FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Varmasti pystyvät, kun niille vaan löytyy maksaja.
M sport ei todennäköisesti löytäisi maksukuskia kahteen lisäautoon. Serderis voisi olla yksi, mutta hänet pitäisi suostutella ajamaan koko sarja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8427
Sijainti
Helsinki
Juuso Taipale eli Laatikkokauha haluaisi standardoida autoja.

https://www.iltalehti.fi/ralli/a/a943f3cd-77ea-48ed-ab5b-504481b21553

Takaspoilerin kokoa ja ominaisuuksia voi rajoittaa kätevästi kieltämällä niiden kehitystyön. Tämä onnistuu siten, että autoihin saa iskeä kiinni vain Fian hyväksymän osan, joka on sama kaikille.

Samaan syssyyn kaikille samaksi osaksi voitaisiin lyödä takapuskuri. Siviiliautoista tuttu malli pitäisi huolen, ettei auton pohjaa ja peräpäätä suunniteltaisi aerodynamiikan ehdoilla yhtä hanakasti kuin tällä hetkellä.

Lopputuloksena erikoiskokeilla kelloa vastaan ajaisi nykyistä halvempia, mutta näyttävämpiä autoja.

Aivan kuin kaudella 1998.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Osittain ihan asiaa mutta vähän lapsuksia

Ford, joka muistutti viimeisellä Escortilla ajettuna vuotenaan hyvin paljon nykyistä M-Sportia.
Tehtaan tuki siellä oli takana vaikka M-Sport hommaa pyöritti, täysin eri juttu. Ykköskuskina oli nelinkertainen maailmanmestari ja kakkoskuskinakin monesti podiumille ajanut kaveri.

Taas tuohon takaspoileri-lainaukseen sanon että vuonna 1998 ei todellakaan ollut standardoitu mitään vaan rahaa kaadettiin varmasti enemmän kuin nykyään. Ja jos takaspoileri standardisoidaan niin sitten ruvetaan kikkailemaan jollain toisella osalla. Kyllä ne insinöörit keksii.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Kalle ei pidä hybridien poistamisesta ja R1- ja R2-autojen tasaamisesta.

https://www.autosport.com/wrc/news/rovanpera-wrc-technical-overhaul-for-2025-makes-no-sense-/10592434/

Rivien välistä voi lukea kyllästymisen koko touhuun. Joku irvileuka ehdottaisi heti koko uran lopettamista.
Hän ei sanonut, että ei pidä hybridien poistosta. Kritisoi uusia sääntöjä, mutta epäselväsi jäi mitä hän niissä kritisoi. Luulen, että hänen kiinnostuksensa hiipuu ajaa 330hv autoilla. Luulisin, että 380hv ilman hybridiä ei olisi kuskeille ongelma.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Pitkästä aikaa pakko aktivoitua täällä, koska pakko puuttua pariin kohtaan yllä olevassa viestissä.

Osittain ihan asiaa mutta vähän lapsuksia
Tehtaan tuki siellä oli takana vaikka M-Sport hommaa pyöritti, täysin eri juttu. Ykköskuskina oli nelinkertainen maailmanmestari ja kakkoskuskinakin monesti podiumille ajanut kaveri.
Tämän olen mitä ilmeisemmin kirjoittanut huonosti, sen verran kitinää ja palautetta tullut pojannulikan tietämättömyydestä :D Tiedän kyllä M-Sportin ajattaneen Foordeja jo vuolloin. Ymmärän myös pointtisi, miksi kauden 1998 M-Sportia ei sovi vertailla nykypäivän talliin. Minä näen kuitenkin myös yhtäläisyyksiä, joista suurin on se, että kummankaan kauden M-Sportia ei voi kutsua kärkitalliksi, jolta voisi odottaa voittoa puhtaasti suorituskyvyn perusteella.

Taas tuohon takaspoileri-lainaukseen sanon että vuonna 1998 ei todellakaan ollut standardoitu mitään
Näin en kirjoitakaan.

