FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Tuota, olisiko pätkäpisteissä kuitenkin ideaksi?

Ajatus kisan jälkeen erikoiskoetulosten perusteella jaettavista pisteistä kuulostaa omalta kisaltaan rallissa. Mutta entä jos pisteitä jaettaisiin heti jokaisen ek:n tulosten mukaan? Ja että näitä pisteitä ei nollattaisi vaikka keskeyttäisi kisan. Moni on ehdottanut, että ek:n voittaja saisi pisteen, mutta siitä voi tulla rujoa jälkeä. Jos pisteitä jaettaisiin useammalle, sen luulisi kannustavan lähes kaikkia yrittämään ajaa kovaa joka pätkällä.

Mielestäni yleiskilpailusta voisi jakaa 2/3 kaikista pisteistä ja loput 1/3 pätkäpisteillä. Eli 2-3-4-kertaistetaan yleiskilpailusta jaettavat pisteet. Tv:n powerstagelta voisi jakaa 2-3-kertaiset pisteet. Eri ralleissa on eri määrä pikiksiä, viime vuonna Akropoliksessa 15, Kroatiassa 23, mutta olisiko tämä silti suuri ongelma? Jos otetaan vertailuksi Safarin ek:t 1-13, jolloin kaikki ajoivat kilpaa, saataisiin eri pisteytyksellä seuraavankaltaisia tuloksia:

Safarissa viisi autokuntaa ajoi pohjia (to-la), jos jokaisen voittaja saisi pisteen:


Pisteet ek:n voittajalle 2, kakkoselle 1. Ek:lla 5 Katsuta ja Evans jakoivat 2. nopeimman ajan.


Pisteet 3 - 2 - 1:


Pisteet 4 - 3 - 2 - 1:


Pisteet 5 - 3 - 2 - 1:


Pisteet 5 - 4 - 3 - 2 - 1:


Safarissahan loppujen lopuksi oli se ongelma, että osa varmisteli lauantain tuloksia jo lauantaina ja ajeli terveisiä. Toiset vetelivät korjatuilla autoilla pohjia. Vertailun vuoksi 5-4-3-2-1 -pisteet pätkiltä 1-19:
Tästä ei ehkä olisi paljonkaan hyötyä. Uudella pistesysteemillä haluttiin sunnuntaillekkin Äksöniä ja sitä saatiin. Siinä mielessä se on täyttänyt tavoitteet ja onnistunut ratkaisu. Ongelma vain, että systeemi on liian monimutkainen, liian epäselvä ja liian epäreilu. Joten lapsi meni pesuveden mukana.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
ja aina myös alemmissa luokissa. Kenneth Erikssonin toi VW Golfia ihan huussin katolta vuonna 1986 vaikka edessä mentiin B-ryhmän tykeillä.
Ja Bugalski kyykytti tehdastalleja Xsara KitCarilla sillä seurauksrlla et F2:n suoritudkykyä leikattiin kuin Purran saksilla ettei moinen aisan yli potkiminen vahingossakaan toistu. Nyt jos kitatut Rally2:t pystyvät kisaamaan voitoista, niin isot pojat voi taas lyödä ukaaseja pöytään ja pakottaa FIAn perääntymään.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Uudella pistesysteemillä haluttiin sunnuntaillekkin Äksöniä ja sitä saatiin. Siinä mielessä se on täyttänyt tavoitteet ja onnistunut ratkaisu.
Joo, mutta EP Ruotsissa ja Kalle Safarissa näyttivät, että sunnuntaina he varmistelevat vain lauantaina saavutettuja pisteitä. Kalle luultavasti myös Safari-voittoa ja EP toista voittoaan. Aiemmin rallissa keskeyttäneet tai ongelmiin joutuneet paikkaavat omaa tilannettaan ja ajavat sunnuntaina pohjia.

Tällä voi sitten jatkossakin tulla sitä vinkumista, että tuuuo sai voittajaan nähden noooin paljon pisteitä vaikka linkutti lauantaina.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Joo, mutta EP Ruotsissa ja Kalle Safarissa näyttivät, että sunnuntaina he varmistelevat vain lauantaina saavutettuja pisteitä. Kalle luultavasti myös Safari-voittoa ja EP toista voittoaan. Aiemmin rallissa keskeyttäneet tai ongelmiin joutuneet paikkaavat omaa tilannettaan ja ajavat sunnuntaina pohjia.

