FIA rakentaa rallia.

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Loppujen lopuksi taitaa olla ainoa mahdollinen vaihtoehto. Toinen olis se, että avataan kaikki mahdolliset vaihtoehdot auki moottoreiksi (bensa, vety, sähkö jne), mut veikkaan, että se olis liian kallis vaihtoehto nykypäivänä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Jos DFn koontiin uskomista, niin näköjään edelleen olisi voimalähteen osalta vaihtoehdot jätetty auki.

Mitä itse ehdotukseen tulee, niin mikäli tämä hyväksytään, en malta olla pohtimatta kuinka turhauttava prosessi tästä saatiikaan. On veivattu rally1llä ilman ja kera hybridin, on pohdittu täyssähköautoa ja vaikka sun mitä, mutta sitten lopulta päädytään ehdotelmaan, mitä on huudeltu tavan rallikatsojien toimesta kenties yleisimpänä ehdotuksena viimeiset kaksi vuotta (?). Joo, voi olla, että katsottu valmistajien osalta kortti ns. loppuun asti, mutta on tämä siinä mielessä turhauttavaa, että mikäli tähän ehdotelmaan päädytään, niin tähän olisi voinut päätyä jo toista vuotta sitten. Ja esim lukita nämä säännöt jo vuodelle 2026 ja eteenpäin.
 

Liitetiedostot

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Toisaalta nyt saadaan Rally1-autoihin sijoitetuille rahoille katetta viiden vuoden ajalta.
Suhteellisen epäoleellista isossa kuvassa lajin kannalta koska Toyota ja Huyndai ei laske tällaisia kateprosentteja. No M-sportille käsittääkseni olisi kustannustehokkainta ajaa mahdollisimman pitkään esim 10 vuotta samalla kalustolla, heille sillä on merkitystä. Jokatapauksessa nämä hybrid autot olivat kallis välivaihe, moniko junnu oli työttömänä näiden autojen kalleuden takia, olisko esim Suninen ja Hurtunen saaneet enemmän näyttöpaikkoja pääluokassa jos kalusto olisi ollut halvempaa. Kallis välivaihe joka päättyi nolosti, mielestäni FIA menetti kasvonsa minun silmissäni. Myös ratapuolella Btcc luopuu hybrideistä. Järki voitti mutta tämä järki olis pitänyt voittaa jo vuonna 2021.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Rally2:n voi laittaa myös kuristimen... Onhan selvää että autot ei voi kokoajan vain nopeutua ja nopeutua. Tasaisin väliajoin otetaan pientä steppiä taakse ja pudotetaan nopeuksia. Nyt on hyvä hetki tehdä se kun säännöt uudistuvat kokonaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
https://dirtfish.com/rally/wrc/neuville-fears-rally2s-will-beat-proposed-wrc-2027-cars/

Neuville ja Fourmaux ovat huolissaan että vuoden 2027 autot ei pärjää Rally2:lle etenkin sorakisoissa, joissa tie putsaantuu. Latvala on myös sanonut, että voi vähentää valmistajien kiinnostusta jos tehdastallien autot ei ole kärjessä.

Kommenttikentissä tämä on tietysti kaikkien mielestä vaan hyvä asia.
Samaa "pelättiin" spec 2011 WRC-autojen kanssa vs S2000-autot, mutta ero oli loppuen lopuksi selkeä.

Alkuun toki ero voi olla pieni, mutta eiköhän se lähde siitä repsahtamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Kakkossijasta saa ensi vuonna 17 pistettä kun aiemmin se oli 18 pistettä. Tämä toki lisää voiton arvoa kakkostilaan nähden mutta nyt kakkostilan ja kolmostilan välinen piste-ero on 2 pistettä kun taas kolmosen ja nelosen välillä 3 pistettä. Jotenkin tulee sellanen juosten kustu fiilis, koko vuosi mietitty ja sit tämmöseen päädytty.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Kakkossijasta saa ensi vuonna 17 pistettä kun aiemmin se oli 18 pistettä. Tämä toki lisää voiton arvoa kakkostilaan nähden mutta nyt kakkostilan ja kolmostilan välinen piste-ero on 2 pistettä kun taas kolmosen ja nelosen välillä 3 pistettä. Jotenkin tulee sellanen juosten kustu fiilis, koko vuosi mietitty ja sit tämmöseen päädytty.
Itse kyllä samaa mieltä, edelleen yleiskilpailun voitolla on liian vähän painoarvoa.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Minusta sitä on ihan sopivasti nyt.
Jos on mahdollisuus kerätä kilpailusta eniten pisteitä voittamatta itse kilpailua, niin itse sanon että yleiskilpailun voitolla ei ole silloin tarpeeksi painoarvoa. Ainakaan, jos lajin perusolemuksen halutaan olevan lähellä sitä millaiseksi se lajissa nimeltä ralli on totuttu mieltämään.

Oikeaan suuntaan kuitenkin mennään tällä uudistuksella, tälläkin mallilla lopputulos on siedettävä. Olisin mukisematta hyväksynyt tämän mallin, mikäli sunnuntain ja Powerin maksimipistemäärä olisi kolme pistettä viiden sijaan. Muutenkin nykyisellä automäärällä tuntuu vähän hölmöltä jakaa "lisäpisteitä" lähes kaikille sunnuntain päätteeksi mukana oleville tehdasautoille. Jos lisäpisteitä saisikin vain kolmen kärki, niin pienemmästä pistemäärästä huolimatta niiden merkitys tuskin erityisesti putoaisikaan.
 
Ylös