Ja jos takaspoileri standardisoidaan niin sitten ruvetaan kikkailemaan jollain toisella osalla. Kyllä ne insinöörit keksii.
Valitettavasti ehkä näin. Mutta sitten sääntönikkareiden pitäisi vain kasvatttaa osa osalta standardiosien määrää. Ei standardiosia pitäisi jättää toteuttamatta vain sen takia, koska "insinööri keksii kyllä jotakin muuta".

T.
Juuso Taipale aka Laatikkokauha (se on näköjään aina tärkeää mainita :D )
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämän olen mitä ilmeisemmin kirjoittanut huonosti, sen verran kitinää ja palautetta tullut pojannulikan tietämättömyydestä :D Tiedän kyllä M-Sportin ajattaneen Foordeja jo vuolloin. Ymmärän myös pointtisi, miksi kauden 1998 M-Sportia ei sovi vertailla nykypäivän talliin. Minä näen kuitenkin myös yhtäläisyyksiä, joista suurin on se, että kummankaan kauden M-Sportia ei voi kutsua kärkitalliksi, jolta voisi odottaa voittoa puhtaasti suorituskyvyn perusteella.
Joo periaatteessa ymmärrän. Ehkä viime vuoden tilanne olisi ollut lähempänä, kun M-Sportilla oli Tänak huippukuskina (=Kankkunen).
Valitettavasti ehkä näin. Mutta sitten sääntönikkareiden pitäisi vain kasvatttaa osa osalta standardiosien määrää. Ei standardiosia pitäisi jättää toteuttamatta vain sen takia, koska "insinööri keksii kyllä jotakin muuta".
Mutta on vähän populismia tarjota ratkaisuna rallin MM-sarjaan jotain noin yksinkertaista kuin standardisoitu takasiipi, ja luvata että sillä saadaan vuoden 1998 meininki. Koska ei sitä vuoden 1998 meininkiä saada enää millään ilveellä.

Standardisoidusta takasiivekkeestä kysyn vielä että miten laitat standardisoidun takasiiven kun autojen korit on eri muotoisia, kiinnityspiste erilainen ja aerodynamiikan tarve erilaista?

Ja kaudesta 1998 vielä että silloin oli neljä tallia joista jokaisella oli kaksi autoa, eli periaatteessa sama määrä pääluokan autoja kuin nyt. Koko kauden oli tarkoitus ajaa seitsemän kuljettajaa, mutta Thiryn loukkaannuttua se typistyi kuuteen (mikä on myöskin sama määrä kuin nyt). Oikeastaan vasta jälkikäteen voidaan sanoa mikä oli mielenkiintoinen kausi ja mikä ei.
Juuso Taipale aka Laatikkokauha (se on näköjään aina tärkeää mainita :D )
Kiva kun jaksat käydä täällä kommentoimassa, nimimerkki on tuttu vuosien takaa! :)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3215
Sijainti
JKL
Nyt eräs varsin tärkeä asia unohtuu näissä spekulaatioissa. Aina puhutaan siitä mihin sitä pääluokkaa pitäisi kehittää että laijissa säilyy mielenkiinto ja siinä mennään mielestäni osittain metsään. Toki se on tärkeää, mutta jos tehtaalla on töissä 200+ henkeä ympäri vuoden, joista 100 kiertää jokaisen MM-rallin, on kokolailla herttaisen yhdentekevää mitä se yksittäinen ralli-auto maksaa... Tallin budjetti kun on silloin noin 200M€/vuosi...

Tärkeämpi on se millä ne harrastajat ja tavan tallaajat ajaa ja mihin ne perus harrastajat voivat samaistua...

Tälläkin palstalla on usein muisteloita ja paluuta menneisyyteen himoittu muistellen 80-luvun Jyskälää, miten siellä oli 200+ autoa lähtöviivalla. Unohtaen autuaasti sen että niistä kahdestasadasta noin 80% oli ns. pikkuluokan autoja. Eli alle 1600cc tai jopa alle 1000cc. Ei niitä BDA-Escortteja kuitenkaan niin montaa siellä ollut... Juuri ne pikkuluokat puuttuu ihan täysin tänäpäivänä mm. Jyskälän lähtöluettelosta.