Tällä voi sitten jatkossakin tulla sitä vinkumista, että tuuuo sai voittajaan nähden noooin paljon pisteitä vaikka linkutti lauantaina.
Tällä muutoksella haluttiin että sunnuntaina ei ajella pelkkiä terveisiä. Sen joka haluaa mestaruuden, on ajettava kovaa vielä sunnuntaikin, mestaruuteen ei riitä pelkät yleiskilpailun voittot. Kalle ja Esuppi näytti tämän säännön varjopuolen, koska eivät tarvi pisteitä, niin he hidastivat

Vinkumista tulee ihan varmasti, tämä uudistus ei ole pisteiden näkökulmasta reilu.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Sen joka haluaa mestaruuden, on ajettava kovaa vielä sunnuntaikin, mestaruuteen ei riitä pelkät yleiskilpailun voittot.
Miten oli vuuonna 1992? Kuusi MM-rallia voittanut (ja kolmesti keskeyttänyt) Auriol hävisi pisteissä vain kolmesti voittaneelle Sainzille ja kerran voittaneelle Kankkuselle. Itselle jäi kuva, että sitä lähinnä päiviteltiin, mutta koettiinko sitä niin, että mestaruus jaettiin väärin? Miltä se NYT tuntuu?

Uudistuksissa on se ongelma, että kukaan ei ennalta voi tietää miten siihen reagoidaan tai mitä sivuvaikutuksia sillä on. Kun powerstage keksittiin, sen piti olla huipennus jossa ajetaan lisäpisteistä ja jopa sijoituksista. Mutta lopputuloksena monet köröttelivät koko sunnuntain varmistellen renkaita ja auton kuntoa powerin lisäpisteitä varten. Kalle Rovanperä oli tästä usein poikkeuksena.

Jos powerin lisäpisteitä jaettaisiin vain parille, tallipisteitä varmistavat ja autoonsa luottoa kaipaavat luultavasti vain ajaisivat powerin läpi. Jos lisäpisteitä jaettaisiin paljon, tai joka pätkältä kuten ehdotin, luultavasti pistehumala iskisi ja tulisi ajatus, että normiajelullakin tulee kivat pisteet.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Miten oli vuuonna 1992? Kuusi MM-rallia voittanut (ja kolmesti keskeyttänyt) Auriol hävisi pisteissä vain kolmesti voittaneelle Sainzille ja kerran voittaneelle Kankkuselle. Itselle jäi kuva, että sitä lähinnä päiviteltiin, mutta koettiinko sitä niin, että mestaruus jaettiin väärin? Miltä se NYT tuntuu?
Sainz voitti 1992 neljä kisaa, ei kolmea: Safari, Uusi-Seelanti, Katalonia ja RAC.

Kankkunenhan myös johti pitkään 1995 MM-sarjaa voittamatta kisaakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14795
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja kaudella 2001 Burns vei mestaruuden yhdellä voitolla, vaikka kolme kuskia kukin voitti kolme rallia. Ja monet pitää tätä yhtenä parhaista kausista.

Takaisin nykyhetkeen ja tulevaisuuteen, näissä artikkeleissa on ehkä osittain samaa mitä Dirtfishillä sanottu, mutta mielestäni myös jotain uuttakin, ainakin siihen miten molemmat kuskit pohtii tulevaisuudensuunnitelmiaan peilaten sääntöuudistuksiin.

https://www.rallit.fi/ott-tanakilta-painavaa-puhetta-toivon-mukaan-he-eivat-pilaa-sita-liikaa/
https://www.rallit.fi/kalle-rovanpera-latasi-todella-tylya-tekstia/
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
MM-kaudet, jolloin eniten kisoja voittanut ei vienyt mestaruutta:

