FIA vs Michelin

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tilanteessa jossa kymmenen tallia vetää jokainen omaan suuntaansa törmätään väkisinkin. Täytyy olla olemassa joku, joka sanoo viimisen sanan. On vähän vaikee kuvitella mikähän päätöskykyinen instanssi se olis jossain muussa kun FIAn hoitamassa sarjassa. FIAn viaksi tota episodia ei mun mielestä saa tekemälläkään; jos säännöt on olemassa, niin niiden mukaanhan pitää mennä. FIA ei toiminut sääntöjensä vastaisesti, eikä kai kukaan muukaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
FO110K sanoi:
niin siis FIA on kutsunut tallit ja Michelinin kuultavaksi...
ja Michelinillä todennäköisesti on sopimus FIA:n kanssa sarjan rengastoimittajan roolin takia, tuskin ilman sopimusta FIA:n kanssa sinne mitään renkaita toimitettais...
No FIA ei ole kutsunut Micheliniä vaan Michelinin asiakastallit.

Miksi FIAlla olisi sopimus Michelinin kanssa, eihän FIA ole Michelinin asiakas vaan tallit ovat, tuskin rengastoimittaja on oikeudellisesti sytytystulppien toimittajaa kummempi.

Tahtoi tai ei (tuskin tahtoi) Michelinin asiakkaat ei edes voisi ajaa BS:n tarjoamilla renkailla ainakaan jos Misukalla yleensä ottaen ois kelvollinen tuote tarjolla, syyllistymättä sopimusrikkoon.

FIAn lagettamalla sakolla Misukka voi lähinnö pyyhkäistä perseensä, jos tilanne siihen etenee.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Off-Topic sanoi:
Tilanteessa jossa kymmenen tallia vetää jokainen omaan suuntaansa törmätään väkisinkin. Täytyy olla olemassa joku, joka sanoo viimisen sanan. On vähän vaikee kuvitella mikähän päätöskykyinen instanssi se olis jossain muussa kun FIAn hoitamassa sarjassa. FIAn viaksi tota episodia ei mun mielestä saa tekemälläkään; jos säännöt on olemassa, niin niiden mukaanhan pitää mennä. FIA ei toiminut sääntöjensä vastaisesti, eikä kai kukaan muukaan.
Valitettavasti FIA on useina aikaisempina vuosina sahannut omaa uskottavuuttaan olemattomaksi. :thumbdown
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oho sanoi:
No FIA ei ole kutsunut Micheliniä vaan Michelinin asiakastallit.
totta, muistin lukeneeni jostain että FIA pyytäisi Michelininkin kuultavaksi jotta saisivat esittää oman puolensa, mutten löytänyt uutista mistään...

Miksi FIAlla olisi sopimus Michelinin kanssa, eihän FIA ole Michelinin asiakas vaan tallit ovat, tuskin rengastoimittaja on oikeudellisesti sytytystulppien toimittajaa kummempi.
joku sääntöjä tunteva vois ottaa tähän kantaa, itse luulisin että rengastoimittajan täytyy tehdä sopimus myös kattojärjestön kanssa, samaan tapaanhan tiimeilläkin on pakko allekirjottaa soppari jos meinaavat kisata... mut varma en ole...

Tahtoi tai ei (tuskin tahtoi) Michelinin asiakkaat ei edes voisi ajaa BS:n tarjoamilla renkailla ainakaan jos Misukalla yleensä ottaen ois kelvollinen tuote tarjolla, syyllistymättä sopimusrikkoon.
samaa mieltä, eli FIA:lla on ongelma mahdollisten sanktioiden kanssa, elleivät päätä yhtäkkiä rangaista talleja joiden vika tuo ei ollut koska Michelin käski olla ajamatta....

FIAn lagettamalla sakolla Misukka voi lähinnö pyyhkäistä perseensä, jos tilanne siihen etenee.
juu samaa mieltä kyllä...

mielenkiintoista muuten, f1racing.netillä oli uutinen että Bernie saattaa joutua korvaamaan 13.5m$ lipputulojen palautukset jos Indyn pomot rahat palauttaa... saas nähdä keltä Bernie valuuttansa kynii takasin :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
FO110K sanoi:
mielenkiintoista muuten, f1racing.netillä oli uutinen että Bernie saattaa joutua korvaamaan 13.5m$ lipputulojen palautukset jos Indyn pomot rahat palauttaa... saas nähdä keltä Bernie valuuttansa kynii takasin :)
Tämähän oli positiivinen uutinen :p
 