Silloin tavan harrastaja pystyi hakemaan autokaupasta sellaisen auton palkkarahalla, millä saattoi lähteä elämänsä seikkailuun ja ajamaan Suomen MM-rallin. Nykyisin sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Halvin auto millä Jyskälään pääsee, on varmaan joku Rally5 Rellu tai Rally4 Fiesta ja niiden hinnat pyörii lähellä 50k€. Ei niitä tavan duunarin palkkarahoilla osteta. Se jokapojan haave siitä MM-Ralliin osallistumisesta kaatuu siihen. Mun oma eka Jyskälä kartturina oli N1 luokan 1,4l VW Polo. Sellaisia autoja ei enää ole. Ja se on mielestäni suuri vääryys. Koska kun perus harrastajat häviää lajista, loppuu myös se korkein taso ennenpitkää. Ja se on se suurin ongelma mielestäni tänä päivänä. Ei se, millä Kalle ajaa.

Ilman sitä perustaa ei voi olla niitä huippujakaan. Ja jos se lajin perusta hajoaa, sieltä ei nouse niitä uusia tulevaisuuden mestareita... Siksi se perusta on tärkein. Sen päälle voi rakentaa sitten mitä tahansa. Mutta jos perusta pettää, on ihan sama mikä se huippu on, koska se kaatuu ennemmin tai myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan hyvää pohdintaa mutta toisaalta voi kysyä kuinka tärkeää on että nimenomaan MM-ralliin pääsee osallistumaan ihan kuka tahansa tavis vakioautolla? Kuitenkin pääset Vetomiehiin V1600:lla tai F-ryhmäläisellä. Toisaalta ihan SM-mitalinkin voit voittaa V1600-autolla, eikä se ole tavallaan yhtään himmeämpi kuin se Rally2:lla voitettu mitali. Joissain maissahan ei ole tällaista luokkamestaruussysteemiä kuin Suomessa. Ja kuinka moni katsoi ne kaikki 200 autoa Jyskälässä ja kuinka moni lähti ekan 10 auton jälkeen seuraavalle pätkälle? Toisaalta nyky-Jyskälässä tulee vasta jossain tunnin jälkeen ne ukot jotka ajaa SM1-sarjan kärkisijoista, eli taso on kova siihenkin asti. Eli sanoisin, että määrä on vähentynyt, mutta laatu kasvanut.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
N1 Poloisella vuoden pääralliin, sille nostan hattua! Tässä on monelle harrastajalle käynyt varmaan myös niin, että yleisten standardien kohotessa tulee aivan huomaamatta nostettua myös kelpoisaksi luokiteltavien kilpavälineiden vaatimustaso aivan kohtuuttoman korkeaksi. Porukoita suorastaan hävettäisi kurvailla jollain ns. vähemmän ärtsyllä laitteella ralliin. Kenties jossain extreme-mielessä, mutta eihän sitä nyt mistään N1-luokkavoitosta kehtaa ajaa! Se on todella suuri vahinko ja siinä kadottaa samalla ison osan koko rallikisailun hauskuudesta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3215
Sijainti
JKL
Ihan hyvää pohdintaa mutta toisaalta voi kysyä kuinka tärkeää on että nimenomaan MM-ralliin pääsee osallistumaan ihan kuka tahansa tavis vakioautolla? Kuitenkin pääset Vetomiehiin V1600:lla tai F-ryhmäläisellä. Toisaalta ihan SM-mitalinkin voit voittaa V1600-autolla, eikä se ole tavallaan yhtään himmeämpi kuin se Rally2:lla voitettu mitali. Joissain maissahan ei ole tällaista luokkamestaruussysteemiä kuin Suomessa. Ja kuinka moni katsoi ne kaikki 200 autoa Jyskälässä ja kuinka moni lähti ekan 10 auton jälkeen seuraavalle pätkälle? Toisaalta nyky-Jyskälässä tulee vasta jossain tunnin jälkeen ne ukot jotka ajaa SM1-sarjan kärkisijoista, eli taso on kova siihenkin asti. Eli sanoisin, että määrä on vähentynyt, mutta laatu kasvanut.
Laadusta samaa mieltä ja sehän unohtuu kun vanhoja muistellaan. Kärki ajoi kovaa myös aikoinaan, mutta aika nopeasti ns. yrkkä laski aika merkitävästi. Mm. Ari Vatanen on kanssani samaa mieltä. MM-rallin hienous on ollut juuri se että ns. kuka tahansa pääsee samaan ralliin niiden suurimpien tähtien kanssa. Se on ollut sitä rallin DNA:ta niin kauan kun rallia on ajettu. Myös meitä häntäpään kilpailijoita oli silloin paljon porukkaa katsomassa. Ei missään SM- tai kylärallissa ole ollut samanlaista. Fiiliksenä ihan eri tasoa kun siirtymilläkin oli lapsia ja perheitä vilkuttamassa kaikille kilpailijoille.
Ei se Vetomies kuitenkaan ihan sama ole. Tai edes lähelle jos totta puhutaan. V autojen nousu ja taso SM-ralleissa ilahduttaa kyllä. Vihdoin pikkuhiljaa niidenkin arvostus alkaa nousta. Mutta MM-ralli on MM-ralli... Mielestäni suomessa on kaksi rallia (Jyskälä ja Tunturi) ja muut sprinttejä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
MM-rallin hienous on ollut juuri se että ns. kuka tahansa pääsee samaan ralliin niiden suurimpien tähtien kanssa. Se on ollut sitä rallin DNA:ta niin kauan kun rallia on ajettu.
Onhan tämä edelleen mahdollista. On vain rajattu sitä millaisella autolla mukaan pääsee.