2017 1. Ogier (2), 2. Neuville (4)
2001 1. Burns (1), 2. McRae (3), 3. Mäkinen (3), 4. Grönholm (3)
1997 1. Mäkinen (4), 2. McRae (5)
1995 1. McRae (2), 2. Sainz (3)
1992 1. Sainz (4), 3. Auriol (6)
1987 1. Kankkunen (2), 2. Biasion (3), 3. Alen (3)
1982 1. Röhrl (2), 2. Mouton (3)
1979 1. Waldegård (2), 2. Mikkola (4)

Nämä kaikki yllä mainitut ovat olleet keskimääräistä rallin MM-sarjaa jännittävämpiä kausia.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Eli lopputuloksena (oma arvaus) että vedetään kuten toistaiseksi. Onnistuukohan etähuollot hybridiautoille?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3197
Sijainti
Lahti

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
149
Sijainti
Joensuu
Vähän asian vierestä, kuten täällä usein on tapana. Olen samaa mieltä kuin Pärre. Arsyttää lukea yliampuvia otsikoita. Useimmin iltalehdistössä, mutta muuallakin.

Viime aikoina Rallit.fi sivusto on syyllistynyt tähän turhan usein. "Rallin MM-sarjassa muhii jättimäinen sensaatio" ja asiana on se että Förmöö on pärjännyt vähän paremmin kuin on odotettu. Tekisi mieli sanoa että voi itku tätä journalismin alennustilaa, mutta sanon vaan että mautonta ja lukijoiden huijaamista.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Tästä löytyy klikkiotsikko-topicin vastaus aiheeseen liittyen:

Kysymyksesi saattoi olla retorinen, mutta vastaanpa tähän, koska käsittääkseni viittasit puulaakiimme Rallit.fihin. Jos et viitannut, vastaan kuitenkin :D

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä aihetta, sillä otsikointi on aina herättänyt tunteita ja mielipiteitä. Karu fakta on vain se, että mikäli loistavaa juttua ei ole otsikoitu hyvin, sitä ei lue käytännössä kukaan. Silloin työ on ollut täysin turhaa. Näin on käynyt meille lukemattomia kertoja.

Yksi otsikon tehtävistä julkaisijan näkökulmasta on myydä juttu lukijalleen. Jos otsikko kertoo kaiken oleellisen, ei juttua klikata niin paljon auki. Pyrimme siihen, että juttu antaa katetta otsikolle ja sisältö on muutenkin mielekästä lukijalle. Toki sekin on myönnettävä, että sivustomme yli 10 000 julkaistun jutun joukkoon mahtuu pahasti yli menneitä otsikoita, mutta olemme pyrkineet ottamaan niistä opiksi.

Rallit.fi ei ole meille mikään harrastus. Ralli on meille rakas laji, mutta sivusto on meille liiketoimintaa ja se tuo meille leivän pöytään. Tämän vuoksi otsikoihin on välillä ujutettava jokin koukku. Ojarummun kysymykseen "onko maan aktiivisimman rallimediankin tehtävä tätä" vastaus on: kyllä. Jos emme toimisi niin, Rallit.fitä olisi tuskin ollut enää vuosiin. Olisimme jääneet isompien toimijoiden jalkoihin.

Emme tee sitä sen vuoksi, että haluamme tarkoituksella ärsyttää lukijoita. Teemme näin, jotta voimme rahoittaa toimintaamme ja raportoimaan esimerkiksi rallin MM-sarjan osakilpailuista paikan päältä tuoreimmat uutiset lukijoillemme. Näin olemme pystyneet tuottamaan enemmän omaa sisältöä tapahtumien keskipisteestä ja palvelemaan paremmin lukijoitamme - tai näin ainakin toivomme. :)

Nyt kun MM-hiihdot ovat käynnissä, tätä aihetta voisi tietyllä tapaa verrata mäkihyppyyn. Jos haluaa maailman parhaaksi mäkihyppääjäksi, on käytettävä ylisuurta hyppypukua, joka juuri ja juuri täyttää sääntöjen kriteerit. Jos taas kuuntelee suuren yleisön kritiikkiä koskien hyppypukuja ja sen takia hyppää ihonmyötäisellä puvulla, voi saman tien unohtaa menestyksen. Metrit jäävät auttamatta vähäisiksi.

Okei, vertaus on ehkä hieman ontuva, mutta toivottavasti saitte ajatuksesta kiinni!

