FIA rakentaa rallia.

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Hieman olen kyllä eri mieltä. Nämä kisat, joissa on paljon penkalla ihmisiä, omaavat vahvan lajikulttuurin ja juuri näistä tulee lajin harrastajat. Vaikea nähdä, että ralli voisi olla sellainen laji, jota ei oltaisi katsomassa omin silmin vaan kaikki tapahtuisi vain ruudun kautta.

Vaikea selittää sanoiksi omaa pointtia, mutta en näe, että olisi mahdollista hypoteettinen tilanne, jossa rallia ei katsoisi paikan päällä juuri ketään, vaan kaikki katsojat olisivat ruudun kautta. Siinä tapauksessa lajikulttuuri olisi kuollut ja harrastajat loppuneet ja lajia ei olisi enää olemassa. Ainakaan tässä nykyisessä muodossa.
Tämä onkin jo aika paljon monimutkaisempi kysymys ja jo paljon pelkkää rallin MM-sarjaa laajempi.

Kun katsoo MM-sarjan kuskien kansalaisuutta, niin kuitenkaan selvästikään paikallinen MM-ralli ei ole vaatimus sille että maa tuottaa kuskeja. Ja toisaalta taas sitten vaikka maalla olisi MM-ralli, ei se tarkoita että kuskeja tulisi MM-sarjaan. Enemmän tuntuu olevan vaikutusta sillä, että oman maan kuski innostaa harrastajia aloittamaan, ei niin että oman maan rallin myötä lähdettäisiin ajamaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka paljon nykykuskit on junnuna olleet paikanpäällä katsomassa MM-ralleja, ja toisaalta myös että miten harrastajamäärät ovat muuttuneet kun maa on a) saanut mm-sarjan kilpailun tai b) menettänyt sen.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
"Silloin kun ralliautoilu alkoi kehittymään suomessa, nähtiin sen suurimpana ongelmana reitille tulevaa yleisö. Siksi peitepiirros/kartta annettiin noin 2min ennen lähtöaikaa, jotta rahvas ei päässyt sotkemaan kiritaipaleita."

Voi hyvänen aika, ongelma ei ollut yleisö vaan reittiin ennakkoon tutustuminen! Etuautot lähti liikkeelle heti kun reitti oli tiedossa. Silloin, 1960 - 1970 luvuilla, mahdollisia ralliteitä oli melkein kaikki soratiet. Rallit ajettiin silloin oikeasti pimeään ja kaikki ennakkotieto oli kullan arvoista.

Jo 1960 -luvulla oli yleisöpätkiä johon toivottiin mahdollisimman paljon yleisöä, ei mahdollisimman vähän. Muutenkin, mihin tahansa voi mennä katsomaan, ei olllut "karsinoita".

Tähän asiaan liittyvää tietoa on ralleja käsittelevässä kirjallisuudessa, mutta eihän nykyisin kukaan kirjoja lue.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
"Silloin kun ralliautoilu alkoi kehittymään suomessa, nähtiin sen suurimpana ongelmana reitille tulevaa yleisö. Siksi peitepiirros/kartta annettiin noin 2min ennen lähtöaikaa, jotta rahvas ei päässyt sotkemaan kiritaipaleita."

Voi hyvänen aika, ongelma ei ollut yleisö vaan reittiin ennakkoon tutustuminen! Etuautot lähti liikkeelle heti kun reitti oli tiedossa. Silloin, 1960 - 1970 luvuilla, mahdollisia ralliteitä oli melkein kaikki soratiet. Rallit ajettiin silloin oikeasti pimeään ja kaikki ennakkotieto oli kullan arvoista.

Jo 1960 -luvulla oli yleisöpätkiä johon toivottiin mahdollisimman paljon yleisöä, ei mahdollisimman vähän. Muutenkin, mihin tahansa voi mennä katsomaan, ei olllut "karsinoita".

Tähän asiaan liittyvää tietoa on ralleja käsittelevässä kirjallisuudessa, mutta eihän nykyisin kukaan kirjoja lue.
Totta kai salaharjoittelu oli ja on edelleen ongelma. Mutta tämä ei ole oma tulkintani, vaan poimittu tuon ajan kirjoituksista.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Tässä muutama kommentti tuohon yleisön osallistumiseen

1732469195278.png1732470749311.png1732470823434.png
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Kysymyksen voisi asetta myös seuraavasti:

Montako ihmishenkeä on mahdollisesti pelastettu sillä, että yleisö on ollut paikalla? Ottamatta sen enempää kuin tähän seikkaan kantaa, ollaanko nykyisellä karsinoinnilla tekemässä karhunpalvelus? (ymmärrän karsinoinnin syitä ja kolikolla on aina kaksi puolta). Ettei tulisi haastetta ymmärtää kantaani, niin olen ehdottomasti sen kannalla, että yleisöä tarvitaan. Paikoissa joissa olen ollut suomen MM-rallissa järkkärinä, en ole koskaan ottanut karsinointia "kirjaimellisesti", jos vaan yleisö on poissa ehdottomasti kielletyiltä ja vaarallisilta alueilta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Tässä tuntuu menevän itse kullakin (minä mukaanlukien) sekaisin se mitä tarkoitetaan.

Rautalankaa:
MM-ralli ja MM-rallisarja tarvitsevat selvitäkseen eri asioita. MM-rallisarja tarvitsee riittävästi katsojia eri medioiden välityksellä, paikalla olevalla yleisöllä ei ole mitään merkitystä. koska niiden osuus on todella pieni kokonaisuudessa.

Joku MM-ralleista tarvitsee yleisöä rahoittaakseen järjestämisen (esim vaikka Suomen MM-ralli), mutta joku toinen (vaikka tuleva Saudien veriralli) ei tarvitse yhtään yleisöä paikan päälle, koska rahoitus tulee ihan muualta.

Ja kun puhutaan liveyleisöstä, niin sitten pitäisi kyllä tarkentaa joka kerta tarkoitetaanko ihmisiä jotka a) katsovat rallin livenä jollain laitteella vai b) ovat penkalla. Rallin tulevaisuuden kannalta ryhmä a) on se jolla on merkitystä siitä että selviääkö rallin MM-sarja nykyisenkaltaisena.
Hyvä tarkennus! Katsoin itse vain Suomen näkökulmasta, siitä ihmettelyni.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Jos esitys ei ole kasassa, syytä onkin rakentaa, ja vähän "full sendillä". Eikös nämä pitäisi aikataulun mukaan päättää ensi kuussa, joka alkaa ylihuomenna.
Eiköhän tämän kanssa vatuloida pitkälle -25 vuoteen asti. Siinä on hyvä taas alkaa keräämään uusia autonvalmistajia mukaan, kun auto pitäisi rakentaa vuodessa tyhjästä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Vuoden päästä marraskuussa seuraavat FIA:n presidentti vaalit.
 
Ylös