Itse asennettu Rally5 Kit on varmaan halvin millä MM-ralliin pääsee mukaan. Tai tietty jos käytetyn saa halvemmalla.

https://dirtfish.com/rally/fia-confirms-new-rally5-kit-regulations-for-2024/
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
Laadusta samaa mieltä ja sehän unohtuu kun vanhoja muistellaan. Kärki ajoi kovaa myös aikoinaan, mutta aika nopeasti ns. yrkkä laski aika merkitävästi. Mm. Ari Vatanen on kanssani samaa mieltä. MM-rallin hienous on ollut juuri se että ns. kuka tahansa pääsee samaan ralliin niiden suurimpien tähtien kanssa. Se on ollut sitä rallin DNA:ta niin kauan kun rallia on ajettu. Myös meitä häntäpään kilpailijoita oli silloin paljon porukkaa katsomassa. Ei missään SM- tai kylärallissa ole ollut samanlaista. Fiiliksenä ihan eri tasoa kun siirtymilläkin oli lapsia ja perheitä vilkuttamassa kaikille kilpailijoille.
Ei se Vetomies kuitenkaan ihan sama ole. Tai edes lähelle jos totta puhutaan. V autojen nousu ja taso SM-ralleissa ilahduttaa kyllä. Vihdoin pikkuhiljaa niidenkin arvostus alkaa nousta. Mutta MM-ralli on MM-ralli... Mielestäni suomessa on kaksi rallia (Jyskälä ja Tunturi) ja muut sprinttejä.
Kyllä isompi numero lähtönumeron lopussa palvelee lajia myös. Se toisi enemmän väkeä penkalle, se toisi uusia kuskeja isolle areenalle. MM-ralleissa pitää ehdottomasti olla jollakin tapaa realistinen entry level -luokka olemassa. Samaan hengenvetoon kannatan myös nykyaikaisia turvallisuussäädöksiä, josta voidaan johtaa ajatusta FIA:n pyramidiin. Vajaa 10 vuotta sitten oli vielä merkkiluokkia MM-letkan perässä, jos sellaista ks. maassa satuttiin ajamaan. Ehkä ykkösluokan miettimisen lisäksi voisivat jonkun palaverin lopuksi pari sanaa vaihtaa, millä saisivat pikkuluokkiin vetovoimaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
En pysty kyllä olemaan ainakaan ihan varauksettomasti heidän kannallaan. Hybridi on toteutettu huonosti Rally1-autoihin, ja kilpailijoita tarvitaan lisää. Rally2 WRC Kit toisi sitä lisää jos Rally1-autojen vauhtia saadaan laskettua sopivalle tasolle.

Mutta on sekin perseestä jos Hyundai lähtee. Vai lähtevätkö joka tapauksessa?
 
Ylös