10k€ tietämissä vahvojen varikkohuhujen mukaan... Nykyään jokkisauton hinta ostotarjousten kautta taitaa olla 1600€...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1712
Kyllähän niitä takaisin ostoja tapahtuu nykyäänkin... Ehkei niin näkyvästi kuin aikanaan mutta kuitenkin. Ennätyshinnat taitaa olla siellä 10k€ tietämissä vahvojen varikkohuhujen mukaan... Nykyään jokkisauton hinta ostotarjousten kautta taitaa olla 1600€...
Googlasin ja 2022 oli 2000 euroa. #pilalla
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Jännä nähdä, että vetäytyykö Toyota, Huyndai ja Msport rallin MM-sarjasta heti tämän kauden jälkeen. Täälähän on muutamat käyttäjät mouhunneet viimeiset kaks vuotta ja kertoneet varmana tietona, että nämä kolme merkkiä vaativat hybrid autot ja se on ainut edellytys että nämä teamit ajavat sarjassa. Muuten he vetäytyvät.

Eli periaatteessa ensvuonna voidaan olla tilanteessa, että ykkösluokassa nähdään vain yksi automerkki eli Skoda.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
892
Vielä en ole nähnyt kommentteja kuskien tai tallien suunnalta. Hurjia muutoksia. Luulin ensin, että joku aprillipäivä tänään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
876
Täälähän on muutamat käyttäjät mouhunneet viimeiset kaks vuotta ja kertoneet varmana tietona, että nämä kolme merkkiä vaativat hybrid autot ja se on ainut edellytys että nämä teamit ajavat sarjassa. Muuten he vetäytyvät.
Vai olisko kuitenkin ollut edellytys talleille silloin kun sääntöjä viimeksi rukattiin eli joskus noin neljä vuotta sitten? Tuskin kukaan muu kuin valmistajat itse tietävät nykyistä tilannetta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Eikös ne koko 2000-luvun ole tehneet parhaan auton joka kerta kun uudet autot on tuotu? Ei ne resurssierot vielä siinä vaiheessa näy.
Kyllä juuri näin, mutta ovat sitten aika pian olleet tilanteessa, että ei riitä resurssit testaamiseen. Suninenkin ajeli yhteenaikaan "päiväysvanhoilla" osilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Jotenkin semmonen fiilis, että kun näitä uusia sääntöjä on laadittu, automerkeiltä ei ole nyt kysytty yhtään mitään. Aika näyttää että onko uudet säännöt onnistuneet. Itse pidän niitä onnistuneina ja nyt uskallettiin ottaa se todella iso steppi, eikä tyydytty johonkin kädenlämpöiseen päätökseen. Vähän jopa vaikuttaa, että paniikkinappia on painettu ja se saattaa olla hyväkin asia.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Käyttövoimaan liittyen pohdin sellaistakin hullua ajatusta, että miksi käyttövoimaa ei voisi vapauttaa? B-ryhmässä ajoi sekaisin neli- ja takavedot, ja kylkeen A-ryhmässä etuvedot.

Voisi olla jopa hyvin mielenkiintoista nähdä samassa luokassa bensiini-, vety- ja sähköautoja kilpailemassa mestaruudesta.

Edit. Lisäksi oli vapaasti hengittävää, turboa, tuplaturboa, etu- ja keskimoottoria.

Nyt autoilussa ollaan vähän samankaltaisessa teknisessä murrosvaiheessa kuin 80-luvun alkupuolella. Silloin annettiin kaikkien kukkien kukkia. Miksei siis nytkin.
Tämä tuli itsellekin mieleen. Olisi mielenkiintoista nähdä polttikset vs. täpärit myös rallin MM-sarjan samassa luokassa edes hetken aikaa. Toki niitä vertailuja on jo viimeiset 10 vuotta nähty YouTubesta, joten mitään uutta siinä ei ole.

Ja ihan hyvältä tuo koko paketti vaikuttaa, toivottavasti se on sitä myös autotehtaiden mielestä.
 
Ylös