FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Montessa 5 ykkösluokan autoa lähtöviivalla. Olis kova. Sais rally2 fanaatikot mitä ovat halunneet.
Milläs tavalla rally2-fanaatikot ovat halunneet tällaista? Eikös heidän unelmana ole, että viivalla on 30-50 pääluokan autoa, eli siis Rally2-autoa?

Ja voishan siellä viivalla olla viiden "Rally1-" auton lisäksi vaikka kymmenen "Rally2+" autoa joiden kesken voitto ratkaistaisiin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
Jos Hyundai lähtee niin tällä hetkellä koko mm-sarjan ralli tulisi naurunalaiseksi. Etenkin kun verrattuna esim. 2009 -> niin autoja vähemmän ja niiden välinen nopeusero aivan älytön.

Tuntuu että vielä väännetään ja reilusti noista tulevista autoista, säännöistä jne. Katsotaan mitä tapahtuu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
https://itgetsfasternow.com/2024/04/01/wrc-working-group-introduces-social-media-zones/

Nyt on tullut Working Groupilta seuraava idea, social media zone, eli pitää pysähtyä ottamaan selfie keskellä pätkää. Jokohan jjx:kin hommaa nyt sometunnarit...
ja jos nyt ei selväksi käynyt niin oli huhtikuun ekan päivän juttuja :)

Promoottorikin yritti parhaansa:

https://www.wrc.com/a/news/w27576_Hyundai-boss-Abiteboul-named-as-Lappi-s-new-co-driver
https://www.fiaerc.com/a/news/w27578_Co-drivers-to-take-the-wheel-on-ERC-Power-Stage
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Taidan olla yksi(n) niistä harvoista, joka jollain kierolla tapaa pitää uudesta pistelaskujärjestelmästä. Sekava kuin mikä, eikä osaa sanoa kekä siitä systeemistä eniten hyötyy, mutta jännä on kuitenkin seurata, kenestä lopulta leivotaan mestari. Kait minä olen sitten itsekin vähän sekava!
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Tuo on kyllä erinomainen näkökulma. :D Mahdollisimman sekava pistelaskujärjestelmä, jotta sitä ei jaksa seurata, mutta voi odotella jännityksellä, että kuka lopulta julistetaan voittajaksi.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
116
Sijainti
35400/41310
Gymkhanasta en mitään tiedä ja "voimistelualueet" eli runkikin on nykyään jo lähes kuollut kansanperinne, mutta kisan maalin jälkeen pitäisi saada pyöritellä donitseja. Jostain syystä se on nykyään ilmeisesti kiellettyä. Sinänsä toki loogista kieltää, sillä sehän olisi kiinnostavaa sisältöä. 🤭
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Tuo Poweri on kyllä hankala ja tuo sunnuntai-iltapäivä on varmasi kaikkein optimein sen sijoittamiseen. Yleisesti tätä asiaa kun mietii, niin onko kolme päivää kestävä kilpailutapahtuma yksinkertaisesti vain liian pitkä nykyihmiselle pysyä kiinnostuneena? Melkein voisin väittää, että 2 päivän kisat nostaisivat kisojen intesiteettiä huomattavasti ja myös keräisi enemmän katsojia WRC-liven tms. ääreen, jos laskee keskiarvollista katsojamäärää/tunti. Kahden päivän kisassa voisi palata myös hyvin "normaaliin" pistejärjestelmään, eli pisteet jaetaan vain kokonaiskilpailun osalta. Mutta edelleen toki tämä Poweri täällä kummittelee, jos sen väkisin haluaa pitää formaatissa mukana.

Mitenkäs, jos tuo perjantai/lauantai olisi erityisen pitkä, eli vaikka eka pätkä klo 7-8 aikaan aloitus ja viimeinen 12 tunnin päästä. Lauantain/sunnuntain rähinät alkaisi myös klo 7 ja tuo rallin viimeinen erikoiskoe, eli Poweri, asetettaisiin väkisin alkamaan esim. klo 16-17 aikaan? Tuo lauantain kellonaika ja Powerin televisiointi on kyllä kehno kokonaisuus joka tapauksessa.

Tai sitten vain 2 päivän kisa Pe-La/La-Su, pisteet kokonaiskilpailusta eikä mitään Powereita? Niinkun normaaleissa ralleissa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Totta turiset. Rallin seuraaminen on haasteellista puuhaa, ja jotenkin jyrkästi luonteeltaan ristiriidassa monen muun nykyisen ns. laajalti seuratun lajin kanssa. On jaksettava seurata tapahtumia, vaikka välillä saattaa mennä pitkiäkin jaksoja, että tilanteet ovat ikään kuin jumissa. Ei nyt ihan samaa kuin katsoa maalin kuivumista seinällä, mutta on rallin seuraamisessa pitkiä ns. luppoaikoja, joiden koittaessa malttamaton mieli karkailee jo ihan muihin juttuihin. Mitenkä sitä todellisuutta voi muuttaa?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Hyvä, täysin samaa mieltä tallien kanssa. FIA voisi lopettaa tuon perseilyn ja poukkoilun. Säännöt on sovittu 2026 asti. Tallit käyttävät kymmeniä miljoonia vuodessa homman pyörittämiseen ja pitävät sarjan elossa. FIAn pitäisi nyt keskittyä uusiin sääntöihin 2027 eteenpäin ja miettiä ratkaisut millä silloin saadaan lisää talleja mukaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5536
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Erinomaista. Toivottavasti järki voittaa. Jos vaakakuppiin asetetaan, mitä 2025 ja 2026 voidaan sääntöjä nyt rukkaamalla voittaa tai hävitä, luulisi päätöksen olevan itsestäänselvä. Kaikki paukut nyt siihen, että kaudelle 2027 saadaan sellaiset säännöt ja autot joilla nykyiset "valuviat" korjataan - siihen asti mennään nyt näillä mitä on. Mukana on kuitenkin 2½ tehdastallia ja kilpailu huipulla on vähintään vertailukelpoista melkeinpä mihinkään toiseen ajanjaksoon lajin historiassa. Ja autothan nyt on ihan jäätävän hienoja. Kompromissina voidaan tuoda se "WRC-kit" Rally2-autoihin, mutta unohdetaan se kaikki muu hömppä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Kompromissina voidaan tuoda se "WRC-kit" Rally2-autoihin, mutta unohdetaan se kaikki muu hömppä.
Ei siinä ole mitään järkeä kun niillä ei kerkiä Rally1-autojen vauhtiin.

Itse olen taas vähän pyörällä päästäni, en oikein tiedä mitä ajatella. Hybridienhän piti olla ihan paska sekä fanien että kuskien mielestä?

Ja päätös nykyautoilla jatkamisesta tarkoittaisi, ettei tähän ja kahteen seuraavaan vuoteen ajeta voitosta kahdeksaa useammalla autolla, elleivät tallit vaikka sitten lupaa ajattaa neljää autoa. Tosin M-Sportin osalta en voi odottaa tätä, mutta jos sääntöihin vaikka kirjataan että talli voi ilmoittaa ralliin neljä autoa joista kolme parasta kerää pisteitä niin Toyota ja Hyundai varmasti tarttuvat siihen kiinni.
 
Ylös