Mestariaines hukassa

Active member
Liittynyt
8.3.2002
Viestit
33
Oho sanoi:
Miksi FIAlla olisi sopimus Michelinin kanssa, eihän FIA ole Michelinin asiakas vaan tallit ovat, tuskin rengastoimittaja on oikeudellisesti sytytystulppien toimittajaa kummempi.
Paitsi, että säännöissä on noista rengastoimittajista aika selvät maininnat. Ainoa sanktio siellä kuitenkin on oikeus toimittaa renkaita. Jos katsotaan, että Michelin ei ole noudattanut rengastoimituksista annettuja ohjeita, voidaan sen oikeus toimittaa renkaita evätä. Sakkorangaistuksia ei ole.
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että rengastoimittajat ovat voineet hyvinkin joutua allekirjoittamaan jonkin yksityiskohtaisemman sopimuksen, kuin sen että toimittavat renkaita sääntöjen mukaisesti.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Sam sanoi:
Valitettavasti FIA on useina aikaisempina vuosina sahannut omaa uskottavuuttaan olemattomaksi. :thumbdown
Sano yksikin hallitseva instanssi joka ei olisi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Off-Topic sanoi:
Sano yksikin hallitseva instanssi joka ei olisi?
CART, Nascar, IRL ja FIA rallin MM-sarjan kanssa...
nuo nyt alkuun tulee itselle heti mieleen...
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Tästä se lähtee:

The Times report claims the boycotting teams are charged with:
- Failing to ensure that they had a supply of suitable tyres for the race and/or
- Wrongfully refusing to allow their cars to start the race and/or
- Wrongfully refusing to allow their cars to race, subject to a speed restriction in one corner, which was safe for such tyres as they had available and/or
- With other teams, making a demonstration damaging to the image of Formula One by putting into the pits immediately before the start of the race
http://www.planet-f1.com/news/story_20017.shtml
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
CountZero sanoi:
noniin, Max kerjää verta nenästään ilmeisesti kun käy suoraan tiimien=autonvalmistajien kimppuun rengastoimittajan ongelman vuoksi :D
hyvähyvä, näinhän ne ongelmat ratkeaa :D

edit: jahas, kisasta sulkemista ei odoteta...
"For reasons that should be self-apparent after Sunday’s debacle, a race ban is not an option. "
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja ed. mainitulta saitilta tämäkin uutinen, Frank Williams ryöpyttää Mosleytä jupakasta...

Williams: 'Mosley refused to compromise'
Tuesday June 21 2005

Sir Frank Williams has blamed Max Mosley's refusal to compromise for the debacle on Sunday.
Williams' team was one of the seven Michelin runners who did not race at Indy. According to Williams, such was their desperation to race, the Michelin runners agreed to run even if it meant they couldn't score World Championship points.

"We were desperate to compete, to give the American fans their entertainment, even if it meant giving up championship points," he told BBC Radio Five Live.

"Racing in North America is fundamental to Formula One's commercial health. Please understand that teams consider North America an untapped commercial market of considerable potential.

We all need to race in the United States. We need more than one race in the United States

More than 50% of our team's sponsorship income comes from the US, so we were all prepared to compromise because we had been told by Michelin that the tyres were dangerous.

We tried very hard for a compromise. I Max felt he could not compromise."

Williams also insisted that the teams were not to blame for their sub-standard Michelin tyres.

"It’s not accurate," he said of the FIA's statement against the Michelin seven. "They've blamed the teams totally – which is what we expected. The reality is that teams do not supply tyres."

"We've just received notice that we must appear in front of the beak," he added, referring to next Wednesday's FIA hearing. "No doubt we will be humiliated etc but we are quite used to that."

Elsewhere, Williams also exonerated Ferrari of any culpability for the affair.
They were totally innocent in this affair entirely," he told Reuters. "They had no reason not to race."