Mutta keskustelu tämän aiheen ympärillä jatkukoon! Halusin vain tuoda esiin julkaisijan vinkkelin aiheeseen.

Toni / Rallit.fi
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14795
Sijainti
Tampereen lenkki
itse lähinnä mietin, että lukeeko tuota sivustoa oikeasti joku? Ja jos lukee, niin minkä ihmeen takia?
olen jäävi sanomaan sinne kirjoittavana, mutta eipä ole mitään muuta pelkästään rallista päivittäin suomeksi uutisoivaa sivustoa. Siis jos englanniksi uutisten lukeminen aiheuttaa haastetta. Eikä noita pelkkiä rallisivustoja muutenkaan montaa ole, ja tässäkin voi tukea klikkauksillaan kotimaista yrittäjää amerikkalaisen sijasta. Lisäksi usein on haettu artikkeleihin lähteitä myös muiden kuin englanninkielisten sivustojen uutisista (esim Autohebdo, RTBF) joita ei tulisi muuten seurattua ralliuutisia kytätessä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
878
Takaisin nykyhetkeen ja tulevaisuuteen, näissä artikkeleissa on ehkä osittain samaa mitä Dirtfishillä sanottu, mutta mielestäni myös jotain uuttakin, ainakin siihen miten molemmat kuskit pohtii tulevaisuudensuunnitelmiaan peilaten sääntöuudistuksiin.

https://www.rallit.fi/ott-tanakilta-painavaa-puhetta-toivon-mukaan-he-eivat-pilaa-sita-liikaa/
https://www.rallit.fi/kalle-rovanpera-latasi-todella-tylya-tekstia/
Täysin samaa mieltä molempien kuskien kanssa. Tilanne pitäisi nyt rauhoittaa ja alkaa keskittyä uusiin sääntöihin 2027 alkaen, sekä uusien valmistajien mukaan saamiseksi silloin. Mitä aiemmin uudet säännöt ovat tiedossa, sitä helpompi valmistajia olisi yrittää saada mukaan. Toki sekään ei vielä takaisi yhtään mitään.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Eilisessä Autosportin jutussa sanottiin kyllä että vahva yhteisymmärrys on jo 2027 säännöistä.
Olisi nyt se vahva JA PYSYVÄ yhteisymmärrys edes ensi vuoden säännöistä. Veikkaan, että hyvä yhteisymmärrys on taas jollain pienellä klikillä.

Jos kuitenkin vuosille 27-> on olemassa nykyisien tallien osalta selvät säännöt, niin hyvä toki...kait. Se kuulostaisi siltä, että ainakin nykyiset olisivat jatkamassa. Toisaalta se kuulostaa siltä, että lopulta ei tehdä mitään eikä uusiakaan tule.

Ehkä se paras sitten lopulta olisi, että jatketaan nyt sovitusti tosiaan 26 loppuun näin, vaikka se aneemista onkin, KUNHAN se 27-> yhteisymmärrys ihan oikeasti löytyisi ja se olisi sellainen, että siinä tehtäisiin sitten oikeasti näitä isompia muutoksia. Ja että se yhteisymmärrys löytyisi kerrankin ajoissa. Silläkään ei kyllä uusia merkkejä saa mukaan, että 6 kk ennen kauden alkua on säännöt selvillä. Ehkä tällä kaikella siihen tosiaan tähdätään: eistetään niin radikaaleja juttuja niin nopealla aikataululla, että pakotetaan nykyiset osapuolet ajoissa johonkin kompromissiin, joka tarjoaa halpuutusta ja houkutusta uusille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Eilisessä Autosportin jutussa sanottiin kyllä että vahva yhteisymmärrys on jo 2027 säännöistä.
Miten tämä voi olla edes mahdollista, koska ensivuoden säännöistäkin on täysi erimielisyys. Selvää ainakin on, että 27 autoista halutaan halvempia. Miten vuodelle 27 halvat autot ovat ok, kun taas vuodelle 25 olevat halvemmat autot eivät ole ok. Kustannus ensikauden uusille sääntömuutoksille on pean nuts, se ei ole selitys
 
Ylös