Nyt eräs varsin tärkeä asia unohtuu näissä spekulaatioissa. Aina puhutaan siitä mihin sitä pääluokkaa pitäisi kehittää että laijissa säilyy mielenkiinto ja siinä mennään mielestäni osittain metsään. Toki se on tärkeää, mutta jos tehtaalla on töissä 200+ henkeä ympäri vuoden, joista 100 kiertää jokaisen MM-rallin, on kokolailla herttaisen yhdentekevää mitä se yksittäinen ralli-auto maksaa... Tallin budjetti kun on silloin noin 200M€/vuosi...
Tärkeämpi on se millä ne harrastajat ja tavan tallaajat ajaa ja mihin ne perus harrastajat voivat samaistua...
Tälläkin palstalla on usein muisteloita ja paluuta menneisyyteen himoittu muistellen 80-luvun Jyskälää, miten siellä oli 200+ autoa lähtöviivalla. Unohtaen autuaasti sen että niistä kahdestasadasta noin 80% oli ns. pikkuluokan autoja. Eli alle 1600cc tai jopa alle 1000cc. Ei niitä BDA-Escortteja kuitenkaan niin montaa siellä ollut... Juuri ne pikkuluokat puuttuu ihan täysin tänäpäivänä mm. Jyskälän lähtöluettelosta.
Silloin tavan harrastaja pystyi hakemaan autokaupasta sellaisen auton palkkarahalla, millä saattoi lähteä elämänsä seikkailuun ja ajamaan Suomen MM-rallin. Nykyisin sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Halvin auto millä Jyskälään pääsee, on varmaan joku Rally5 Rellu tai Rally4 Fiesta ja niiden hinnat pyörii lähellä 50k€. Ei niitä tavan duunarin palkkarahoilla osteta. Se jokapojan haave siitä MM-Ralliin osallistumisesta kaatuu siihen. Mun oma eka Jyskälä kartturina oli N1 luokan 1,4l VW Polo. Sellaisia autoja ei enää ole. Ja se on mielestäni suuri vääryys. Koska kun perus harrastajat häviää lajista, loppuu myös se korkein taso ennenpitkää. Ja se on se suurin ongelma mielestäni tänä päivänä. Ei se, millä Kalle ajaa.
Ilman sitä perustaa ei voi olla niitä huippujakaan. Ja jos se lajin perusta hajoaa, sieltä ei nouse niitä uusia tulevaisuuden mestareita... Siksi se perusta on tärkein. Sen päälle voi rakentaa sitten mitä tahansa. Mutta jos perusta pettää, on ihan sama mikä se huippu on, koska se kaatuu ennemmin tai myöhemmin...