huomatkaa tummennettu kommentti :D
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Matxi sanoi:
Eikä ne voi Micheliniä sulkea sarjasta koska sillä samalla sekunnilla FIA:n ykkössarja ja lypsylehmä kuolee.
Siellä on kuule kuningas Good Year valmiina tulemaan sarjaan! Kenkää van ranskalaiskumeille ja äkkiä! :thumbup:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
CART, Nascar, IRL ja FIA rallin MM-sarjan kanssa...
nuo nyt alkuun tulee itselle heti mieleen...
No just. Esimerkiksi CART ja IRL juuri syntyivät keskinäisten riitojen takia, kun Indycarin pomot eivät päässeet yksimielisyyteen. Sarja sitten jaettiin kahteen osaan. On Fia saanut rallistakin paskaa niskaansa, Nascaria nyt ei suomesta oikein pysty seuraamaan, joten siitä on paha mitään sanoa. Veikkaisin kyllä, että sielläkään ei kattojärjestö ole aina toiminut täysin oikealla tavalla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
No just. Esimerkiksi CART ja IRL juuri syntyivät keskinäisten riitojen takia, kun Indycarin pomot eivät päässeet yksimielisyyteen. Sarja sitten jaettiin kahteen osaan. On Fia saanut rallistakin paskaa niskaansa, Nascaria nyt ei suomesta oikein pysty seuraamaan, joten siitä on paha mitään sanoa. Veikkaisin kyllä, että sielläkään ei kattojärjestö ole aina toiminut täysin oikealla tavalla.
no vastaavia ongelmia ei noilla ole ollut, CART ja IRL syntyivät kattojärjestöjen riitojen tuloksena, kyseessä ei ollu radalla tapahtuneet ongelmat niinkuin nyt taas...
(riita ei siis ollut tallit vastaan kattojärjestö, vaan radan omistaja vs. kattojärjestö)

Nascarista vaikea todellakin sanoa mitään, mutta ainakin kisat tuntuvat olevan rehtiä toimintaa noin ulospäin, mitään fiaskoa sielläkään ei ole saatu aikaan...
Samoin rallin puolella turvallisuuspointit otetaan huomioon jos niitä ilmenee, mm. pätkien peruuttamisella jnejne (=kisareitin muuttaminen on aika lailla sama asia kuin muutoksen tekeminen rataan)....
siellä kyllä tunnutaan joustavan jos ongelmia tulee, Ykkösissä ei....
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
no vastaavia ongelmia ei noilla ole ollut, CART ja IRL syntyivät kattojärjestöjen riitojen tuloksena, kyseessä ei ollu radalla tapahtuneet ongelmat niinkuin nyt taas...
(riita ei siis ollut tallit vastaan kattojärjestö, vaan radan omistaja vs. kattojärjestö)

Nascarista vaikea todellakin sanoa mitään, mutta ainakin kisat tuntuvat olevan rehtiä toimintaa noin ulospäin, mitään fiaskoa sielläkään ei ole saatu aikaan...
Samoin rallin puolella turvallisuuspointit otetaan huomioon jos niitä ilmenee, mm. pätkien peruuttamisella jnejne (=kisareitin muuttaminen on aika lailla sama asia kuin muutoksen tekeminen rataan)....
siellä kyllä tunnutaan joustavan jos ongelmia tulee, Ykkösissä ei....
On eriasia joustaa, kun säännöt antavat myöten, esim. rallissa on tietääkseni ihan säännöissä määritelty tilanteet, joissa EK voidaan perua. Tässä tapauksessa säännöt eivät antaneet muuta vaihtoehtoa kuin tämän nykyisen.

EDIT:
Ja tuossahan oli kyse siitä, että mikä kattojärjestö ei olisi sahannut itseään joskus nilkkaansa, eikä pelkästään viime viikonlopun tapahtumista.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
Ja tuossahan oli kyse siitä, että mikä kattojärjestö ei olisi sahannut itseään joskus nilkkaansa, eikä viime pelkästään viime viikonlopun tapahtumista.
niin, no ei tämä ainoa FIA:n tekemä omaan jalkaan sahaus ole kuitenkaan, muistetaan surullisen kuuluisat toleranssit, mustat liput kisan jälkeen jnejne...
ja kaikissa poikkeustapauksia, sääntöjen tulkintaa löysemmin kuin pilkulleen.... toisin kuin nyt....
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
312T4 sanoi:
Siellä on kuule kuningas Good Year valmiina tulemaan sarjaan! Kenkää van ranskalaiskumeille ja äkkiä! :thumbup:
Toivot varmaan Good Yearin toimittavan renkaat jo Ranskan kilpailuun :rolleyes:
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
FIA julkistanut michelin tiimeille lähetetyt kirjeet:

http://www.fia.com/resources/documents/1962994930__21_06_2005_wmsc_letters.pdf

Pykältä joiden rikkomisesta tiimejä syytetään ovat Sporting Regulations:n 131 ja International Sporting Code 151c

131) The starting grid will be published four hours before the race. Any competitor whose car(s) is (are) unable to start for any reason whatsoever (or who has good reason to believe that their car(s) will not be ready to start) must inform the stewards accordingly at the earliest opportunity and, in any event, no later than 45 minutes before the start of the race. If one or more cars are withdrawn the grid will be closed up accordingly. The final starting grid will be published 45 minutes before the start of the race.

151c) Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös